Nieuwe Superb-3 ( 2015) topic

Giant

Forumguru
Ik zit met een post 'niet begroot': ik moet langs de plastisch chirurg om de sinds enkele dagen permanent aanwezige glimlach van mijn gezicht te laten verwijderen. De Superb 3 bevalt me heel erg goed! Ik verzin steeds ritjes om te blijven sturen, onder het genot van door het Canton systeem gegenereerde klanken. Geweldig!
Ik vroeg me iets af. Ik heb natuurlijk de adaptive cruise control getest door met 120 op de cruise control op de staart van een file aan te sturen. En de auto remt op tijd zelf, gaat prima. Wat ik me daarbij alleen afvroeg, ik neem aan dat daarbij de remlichten oplichten?
Maar wat nu als je lekker 120 op de cruise control hebt staan en de auto voor je rijdt nét iets langzamer, wat je zonder acc makkelijk kan compenseren zonder te remmen maar door alleen even je gas los te laten en op de motor af te remmen. Zou de acc dat ook zo doen en zouden de remlichten daarbij (dus ook) niet oplichten? Voordat ik mijn vrouw moet vragen mij in haar auto te volgen om dit te testen leek het me beter de vraag hier even te stellen:cheer:

Giant

Forumguru
En dan meteen nog maar een vraag, zie gebruikershandleiding infotainment Columbus pagina 91, Instelling van verwarming en koelsysteem. • Koelvloeistofverwarmer automatisch - In-/uitschakelen van de snelle interieurverwarming.
Ik veronderstel dat je met deze functie kunt kiezen voor voorrang geven aan opwarmen van de motor of voorrang geven aan interieurverwarming. Echter als ik naar die functie toe ga in de Columbus is die optie lichtgrijs (niet te selecteren). Zijn er ook forumleden die deze functie wel actief hebben en hier dus wel een keuze in kunnen maken? De vrouw wil het met dit weer graag z.s.m. warm hebben in de auto, hoewel ze de stoelverwarming ook al in stand 'kernsplitsing' heeft staan:bloos:

EdK

Forumguru
verwarming in hoogste stand zetten ventilatie op recirculatie en zo hard mogelijk rijden dat blok overbelast word.
op deze wijze is hij het snelst warm.
eerste 2 doet ik ook en 3e opmerking niet.
zodra boel warm word dan van recirculatie af anders heb je beslagen ramen en denken de mensen weer dat je een wip in de wagen maakt al rijdend....:pieker:

Tassin

Forumguru
Maar wat nu als je lekker 120 op de cruise control hebt staan en de auto voor je rijdt nét iets langzamer, wat je zonder acc makkelijk kan compenseren zonder te remmen maar door alleen even je gas los te laten en op de motor af te remmen. Zou de acc dat ook zo doen en zouden de remlichten daarbij (dus ook) niet oplichten?

Ik heb de indruk dat het met DCC wel eens een verschil zou kunnen maken afhankelijk van welke modus je hebt geselecteerd. In Sport zal hij m.i. tot het laatste nippertje wachten om dan sterk af te remmen, waar hij in Eco veel eerder in vrijloop zal overschakelen en nog even wachten om te remmen. Ben niet zeker dat het exact zo verloopt, maar ik voel wel degelijk een verschil.

carfreak24

Forumguru
Zo, de afgelopen 2 dagen behoorlijk wat kilometers kunnen maken in de Superb. Eigenlijk de eerste grote rit sinds de aanschaf begin deze maand. Heb ruim 2500 kilometer door Duitsland gereden. (Dronten - Miesbach - Duisburg - Vierssen - Hamburg - Duisburg). 2 hele lange dagen. Maar ik ben prettig verrast. Lekker de tijd gehad om met de diverse instellingen van de DCC kunnen spelen. Comfort is lekker, maar wordt wat ongemakkelijk in lange snelwegbochten, zeker op snelheid. Beetje waggelen zeg maar. Sport is fijn, maar op de duur wel erg vermoeiend en stoterig.
Wat viel me op, door de ACC is de cruise control niet in te stellen op snelheden boven de 160 km/h, zelfs niet als je de ACC uitschakeld... Ook viel me het windgeruis (negatief) op. Bij hogere snelheden (180+) wordt het wat veel. Althans, als ik dit vergelijk met een Passat die enkele jaren geleden heb gereden. Prive hebben we een A6 (C6) en een E60 gehad, die waren ook stiller, maar zijn andere auto's dus dat kan je niet helemaal vergelijken.
Ook mooi is die greenscore... Hahaha, heb 'm naar 17 gekregen. Vanavond terug gereden uit Hamburg, en de situatie liet het toe aanzienlijke stukken erg hard te rijden, ik denk dat de teller amper onder de 150 is geweest. Op de teller liep ie trouwens naar de 230. Niet slecht voor een 150pk. Wel vindt ik de S3 (sedan) wat zoekerig worden op dergelijke snelheden, niet instabiel ofzo, maar ook niet snaarstrak. Over het algemaan viel me op dat er bij hogere snelheden nog best wel wat puf in zat.

Nu het volgende, zijn er meer mensen die al een aardig stuk met hogere snelheid hebben gereden ? Het viel me namelijk op dat het deurrubber aan bestuurderskant bij 200+ iets begint te lekken, niet viel, maar wel storend. Herkennen jullie dat ?

Ook nog even terug naar de dealer, er zit een kleine onbalans in de winterwielen. Op Hollandse snelheden geen probleem, maar bij snel grote afstanden afleggen irritant.

carfreak24

Forumguru
En dan nog een laatste, had onderweg een beetje sneeuw.
Krijg ik de melding dat ACC niet meer werkt. Ik denk 'dat kan, heb ik gelezen in de manual, door sneeuw oid op de radardinges werkt ie niet meer' Nieuwsgierig geworden, maar even gestopt om te kijken.... Kijk goed naar de foto, dat had ik niet verwacht, dat ie zo gevoelig is zeg maar. 005.JPG 005.JPG 007.JPG 010.JPG

superbia

Forumguru
Haha mooie road test @carfreak24. DCC heb ik altijd in sport staan en ben er inmiddels helemaal aan gewend. Comfort stand is fijn op rechte stukken snelweg, maar bochten en drempels vind ik dsn echt niet prettig.
180+ heb ik weinig ervaring mee. 2x savonds een stukje, maar dat kost me mijn rijbewijs dus doorlekkende rubbers heb ik niet kunnen ervaren. Het rijgeluid is me ook niet bijzonder opgevallen, maar ik had ook niet de gelegenheid er lekker voor te gaan zitten. Wat me wel opviel is dat hij er flink aan kan trekken, 180 tik je vrij snel aan en de puf is er dan nog lang niet uit.
ACC vind ik helemaal niets. Misschien dat ik ooit nog van mening verander, als ik minder file rij en echt vrije stukken asfalt voor me heb.

Bakkertje

Forumguru
Voor de passat is er een verbeteractie waarbij een rammelend hitte schild verwijderd wordt. Wellicht is dat bij de s3 ook.

Windruis heb ik ook last van in mijn passat, krijgt men niet opgelost..

En dan nog een laatste, had onderweg een beetje sneeuw.
Krijg ik de melding dat ACC niet meer werkt. Ik denk 'dat kan, heb ik gelezen in de manual, door sneeuw oid op de radardinges werkt ie niet meer' Nieuwsgierig geworden, maar even gestopt om te kijken.... Kijk goed naar de foto, dat had ik niet verwacht, dat ie zo gevoelig is zeg maar. Bekijk bijlage 44111 Bekijk bijlage 44111 Bekijk bijlage 44112 Bekijk bijlage 44113
Is hetzelfde met achteruitrij camera als die vuil wordt zie je ook geen donder meer, zo is het ook met de sensoren zodra die vervuild raken ....

Haha mooie road test @carfreak24. DCC heb ik altijd in sport staan en ben er inmiddels helemaal aan gewend. Comfort stand is fijn op rechte stukken snelweg, maar bochten en drempels vind ik dsn echt niet prettig.
180+ heb ik weinig ervaring mee. 2x savonds een stukje, maar dat kost me mijn rijbewijs dus doorlekkende rubbers heb ik niet kunnen ervaren. Het rijgeluid is me ook niet bijzonder opgevallen, maar ik had ook niet de gelegenheid er lekker voor te gaan zitten. Wat me wel opviel is dat hij er flink aan kan trekken, 180 tik je vrij snel aan en de puf is er dan nog lang niet uit.
ACC vind ik helemaal niets. Misschien dat ik ooit nog van mening verander, als ik minder file rij en echt vrije stukken asfalt voor me heb.
Je kunt toch ook eventueel sturen op Sport zetten en dan de vering op comfort, of gewoon individuele instelling gebruiken maar dat ben ik ook nog aan het uitzoeken welke instelling wat doet

Ik heb de indruk dat het met DCC wel eens een verschil zou kunnen maken afhankelijk van welke modus je hebt geselecteerd. In Sport zal hij m.i. tot het laatste nippertje wachten om dan sterk af te remmen, waar hij in Eco veel eerder in vrijloop zal overschakelen en nog even wachten om te remmen. Ben niet zeker dat het exact zo verloopt, maar ik voel wel degelijk een verschil.
Is hier nergens meer info over te vinden, op website van Skoda vind je niks erover dan het algemene verhaal en in handleiding ook nog niet gevonden

Tassin

Forumguru
Iemand kandidaat om op de motorkap te gaan liggen met een infrarood afstandsmeter? Dan schrijven we zelf onze handleiding wel! :maakmegek:

Gizzie

Nieuw lid
Ik heb volgend probleem met mn S3 combi en vroeg me af of er nog mensen volgend probleem hebben.
Volgens instellingen en instructieboekje zou bij inparkeren mijn spiegel aan de passagierskant naar onder moeten gaan, maar dit is niet het geval...

Tassin

Forumguru
@Gizzie Handleiding blz. 83 nagelezen?

Werkingsvoorwaarden.
  • De functie is in het infotainment geactiveerd » Instructieboekje infotainment, hoofdstuk CAR - Wageninstellingen.
  • De spiegelinstelling werd al eerder opgeslagen » pagina 86, Geheugenfunctie van elektrisch verstelbare stoel resp. » pagina 86, Memory-functie van de sleutel met radiografische afstandsbediening.
  • De achteruitversnelling is ingeschakeld.
  • De draaiknop voor de spiegelbediening staat in de stand voor de bijrijdersspiegelinstelling.

Gizzie

Nieuw lid
@Gizzie Handleiding blz. 83 nagelezen?

Werkingsvoorwaarden.
  • De functie is in het infotainment geactiveerd » Instructieboekje infotainment, hoofdstuk CAR - Wageninstellingen.
  • De spiegelinstelling werd al eerder opgeslagen » pagina 86, Geheugenfunctie van elektrisch verstelbare stoel resp. » pagina 86, Memory-functie van de sleutel met radiografische afstandsbediening.
  • De achteruitversnelling is ingeschakeld.
  • De draaiknop voor de spiegelbediening staat in de stand voor de bijrijdersspiegelinstelling.
Straks eens nakijken :-) bedankt alvast voor de snelle reactie!

Bovenaan Onderaan