Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

Willem_C

Actief lid
Ik ben even voor je gaan kijken @Tuulster , en heb deze optie ook. Het is niet de hill hold, maar de auto hold:

"The electronic parking brake is equipped with the Auto Hold function. This prevents the vehicle from rolling away when stationary or when pulling away, without the driver having to touch the brakes. Auto Hold therefore provides the highest level of comfort when driving and pulling away, as well as more safety. When the vehicle is brought to a complete stop, two electric motors on the rear wheels slow the vehicle down. The driver can take his/her foot off the brake pedal. As soon as the driver begins to accelerate again and, with manual gearboxes, releases the clutch, the Auto Hold function disengages automatically."

RobinPaardekam

Actief lid
Gisteren een nieuwe feature "ontdekt" in de S3, de "voorwaarschuwing noodstop". In eerste instantie begreep ik niet wat er gebeurde maar het instructieboekje bood uitkomst. Een auto voor mij verminderde redelijk onverwacht snelheid om af te slaan, ik hield waarschijnlijk onvoldoende afstand (al had ik zelf niet het idee dat het een gevaarlijke situatie betrof) en ineens een duidelijke pieptoon en een grote rode aanduiding van een auto met allerlei rode kringen er omheen. Een citaat uit de Engelstalige handleiding volgt hieronder. Dit zat in ieder geval niet op mijn oude S2! :)

Advance warning
If the system detects a risk of collision, the symbol (Fig. 207) appears in the display and you will hear an acoustic signal. At the same time, the braking system is prepared for possible emergency braking.

The pre-warning display can occur in the following situations:
* If there is a risk of collision with a moving obstacle in a driving speed range of about 30 km/h to about 210 km/h.
* There is a risk of a collision with a stationary moving obstacle in a vehicle speed range of approximately 30 km/h to about 85 km/h.

With a warning the brake pedal must be pressed or the moving obstacle is to be avoided!

Acute alert
If the driver does not react to the advance warning, the system briefly applies the brake automatically via an active brake intervention to draw attention to the potential danger of a collision again.

Automatic Braking
If the driver fails to respond to the acute warning, the system starts to apply the brakes automatically with increasing stopping power in several stages.

Brake assist
If the driver brakes inadequate with an impending collision, the system automatically increases braking force.

Tuulster

Forumguru
Kijk dat is wat ze noemen; De vooruitgang:D

Ps. Tip; als je in het digitale instructieboekje de voorkeurstaal op Nederlands zet kan je gewoon in het Nederlands quoten ;):jaja:

RobinPaardekam

Actief lid
Lijkt wel Front Assist? :pieker:
Is inderdaad onderdeel van Front-Assist, maar ik dacht eigenlijk dat dat alleen inhield dat er een aanduiding op 't display verschijnt als je te dichtbij op je voorganger rijdt. Automatische noodstop was ik niet van op de hoogte. Ik had misschien toch even de moeite moeten nemen om het hele boekje door te nemen. ;)

Ps. Tip; als je in het digitale instructieboekje de voorkeurstaal op Nederlands zet kan je gewoon in het Nederlands quoten ;):jaja:
Hierbij de Nederlandstalige tekst:

Noodstop bij lage snelheid
In een rijsnelheidsbereik van circa 5 km/h tot circa 30 km/h is er voorafgaand aan een automatische remingreep geen waarschuwing. Bij een onmiddellijk aanrijdingsgevaar wordt er automatisch geremd met een in meerdere stappen toenemende remkracht. Bij automatisch remmen verschijnt op het display het symbool (Afbeelding 207).

Voorwaarschuwing
Als het systeem een aanrijdingsgevaar herkent, verschijnt op het display het symbool (Afbeelding 207) en er klinkt een akoestisch signaal. Tegelijkertijd wordt het remsysteem op een mogelijke noodstop voorbereid.

• De voorwaarschuwingsweergave kan in de volgende situaties plaatsvinden.
    Bij het gevaar van een aanrijding met een bewegend obstakel in een rijsnelheidsbereik van circa 30 km/h tot circa 210 km/h.
  • Bij het gevaar van een aanrijding met een stilstaand obstakel in een snelheidsbereik van circa 30 km/h tot circa 85 km/h.
Bij een voorwaarschuwingsmelding moet het rempedaal worden ingetrapt of voor het obstakel worden uitgeweken!

Acute waarschuwing
Indien de bestuurder niet op de voorwaarschuwing reageert, zorgt het systeem automatisch door een actieve remingreep voor een korte remschok om zo opnieuw op het gevaar van een mogelijke aanrijding te attenderen.

Automatisch afremmen
Indien de bestuurder ook niet op de acute waarschuwing reageert, begint het systeem de wagen automatisch met een gefaseerd toenemende remkracht af te remmen.

