Nieuwe Peugeot 308 sw

Canon-Eye

Forumguru
Wat rijden die slecht en vooral, wat zitten ze slecht. Nee, voor mij geen franse auto (meer).
Mijn vrouw heeft haar tweede Twingo al bijna 10 jaar, na de eerste 9 jaar zelf te hebben gebruikt - die is daarna nog anderhalf gbruikt door een van onze zonen (toen kon hij eindelijk iets stoerders betalen :) ).

Ook de huidige is nog het oer-model met de olijke snoet en ik kan niet anders zeggen dan dat het prima rijdt. Het voelt aan als een veel grotere en steviger model dan het in feite is - pas als je een parkeergaatje nodig hebt merk je dat je met je voeten zowat op de voorbumper zit (figuurlijk gesproken dan). En had de eerste nog een soort van poppenhuismeubilair, deze heeft werkelijk prima stoelen waar ik eerlijk gezegd beter en comfortabeler op zit dan in de Fabia.
En ik rij er tegenwoordig nogal eens in, want als we gelijktijdig weg moeten neemt degene die het verste weg moet altijd de Skoda. Die is per km nu eenmaal voordeliger - zelfs nu nog, nu er mrb betaald moet worden.

Vóór die Twingo's hadden we trouwens sinds ca. 1975 altijd een tweede auto van Franse makelij: 2 besteleenden, een omgebouwde Simca 1100 bestel, een eveneens omgebouwde Renault 4 bestel en een Visa 1100RE. Allemaal met veel plezier en zonder rare problemen.
Ik kan dus zo'n generaliserend afkeuren van alle Franse auto's niet delen... :nono:
 

Darkside

Forumguru
Het is nu eenmaal zo dat de term " met de Franse slag gemaakt" nog steeds gebruikt wordt. Maar dat dit zeker niet altijd geldt.
Net als de term "Duitse degelijkheid" die ook niet altijd geld.
Ken genoeg mensen met Franse auto s en het kamp is verdeeld over de betrouwbaarheid. Net als de Duitse degelijkheid van VAG producten.

Als ik morgen een 308 koop en hij 4a5 jaar betrouwbaar is is de kans groot dat ik later nog een X een Franse auto neem.
Maar betrouwbaarheid is een moeilijk te calculeren waarde in je algemene plezier die je hebt van een auto.

Ik zal dus ook kijken naar stoelen. Bedieningsgemak. Comfort. Ruimte etc
Als de tijd rijp is. Zie ik wel wat mijn O2 gaat opvolgen.
 

s-line

Forumguru
Zo is het allemaal maar net, ik vind het een mooie auto om te zien, en dat is persoonlijk. En er zijn ook ZOVEEL mensen die al een oordeel hebben als je het woord skoda noemt. Zeg maar eens op een ander forum dat je skoda gaat rijden, dan wordt je ook het bot afgekraakt. En er zijn inderdaad ook zat mensen die problemen hebben met VAG auto's kwa betrouwbaarheid, kijk voor de grap al eens hoeveel mensen al probleempjes hebben met de octavia.
Zo is het allemaal wel wat! Ik heb trouwens nog niet eens gezegd dat ik er een ga kopen!!:deuk:
 

