Nieuwe koppeling in DSG

RogerS

Forumguru
4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km ?. Koppeling vervangen juni 2012.
Aanvulling van mijn kant:
Koppeling vervangen bij 55.000 KM. Probleem eerst opgemerkt bij zo'n 50.000 KM
Stand van zaken 3-4-2013: 71.000 KM geen enkel probleem meer gehad.
 

andrehj

Forumguru
Overzicht DSG-7 probleemgevallen.

Omdat ik post nummer 39 niet meer mag bewerken (kan die termijn wat verlengd worden?) het hele lijstje maar weer gekopieerd:

1. ajan: S2 1.8 TSI 2010/01. Klachten sinds km 30.000. Koppeling vervangen bij km 58000, mei 2012.
Binnen 10.000 km weer storing, nieuwe (andere?) DSG gekregen (zomer 2012?) en nu (maar 2013) na 35.000 km weer klachten.
Vraag: Welk VAG-nummer heeft deze "nieuwe" DSG? Oftewel, was dit een echt nieuwe of een gereviseerde oude?

2. Spice: S2C 1.8 TSI 2010/06 (getuned). Klachten sinds km 31.000. Koppeling vervangen bij km ?, 30 mei 2012

3. TDI_DSG: S2 1.8 TSI 2010/??. klachten trillende auto onderin 2e versnelling vanaf 70000 km. Koppeling vervangen bij km 74000, mei 2012. Problemen ontstaan wederom bij 90000 km. Weer nieuwe koppeling bij 93000 km. Problemen ontstaan wederom bij 105000 km. Nu eerst software update gehad wat zoals verwacht niet geholpen heeft. Bij 107000 km nieuw vliegwiel gemonteerd wat helaas ook niet hielp. Nu is de auto bij de DSG dokter maar heb hem nog niet terug.

4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km 50.000. Koppeling vervangen juni 2012, km 55.000.
Stand van zaken 3-4-2013: 71.000 KM geen enkel probleem meer gehad.

5. dieselll: S2 1.8 TSI? 20xx/xx. Klachten sinds km? Koppeling vervangen december 2012.

6. Roomster DSG: Roomster 1.2 TSI 2011/05. Klachten sinds Mei 2012, km 12000. Koppeling vervangen april 2013?

7. jalex_h: S2 1.8 TSI 2010/09. Koppeling vervangen bij km 60.000, januari 2013.

8. arjahoekstra: S2 1.8 TSI 2010/08. Koppeling vervangen in juni 2012, bij 27.082 km

9. Petrolhead: O2 1.8 TSI 2009/04. Mechatronic, LMM, gasklephuis en bougies vervangen (2011) en meerdere software updates gehad (2x 2011 en 2013), paar dagen uit logeren geweest bij PON. Klachten niet verdwenen. Bovag garagebedrijf wil koppeling niet vervangen, heb nog 3 maanden garantie over. Coulance Skoda dealer december 2012 zou me 740 euro hebben gekost voor een nieuwe DSG koppeling incl 2 jaar garantie.

Samenvattend lijkt het dus auto's t/m 2010 te betreffen. Overigens heb ik ooit proefgereden in een bijna nieuwe S2 van 01-2011, en die schokte ook erg bij het schakelen t/m de 3e versnelling.
Veilig lijken tot nu toe de S2's vanaf MJ 2012 (dus vanaf bouwmaand 2011-06)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Opvallend is wel het grote aantal 1.8's. Eigenlijk zou je dan natuurlijk ook nog moeten weten hoeveel 1.2 en 1.8 DSG-ers hier actief zijn. Maar het lijkt wel of het vooral de 1.8 betreft
 

TDI_DSG

Senior Member
Nou ik heb mijn Superb terug van de DSG dokter en ik kan jullie vertellen dat dat geholpen heeft! Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen heb ik al 2x nieuwe koppeling + 1x nieuw vliegwiel achter de rug en nog steeds last van trillen. De leasemaatschappij vond het welletjes en wilde de auto bij de DSG dokter hebben. Ze hebben bij dit bedrijf een Basis DSG Software optimalisatie doorgevoerd (kost wel 499 euro). Vandaag nog even met ze gebeld wat dat precies inhoud en dat is het volgende:

De auto rijdt nu bij snelheden lager dan 15 km/u in de 1e versnelling. Deze hebben ze dus iets langer gemaakt (de auto schakelt eerder terug naar de 1 en later op naar de 2). De overige versnellingen zijn ook een heel klein beetje verlengt, maar dat is minimaal. Verder is het totale S programma van de bak aangepast waardoor de auto niet meer zo zenuwachtig reageert als de bak in de S-stand staat. Ik gebruikte deze stand eigenlijk nooit omdat ik de auto dan te zenuwachtig vond, maar nu is het echt een stuk beter! Als laatste vertelde deze meneer me dat ze de koppelingsdruk hebben verhoogt.

Ik heb nu geen last van trillingen meer bij het oppakken vanaf 10 km/u omdat de auto dan nu in de 1e versnelling rijdt i.p.v. in de 2e.
Het grote probleem is namelijk 'ondertoeren' waardoor er veel slip ontstaat en dus warmte..

Ik kan jullie de DSG dokter dus zeker aanbevelen!
 

andrehj

Forumguru
@Rosinfield: Ik denk dat de 1.8 vooral met DSG is geleverd en dat er inderdaad veel minder 1.2 TSI's met DSG rondrijden. Maar om dat echt een beetje in zicht te krijgen zullen we een enquête moeten houden...
Maar het grotere koppel van de 1.8 zal ook best wel een rol kunnen spelen.

@TDI_DSG: Bedankt voor de tip en de feedback. En natuurlijk mooi dat je problemen nu opgelost zijn. Mijn MJ2012 schakelt tijdens het rijden eigenlijk nooit naar de 1, alleen bij volledige stilstand doet ie dat. Bij heel langzaam filerijden merk je inderdaad soms dat dat wat onrustig is, maar van trillen heb ik nooit last. Zeer positief vind ik wel dat de DSG-dokter hier blijkbaar een goede oplossing voor heeft. En ze zitten ook nog niet zo ver weg. Misschien dat ik ze ook ooit nog eens nodig heb, want ik wil eigenlijk nog wel een jaar of 10 in deze auto rijden.
 

TDI_DSG

Senior Member
Andrehj, de meneer van de DSG dokter vertelde mij dat hij vaak een software update (zoals bij mij) samen met een koppeling moet doen omdat de koppeling vaak al stuk is. Dus mocht je ook maar een kleine trilling voelen doe er dan direct wat aan. Ik meen zelfs dat je de software update kunt doen, even kunt proefrijden of je het wat vindt, en indien gewenst weer ongedaan kunt laten maken en dan niets betaald. Je mag het proberen dus....
 

ertromp

Forumguru
Bijgevoegd stuk kwam ik nog tegen over de DSG-7 en wat DSG Dokter daarin doet.
Best interessant om te lezen
 

Bijlagen

  • 001_1354634038566.pdf
    263,7 KB · Weergaven: 95

andrehj

Forumguru
He, dat artikel kende ik nog niet. Interessante lectuur en het bevestigt mijn gevoel en waarom ik in de file en bij zeer lage snelheden vaak handmatig terugschakel naar de 1.
Snel toegevoegd aan mijn collectie!
 

Greggy

Actief lid
Thanks!!! Zeer herkenbaar verhaal!

K2 was bij mijn Golf variant aan de beurt. De symptomen en de mogelijke oorzaak van het filerijden verklaart een hoop. De nieuwe O3 Combi krijgt deze bak ook weer. Hopelijk zit hier betere software in. Misschien maar eens voorleggen aan de leasemaatschappij om de auto preventief naar AMT te brengen.
 
Begin straks blij te worden ( ben ik ook :D dat ik een handgeschakelde bak heb.

Men kan hopen dat PON en andere de coulance toepassen, als men privé rijdt zijn die reparaties onbetaalbaar.
 

andrehj

Forumguru
Overzicht DSG-7 probleemgevallen.

Omdat ik post nummer 39 niet meer mag bewerken (kan die termijn wat verlengd worden?) het hele lijstje maar weer gekopieerd:

1. ajan: S2 1.8 TSI 2010/01. Klachten sinds km 30.000. Koppeling vervangen bij km 58000, mei 2012.
Binnen 10.000 km weer storing, nieuwe (andere?) DSG gekregen (zomer 2012?) en nu (maar 2013) na 35.000 km weer klachten.
Vraag: Welk VAG-nummer heeft deze "nieuwe" DSG? Oftewel, was dit een echt nieuwe of een gereviseerde oude?