Remondersteuning
Als de bestuurder bij een dreigende aanrijding onvoldoende remt, verhoogt het systeem automatisch de remkracht. De remondersteuning vindt alleen plaats zolang het rempedaal krachtig genoeg wordt ingetrapt.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Yep dat doet je auto inderdaad.
Zelf heb ik een keer een onaangename verassing meegemaakt toen ik tussen twee vrachtwagens uit wilde voegen. Toen vond mijn auto ook dat ik er te dicht opzat, toen was het niet alleen de waarschuwing maar ook een remactie. Ik kan je vertellen dat je daar behoorlijk van schrikt!

Overigens doet ie het ook als er een fietser vlak voor je nog even de weg oversteekt dan remt je auto ook vanzelf. Best schrikken moet ik zeggen en ik hoop dan maar dat eventuele mensen achter mij het ook in de gaten hebben...

Noord26

Forumguru
Vandaag eens proef gereden in een S3. Ik merk de vooruitgang (nog) niet tov mijn S2. Het voelt wel wat comfortabeler aan, maar dat kan ook liggen een de 17" velgen waarmee ik gereden heb ipv de 18" waar onze S2 op staat. Het dashboard oogt wat moderner, maar verder: ik zie geen enkele reden om de S2 in de ruilen op een S3. De 1.4 met cilinderuitschakeling is een prettig blok. Maar kan niet tippen aan de oude 1.8 (gechipt) qua souplesse. Hij zal best wel iets zuiniger lopen. Maar ook dat zal niet voldoende zijn om een gebruiker van een S2 over te doen laten stappen.

Enigste pluspunt wat mij wel enorm aan stond was de kleur.. Tja, dat rode staat een dergelijk grote auto gewoon erg goed. Ipv het saaie zwart of grijstinten waarmee de wegen bezaaid zijn. Corrida Red past hem gewoon. Waarom hebben dealers niet vaker van die sprekende kleuren op hun grotere bolides in de showroom vraag ik mij af?

Nog even voor degenen die zich af vragen of de Style nu daadwerkelijk de opvolger van de Elegance is: nee! Zoals bij de S2 Elegance BL uitvoering was kom je nu bij de Style BL uitvoering te kort: elektrisch verstelbare stoelen (met geheugenfunctie op verschillende sleutels), volwaardig reserve-wiel, sunset (donker getinte achterramen), een volledig lederen interieur, verwarmbare voorstoelen en een sound systeem (12 speakers met interne versterker).

Zaken die mij na de proefrit eigenlijk niet opgevallen zijn waar ik vooraf wel gedacht dat het verschil zou maken: DAB+, dynamic chassis control, led interieur pakket..

Kortom: zoek je een nieuwe bolide is de S3 een prachtige auto met enorme ruimte tegen een gunstige prijs met de moderne technieken zoals je hedendaags mag verwachten. Echte concurrentie is er niet. Zoek je een opvolger voor je (zeer goed uit geruste) S2: rijdt er dan nog maar een tijd mee door. ;)

Een full-options S2 met lage km-stand is de betere keuze dan:

http://www.noordhoekautogroep.nl/skoda/occasions/Škoda_Superb/9620523/

Laatst bewerkt:

Giant

Forumguru
@Noord26: ik begrijp dat je nog heel tevreden bent met je huidige S2. Prima, houden zo. Je vergelijk met de nieuwe generatie S3 gaat hier en daar denk ik toch wat mank. Op het gebied van veiligheid zijn er op de nieuwe generatie een aantal zaken standaard dan wel optioneel die onderhuids een verschil maken. Denk o.a. aan front assist. Het is niet te hopen dat je ze nodig hebt, maar als zo'n situatie zich voordoet dan liever met een S3 dan met een S2. Een electrisch bedienbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie op de sleutels maakt overigens wel onderdeel uit van de Style Business line uitvoering. En voor de bijtellers is 20% op een aantal uitvoeringen (nu nog) mogelijk, er zijn weinig gebruikte S2's die daarvoor in aanmerking komen, voor hen die daar uiteraard mee te maken hebben.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Heel herkenbaar @Noord26 toen ik na mijn proefrit in de nieuwe Passat in mijn S2 stapte voelde dat echt niet als achteruitgang. Dat toont maar weer wat voor een goede auto de Superb al was en nog steeds is.
Voor mij waren de nieuwe multimedia voorzieningen toch wel doorslaggevend moet ik eerlijk bekennen.
Ander minpuntje aan de S2 (zonder soundsysteem) is de belabberde plek voor de luidsprekers in de deuren. Als bovengemiddelde muziekliefhebber heb ik me daarover altijd verbaasd.

Maar je hebt helemaal gelijk niks mis met een S2 en de facelift smoelt ook nog altijd prima!