jalex_h

Forumguru
Om nog maar een duit in de zak toedoen (heb mijn helm al op gezet): een Franse auto voelt in detail inderdaad wat minder degelijk aan, maar in onze familie rijden/reden de laatste 10 jaar rond:
- Peugeot 406 2.0 hdi, ingeleverd met 198.000 km, nooit iets anders dan de reguliere beurten gehad (tot nu toe de fijnste auto die ik gehad heb)
- Clio II1.4 benzine, ingeruild met 189.000 km, behalve de beurten één homokinetische vervangen en één keer een massa-probleem bij het achterlicht;
- Clio III1.2 16v benzine, momenteel 87.000 km, behalve de beurten ėėn keer massa-probleem bij het achterlicht. De garage zeurde drie jaar dat de accu bijna kaduuk is, maar het lijkt er meer op dat hun meter aan vervanging toe was. Kennelijk hebben ze inmiddels een nieuwe, want dit jaar maakten ze de opmerking niet;
- Peugeot 307 2.0 benzine automaat, staat momenteel op 125.000 km. Heeft wel eens een lege accu, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn vader er zo weinig mee rijdt. Verder geen problemen;
- Passat TDI (de eerste met pompverstuiver). Ingeruild met 195.000 km. Tussendoor een kapotte turbo, de pasagiersstoel was gammel, de multitronic deed het de laatste 25.000 km ook niet meer helemaal jofel.
- VW Touran 1.9 TDI, ingeleverd met 145.000 km. 2 keer afgesleept, in 3 maanden tijd 2 maanden in de garage gestaan met een probleem met vastlopende remmen, afgebroken koppelingspedaal (resulteerde in een complete vervanging tot en met de koppeling aan toe) en een gebroken aandrijfas;
-Superb, zie mijn handtekening, nu 87.000 km. De koppeling van de dsg vervangen.

Al met al ervaar ik de Franse auto's toch als de betere.
 

CharlesTucker

Forumguru
Toevallig heb ik gisteren en eergisteren de nodige uurtjes (retourtje Eindhoven-Parijs) achterin een Franse auto gezeten, zo'n Peugeot 508 hybride ding (aanschafprijs 47.000 euries, best fors). Positief, het ding vind ik er persoonlijk goed uitzien, vooral van binnen. Ruimte op de achterbank is ook prima, ik ben niet zo heel groot (1.75), en zat prima. Een andere volwassene had er comfortabel bijgepast. Negatief, voor mij op lange ritten erg belangrijk, ik vond het geluidsniveau in de auto bij 130-140 km/u erg hoog voor een auto in deze prijsklasse en ik kreeg pijn in m'n rug. De navigatie was vrij beroerd, en we hebben meer gebruik gemaakt van de smartphone om de bestemmingen te vinden. Bagageruimte was te klein, maar dat zal wel vooral met het battery-pack van dat hybride gebeuren te maken hebben. De berijder was ook niet te spreken over de versnellingsbak, reageert erg traag. Je hebt voldoende vermogen om even snel in te voegen, maar het duurt veel te lang voor dat vermogen beschikbaar is op de wielen. Hij heeft het even gedemonstreerd, en inderdaad, hij had volkomen gelijk.

Het ding was anderhalf jaar oud, 85000km op de teller, en de eerste gebreken en rammels begonnen zich toch al wel aan te dienen. Mijn Skoda is 2.5 jaar oud, fors goedkoper en 95000 op de teller, en er rammelt nog helemaal niks.

Kortom, voor mij vooralsnog geen Franse auto (voor de berijder ook niet meer), hoewel ik dat ding, en ook die 308sw aan het begin van dit topic, wel heel fraai vind, het ziet er een stuk beter uit dan welke Skoda dan ook (persoonlijke mening). Maar ja, voor mij is uiterlijk niet zo heel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Allemaal heel veel hokjes! De ander klaagt weer overde hardheid van de duitse stoelen dus............
 

Desperado

Forumguru
Overal is wel wat.....ik heb 4 peugeot gehad, allemaal zonder problemen, bij de Peugeot gewerkt, geen rare zaken meegemaakt, bij mijn laatste werkgever meerdere in onderhoud gezien, geen rare problemen. Maar Renault daarentegen......electronsiche handremmen die niet meer werken en dan compleet vervangen moeten worden. Complete dashboarden die uitgebouwd moeten worden wegens lekke kachelradiateur, uurtje of 10 werk. Toeval? Of slechte constructie?
En die harde Duitse stoelen, dan heb je een goedkope uitvoering denk ik. De lesastra waar ik ooit in reed was ook zo waardeloos, maar de Zafira in Elegance uitvoering had fauteuils.
 

