Nieuwe koppeling in DSG

dieselll

Nieuw lid
Gisteren naar de dealer geweest voor hetzelfde probleem. Eerst zeiden ze nog dat een update van de DSG bak misschien kon helpen, maar na een stukje proef te hebben gereden waren ze er (overigens helemaal zelf) al over uit : modificatie van de bak. nieuwe afspraak inplannen want het is 1 dag werk. Swarttouw in Barendrecht doet helemaal niet moeilijk. Is overigens OOK dealer van het jaar (2011) en ze hebben de auto vorig jaar nog niet eens aan mij geleverd !

Nu afwachten tot volgende week
 

ajan

Lid
Ik zat mijn post (mei 2012) nog een keer door te lezen en bedacht mij dat een update wel op z'n plaats was. De paar weekjes afwachten zijn dus een paar maanden afwachten geworden en er is inmiddels een hoop gebeurd.

Binnen 10.000KM na vervangen van de koppeling viel de automaat af en toe in storing. D.w.z. dat de versnelling-indicator op het Maxidot begint te knipperen. Bij de dealer de storingen uitgelezen en die bleken bij een sensor in de bak vandaan de komen. Het kwam er op neer dat de DSG niet meer 'wist' in welke versnelling hij stond.
Om dat te verhelpen moest de Mechatronic van de bak vervangen worden. Gelukkig nog binnen de garantie, want dat is niet bepaald een goedkoop ding.
Binnen een week daarna kreeg ik dezelfde klachten! Weer de DSG steeds in storing. Bij het uitlezen bleek weer dezelfde sensor kapot!
In overleg met PON en de fabriek is toen besloten de hele DSG (incl. koppeling) te vervangen. Uiteraard gebeuren dat soort dingen altijd als het niet uitkomt en zo ook bij mij. Met nog 4 dagen voor de vakantie wel netjes door de dealer een vervangende Superb geregeld.

Totaal is er nu voor ca. € 12.000,00 aan de DSG gesleuteld, zijn we weer 35.000KM verder en geloof het of niet, de eerste klachten komen weer terug. Het raspende, wrijvende geluid onder in z'n 2 komt weer terug. Afgelopen zaterdag al melding van gemaakt bij de dealer.

Wordt vast vervolgd......
 

TDI_DSG

Senior Member
Arjan, ik heb met mijn Superb 1.8 TSI DSG-7 exact hetzelfde. 2x nieuwe koppeling + 1x nieuw vliegwiel + software update en nog steeds problemen. Storing van de DSG in de maxidot heb ik nog niet gehad, maar wel storingsmeldingen in het storingsgeheugen van de auto zelf. Mijn dealer (Vepreda in Spijkenisse) heeft er alles aan gedaan dat is zeker, maar hebben ook geen idee meer...

Mijn auto wordt nu door de leasemaatschappij naar een bedrijf gebracht waar ze mijn klacht gaan onderzoeken. Welk bedrijf dat precies is moet ik nog even achterhalen, maar a.s. dinsdag wordt mijn auto omgewisseld en dan ben ik zeer benieuwd. Ik zal jou en alle andere lezers van deze post op de hoogte houden.
 
Bij mij wordt ook de DSG koppeling vervangen , het trillen/schokken doet zich bij mij ook voor bij het optrekken in de eerste versnelling maar alleen als de motor/versnellingsbak goed warm is .
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bekende valkuil: mensen met problemen zullen significant vaker deelnemen dan mensen die geen problemen hebben. Er staat niets over hoe het onderzoek is uitgevoerd. We mogen echter aannemen dat men niet is gedwongen deel te nemen, maar dat het op vrijwillige basis is gebeurd. Ook een gegeven dat bij dit soort onderzoek onontbeerlijk is, is het non-respons percentage. Een percentage non-respons van 40% is niet ongebruikelijk. Mensen die tot de non-responders behoren, zullen naar verwachting significant vaker geen problemen hebben en v.v.
Maw, zonder dit soort gegevens, zegt dit helegaar niets
 

jalex_h

Forumguru
Dat mensen met klachten zich meer op internet roeren dan mensen zonder klachten is inderdaad een bekend fenomeen. En zal ongetwijfeld ook in dit geval het percentage scheef getrokken hebben.
Echter had VAG wel degelijk een probleem met de DSG, en dan in het bijzonder de koppelingsplaten gehad. Niet voor niets hebben ze hiervoor een speciale herstelkit samen gesteld.
Mijn garage bevestigde desgevraagd ook dat dit probleem wel vaker voor komt. Maar niet dat zo ongeveer de helft met dit probleem kampt.
Maar inmiddels heeft VAG de bak aangepast en behoort het probleem tot het verleden.
 

Captain Hook

Forumguru
...
Maar inmiddels heeft VAG de bak aangepast en behoort het probleem tot het verleden.
Rijst alleen de vraag; sinds WANNEER heeft VAG de DSG-7 gemodificeerd?

C.q. valt te checken aan de hand van het VIN of iemands auto wel of niet al voorzien is van de modificatie?
 

andrehj

Forumguru
Omdat ik zelf ook een (goed schakelende) 1.8 TSI met DSG heb, probeer ik een overzicht te maken van probleem-DSG's hier op het forum en hun bouwjaren/maanden. Graag dit overzicht corrigeren als er fouten in zitten:

1. ajan: S2 1.8 TSI 2010/01. Klachten sinds km 30.000. Koppeling vervangen bij km 58000, mei 2012.
Binnen 10.000 km weer storing, nieuwe (andere?) DSG gekregen (zomer 2012?) en nu (maar 2013) na 35.000 km weer klachten.
Vraag: Welk VAG-nummer heeft deze "nieuwe" DSG? Oftewel, was dit een echt nieuwe of een gereviseerde oude?

2. Spice: S2C 1.8 TSI 2010/06 (getuned). Klachten sinds km 31.000. Koppeling vervangen bij km ?, 30 mei 2012

3. TDI_DSG: S2 1.8 TSI 2010/??. Klachten sinds km ?. Koppeling vervangen bij km 74000, mei 2012
Nogmaals koppeling vervangen bij km xx,
Nu nog problemen (welke?)

4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km ?. Koppeling vervangen juni 2012.

5. dieselll: S2 1.8 TSI? 20xx/xx. Klachten sinds km? Koppeling vervangen december 2012.

6. Roomster DSG: Roomster 1.2 TSI 2011/05. Klachten sinds Mei 2012, km 12000. Koppeling vervangen april 2013?

7. jalex_h: S2 1.8 TSI 2010/09. Koppeling vervangen bij km 60.000, januari 2013.

8. arjahoekstra: S2 1.8 TSI 2010/08. Koppeling vervangen in juni 2012, bij 27.082 km

Samenvattend lijkt het dus auto's t/m 2010 te betreffen. Overigens heb ik ooit proefgereden in een bijna nieuwe S2 van 01-2011, en die schokte ook erg bij het schakelen t/m de 3e versnelling.
Veilig lijken tot nu toe de S2's vanaf MJ 2012 (dus vanaf bouwmaand 2011-06)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat lijkt me wel erg onverantwoord naar een conclusie jumpen. Zowel omdat het aantal veel te klein is om iets zinnigs te kunnen zeggen, als omdat de kans op problemen uiteraard over het algemeen geringer zal zijn naarmate de auto nieuwer is.
 

jalex_h

Forumguru
@andrehj, zet die van mij er ook masr bij.
Superb combi 1.8 TSI
Bouwjaar laatste week sep 2010.
Koppeling vervangen in jan 2013
Km stand 60000
 
Mijn gegevens Roomster 1.2 TSI bouwjaar Mei 2011 , KM stand nu 23000, klachten sinds Mei 2012 bij KM stand 12000 , koppeling is besteld ik weet niet hoe lang de levertijd is .
 