2. Spice: S2C 1.8 TSI 2010/06 (getuned). Klachten sinds km 31.000. Koppeling vervangen bij km ?, 30 mei 2012

3. TDI_DSG: S2 1.8 TSI 2010/??. klachten trillende auto onderin 2e versnelling vanaf 70000 km. Koppeling vervangen bij km 74000, mei 2012. Problemen ontstaan wederom bij 90000 km. Weer nieuwe koppeling bij 93000 km. Problemen ontstaan wederom bij 105000 km. Nu eerst software update gehad wat zoals verwacht niet geholpen heeft. Bij 107000 km nieuw vliegwiel gemonteerd wat helaas ook niet hielp. Nu is de auto bij de DSG dokter maar heb hem nog niet terug.

4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km 50.000. Koppeling vervangen juni 2012, km 55.000.
Stand van zaken 3-4-2013: 71.000 KM geen enkel probleem meer gehad.

5. dieselll: S2 1.8 TSI? 20xx/xx. Klachten sinds km? Koppeling vervangen december 2012.

6. Roomster DSG: Roomster 1.2 TSI 2011/05. Klachten sinds Mei 2012, km 12000. Koppeling vervangen april 2013?

7. jalex_h: S2 1.8 TSI 2010/09. Koppeling vervangen bij km 60.000, januari 2013.

8. arjahoekstra: S2 1.8 TSI 2010/08. Koppeling vervangen in juni 2012, bij 27.082 km

9. Petrolhead: O2 1.8 TSI 2009/04. Mechatronic, LMM, gasklephuis en bougies vervangen (2011) en meerdere software updates gehad (2x 2011 en 2013), paar dagen uit logeren geweest bij PON. Klachten niet verdwenen. Bovag garagebedrijf wil koppeling niet vervangen, heb nog 3 maanden garantie over. Coulance Skoda dealer december 2012 zou me 740 euro hebben gekost voor een nieuwe DSG koppeling incl 2 jaar garantie.

Samenvattend lijkt het dus auto's t/m 2010 te betreffen. Overigens heb ik ooit proefgereden in een bijna nieuwe S2 van 01-2010, en die schokte ook erg bij het schakelen t/m de 3e versnelling.
Veilig lijken tot nu toe de S2's vanaf 2011.

Edit: Ik kwam erachter dat ik die proefrit in voorjaar 2010 had gemaakt en niet in 2011. Daarom bovenstaande alinea aangepast.
 

andrehj

Forumguru
Overzicht DSG-7 probleemgevallen.

1. ajan: S2 1.8 TSI 2010/01. Klachten sinds km 30.000. Koppeling vervangen bij km 58000, mei 2012.
Binnen 10.000 km weer storing, nieuwe (andere?) DSG gekregen (zomer 2012?) en nu (maar 2013) na 35.000 km weer klachten.
Vraag: Welk VAG-nummer heeft deze "nieuwe" DSG? Oftewel, was dit een echt nieuwe of een gereviseerde oude?

2. Spice: S2C 1.8 TSI 2010/06 (getuned). Klachten sinds km 31.000. Koppeling vervangen bij km ?, 30 mei 2012

3. TDI_DSG: S2 1.8 TSI 2010/??. klachten trillende auto onderin 2e versnelling vanaf 70000 km. Koppeling vervangen bij km 74000, mei 2012. Problemen ontstaan wederom bij 90000 km. Weer nieuwe koppeling bij 93000 km. Problemen ontstaan wederom bij 105000 km. Nu eerst software update gehad wat zoals verwacht niet geholpen heeft. Bij 107000 km nieuw vliegwiel gemonteerd wat helaas ook niet hielp. Nu is de auto bij de DSG dokter maar heb hem nog niet terug.

4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km 50.000. Koppeling vervangen juni 2012, km 55.000.
Stand van zaken 3-4-2013: 71.000 KM geen enkel probleem meer gehad.

5. dieselll: S2 1.8 TSI? 20xx/xx. Klachten sinds km? Koppeling vervangen december 2012.

6. Roomster DSG: Roomster 1.2 TSI 2011/05. Klachten sinds Mei 2012, km 12000. Koppeling vervangen april 2013?

7. jalex_h: S2 1.8 TSI 2010/09. Koppeling vervangen bij km 60.000, januari 2013.

8. arjahoekstra: S2 1.8 TSI 2010/08. Koppeling vervangen in juni 2012, bij 27.082 km

9. Petrolhead: O2 1.8 TSI 2009/04. Mechatronic, LMM, gasklephuis en bougies vervangen (2011) en meerdere software updates gehad (2x 2011 en 2013), paar dagen uit logeren geweest bij PON. Klachten niet verdwenen. Bovag garagebedrijf wil koppeling niet vervangen, heb nog 3 maanden garantie over. Coulance Skoda dealer december 2012 zou me 740 euro hebben gekost voor een nieuwe DSG koppeling incl 2 jaar garantie.

10. DLAM: O2 1.6 TDI 2011/05. Problemen met slippende koppeling in de even versnellingen sinds km 80.000 (2013/06). Koppeling zelf (werkt bij garage) vervangen + tweemassavliegwiel bij km 89.000 m.b.v. LUK montagekit. Sindsdien alles weer OK.

Veilig leken tot nu toe de S2's vanaf 2011. Sinds 10. moet ik dat toch bijstellen tot MJ 2012 (vanaf week 22/2011)
 

VEEJAY

Forumguru
Schandalig dat je dit soort ellende heb met nieuwe auto's!.

Maar goed, Wat gebeurd er met DSG dokter software als de dealer bij een beurt een DSG update uitvoert? Krijg je dan gratis van DSG dokter je software terug? En bevat de software dan ook relevante zaken die in de officiele DSG update zitten?
 

CDK

Forumguru
@Veejay, beste geef je bij je dealer aan geen updates te willen, dan moeten ze dat respecteren, het is tenslotte jouw auto, je kan ook zo laten coderen door tvs/dsg dokter dat het systeem van de dealer (VAS) geen update ziet voor jouw auto, maar als er toch overschreven is, dan wordt er kostenloos opnieuw de aangeschafte software opgezet.

greetz Corné
 

VEEJAY

Forumguru
Hi Corne, met de beste bedoelingen reageer ik op je reactie.

Het risico dat de dealer geen coulance meer geeft bij problemen, omdat de klant geen updates wilde op de DSG software is zeer groot.

Als de dealer lucht krijgt dat jij bij de DSG dokter of waar dan ook bent geweest geef je de dealer een stok om jou mee te slaan als je mechatronic bijvoorbeeld naar de knoppe is.

Let op: ik doe geen uitspraak over de kwaliteit van TVS Engineering. Wel over de risico's voor mensen met een mooie nieuwe auto die nog aanspraak hebben op garantie.

Persoonlijk dacht ik jaren ook dat chiptuning op mijn leaseauto niet te zien was door de garage of leasemij, totdat ik VCDS had en gewoon aan de turbodruk al kan zien dat eraan gesleuteld is.
 

CDK

Forumguru
@Veejay, ik begrijp je reactie, zelf heb ik ook nog garantie met mijn auto van nog geen 6 maanden oud, heb toch de keuze gemaakt omdat VAG dealers zelf hun probleemauto's bij de DSG dokter laten repareren

greetz Corné
 

VEEJAY

Forumguru
Niks mis mee Corne, zolang je rekening houdt met mogelijke scenarios. SiteChris koos ervoor om eerst ABT te tunen en dan eroverheen een JD chip te doen. Kostbare actie maar dan zijn de risico's wel ingedekt :-)
 

DLAM

Nieuw lid
Hier ben ik nog eens terug, heb hier al topic beschreven over mijn DSG vesnellingsbak, vervanging van de koppeling.
Ondertussen kan ik melden indien je de mechatronic verwijdert en daarna terug monteert, je een pen dient aan te brengen anders kunnen de schakelhendels zich verplaatsen en kan het inleerproces niet voltooid worden.
De dsg dokter heb ik hier ook al een paar zien verschijnen, volgens min inziens de enige die iets van DSG versnellingsbak afkent, onlangs een voorstelling gevolgd bij die man, hij weet waar hij over praat. Beter dan bij de VAG groep zelf!.
Wat die man schrijft en beweerd is gewoon de waarheid.
Updates bij VW brengen niks op, je reset gewoon de waarden op nul en na enkele dagen is alles terug zoals voorheen.
Problemen met dsg, is de dokter de oplossing.
Dirk
 
Bovenaan Onderaan