Pendragon

Forumguru
Gaat prima! Maar blijkbaar kan je iets anders dan skoda niet mooi vinden!;):deuk: Ps. Jij heb toch ook nog een Mits......!

Natuurlijk mag je iets anders mooi vinden. Ik vind de 308 ook een mooie auto om te zien, maar toch voor mij geen franse auto. Mijn schoonvader heeft bijvoorbeeld een Mazda, ook een mooie auto, maar ook niks voor mij. En ik bespaar je de uitleg :D
 

s-line

Forumguru
Ik zelf heb niets tegen hardere stoelen.(Ik heb ook maar een instapper:deuk:)
Maar ik bedoelde dat andere mensen daar weer wat van vinden, dus niet mijn mening.
Mijn zwager rijd bijvoorbeeld altijd Peugeot of Renault en die vind de stoelen van onze VAG auto's vreselijk.
En heeft bijvoorbeeld ook nog nooit zover ik weet problemen gehad met zijn auto's. Ik denk dat je per merk altijd wel eens pech kan hebben. Ook hier!
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat gegeneraliseer ook altijd... ;)

Er wordt nogal eens ál te nadrukkelijk binair gedacht - nuances zijn blijkbaar hinderlijk zodra ze het eigen gelijk ondermijnen...
 

RogerS

Forumguru
Tja ik heb een Renault Laguna gehad.. Nieuw gekocht in 1999 (eerste generatie facelift). In 2006 aan een Bulgaar verkocht met nog net geen 200.000 KM op de teller. Afgezien van regulier onderhoud en slijtage, nooit een probleem mee gehad. Ik hoop dit met mijn Superb ook te halen...
De 407 die ik van 2006 tot 2010 heb gehad daar en tegen. Maar dit was voornamelijk te wijten dat de monteurs in de Peugeot garage geen rekening hielden dat de auto op gas liep en daardoor sommige onderdelen eerder onderhoud nodig hebben (bougies o.a.). Wat een ellende...
 

s-line

Forumguru
Geintje hoor! Wist niet dat je boos werd ;)......

Heb ook diverse merken gereden. Ben niet echt merktrouw al heeft VAG wel mijn voorkeur.
Ik ben echt niet boos! En zeker niet op jou, Ed! ;)
VAG heeft ook mijn voorkeur maar momenteel vind ik er weinig spannende modellen, en daarbij schieten de prijzen behoorlijk omhoog. En ja,de Leon St. FR vind ik wel mooi maar toch wel een behoorlijk stuk kleiner.
Ik oriënteer er gewoon nog even lekker op los!!
 

eddiea

Forumguru
Wat vindt je van de Mazda 6 Michiel? Als sedan bijna net zo groot op de achterbank als de Superb en hij rijdt echt goed. Klinkt gek maar de station is op de achterbank een stuk kleiner als de sedan. Ik had deze bijna als station gekocht met alle toeters bellen tot ik over de Mits.... hoorde.
 
E

Ex-lid 2926

De 308 zal voornamelijk geleased worden. Bewezen betrouwbaarheid is dan niet zo'n punt. De leaseauto's die meestal erg in trek zijn, zijn vaak nog paar pas op de markt. Dan is nog niets bekend over betrouwbaarheid.
Kijk maar eens naar de Laguna 2 toen die uitkwam. Gingen als warme broodjes en was (en is nog steeds) een prachtige auto. Die auto heeft het imago van Renault echter geen goed gedaan.
Het laatste type Mondeo deed het alleen maar goed in de eerste 2 jaar van zijn bestaan. Daarna zakten de verkopen in. Hetzelfde geldt voor de Giulietta en ik verwacht dat de verkopen van de 508 ook over z'n top zijn.
Deze nieuwe 308 zal het dus ook wel goed doen. Tot er volgend jaar een nieuwe auto uitkomt met lage bijtelling van welk merk dan ook.
 
Bovenaan Onderaan