Nieuwe superb, of...?

Gysman

Actief lid
Het is zover, tijd voor een nieuwe auto. Uitzoeken altijd een feestje, zeker als het budget een beetje omhoog is, waardoor eerdere keuzes afvallen en de grenzen wat verlegd worden.

Momenteel kijk ik naar twee nogal uiteenlopende auto's, eveneens in een andere prijsklasse. Maar omdat de leasemaatschappij de tweede optie nogal stimuleert behoort deze tweede optie ook tot de mogelijkheden.

Optie 1: Superb Combi 2.0 TDI DSG Style Business
- Moon White
- Tech pakket (open dak / lederen bekleding)
- Sunset
- Achteruitrij camera
- Verlaagd onderstel
- Adaptive cruise control
- Trekhaak (accessoire)

Optie 2: New V60 D4 Geartronic Momentum
- Kleur nog te kiezen
- Business Pack Connect (navi, park assist, carplay, chrome raamomlijsting, zilverkl.dakrails)
- Intellisafe Pro Line (Adapt.CC, Pilot assis, distance alert, blis, en nog wat hulpjes)
- Luxury Line (HUD, panodak, camera achter)
- 17 inch diamond cut (een upgrade van de standaard 17" velgen)
- Verlichtingspack 2 (wat interieur lichtjes)
- Getint glas
- Trekhaak (acc)

De afwegingen: hoewel beide auto's dankzij de promotieactie van de LM ongeveer een even hoge maandelijkse prijs hebben (voor beide betaal ik dus ook hetzelfde bij als eigen bijdrage), is de V60 een fors duurdere auto. De Superb is 47,5k, de v60 net geen 55. Dat betekent voor de netto kosten een verschil van net geen 70 euro netto per maand. Is me dat het waard? Dat is natuurlijk vraag 1. 70 euro netto is (over vier jaar) 3380 euro netto. Best een bak geld. De V60 is wel duidelijk nieuwer, toch ik blijf een enorm zwak hebben voor de Superb, en die is ook wel heel GROOT :) De V60 staat nog niet in Nederland, maar ik heb er in Geneve al wel ingezeten, maar toen nog niet bewust naar de auto gekeken als mogelijke optie, omdat ie voor mij veel te duur zou zijn. Duurt volgens mij ook nog wel even voordat ie in Nederland te zien is.

De Superb dan. Die staat eigenlijk al jaren bij mij op nummer 1. Gave auto, heerlijk groot, techpakket op de Superb is top. Negatief: met 18inch (wat ie eigenlijk wel nodig heeft vind ik) gaat ie dik over budget, want momenteel zit ik al helemaal aan het maximum. 18" zou daar nog eens 35 euro per maand bij optellen en dan gaat echt niet. Mogelijk kan de LM nog wat zakken in de prijs, dat moet ik navragen, maar 35 euro is een boel. Ik zag vanmiddag een Superb met 17" rijden. Dat oogde wat iel. En natuurlijk zag ik nog geen drie minuten later nog een superb rijden, met 19"!! Dat zag er echt goed uit! Daarom in ieder geval het verlaagde onderstel toegevoegd. (Hm... dat onderstel weer weggehaald, 18" geconfigureerd, en dan zit ik er nog "maar" 27 euro per over heen...) Punt is, ik heb niet echt (dure) opties op de Superb die ik kan schrappen, om zo de 18" te kunnen betalen.

Vraag over dat sportonderstel: is dit alleen verlaging met 15 mm, of staan hiermee ook de wielen wat verder naar buiten? Ik vond de 17" wielen in de kasten tamelijk smal ogen. Spacers, is dat een optie? Of zeggen jullie, niet aan beginnen. Of zeggen jullie: geen verlaagd onderstel, maar door Antera laten verlagen/verbreden? Hier leaserijders die dat gedaan hebben?

First world problems natuurlijk. Maar ik ben er al een week full evening mee bezig :D (Vrouw wordt al gek van me...)
 

Cordoba

Forumguru
Als je met die V60 rond wil rijden, kun je die gewoon in de kofferbak van die Superb zetten, dan heeft de Superb ook geen verlaging meer nodig. ;)

Die 17" heeft waarschijnlijk ook smallere banden, waardoor het ieler oogt. Misschien is er nog een andere mogelijkheid, ik weet niet of je nu zomer- en winterbanden hebt met een halfjaarlijkse bandenwissel, maar dan kun je misschien ook gaan voor 4-seizoenen band en geen bandenwissel voor de seizoenen. Daarmee kun je misschien met 18" net wel binnen budget blijven.
 

ertromp

Forumguru
En is 19" achteraf aanschaffen geen optie? Als de S3 en ik citeer al jaren op nummer 1 staat bij jou dan zou ik het wel weten.
Persoonlijk vind ik de Volvo ook prachtig maar die kan dan wel als het contract voor de S3 verloopt :D
 

Gysman

Actief lid
Zomer/winterbanden zijn verplicht. Achteraf (als acc) 18" zou een optie zijn, hoewel de 18" als acc voor meer dan 1500 euro in de prijslijst staat. Heb zo'n zelfde deal ook gedaan met mijn huidige CX5. Wilde antraciete velgen, ook 17 inch. Zelfde typecode, bij aflevering meteen geregeld, maar moest wel 1000 euro bijbetalen, wat resulteerde in (volgens mij) 17 euro extra. Voor een omruilactie! Ik heb er dus geen (financieel) goede ervaring mee, maar ga het zeker proberen.

Maar iemand info over dat sportonderstel? Spacers?
 

MaxN

Donateur
De nieuwe V60 ziet er erg mooi uit, is een stuk gegroeid, maar nog niet zo ruim als een O3C.
Kofferbak is 130liter kleiner dan een S3C en 80 liter kleiner dan een O3C, maar wel 100 liter meer dan de vorige V60.
Tevens ook 200KG!! :pieker::sterretjes: zwaarder dan een S3C(vergelijk tussen 2.0 diesels voor beide).

Dus ik denk dat ik me aansluit bij de keuze voor de S3!

upload_2018-5-25_6-44-4.png
 

Gysman

Actief lid
qua ruimte is de keuze makkelijk inderdaad. (Overigens voor de volledigheid, het gaat in mijn geval om een *** 150 *** pk S3C, of een 190pk V60 D4 (de D4 is in de "reclame", de D3 (met 140 pk) is dat gek genoeg niet. Maar de afwerking van de V60 is echt mooi. De S3C heeft dan weer leer, de V60 heeft een HUD (zonder schermpje, echt in de voorruit). De S3C is weer fors goedkoper, wat het dus ook meteen de rationelere keuze maakt.

Maar ik wil de S3C wel wat beter laten smoelen. Dat kan door 18" (lastig qua prijs) of door dat sportonderstel, eventueel met spacers, waarvoor ik naar ervaringsdeskundigen (en met name foto's) op zoek ben. DCC, wordt dat overigens niet meer als optie aangeboden?

edit: 150 pk voor S3 ipv 140 pk
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Kosten
Superb +
Volvo +/-

Ruimte
Superb ++
Volvo - ....echt weinig

Looks
Superb +
Volvo ++

Prestaties / rijplezier
Superb ?
Volvo ?

Geef het een wegingsfactor en je kunt een keuze maken.
 

tha a

Senior Member
Ondanks dat ik nu in een Superb rij zou ik gaan voor de looks en de afwerking (met name interieur) van de V60. (dat is echt op een fors hoger plan) Mits je de € er voor over hebt uiteraard.
 

BramBam

Forumguru
Ga er maar in rijden, dan is je keuze snel gemaakt. Vind de huidige generatie Volvo's erg mooi van zowel binnen- als buiten. Afwerking en materiaal is ook echt wel van een hoog niveau. Dit kan ik van de rijbeleving/rij-eigenschappen echter niet zeggen. Heb in XC40, XC60 & V90 proefritten gemaakt om mogelijkerwijs ook (ongezien) een nieuwe V60 te bestellen. Vond ze gewoon allemaal niet lekker rijden. Weinig communicatie met de bestuurder en allemaal zenuwachtige hulpsystemen.

Op mijn shortlist bleven uiteindelijk Tiguan (Allspace), SuperB, Kodiaq en BMW X1 over. BMW te klein voor het geld, Tiguan erg duur met R-line pakketten (zonder die pakketten is hij gewoon echt niet mooi) en nog wat andere optie's. Uiteindelijk dus keuze gemaakt tussen SuperB en Kodiaq, waarbij het de laatste is geworden.
 
