Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

ertromp

Forumguru
@ertromp

Een dubbele motorkap sluiting, tja.. Dat is echt enorme voorruitgang?

Tja dat heet vooruitgang. Bij botsproefen NCAP zal er een verminderd risico zijn voor inzitten maar ook voor eventuele voetgangers die op de kap belanden. Wat ik wil aangeven is dat er vele zaken onderhuids zijn die de S3 een stuk veiliger maken dan de S2. Dus niet alleen kijken naar elektronische voorzieningen maar ook carrosseriedelen zijn aangepast naar de eisen van deze tijd.
 

Giant

Forumguru
Oké, vooruit dan, nog 1 verschil tussen de S2 en de S3, met name voor hen die al eens bezoek gehad hebben van volk dat de navigatie/audio zonder toestemming van de eigenaar permanent zijn komen 'leasen' zonder ervoor te betalen; in de S3 zijn de scherm unit en de belangrijkste hardware componenten van elkaar gescheiden. Vraag elke willekeurige dealer wat het verschil is: de omzet in te vervangen navigatie apparatuur is gedaald naar vrijwel zero. Is hij van jou nooit gejat dan zal je dit niet als voordeel zien. Is het je eens of mogelijk zelfs vaker overkomen dan kan ik me voorstellen dat alleen dit al een goede reden kan zijn om snel een prettige S3 te kopen met achterlating van de op dit punt gevoelige S2:jaja:. Maar ook daar merk je (althans in veruit de meeste gevallen) tijdens de proefrit nog niets van:maakmegek:. @Noord26: zo te zien heb je een gevoelig v-snaartje geraakt op het forum:)
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Vraagje aan de S3 eigenaren. Ik ben vergeten foto's te nemen van de parapluhouders, de ijskrabber in de tankklep en de bekerhouders die je flesje extra goed vasthouden. Heeft iemand foto's hier van gemaakt die ik mag gebruiken? Ik wil ze graag plaatsen op mijn blog als ik de rijtest van de Superb ga publiceren.
 

Noord26

Forumguru
Oké, vooruit dan, nog 1 verschil tussen de S2 en de S3, met name voor hen die al eens bezoek gehad hebben van volk dat de navigatie/audio zonder toestemming van de eigenaar permanent zijn komen 'leasen' zonder ervoor te betalen; in de S3 zijn de scherm unit en de belangrijkste hardware componenten van elkaar gescheiden. Vraag elke willekeurige dealer wat het verschil is: de omzet in te vervangen navigatie apparatuur is gedaald naar vrijwel zero. Is hij van jou nooit gejat dan zal je dit niet als voordeel zien. Is het je eens of mogelijk zelfs vaker overkomen dan kan ik me voorstellen dat alleen dit al een goede reden kan zijn om snel een prettige S3 te kopen met achterlating van de op dit punt gevoelige S2:jaja:. Maar ook daar merk je (althans in veruit de meeste gevallen) tijdens de proefrit nog niets van:maakmegek:. @Noord26: zo te zien heb je een gevoelig v-snaartje geraakt op het forum:)

Hij is hier wel eens gejat idd. Kostenplaatje €8000,- schade. En de auto geruime tijd kwijt geweest.. :(


Zie link naar het topic van onze bolide: http://www.skodaforum.nl/forum/i/va...ar-superb-combi-ebl-1-8tsi-2011.17129/page-16

Dit forum is er om openlijk over je ervaringen te praten. Dat er soms wat snaren geraakt worden kan dan niet anders. Een forum is er juist om de discussieren over andere opvattingen/ervaringen/etc. Wat ik ervaar na een proefrit met een S3, komende vanuit een S2, kan voor een ander totaal anders uit pakken.
 

Bakkertje

Forumguru
Het mqb platform kan mij persoonlijk echt gestolen worden. Ik heb het onder mijn nieuwe Passat en niks dan ellende mee. Zeer veel last van bonkende geluiden (ook in een golf 7) die ik mee heb gehad.

Als ik vandaag kon ruilen voor mijn oude s2 zou ik het direct doen.

En ja technologisch ligt mijn passat op het mqb platform vast ver voor, maar de ervaring in de auto is er als je het mij vraagt niet beter op geworden. En dan kun je alleen terugvallen op de service van een dealer om dingen proberen op te laten lossen, maar nu 5 maanden later is dat nog altijd niet zo.

