Nieuwe Enyaq eigenaar!

herbiek

Senior Member
Heb vorige week een nieuwe (voor mij dan) nieuwe auto gekocht, een Skoda Enyaq founders edition (zwart/brons) uit 2021 met cognac kleur bekleding. Vanwege een reeds geplande wintersport vakantie eind volgende maand rij ik daar met mijn Octavia nog naar toe (heb daar al all season banden en sneeuwkettingen voor) voordat ik hem bij terugkomst definitief inruil.

Kom vast vaker terug in dit forum met vragen, want elektrisch rijden is nieuw voor mij. Begin Januari ga ik ook mijn eigen laadpaal (Peblar business) aansluiten.

hemi24

Donateur
Leuk @herbiek , alvast heel veel voorpret toegewenst!

Heb je met een bepaalde reden voor een 22KW laadpaal gekozen, of gewoon met het oog op de toekomst?

herbiek

Senior Member
Alvast voor de toekomst, blijft vast niet mijn enige elektrische auto. Deze Peblar ondersteund ook teruglevering naar huis/grid en ook dat gaat met deze Enyaq niet lukken, dus ook dat is voor de toekomst.

JJ te G

Donateur
Hij lijkt op de BlueBuilt van CoolBlue.

Ondersteund Peblar bi-directioneel laden? AC? Ik lees het niet terug in de specificaties. Wel dat hij ISO15118 Plug&Charge ready is, maar niet ISO15118-2 of 15118-20 zoals de Ambibox-lader (DC)

JJ te G

Donateur
Ja, dat is in een blog uit 2024. In de specificaties wordt hier niet meer over gesproken. CoolBlue vertelde mij eerst ook dat hun lader bidirectioneel was, toen ik doorvroeg bleef het stil. Goed laten informeren, zou ik zeggen

Snoete

Lid
Ja de Peblar kan Bidirectioneel laden na een Softwareupdate die deze functie mogelijk maakt. Het wachten is alleen op de Europese regelgeving die in 2026 wordt verwacht.

Rij zelf in een Elroq 85 die daar ook geschikt voor is.

herbiek

Senior Member
Ik heb me vandaag wat verdiept in gebruikt van ABRP icm met dongle om accustaat uit te lezen. Nou begrijp ik dat de software van de Enyaq sinds de bouw ervan geupdate is. Voor die keren dat ik met die auto een trip naar het buitenland ga maken: Hoe noodzakelijk/handig is ABRP (al dan niet met betaald abonnement) voor het plannen van de laad stops? Is de eigens oftware van de Enyaq al een stuk beter geworden?

Gebruik op dit ogenblik nog graag Waze waar ook een en ander in staat vwb laadpunten, maar die heeft geen mogelijkheid om de staat van de auto uit te lezen.

Wat zijn jullie bevindingen/adviezen? Omdat een reis naar het buitenland maar heel weinig voorkomt (max 2 keer in het jaar) verwacht ik dat ik ook geen betaald abonnement bij een laadpas ga afsluiten.

JJ te G

Donateur
Weet niet welke software versie je hebt maar dat zal ws. 3.7 zijn. ABRP is gewoon handig om vooraf te plannen en te kijken waar er (snel)laders zijn van welke aanbieders.
Een abo van IONITY kan je ook voor een maand afsluiten en biedt al snel voordeel.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wanneer je in West Europa blijft, mogelijk met uitzondering van Portugal en Groot Britannië, zijn de snelladers dermate dik gezaaid dat je het prima zult redden zonder abo op ABRP.
Ik gebruik zelf ABRP (de avond) vóór ik vertrek om een idee te hebben van de laders op mijn route, een 'laadplanning' haalt meestal de 2e lader niet......toiletbezoek of koffie zijn meestal eerder de reden om te stoppen, en dan laad ik meestal ook even.

Van Waze weet ik het niet, maar Google Maps geeft je ook heel veel laadpunten, en geeft daarbij dan ook nog eens met welke laadpassen je daar terecht kunt (voor de pasjes die ik bij me heb klopt dat tot nog toe altijd).

Het uitlezen van de SOC, die kun je toch zelf aflezen in het dashboard?
Is er in de navi van de Enyaq geen schermpje te vinden dat je toont hoever het is naar de volgende laadlocatie?