Laatst bewerkt:

ljo13

Lid
Ik begrijp je volledig. Ik heb zelf ook nagedacht over de V60. Uiteindelijk niet genomen omdat hij nog niet beschikbaar was én kleiner, maar voor mij waren dit zowat de criteria de meespeelden:

Rijgedrag: De nieuwe V60 wint als hij zelfs maar een beetje lijkt op de vorige. Je mag niet vergeten dat de Superb een vliegdekschip is. Ik rij elke dag met veel plezier in mijn Superb maar heb vorig jaar tijdelijk enkele maanden met een V60 gereden en ik moet zeggen dat ik nog niets vergelijkbaars onder mijn kont had gehad. Wat een ontspannende en leuke manier van rijden zeg. Maar da's blijkbaar subjectief want Brambam hierboven heeft duidelijk een minder goeie ervaring. :D

Ruimte: De Superb wint. Geen discussie, een V60 is nog altijd klein in vergelijking. Het gaat er maar net om wat je zoekt.

Prijs: Volvo is pakken duurder voor dezelfde uitrusting en opties. Daar tegenover staat dan inderdaad wel een afwerking die zijn gelijke niet kent.

Afwerking: zie hierboven. Skoda is prachtig maar Volvo loopt hier toch wel duidelijk voorop.

Gysman, ik meen te begrijpen dat je nog niet hebt gereden met de nieuwe V60? Los van alle argumenten zou ik nooit een wagen bestellen waar ik niet persoonlijk mee heb gereden. De dag dat hij op je oprit staat kun je hem niet meer terugsturen omdat "hij niet rijdt zoals verwacht". Dus als de LM of de garage je niet kan laten testrijden zou ik toch maar voor de Superb gaan. ;)
 

Adibo

Actief lid
Zo te lezen ga je meer voor de looks. Als je geen 18 inch kan nemen op SUPERB ga je daar wellicht spijt van krijgen. Had ik met mijn 1e bmw 320d. Alles er op en eraan op velgen na, was ik uiteindelijk niet heel blij mee. Vandaar dat mijn 2e bmw volledig mSport uitgevoerd is. Uitermate blij :)

Maar wat @ljo13 zegt, ik zou ook niet zo blind voor een auto kiezen. Proefrit is wel heel belangrijk. Ik had bijna Megane GT met 210pk en alle mogelijke opties besteld, totdat ik een proefrit had gemaakt. Viel meteen af!
 

Gysman

Actief lid
Allspace stond bij mij (net als de kodiaq) ook op mijn lijstje, maar werd qua lease te duur. Blijkbaar wil alphabet deze niet in de vloot, prijs was echt ongeveer 80 euro duurder dan verwacht. Kodiaq: ook erg cool, maar levertijd van een jaar is echt te gek. En ook behoorlijk aan de prijs (qua lease).

Gebrek aan rijbeleveing is natuurlijk wel een puntje, maar de superb is dan wel een fijne snelweg cruiser (en ik rij 50k per jaar) maar ook niet echt een dynamisch stuk techniek. Geen BMW/Alfa zeg maar. Maar dat hoeft ook niet. Mijn wilde haren ben ik wel kwijt :)

De V60 heb ik nog niet gereden idd, ik hoop dat ie snel in nederland is. Berichten daarover varieren van "begin zomer" tot "september". Overigens al wel eerder auto's aangeschaft zonder er in te rijden: de 156 (wat een rijgenot!) en ook de S2C. Gewoon omdat ik die zo mooi vond. Is me niet tegengevallen. De gadgetfactor van de V60 is ook wel iets wat meetelt. Een echte HUD (met voorruit projectie, niet op een schermpje) vind ik echt super cool. De navi van de S3C (pro) vind ik ook echt te gek. Dit weekend in de Kodiaq van een vriendje van me gereden: 1.4 TSI DSG (met launchcontrol :D) en ook dat navigatiesysteem. Echt top.

Hier op het parkeerterrein stond vanmorgen ook een S3C met 17 inch, niet verlaagd. Ok, maar niet geweldig. Hij mist dan niet dat beetje... oempf.

Maar weet iemand uit eigen ervaring hoe dat verlaagde sportonderstel er in real life uitziet? En kunnen daar spacers op?
 

MaxN

Donateur
Spacers zullen er altijd tussen kunnen.
Ik verwacht niet dat de spoorbreedte heel anders is van een sportonderstel.
Dus 10mm voor en 15 a 20mm achter zou normaal gewoon passen ga ik van uit.
 