Nee mijn s2 staat bij mij nog steeds op nr 1.
 

Noord26

Forumguru
Het mqb platform kan mij persoonlijk echt gestolen worden. Ik heb het onder mijn nieuwe Passat en niks dan ellende mee. Zeer veel last van bonkende geluiden (ook in een golf 7) die ik mee heb gehad.

Als ik vandaag kon ruilen voor mijn oude s2 zou ik het direct doen.

En ja technologisch ligt mijn passat op het mqb platform vast ver voor, maar de ervaring in de auto is er als je het mij vraagt niet beter op geworden. En dan kun je alleen terugvallen op de service van een dealer om dingen proberen op te laten lossen, maar nu 5 maanden later is dat nog altijd niet zo.

Nee mijn s2 staat bij mij nog steeds op nr 1.

Kortweg: jij ervaart het nieuwere onderstel als duidelijk slechter als het oudere?
 

Bakkertje

Forumguru
Even voordat dingen wellicht verkeerd opgevat worden. Ik heb één van de eerste Passats met de 1.6TDI 6-bak combinatie. De problemen die ik ervaar hoeven niet representatief te zijn voor het totale MQB platform nog de S3.

Mijn Passat op het MQB platform is een totaal andere auto qua rijgedrag dan m'n vorige S2 (twindoor). Het rijgedrag van de Passat neigt meer naar sportief, terwijl de S2 veel comfortabeler is (zelfs met het verlaagde greenline onderstel).

Maar ja, het onderstel ervaar ik duidelijk als slechter. Maar uiteraard heb ik de auto niet zomaar besteld. Ik heb een proefrit gemaakt in een Passat voor het bestellen en die auto had het zeer zeker niet. Anders had ik hem ook nooit besteld. Bij de eerste lichting van de Golf 7 is er een modificatie geweest naar aanleiding van soortgelijke klachten. Daar zijn destijds de schokbrekers achter vervangen door andere exemplaren.

Ook toen ik na de proefrit in de niet-bonkende passat in mijn eigen S2 stapte voelde dat niet als achteruitgang. Het is gewoon anders. Ik heb nog niet het genoegen gehad om in een S3 te kunnen rijden, dus daarover kan ik niet oordelen / vergelijken.

Maar zaligmakend is het MQB onderstel voor mij in ieder geval niet. En om de problemen opgelost te krijgen moeten er eerst voldoende klachten bij VW binnenkomen voordat ze met een modificatie komen. En dan is het opeens veel minder fijn om een nieuw model te rijden.
 

s-line

Forumguru
Oké, vooruit dan, nog 1 verschil tussen de S2 en de S3, met name voor hen die al eens bezoek gehad hebben van volk dat de navigatie/audio zonder toestemming van de eigenaar permanent zijn komen 'leasen' zonder ervoor te betalen; in de S3 zijn de scherm unit en de belangrijkste hardware componenten van elkaar gescheiden. Vraag elke willekeurige dealer wat het verschil is: de omzet in te vervangen navigatie apparatuur is gedaald naar vrijwel zero. Is hij van jou nooit gejat dan zal je dit niet als voordeel zien. Is het je eens of mogelijk zelfs vaker overkomen dan kan ik me voorstellen dat alleen dit al een goede reden kan zijn om snel een prettige S3 te kopen met achterlating van de op dit punt gevoelige S2:jaja:. Maar ook daar merk je (althans in veruit de meeste gevallen) tijdens de proefrit nog niets van:maakmegek:. @Noord26: zo te zien heb je een gevoelig v-snaartje geraakt op het forum:)
Ik zal je uit de droom helpen de gescheiden systemen worden net zo makkelijk gestolen als voorheen hoor! Ik heb gemiddeld 3 BMW's in de week binnen staan waar alles al uit gehaald is, ook een gescheiden systeem.
Het nadeel van een gescheiden systeen is: er wordt nog veeeeel meer schade binnen in je auto gemaakt. Ook al div.VW golfjes gehad waar het uit is gestolen. Dus....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Giant

Forumguru
Ik zal je uit de droom helpen de gescheiden systemen worden net zo makkelijk gestolen als voorheen hoor! Ik heb gemiddeld 3 BMW's in de week binnen staan waar alles al uit gehaald is, ook een gescheiden systeem.
Het nadeel van een gescheiden systeen is: er wordt nog veeeeel meer schade binnen in je auto gemaakt. Ook al div.VW golfjes gehad waar het uit is gestolen. Dus....
Hmmm, opmerkelijk. Ik heb van twee verschillende Skoda dealers gehoord dat met de introductie van de gescheiden systemen de diefstal gevoeligheid enorm afgenomen is en dat ze nog niet één Octavia (waar dit systeem al een tijdje in zit) terug gehad hebben met een gestolen navi.
 

Noord26

Forumguru
Hmmm, opmerkelijk. Ik heb van twee verschillende Skoda dealers gehoord dat met de introductie van de gescheiden systemen de diefstal gevoeligheid enorm afgenomen is en dat ze nog niet één Octavia (waar dit systeem al een tijdje in zit) terug gehad hebben met een gestolen navi.

Waarom zou de dealer auto's terug krijgen met inbraakschade? Onze ging ook naar een schade-hersteller. Die zijn er in gespecialiseerd om het netjes op te kunnen lossen. En die hersteller gaf ons al te kennen toen wij opteerden voor een gescheiden systeem om dat niet te doen. Ivm de veel grotere schade die men dan maakt om alles eruit te halen (lees: slopen).
 

Bakkertje

Forumguru
Ik wil best geloven dat het iets minder is geworden qua diefstal. Met de vorige generatie was het ook te makkelijk om deze eruit te halen. Nu is het wel iets meer werk, dus de groep inbrekers zal ook kleiner zijn.
De georganiseerde bendes deinzen echt niet terug voor een gescheiden systeem, dat gaat er ook gewoon uit, samen met je airbags en ander bruikbaar spul.
 

CDK

Forumguru
@Bakkertje, Dat bonken is niet direct MQB gerelateerd, de schokdemper en veren combinatie is simpelweg niet optimaal, of je nu een Skoda hebt of een VW, het onderstel voelt bij beide niet zoals je zou willen. Kennelijk heeft VAG voor een slecht compromis gekozen. Met DCC op de S3 heb ik geen enkele bonk gevoelt overigens, zelfs niet in de sportstand. Het enige voordeel wat DCC imho heeft is de comfortstand die je zou kunnen gebruiken bij extreem slecht wegdek, zoals in oude binnensteden (kinderkopjes), maar bij mij gaat er niets boven een op maat en naar wens instelbaar sportonderstel (rij hoogte en mate van demping)
 

Bakkertje

Forumguru
Het bonken is eigenlijk alleen te horen, voelen doe je het niet.
Qua rijeigenschappen is het verder prima in orde met m'n Passat, maar het geluid is zwaar irritant. Ik heb zelfs op te punt gestaan om de kofferbak te gaan beplakken met antidreun materiaal om het geluid te dempen..
Het vreemde is dat het tijdens de proefrit niet te horen was (in een 2.0TDI) later bij de dealer een rit gemaakt in een 1.6 met DSG en die deed het ook. Daarmee wordt het voor een dealer lastig om een beroep te doen op garanties, want (zo zegt de dealer) het is een modelfout en niet specifiek van mijn auto. De melding is vervolgens naar de fabriek gegaan en daarna kun je enkel afwachten wat er gaat gebeuren..

Les die ik geleerd heb is om altijd een proefrit te maken in de motor+bak combinatie die je uiteindelijk gaat bestellen (die waren er toen nog niet, de eerste 3 a 4 maanden zijn er enkel 2.0 TDI's geleverd). Ik heb mijn keuze gebaseerd op de proefrit in de 2.0 TDI en dat is gewoon niet slim geweest. Ach ja, over 43 maanden kan ik alsnog een S3 bestellen met DCC :deuk::D
 

Altos

Banned
Jou vrachtwagen lijkt wel Race Blue @Corné de Kluijver :nailbiting::D
Goeie spot overigens!
@Noord26 Het moet wel heel erg ver gaan wil ik een bepaald merk/model gaan schuwen omdat de accessoires gewild zijn, ik rij in de auto die ik wil, en ik hoop nooit mee te maken wat hebt meegemaakt maar dat is voor mij niet bepalend wat ik wel en niet meer koop, wat welke schade hersteller ook zegt of denkt.
 
Bovenaan Onderaan