Greggy

Actief lid
Wellicht ter referentie: VW Golf Variant 1.4TSI (122pk) DSG7 (DQ200 meen ik) Highline uit 2009/06. Niet gechipt.

61K km. / 2012/03: turbo vervangen
73K km. / 2012/09: koppeling vervangen: klachten vnl. slippen in even versnellingen
80K km. / 2013/02: bougies vervangen + motormanagement wegens wegvallend vermogen en overslaande cilinders. Heden nog steeds problemen.
 

TDI_DSG

Senior Member
Andrehj hier TDI_DSG: klachten trillende auto onderin 2e versnelling vanaf 70000 km. Koppeling vervangen bij 74000 km. Problemen ontstaan wederom bij 90000 km. Weer nieuwe koppeling bij 93000 km. Problemen ontstaan wederom bij 105000 km. Nu eerst software update gehad wat zoals verwacht niet geholpen heeft. Bij 107000 km nieuw vliegwiel gemonteerd wat helaas ook niet hielp. Nu is de auto bij de DSG dokter maar heb hem nog niet terug. Ik hou jullie op de hoogte..
 

andrehj

Forumguru
Omdat ik post nummer 31 niet meer mag bewerken het hele lijstje maar gekopieerd:

1. ajan: S2 1.8 TSI 2010/01. Klachten sinds km 30.000. Koppeling vervangen bij km 58000, mei 2012.
Binnen 10.000 km weer storing, nieuwe (andere?) DSG gekregen (zomer 2012?) en nu (maar 2013) na 35.000 km weer klachten.
Vraag: Welk VAG-nummer heeft deze "nieuwe" DSG? Oftewel, was dit een echt nieuwe of een gereviseerde oude?

2. Spice: S2C 1.8 TSI 2010/06 (getuned). Klachten sinds km 31.000. Koppeling vervangen bij km ?, 30 mei 2012

3. TDI_DSG: S2 1.8 TSI 2010/??. klachten trillende auto onderin 2e versnelling vanaf 70000 km. Koppeling vervangen bij km 74000, mei 2012. Problemen ontstaan wederom bij 90000 km. Weer nieuwe koppeling bij 93000 km. Problemen ontstaan wederom bij 105000 km. Nu eerst software update gehad wat zoals verwacht niet geholpen heeft. Bij 107000 km nieuw vliegwiel gemonteerd wat helaas ook niet hielp. Nu is de auto bij de DSG dokter maar heb hem nog niet terug.

4. RogerS: S2 1.8 TSI 2010/08. Klachten sinds km ?. Koppeling vervangen juni 2012.

5. dieselll: S2 1.8 TSI? 20xx/xx. Klachten sinds km? Koppeling vervangen december 2012.

6. Roomster DSG: Roomster 1.2 TSI 2011/05. Klachten sinds Mei 2012, km 12000. Koppeling vervangen april 2013?

7. jalex_h: S2 1.8 TSI 2010/09. Koppeling vervangen bij km 60.000, januari 2013.

8. arjahoekstra: S2 1.8 TSI 2010/08. Koppeling vervangen in juni 2012, bij 27.082 km

Samenvattend lijkt het dus auto's t/m 2010 te betreffen. Overigens heb ik ooit proefgereden in een bijna nieuwe S2 van 01-2011, en die schokte ook erg bij het schakelen t/m de 3e versnelling.
Veilig lijken tot nu toe de S2's vanaf MJ 2012 (dus vanaf bouwmaand 2011-06)
 

Petrolhead

Forumguru
9. Petrolhead: O2 1.8 TSI 2009/04. Mechatronic, LMM, gasklephuis en bougies vervangen (2011) en meerdere software updates gehad (2x 2011 en 2013), paar dagen uit logeren geweest bij PON. Klachten niet verdwenen. Bovag garagebedrijf wil koppeling niet vervangen, heb nog 3 maanden garantie over. Coulance Skoda dealer december 2012 zou me 740 euro hebben gekost voor een nieuwe DSG koppeling incl 2 jaar garantie.
 
Bovenaan Onderaan