Schep

Forumguru
Ruimte
Superb ++
Volvo - ....echt weinig
De Superb III is een slagschip, maar die nieuwe V60 is echt geen klein autootje meer.
Tijdens de intro bij Volvo NL even in gezeten, je kunt zelfs achter mij (2.08m) zitten in de nieuwe V60.
Mijn vriendin moet eind van het jaar haar V40 vervangen, en dit was een kanshebber. Maar, de stoelen zijn voor mij nog steeds te smal, dat is een kwaaltje van alle huidige Volvo's.

Een Superb III zonder DCC zou voor mij een no-go zijn, ook met verlaagd onderstel niet.

Als ik nú tussen deze 2 moest kiezen, zou het een V60 worden. Als je de enorme beenruimte op de achterbank niet nodig hebt, en niet elk weekend een Billy bij IKEA gaat halen, is die V60 ruim zat.
 

MaxN

Donateur
De Superb III is een slagschip, maar die nieuwe V60 is echt geen klein autootje meer.
Tijdens de intro bij Volvo NL even in gezeten, je kunt zelfs achter mij (2.08m) zitten in de nieuwe V60.
Mijn vriendin moet eind van het jaar haar V40 vervangen, en dit was een kanshebber. Maar, de stoelen zijn voor mij nog steeds te smal, dat is een kwaaltje van alle huidige Volvo's.

Een Superb III zonder DCC zou voor mij een no-go zijn, ook met verlaagd onderstel niet.

Als ik nú tussen deze 2 moest kiezen, zou het een V60 worden. Als je de enorme beenruimte op de achterbank niet nodig hebt, en niet elk weekend een Billy bij IKEA gaat halen, is die V60 ruim zat.

Maar dat gewicht van de nieuwe Volvo's helpt niet.
Nu zijn zowel de Skoda als de Volvo geen sportieve auto's, maar dat gewicht vind ik wel erg veel.
En qua ruimte is het alleen maar prettig vinden wij thuis. Bij de achterbank hoeft het zeker nog niet met een kleine van 1,5. Maar die kofferbak van een S3C of een O3C doet het em dan toch echt wel.
Wij hebben de "oude" V60 ook bekeken, want absoluut een mooie auto, maar ZOOOO klein.
Gelukkig is de nieuwe gegroeid, groter dan de V70 in lengte, maar binnen nog steeds "klein" in vergelijking met de Skoda's.
 

haassie

Forumguru
@Schep wist niet dat er een nieuwe was. Die ziet er idd een stuk ruimer uit. Ik ging uit van de oude waarbij je op de achterbank alleen normaal kon zitten als je geen benen had.
 

Schep

Forumguru
Maar dat gewicht van de nieuwe Volvo's helpt niet.
Ach, 40 pk meer om 200 kg meer mee te zeulen. Met een Hollandse rijstijl merk je daar niks van. Wellicht dat je het klaverblad met 3 km/h minder kunt nemen omdat je over de neus wegglijdt. Maar dan had je geen Skoda of Volvo moeten kiezen ;)
En qua ruimte is het alleen maar prettig vinden wij thuis. Bij de achterbank hoeft het zeker nog niet met een kleine van 1,5. Maar die kofferbak van een S3C of een O3C doet het em dan toch echt wel.
Oh, ik ook. Ik heb destijds de Superb boven de Passat verkozen vanwege de iets grotere ruimte, en omdat ik dashboard van de Passat wel kende na 2 jaar in een Golf te hebben gereden.
Maar als ik nú (na 2.5 jaar S3C) de keuze zou moeten maken zou ik niet meer voor een Superb gaan.
@Schep wist niet dat er een nieuwe was. Die ziet er idd een stuk ruimer uit. Ik ging uit van de oude waarbij je op de achterbank alleen normaal kon zitten als je geen benen had.
Die oude was waardeloos klein. Ik had een proefrit met een V60 gepland staan toen ik toe was aan iets nieuws (eind 2015). Toen ik voor de deur van de dealer ging zitten was het meteen duidelijk; dit wordt hem niet. Heb er niet eens meer mee gereden. Vond de verkoper heel bijzonder :deuk:

Overigens snap ik @Gysman heel goed qua uiterlijk vertoon. Ook ik vind een Superb op 17" minder ogen, ik wilde ook absoluut 18". Daarnaast vind ik het standaard onderstel veel te week, dus ik wilde DCC. Daarmee ligt ie ook al een cm lager dan normaal, volgens mij.
 
Bovenaan Onderaan