Nieuwe software Octavia 4 (reboot fix) Versie 1969

Okkie73

Senior Member
Helaas is het inmiddels voor de eerste Octavia leaserijders al bijna tijd om over te stappen naar een volgende auto. Of dat dan weer een Skoda (of andere VW wagen) wordt is maar de vraag als je zo veel software ellende hebt gehad :rolleyes::rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ecvh

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Even voorstellen:
Ik heb onlangs een Skoda Octavia hatchback uit 2020 tweedehands gekocht. De auto bevalt tot nu toe prima en ik heb gelukkig (nog) geen last van storingen. De hatchback vervangt een O2 uit 2009. Er wordt dus flink op vooruit gegaan!

Ik heb de Skoda dealer gevraagd om voor de aflevering de software up te daten naar de nieuwste versie (1941 dus). Dit staat ook op papier. Nadat ik de auto had ontvangen zag ik thuis dat bij systeeminstellingen versie 1810 staat. Dus geen 1941.

Ik heb de dealer hiernaar gevraagd en kreeg als antwoord dat het klopt dat er een oudere versie opstaat dan de allernieuwste, want dit word geleidelijk per chassisnummer uitgebracht... Dit lijk mij wat raar, want versie 1810 is volgens mij uit 2021. Daarnaast wordt er gesteld dat in de werkplaats de meest recente versie erop is gezet, dat het niet mogelijk is om een specifieke update (1941 dus) op de auto te zetten als er geen nieuwe in het systeem wordt aangegeven.

Is iets wat daadwerkelijk zo is? Ik wil natuurlijk niet een auto verpesten die nu storingsvrij is, maar ik wil natuurlijk wel voorkomen dat er in de toekomst storingen komen omdat mijn softwareversie verouderd is.
 

johanl

Actief lid
Dat lijkt mij redelijke onzin, toevallig 2 weken geleden terug naar de dealer geweest om mijn auto te laten upgraden naar 1941, kwam van 1896 even uit m'n hoofd.
 
1941 is de huidige versie. Echter, zoals mijn ervaring, moet er een “probleem” zijn voordat ze willen, of mogen, bijwerken. En daar zit onderling best verschil in tussen de garages. De een doet moeilijk, de ander niet. Binnenkort 1969 als het goed is.
 

Rallye

Forumguru
Mijn Golf is jonger dan de besproken Octavia, maar 1941 heb ik vanaf 1896 (?) OTA binnengekregen.
 

johanl

Actief lid
1941 is de huidige versie. Echter, zoals mijn ervaring, moet er een “probleem” zijn voordat ze willen, of mogen, bijwerken. En daar zit onderling best verschil in tussen de garages. De een doet moeilijk, de ander niet. Binnenkort 1969 als het goed is.

Ik heb aangekaart dat het entertainmentsysteem regelmatig spontaan reboot, is zelfs een keer 3x achter elkaar gebeurd. Kan onveilige situaties veroorzaken als je de navigatie gebruikt (en dat doe ik) en de dealer was gelukkig behulpzaam en deed dit onder garantie. Mijn auto ging daarna ook eindelijk zelf OTA (over the air) updates binnen halen dus lijkt nu gewoon naar behoren te werken.
 
Ja precies, maar dan kom je dus met een klacht. Als je binnenkomt met de vraag “hee er is een nieuwe versie kun je die erop zetten” zonder dat er wat aan mankeert wat werking betreft: dán willen ze meestal niet.
 

ecvh

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Ik ervaar (nu) geen storingen (gelukkig!), dus daar zal het op neerkomen. Het voelt echter raar om iets niet up to daten. Dat doe je met een telefoon namelijk ook, zodat alles goed blijft werken. Raar dat dit allemaal zo moeilijk gaat.
 
Puur een centen kwestie. Ze krijgen vanuit PON (of fabriek) alleen vergoeding bij problemen die ze proberen te verhelpen met een update. Dan kijken ze in het systeem welke code ze kunnen koppelen aan het probleem. Maar als ze dat niet kunnen dan kunnen ze niet zomaar “voor de leuk“ gaan bijwerken..

nu is het wel zo dat de software door mensen hier gedeeld wordt met elkaar.
 

Mellachi

Donateur
Helaas werkt de link niet meer voor 1941 die eerder gepost is. Weet iemand toevallig waar het bestand nog meer te downloaden is?
 

MY00

Senior Member
Puur een centen kwestie. Ze krijgen vanuit PON (of fabriek) alleen vergoeding bij problemen die ze proberen te verhelpen met een update. Dan kijken ze in het systeem welke code ze kunnen koppelen aan het probleem. Maar als ze dat niet kunnen dan kunnen ze niet zomaar “voor de leuk“ gaan bijwerken..

nu is het wel zo dat de software door mensen hier gedeeld wordt met elkaar.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in als het om een garantie geval gaat. Maar als ik het goed begrepen heb heeft @ecvh het afgesproken bij een koop. Dan zou men in mijn ogen dit toch gewoon moeten uitvoeren, ook al kost het hun dan geld.
 
Bij aanschaf van de RS iV bij mij zouden ook de motorsoftware en de infotainment bijgewerkt worden. Beide niet gedaan volgens dezelfde reden.
 

Adi

Nieuw lid
Hi allen. Aangenaam kennis te maken en dank voor alle info in mede dit topic! Sinds kort ook hier een eigenaar van een Octavia iv met constante infotainment reboot issues. Ik hoef maar een blokje om te rijden (5minuten) en heb al een reboot aan mijn broek hangen.

De stappen die ik tot nu toe gevonden heb in dit topic en ga proberen:
- software versie is al 1941, dus dit kan het probleem niet meer zijn
- AA tijdelijk niet connecten
- en/of de telefoon helemaal verwijderen
- automatisch radio logos downloaden uitzetten

Zal er na deze wijzigingen eens een aantal dagen mee rijden en jullie op de hoogte houden van de bevindingen.

Ps. Heb een usb-c stickje met de laatste kaarten al een weekje in het eerste usbslot (dichtst bij de pook) zitten, nog geen veranderingen te zien. Na hoeveel weken wachten kan ik conclusies trekken?

Pps. Usb stickje even disconnected totdat ik de reboot issues heb opgelost is misschien geen heel slecht plan
 

jesse_s93

Donateur
Hier ook de update via @Rainesh verkregen en vandaag geïnstalleerd. Update verliep soepel en duurde ongeveer 15-20 minuten vanaf 1941. Ik heb er een kleine timelapse van gemaakt. Na de update stond er gelijk een OTA update klaar om onder andere de shop te updaten.

 

Antera

Donateur
...
Zal er na deze wijzigingen eens een aantal dagen mee rijden en jullie op de hoogte houden van de bevindingen.

Ps. Heb een usb-c stickje met de laatste kaarten al een weekje in het eerste usbslot (dichtst bij de pook) zitten, nog geen veranderingen te zien. Na hoeveel weken wachten kan ik conclusies trekken?

Pps. Usb stickje even disconnected totdat ik de reboot issues heb opgelost is misschien geen heel slecht plan

Modellen 2020 hebben deze klachten wel eens dat die niet vanzelf updaten. Je kan 1969 erop zetten en kijken of het hiermee beter word. Stuur me daarvoor een berichtje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan