(Nieuwe) Fabia, nieuwe banden en velgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

reeds een bericht achtergelaten op dit forum, maar lijkt me netjes om me even voor te stellen.

Cihan, 24 jaar en recent mijn eerste auto aangeschaft : Skoda Fabia 1.4 comfort met o.a. airco van het jaar 2001. Ben er erg tevreden mee, vooral het gevoel tijdens het rijden is stukken fijner dan bijv. de Punto van mijn ouders.

Gisteren door een vriend uitvoerig laten behandelen : exterieur en interieur uitvoerig schoongemaakt en gepoets met DiamondBright : ziet er weer uit als een showroomwagen :super:

Alles is naar wens, ga in deze wagen waarschijnlijk nog een paar jaar rijden (en dan hopelijk een nieuwe Tsjech aanschaffen) maar een klein detail (voor mij toch belangrijk) zijn de banden en velgen.

De 14inch banden met wieldoppen moeten eraf haha dat is duidelijk! Nou heb ik het e.e.a. al bestudeerd als het gaat om velgen en bandenmaten, maar ben nu beland in een situatie waarbij hulp welkom is.

Een vriend van me heeft onlangs een Seat Leon 1 (2005) aangeschaft, waarbij hij als extra een set winterbanden met 17inch velgen heeft meegekregen. Deze mag ik voor een prikkie meenemen. Zo zijn de velgen 5x100 met als ET 38. Alhoewel de ET-waarde van de Fabia ideaal is op 43 denk ik dat dit geen problemen zal opleveren?

De banden dan : bij 17 inch heb ik begrepen dat de banden voor een Fabia het best 205/40R17 kunnen zijn. De banden van de Leon-velgen zijn echter 215/45R17 : Gaat dit lukken op mijn Fabia?

Alvast bedankt voor jullie meningen! (Foto van mijn wagen volgt z.s.m. aangezien hij nu als nieuw is :grin:)
 

Jochus

Actief lid
Hallo en welkom!

Proficiat met je aanschaf, ik wens je er veel plezier mee.

5x100 is alleszins al goed. En met de ET-waarde zou ik persoonlijke niet zo hard inzitten hoor, daar mag je bij mijn weten wat van afwijken. Ikzelf heb velgen met een ET van 35 en dat gaat best (behalve voor de autokeuring, want in het gelijkvormigheidsattest staat 16" sowieso al als maximum grootte). Voor de banden heb ik inderdaad gekozen voor 205 40, en dat bolt goed, heb nu zelfs minder afwijking op de kilometerteller.

En als je even googlet, vind je al snel hoe je de bandenmaat moet berekenen. Er bestaan ook calculators zoals deze: http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/bandencalculator.html (er bestaan wel betere maar vind ik zo snel niet).

Ik denk dat het sowieso zal 'lukken' maar of je dan niet teveel afwijking hebt weet ik niet (en dit is voor meer belangrijk dan enkel de kilometerteller).

En laat die foto's maar snel komen! Groeten
 
Hallo en welkom!

Proficiat met je aanschaf, ik wens je er veel plezier mee.

5x100 is alleszins al goed. En met de ET-waarde zou ik persoonlijke niet zo hard inzitten hoor, daar mag je bij mijn weten wat van afwijken. Ikzelf heb velgen met een ET van 35 en dat gaat best (behalve voor de autokeuring, want in het gelijkvormigheidsattest staat 16" sowieso al als maximum grootte). Voor de banden heb ik inderdaad gekozen voor 205 40, en dat bolt goed, heb nu zelfs minder afwijking op de kilometerteller.

En als je even googlet, vind je al snel hoe je de bandenmaat moet berekenen. Er bestaan ook calculators zoals deze: http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/bandencalculator.html (er bestaan wel betere maar vind ik zo snel niet).

Ik denk dat het sowieso zal 'lukken' maar of je dan niet teveel afwijking hebt weet ik niet (en dit is voor meer belangrijk dan enkel de kilometerteller).

En laat die foto's maar snel komen! Groeten

Jochus bedankt voor je snelle reactie! De vriend waar ik de velgen van "krijg" had idd ook het idee dat het allemaal wel zou passen, maar ik ben toch wel een tikkeltje voorzichtig als het gaat om kilometerteller en andere zaken die daarbij komen kijken.

Dus mocht het niet ideaal werken onder een fabia met deze maten, overweeg ik om de (winter)banden van de Leon in te ruilen voor andere banden (lees 205/40R17) die wel perfect op de Fabia werken. Nu hoop ik dat niet te hoeven maar mijn Fabia verdient wel de juiste banden vind ik :) Wat voorwerk leverde voor mijn gevoel de Goodyear Eagle F1 GS D3 XL als beste keuze, maar tja of dat een dure grap wordt...(4 huidige banden onder mijn fabia + 4 winterbanden van de Leon inruilen en dan nieuwe banden erop...pittig!)

Erg fijn trouwens dit forum: het Skoda-gevoel wordt met het lezen van dit forum alsmaar groter en sterker!
 

Jochus

Actief lid
Is niks hoor cihanski!

Als je wil neem ik vanavond (nu in de laatste minuten middagpauze dus gaat niet meer) wel eens een fotootje van mijn velg+band. Dan zie je ineens wat voor n laagje rubber er op een 17" hoort.

Ik heb er Falken onder liggen, een goede band vind ik zelf, die niet even duur is als de A-merken.

Ik ben geen technicus dus ik kan je niet precies zeggen voor wat nog die afwijking slecht is, maar ik ben er ook niet happig op dat verkeerd te hebben. Dan denk ik bv. direct aan remmen, zonder te weten of dat terecht is.
 
@ Jochus : een foto met een indicatie zou ik fijn vinden, ook benieuwd naar je keuze van velgen uiteraard! Hoop dat het allemaal zonder mankementen kan met de huidige opstelling en anders wordt het gewoon 205/40R17 net als jij.

@ Purk : Dank voor de informatie (wordt er echter niet wijzer van, weet niet waar ik mijn Fabia zou moeten plaatsen)!
Ik zie op je eigen auto wel het e.e.a. staan dat interessant klinkt:
"Audi RS6 velgen 17" 7 1/2 J ( volgend jaar zomer monteren )
215(205)45(50) R 17 Banden geen idee nog welke, maar dat zie ik volgend jaar wel." --> Zo te zien weet jij er meer van?
 
Best geen 45 en zeker geen 50 band leggen dan is de omtrek van de band niet meer gelijk

Hai Glenn idd de 50 lijkt me sowieso niet echt praktisch, waar ik vooral benieuwd naar ben is wat de exacte verschillen zijn tussen de "ideale" maten 205/40R17 en de banden die ik nu kan monteren (215/45R17).

Belangrijkste voor mij is dat er geen mankementen (lees rijcomfort, juistheid van kilometerteller en andere "standaard" zaken) optreden, dat is mij het niet waard. Dan ruil ik ze liever in voor andere banden.

Twijfelde eerst zelfs over de geschiktheid van 17inch velgen, maar na het lezen van dit forum zie ik daar geen problemen meer in :24:
 
Volgens mij zijn de "ideale maten" ook al niet ideaal :-). Uitgaande van de standaard 185/60-14 zit je met de 215/45-17 toch zo'n 8,3% te hoog in omtrek, met als gevolg dat je snelheidsmeter niet meer klopt.
 
Volgens mij zijn de "ideale maten" ook al niet ideaal :-). Uitgaande van de standaard 185/60-14 zit je met de 215/45-17 toch zo'n 8,3% te hoog in omtrek, met als gevolg dat je snelheidsmeter niet meer klopt.

Dat is voor mij een afknapper, dan is het voor mij de banden inruilen voor banden met de maten 205/40R17, maar dat is volgens jou ook verre van ideaal? Want heb al meerdere forumleden gezien en gehoord met bandenmaat 205/40R17? Geen nadelige effecten te merken, of toch wel? Zucht...Moet wel het e.e.a. goed in de gaten houden voor mijn Fabia zeg
 

Jochus

Actief lid
Peertje, die "ideale maten" zijn mijns inziens al beter dan wat er standaard opzit!

Want er zit een serieuze afwijking op de kilometerteller met de standaard velg/band.

Even om aan te tonen: Hier in de straat staan soms van die meters om aan te tonen hoeveel je rijdt (je even waarschuwen dat je in een zone 30 zit). En met de originele zat ik er altijd een flink stuk onder, reed ik 38 op de kilometerteller dan toonde dat als 29 ofzo.
Nu klopt de snelheidsmeting dus wél (heel goed op de lagere snelheiden en wat speling op de hogere als ik de gps geloof).

Soit, hier enkele afbeeldingen voor cihanski. Ik weet het, de velg is niet het nieuwste model, maar de portefeuille wil ook wat, en zo slecht staat het nog niet onder m'n combi.





 

purk

Senior Member
kijk het is mogelijk, maar je blijft met een afwijking zitten. waarom geen mooi 16'' setje. als je toch aan nieuwe banden komt.

Zo hou je ook nog een beetje comfort over.
 

cvegreen

Forumguru
Zo'n grote maat van banden op een fabia . Dacht , man wat gaan die wielkasten vol zitten ,maar als ik de foto's van Jochus zie vallen die grote velgen toch mee. Ik vind mijn 14" velgjes ook wat klein , maar momenteel is er geen budget om velgen te kopen. Is het nog een beetje comfortabel rijden met zo'n grote wielen ? Valt het verbruik dan nog mee met zo'n grote wielen onder je wagen . De diesel van Jochus zal daar niet zoveel problemen mee hebben ,maar die 1.4 benzine denk ik wel.
 

purk

Senior Member
zou een beetje raar zijn dat de wielkasten opgevuld zouden worden door de velgen....... omtrek blijft het zelfde, dus ook de hoogte.

Om je wielkast gevuld te laten lijken moet je hem toch echt gaan verlagen.
 
@ Jochus : bedankt voor de info en de foto's ; de velgen staan zeker weten goed op je wagen, ook je banden zien er goed uit moet ik zeggen (ook wel belangrijk denk ik).

@ purk : tja zelf vind ik 17" gewoonweg mooier en aangezien ik de cupra velgen van seat binnen krijg voor geen geld wil ik dat gewoonweg niet missen :) en als ik jochus zo hoor moeten de nieuwe velgen en banden geen problemen opleveren (mits ik 205/40R17 koop)? Nog meer experts op dit vlak? Alle meningen zijn natuurlijk welkom (heb nog een paar dagen voor ze erop gaan)
 
die 205 maat geeft je een afwijking van iets meer als 3%. Ik weet niet precies hoeveel de fabia afwijkt op de teller, maar die 3% kan natuurlijk positief beinvloed worden door de teller afwijking (teller geeft meestal te veel aan. 3% is natuurlijk op zich niet gigantisch, als je 100 rijdt zou je dan 103 rijden, op zich niet zo heel erg dus :-) Als je deze velgen mooi vind dan zou ik het gewoon doen.

Verbruik maakt trouwens niets uit, je omtrek van de banden veranderd niet drastisch (tis niet dat je er tractorbanden op zet ;)), dus blijft het zelfde.
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn Fabia heeft standaard dus een afwijking van 8 procent ofzo.

Als ik 100 rijd op de teller dan rijd ik op de GPS iets van 92.

Dat wil dus zeggen volgens mij, dat mijn wielomtrek te klein is.

En dat met de fabrieksstandaard 185/60R14.

Mijn volgende bericht wordt bericht nummer 900!

Reden voor een feesie, biertje, barbecue... Of toch maar niet.
 

Jochus

Actief lid
Ik heb ook al gedacht om ze te verwisselen met 16"ers, RS ofzo. Want er lijkt wel erg weinig band op te liggen. Maarja. Investering is gemaakt en hierna heb ik gezegd: niks meer, vanaf nu sparen voor n volgende die binnen x aantal jaar tóch moet komen.

Maar over verbruik of comfort heb ik niet te klagen. De grip is ook erg goed met deze band dus geen reden om te gaan veranderen.

Sowieso is die tdi wel zuinig te houden (als ik 'm niet te hard op z'n staart ga trappen), en ik kan even lage waarden neerzetten als voorheen.

Comfort heb je volgens mij pas over te klagen als je echt elke dag ettelijke kilometers vreet. Ik woon zelf in Brugge, en de binnenstad is volledig geplaveid in kasseistenen (kinderkopjes zoals we hier zeggen), en dan weet je wel snel of iets écht noemenswaardig verschil maakt hoor.
En voor mij maakt het niet veel verschil. (Let wel, die kasseien geven mij altijd n geweldig gedreun, ook met de standaardband! Daar was m'n vorige, 16 jaar oude wagen jammergenoeg toch beter in te noemen)

En zoals ik eerder zei; de afwijking is er bij mij op verbeterd in vergelijking met de originele velgen/banden, dus daarvoor moet je het vooral niet laten...
 

Fabia

† In Memoriam
:ot: Zag vandaag nog Dirkshoorn op de TV bij een of andere klusprogramma. Het bestaat dus echt:winkie:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan