Nieuwe Fabia laat zijn gezicht zien

Cordoba

Forumguru
Wat misschien belangrijker is, is dat een facelift model op verschillende zaken ook wordt verbeterd, dingen die je niet zozeer kunt zien. Kinderziektes zijn er bijvoorbeeld grotendeels uit.

Dat lijkt me een argument uit de vorige eeuw: veel zaken worden gewoon tussendoor of bij een nieuw modeljaar al aangepast. De aandrijflijn wordt ook vaak tussendoor aangpast, dus behalve een enkel punt dat door de vorm van de carrosserie komt, geen reden om voor een facelift te gaan. Bijvoorbeeld het snel fluiten van portieren, of loslatende chroomstrips zoals bij de O3 het geval was, dat soort zaken kun je vaak pas bij een facelift aanpassen, maar het meeste wordt bij een nieuw modeljaar al aangepast.
 

Fabia 123

Forumguru
Uiterlijke veranderingen niet bijzonder wat mij betreft. Nieuwe hulpjes zoals laneassist. en waarschuwing als er iets in de dode hoek zit hebben veel concurrenten ook.
Ik vraag me alleen af of een digitaal dashboard ook op de Fabia leverbaar gaat worden en ook of het interieur nog spannender gaat worden.
 

Fabia 123

Forumguru
[QUOTE="EdK, post: 745192, member: 987"
Mijn dealer had het er over dat de 3e SUV ergens in 2019 op de markt zou gaan komen.....

Op internet staat veel over de Skoda Polar.
 

laagvlieger

Forumguru
2018-skoda-fabia-rolls-out-mid-cycle-refresh-at-geneva-motor-show_4.jpg
_mg_4708.jpg
_mg_4704.jpg
_mg_4705.jpg
_mg_4706.jpg
2018-skoda-fabia-rolls-out-mid-cycle-refresh-at-geneva-motor-show_9.jpg
2018-skoda-fabia-rolls-out-mid-cycle-refresh-at-geneva-motor-show_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Goed punt @Canon-Eye misschien dat het in het echt nee valt. Maar de lijnen / tekening liegen er niet om. Vergeleken met de pre facelift loopt de grill dieper door naar beneden de bumper in. En/of de koplamp units zijn flink smaller geworden.
 

Canon-Eye

Forumguru
misschien dat het in het echt nee valt.
Om het verschil te demonstreren, hier 2x hetzelfde frontje.

Vanaf ca. 6m afstand, brandpuntsafstand 82mm:
LR-20180307_Fabiafront-4776.jpg

en dan vanaf een klein metertje met brandpuntsafstand 10mm:
LR-20180307_Fabiafront-4777.jpg

Natuurlijk is het effect hier wel aangedikt door de extreme groothoek, maar zo wordt het des te duidelijker dat die kop- en mistlampjes op de tweede foto een stuk kleiner ogen: ze zitten relatief veel verder van de camera dan op de eerste foto en je ziet ze ook nog eens vanuit een andere hoek.
 

Dennis78

Forumguru
Mmmh, koplampen lijken iets kleiner (smaller) bij de grill zijde. Grill zelf is volgens mij nog niet eens zo heel veel groter. Alleen anders aangesneden. Wat ik al eerder zei, lijkt qua looks meer de kant van Seat op te gaan.

Achterzijde zie ik niets eens zo heel veel verschil, op de reflectoren na (maar die vallen bij een rode auto ook minder op.)
 

Japanese Power

Donateur
Rij impressie in Autoweek, met video verslag.

IN HET MIDDEN VAN ALLES

Een koppendraaier is de Skoda Fabia nooit geweest en daar komt met de minuscule facelift geen verandering in. Dat betekent niet dat de compacte Tsjech geen aantrekkingskracht heeft. Sterker nog: eigenlijk is het een verdraaid slim ding.

Schermafbeelding 2018-09-22 om 15.26.08.png

Wellicht komt het door de bescheiden vormgeving, maar hoe vaak zie je nou een
Skoda Fabiarijden? Vrijwel nooit, terwijl het toch het op twee na bestverkochte model van het Tsjechische merk blijkt te zijn. Nee, aandacht trekken behoort niet tot de sterke kanten van de Fabia. Dat betekent niet dat de B-segmenter zonder charme is. Sterker nog: bij de facelift verandert er eigenlijk helemaal niets in technisch opzicht en toch krijg je niet het gevoel dat je in een verouderde auto uit het segment zit.

Neem nu het onderstel, dat voelt nog altijd aan als een goed soort compromis. Zeker niet sprankelend, wel zonder echte tekortkomingen. De besturing werkt licht en accuraat genoeg om de Fabia met één beweging op de bedoelde lijn te krijgen, maar biedt geen feedback. Dat is ook niet nodig, want hoewel het onderstel alles van glad wegdek tot kraterlandschappen aankan, nodigt het niet uit om eens lekker te gaan sturen. Er is een ruime veiligheidsmarge. Grip en tractie zijn echt niet zomaar op, maar de Fabia is niet speels, communicatief of leuk te besturen. Het is dus geen Fiesta of Ibiza, maar als bestuurder weet je wel altijd waar je aan toe bent. Van weekheid valt de auto namelijk ook niet te betichten. Ruim voldoende, dus.


DRIECILINDERS

Die ruime voldoende geldt ook voor de motoren, in ieder geval voor de varianten met turbo. Helemaal onderaan de ladder plaatst Skoda een 1,0-liter driecilinder zonder drukvulling, maar met z'n 70 pk zouden we die laten voor wat hij is. De 95 pk sterke variant met turbo die daarboven staat, voldoet echter prima. Niet snel, wel vlot, en dankzij 160 Nm koppel tussen 1.800 en 3.500 tpm daadkrachtig genoeg om niet gestrest te hoeven worden voor normale prestaties. Bovendien scheidt een dikke laag isolatie de inzittenden van hinderlijke geluiden of trillingen. Onder normale omstandigheden heb je eigenlijk geen weet van wat er in de neus ligt.

De handgeschakelde vijfbak die de krachten naar de voorwielen brengt, past er goed bij. De pook laat zich licht bedienen en misprikken kan bijna niet, omdat hij net voldoende feedback biedt. Daarbij zijn de verhoudingen goed gekozen. Wie meer wil, kan nog doorsparen voor de sterkere variant van dezelfde motor met 110 pk en 200 Nm. Die heeft standaard een zesde versnelling en optioneel kan die motor ook worden geleverd met een DSG-automaat met dubbele koppeling. Voor Nederland ben je met de 95 pk sterke versie echter ook prima bediend, tenzij je regelmatig met veel personen of spullen op pad gaat.

Dat zou zomaar kunnen met de Fabia, want al blijft het een auto met bescheiden buitenmaten, hij maakt daar maximaal gebruik van. Als de voorste inzittenden niet van meer dan bovengemiddeld formaat zijn, passen er op de achterbank vrij makkelijk twee volwassenen bij. Dankzij de dunne rugleuningen van de voorstoelen is er net voldoende beenruimte en passen de voeten eenvoudig onder de voorstoelen. De hoofdruimte achterin is door de hoekige vormgeving zelfs prima voor iemand van 1,80 m. Bagageruimte hoef je er niet eens voor in te leveren; met 330 liter zit de Fabia nog steeds boven het gemiddelde. Mocht je toch meer ruimte nodig hebben, dan is er altijd nog de Combi, een van de laatste kleine stationwagons.


NIEUW INSTRUMENTARIUM

Tot zover is er dus geen nieuws en hoewel er voorin iets meer is gewijzigd, is ook daar niets wezenlijk anders. Een opgefrist instrumentarium, nieuw
navigatiesysteemen de toevoeging van enkele actieve veiligheidssystemen zoals een dodehoeksensor en een uitparkeerhulp. Niets wat we niet kennen uit andere Volkswagen-producten. Wel valt op dat het navigatiesysteem vrij traag reageert. Met name het in- en uit-zoomen op de kaart vergt wat geduld. Dat kan beter. Trouwens, het monochrome schermpje tussen de tellers behoort ook niet tot het mooiste dat we kennen. Als geheel oogt het dashboard opgeruimd; zakelijk maar een tikkeltje saai. Ergonomisch klopt het echter allemaal wel.

Natuurlijk zijn alle 'simply clever'-zaken aanwezig. Een afvalzakjeshouder in de deur, grote telefoonhouder in de middentunnel, paraplu onder de passagiersstoel en een ijskrabber achter de tankklep. Kleine dingen, maar wel makkelijk. Zelfs voor een facelift zijn de wijzigingen bij de Fabia dus tamelijk beperkt. De echte verschillen zijn op één hand te tellen. Tegelijkertijd: nodig was het niet. We kunnen ons niet voorstellen dat iemand droomt van een nieuwe Fabia, maar rationeel valt er weinig op de auto af te dingen. In bijna alle opzichten zweeft de Skoda rond het gemiddelde. Soms iets erboven, soms iets eronder. Zo staat de Fabia in het midden van alles, maar nooit in het middelpunt.
 

EdK

Forumguru
Zat toevallig gister ff bij Skoda op de site met de configurator te spelen en daar een Fabia combi samengesteld die bijna vergelijkbaar was dan mijn huidige Fab 3C
En wonderbaarlijk was ik nog iets goedkoper uit ook, maar dit kwam ook vanwege dat ik 2 tal dingen niet kon selecteren die ik nu wel heb
Dus schat zo in dat indien dit wel had gekund dat ik hetzelfde kwijt zo geweest zijn, alleen nu wel met LED koplampen die ik wel had geselecteerd.
Dat inparkeershitsysteem niet geselecteerd, daar ik dat geleerd heb bij mijn rijlessen in verleden....
 
Bovenaan Onderaan