Backpacker

Senior Member
Een abo van IONITY kan je ook voor een maand afsluiten en biedt al snel voordeel.
Idem voor Fastned en Tesla. Twee keer 10->80% snelladen en je hebt zo'n abo er al uit. Wij hebben familie in Luxemburg, en voor één rit op en neer is het al voordeliger om een Fastned abo voor een maand af te sluiten. Wintersport en andere verre reizen al helemaal.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: ABRP of niet? Ik was in het begin heel enthousiast over ABRP vanwege alle voorkeur instellingen, en dat hij het actuele verbruik van jouw auto met jouw rijgedrag leert. Het is daardoor angstvallig nauwkeurig - bij aankomst gebeurt het zelden dat hij er meer dan 2% naast blijkt te zitten. Dat maakt hele scherpe laadplanningen mogelijk.
Maar... met name in West-Europa zijn er zo ontzettend veel snellaadmogelijkheden dat je ABRP eigenlijk niet nodig hebt om die hele scherpe planning te maken. Je kan gewoon gaan rijden en tegen de tijd dat je blaas vol is, of je cafeïnepeil het nulpunt nadert, of de accu richting de 20% gaat, je bijrijder vragen welke laadmogelijkeden er zijn in de komende 50 kilometer. Zo'n beetje elke laad-app heeft die info aan boord - persoonlijk vind ik voor dit doel ChargingTime wel heel handig. Zeker als je niet al te kieskeurig bent in de laadprovider (bv. omdat je geen kortingsabo hebt) werkt dat prima. Sterker nog, we zijn twee jaar geleden op die manier naar de Noordkaap en terug gegaan, en afgelopen zomer naar Kroatië.
Daarnaast heeft ABRP mij een keer onderweg naar wintersport in Frankrijk de verkeerde berg opgestuurd. In de zomer was dat geen probleem geweest, want er was een klein weggetje naar de juiste berg toe, en dat was inderdaad een kortere route geweest. Helaas lag er in de winter een skipiste over dat weggetje heen. En dat was niet de enige keer dat ABRP ons letterlijk en figuurlijk het bos in heeft gestuurd. Sindsdien gebruiken we ABRP eigenlijk niet meer voor turn-by-turn navigatie, maar alleen voor de laadplanning. Daadwerkelijke navigatie gaat met Waze of Google Maps.
Ik heb nog steeds een ABRP premium abo (5 euro per maand) maar het zo zomaar kunnen dat ik dat binnenkort een keer opzeg. Wil ik dan de auto uitlezen, dan start ik CarScanner wel op - die werkt met dezelfde dongles als ABRP.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Reken wel op laadfiles en wachttijd wanneer je op 'zwarte zaterdagen' en dergelijke hoogtepunten alleen Ionity wil laden vanwege je abo.
Er zijn veel mensen die dat doen, en dan sta je met z'n allen in de rij voor die 'goedkopere' lader.
Vergelijk het maar met op die dagen in Luxemburg willen tanken.

herbiek

Senior Member
Is er in de navi van de Enyaq geen schermpje te vinden dat je toont hoever het is naar de volgende laadlocatie?
Ik heb hem nog niet (zoals gemeld in de introductie) dus kan er helaas nog niet mee spelen en nu dus niets anders dan online informatie inwinnen. Ben wel blij dat ik de keuze gemaakt heb om nog met de Octavia dit jaar te gaan, elektrisch rijden is een heel andere wereld voor ons en ons vakantie met een elektrische auto al helemaal.

ABRP geeft ook beschikbaarheid van laders weer, geen idee of dat ook in de standaard Skoda navigatie beschikbaar is, of de eetgelegenheden rond zon laadpunt etc.

herbiek

Senior Member
Ionity abonnement kan volgens mij op twee manieren? Via Ionity zelf en via Skoda Powerpass (die dan ook weer van Ionity gebruikt maakt?). Iemand daar ervaring mee? Voor/nadelen om voor de een of de ander te kiezen?

En nog een vraag over die maand abonnementen, als je op vakantie gaat eind van de maand en komt terug in de eerste week van de volgende maand dan kost dat zeker 2 maand? Neem aan dat het allemaal over kalendermaanden gaat?

Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Bij de Skoda-variant betaal je meer per kWh maar in sommige landen betaal je met een Skoda-abo ook een lagere prijs per kWh bij andere CSP’s. Dit is bijvoorbeeld het geval in het VK.
De voorwaarden en prijsstelling zijn de afgelopen jaren bij verschillende providers veranderd. Je zou je kunnen informeren bij de Vereniging Elektrische Rijders of Laadpas Top 10. Wat laadtarieven betreft zou wat meer duidelijkheid over de voorwaarden, abonnementen en kWh prijzen geen kwaad kunnen.
Je kunt ook gewoon je schouders ophalen en de tijd besparen om dit voor een enkele keer snelladen uit te zoeken.