Noord26

Forumguru
@Noord26: ik begrijp dat je nog heel tevreden bent met je huidige S2. Prima, houden zo. Je vergelijk met de nieuwe generatie S3 gaat hier en daar denk ik toch wat mank. Op het gebied van veiligheid zijn er op de nieuwe generatie een aantal zaken standaard dan wel optioneel die onderhuids een verschil maken. Denk o.a. aan front assist. Het is niet te hopen dat je ze nodig hebt, maar als zo'n situatie zich voordoet dan liever met een S3 dan met een S2. Een electrisch bedienbare bestuurdersstoel maakt overigens wel onderdeel uit van de Style Business line uitvoering. En voor de bijtellers is 20% op een aantal uitvoeringen (nu nog) mogelijk, er zijn weinig gebruikte S2's die daarvoor in aanmerking komen, voor hen die daar uiteraard mee te maken hebben.

Er zijn zeker wel zaken mogelijk die de veiligheid zouden moeten verhogen (front assist zijn al wat discussies over dat het ook soms tegen werkt), het is een moderne auto met dito mogelijkheden. Maar ik neem ze bewust niet mee in mijn vergelijking, omdat ze simpelweg niet standaard zijn op alle nieuwe S3's. Als je een auto als dermate wilt beoordelen moet je het ook standaard op alle uitvoeringen leveren. De auto doet wat jonger aan, maar het verschil is nihil op de nieuwe voorzieningen na.

@Bakkertje: aan het Columbus van de S2 merk je inderdaad het meeste dat de auto op leeftijd begint te komen. In vergelijking met de moderne systemen reageert dat dan gewoon traag.

Persoonlijk had ik een heel wat grotere stap voorwaarts verwacht toen ik ging proefrijden. Het was gewoon een tegenvallertje. Het audio geluid heb ik niet aan de tand gevoeld moet ik zeggen.

Over een 2 jaar jaartjes maar weer eens rond snuffelen naar een jong gebruikte. Wellicht over de grens kijken. Tegen die tijd is de BPM ook weer een verhaal wat totaal anders is als nu.

Tuulster

Forumguru
@Noord26 : Ook verwarmbare voorstoelen en een Soundsystem van Canton zijn standaard op de S III in Style uitvoering......
Als je veel door heel Nederland heen rijdt ga je Dab+ zeker waarderen maar inderdaad niet op een proefrit rondje, nee dan zal de ontvangst ook van Fm best ruisloos zijn. Vandaag weer even 500km in Nederland op de teller gereden en dan weet je weer dat Fm ontvangst niet ruisloos is.....

Daanaast helemaal eens met @Giant mbt tot veiligheidsvoorzieningen, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan standaard Blind Spot Detection op de Style.

Ik heb u ook een Sub II waar ik ongelofelijk tevreden over ben, echt een hele fijne auto met een fantastische prijs kwaliteit verhouding, maar hier stellen dat een gebruikte Sub II een betere keuze is dan een nieuwe Sub III vind ik bizar......:maakmegek::banghead:

Bakkertje

Forumguru
Sja met DAB+ heb ik dan (in een leenauto een paar dagen gehad) weer de ervaring dat als ik binnendoor van Apeldoorn naar de A50 rijd het signaal gewoon helemaal wegvalt. Als de FM begint te ruisen heb ik daar een knopje voor waar Media opstaat :D

Maar helemaal eens met @Noord26, het verschil is klein en als je privé het geld erbij moet leggen is dat waarschijnlijk de investering niet waard.
Maar als ik privé een auto zou kopen weet ik niet of ik uberhaupt voor de Superb zou gaan eerlijk gezegd.

Noord26

Forumguru
@Noord26 : Ook verwarmbare voorstoelen en een Soundsystem van Canton zijn standaard op de S III in Style uitvoering......
Als je veel door heel Nederland heen rijdt ga je Dab+ zeker waarderen maar inderdaad niet op een proefrit rondje, nee dan zal de ontvangst ook van Fm best ruisloos zijn. Vandaag weer even 500km in Nederland op de teller gereden en dan weet je weer dat Fm ontvangst niet ruisloos is.....

Daanaast helemaal eens met @Giant mbt tot veiligheidsvoorzieningen, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan standaard Blind Spot Detection op de Style.

Ik heb u ook een Sub II waar ik ongelofelijk tevreden over ben, echt een hele fijne auto met een fantastische prijs kwaliteit verhouding, maar hier stellen dat een gebruikte Sub II een betere keuze is dan een nieuwe Sub III vind ik bizar......:maakmegek::banghead:

Op mijn offerte die ik mee kreeg om de uitvoerigen gelijk te maken stonden een aantal opties. Lederen bekleding (echt leder, geen alcantara): 1490. 250 voor verwarmbare stoelen; wellicht dat hiermee de achterbank bedoeld wordt dan? Elektrisch verstelbare voorstoelen: 400. Sunset 240. Reservewiel 100. En nog wat klein grut zoals een lakkleur.

Voor onder de 40K rijklaar incl alle opties die ik wilde is gewoon een nette prijs als je directe concurrente daar tegenover zet. Maar voor mij 2x teveel wat ik aan een auto momenteel uit wil/kan geven. Was er op uitnodiging van de dealer die eigenlijk huidige bezitters van vergelijkbare auto's aan het contacteren was om eens proef te komen rijden. En dat viel echt niets tegen.

Wat ik wel graag had gezien was iets van een opvolger van Xenon. Zoals LED dimlicht. Seat heeft het al lang en het paradepaardje van Skoda zou dat ook wel kunnen gebruiken.

ertromp

Forumguru
Verschil klein tussen een S2 en een S3 :pieker::sterretjes:

Neem alleen het platform al: MQB. Dat is toch echt een generatie verder dan de S2 of een O2 hoor.
Bodemplaten S2 en S3 zijn gewoon niet te vergelijken.
En inderdaad alle veiligheidsvoorzieningen zoals de elektronica maar ook mechanische wijzigingen in het kader van veiligheid zijn mijlen verder dan in de S2. Neem alleen al de motorkapsluiting die bij de S3 tweezijdig is

20150624_191400.jpg

Dan de vergelijk tussen de 1.8 TSI uit de oude S2 en de 1.4TSI ACT uit de S3. Pak dan toch echt vergelijking tussen de 1.8TSI's. Nee helaas zelfs de nieuwe 1.8TSI die ook in de S3 te verkrijgen is zal niet vergelijkbaar zijn met de 1.8 uit de S2. De nieuwe 1.8TSI en de 1.4TSI hebben een andere opbouw/afmetingen / eigenschappen dan de oude TSI blokken in de S2 en de O2.
De nieuwe 1.8 TSI heeft zelfs extra inspuit injectoren

cs_tsi_0101.jpg

Dan de elektrische modules die achter de diverse apparaten zitten. Codering en adaptiewaarden zijn niet te vergelijken met O2/S2 die wat dat betreft "prehistorisch" zijn en niet de mogelijkheden kennen van het MQB platform.

Ook een RNS510 de Columbus in de S2 is natuurlijk niet te vergelijken met het Columbussysteem uit de S3.

Met een S2 is natuurlijk niets mis maar vergeet niet dat die in 2009 op de markt gekomen is en op een verlengde bodemplaat incl. ophangingsdelen van een O2 staat en voor een groot deel met dezelfde motoren.

En helaas voor dat reservewiel moet al jarenlang ook bij de S2 Elegance BL bijbetaald worden. ;)

En ik zie zeker concurrentie voor een S3 want laten we wel zijn alleen het aspect binnenruimte is natuurlijk onovertroffen bij de S3 maar een Passat of een Mondeo of een Volvo V60 zijn wel degelijk concurrenten en wellicht zijn er meer te noemen in dit rijtje

Noord26

Forumguru
@ertromp

Alle technieken daar gelaten, bepaald MQB onderstel of niet; andere opbouw van een motorblok: zo voelde het ritje niet aan. :)

Of het onderstel daadwerkelijk beter is betwijfel ik. Het zal in ieder geval lichter zijn dunkt mij? Een dubbele motorkap sluiting, tja.. Dat is echt enorme voorruitgang?

Het ritje voelde gewoon niet aan alsof het een compleet nieuw model was. Eerder een face-lift. Hopelijk gaat de S3 het goed doen in de lease; kunnen we over een tijd een jong gebruikte aanschaffen; want eenmaal dit formaat auto gewend wil je niet terug..

O3 of S2 rijders zullen er weinig op voorruit gaan. Ondanks dat er ongetwijfeld veel meer (wellicht betere, maar dat zal de tijd leren) techniek in zit.

Kan de veiligheidsvoorzieningen alleen maar toe juichen. Maar dan moet het wel standaard op een auto zitten en niet als optie aangeboden worden. Net zo standaard als tegenwoordig gordels, airbags en ABS verplicht zijn.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
@ertromp

Alle technieken daar gelaten, bepaald MQB onderstel of niet; andere opbouw van een motorblok: zo voelde het ritje niet aan. :)

Of het onderstel daadwerkelijk beter is betwijfel ik. Het zal in ieder geval lichter zijn dunkt mij? Een dubbele motorkap sluiting, tja.. Dat is echt enorme voorruitgang?
Inderdaad onderstel/bodem is lichter

En oh ja betreffende degenen die alleen voor de kofferruimte gaan van de S3 er is een stuk goedkoper alternatief:

m1fycj4b64cd.jpg

Dacia: 827l .......................... Skoda S3 Combi 660l :deuk:

Bovenaan Onderaan