Laatst bewerkt:

Backpacker

Senior Member
Ionity abonnement kan volgens mij op twee manieren? Via Ionity zelf en via Skoda Powerpass (die dan ook weer van Ionity gebruikt maakt?). Iemand daar ervaring mee? Voor/nadelen om voor de een of de ander te kiezen?
Toen ik de auto nieuw kocht zat daar een beperkte tijd Skoda Powerpass gratis bij. Maar toen ik daarvoor moest gaan betalen, hadden ze net de prijzen verhoogd en schrok ik me rot. Een abo rechtstreeks bij Ionity afsluiten had gunstiger voorwaarden, goedkopere abonnementstarieven en goedkopere laadtarieven. Inmiddels lijkt Elli (de provider van Powerpass) dat ook door te hebben, want de verschillen zijn nu minimaal.

Skoda Powerpass Charge Ultra:
- 11,99 per maand
- 0.39 / kWh bij Ionity
- (Gratis) laadpas werkt ook voor andere providers, maar wel met flexibele tarieven (check de app op voorhand)
- Ondersteunt Plug & Charge
- Per maand opzegbaar

Ionity Power:
- 11,99 per maand
- 0.39 / kWh bij Ionity
- Laadsessies starten via app, je kan evt. een laadpas bestellen.
- Werkt (voor zover ik weet) niet bij andere providers, geeft alleen korting bij Ionity
- Geen Plug & Charge
- Per maand opzegbaar

Ik zou je, in jouw situatie, nu nog niet vastleggen. Prijzen, voorwaarden en dergelijke verschillen van maand tot maand. Daarnaast hebben de grote drie die voor NL rijders interessant zijn (Fastned, Tesla, Ionity) ook een verschillende dekking. En al die abos zijn van maand tot maand opzegbaar. Tegen de tijd dat je een grote reis concreet aan het plannen bent, kijk dan naar welke provider voor jouw route de beste dekking heeft, en - op dat moment - de beste prijzen en voorwaarden. Sluit dan een maand-abo bij die club af.

Ik zou je wel aanraden een algemene, geen-abo laadpas te bestellen waarbij je overal terecht kan, zij het tegen de (relatief hoge) CPO tarieven. Je hebt dan in ieder geval iets achter de hand voor onverwachte situaties. Ik heb er zelf eentje van Road/E-Flux, maar de ANWB heeft er ook eentje, of je kan bv. via Tap Electric of PlugSurfing die dingen bestellen. https://laadpastop10.nl/ heeft ze allemaal op een rijtje staan.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
ANWB is een redelijke, niet heel goedkoop qua laden, maar vrij algemeen geaccepteerd.
(Octopus) Electroverse is een heel goede gratis pas, en qua dekking en prijzen. Hun app vind ik ook prettiger werken dan die van de ANWB.

Backpacker

Senior Member
Veruit de meeste van die gratis passen rekenen gewoon het tarief wat door de laadpaalexploitant (Charge Point Operator = CPO) vastgesteld is, plus een marginale opslag per sessie en/of per kWh. Met die opslag, dekking en de kwaliteit van hun app proberen ze te concurreren met tientallen andere aanbieders van gratis passen die exact hetzelfde aanbieden. De verschillen zijn daardoor echt heel marginaal, en veranderen ook nog eens van maand tot maand.

Daarnaast zie je dat sommige providers wat nieuws proberen, wat een beetje inhangt tussen de gratis laadpassen en de abonnementen in. Mooi voorbeeld is Shell. Daar kan je een gratis laadpas krijgen waarmee je wel een (beperkte) korting krijgt bij Shell snelladers. Bij langzame laders hanteren ze het CPO tarief, maar in de meeste gevallen wel gemaximeerd op iets van 59 cent. En Shell biedt nu ook een betaald abonnement aan wat alleen werkt bij Shell Recharge (en dan nog steeds niet de goedkoopste is), maar afgekapt is op maximaal 250 kWh per maand.

Dit soort dingen maakt het landschap van laadpassen echt extreem ondoorzichtig, en je kan uren spenderen aan het bestuderen van alle apps, passen, voorwaarden, dekkingen of abonnementen. Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op twee dingen:

1. Je hebt een laadpas-zonder-abonnement of app-zonder-abonnement nodig waarbij je CPO tarieven (mogelijk met een kleine opslag) betaalt, en waarbij je bij vrijwel elke laadpaal in Europa terecht kunt. Europese regels schrijven overigens voor dat je bij elke laadpaal ook terecht moet kunnen met je bankpas, en je ziet dat inmiddels het meerendeel (maar nog niet alle) palen aangepast zijn hiervoor. Ook dan betaal je het CPO tarief, of iets daarboven.

2. Sta je vaak bij dezelfde paal of bij dezelfde operator te (snel)laden, dan loont het de moeite om te kijken of je hun specifieke laadpas of zelfs hun specifieke abonnement wil bestellen/afsluiten. Met name als je meer dan twee keer per maand bij dezelfde operator staat te (snel)laden, kan dat enorm schelen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan