Nieuwe Dacia Logan de geduchte tegenstander van de Rapid

Fabia

† In Memoriam
. Maar ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe je bij een aanrijding betrokken raakt, hoe je het er van af brengt.

En daar heb je dus geen enkele invloed op behalve dat je een auto koopt die veilig is. En dat zou voor mij een reden zijn om geen Dacia te kopen. Ik wil best inleveren op luxe en comfort maar niet op veiligheid.
 

Rallye

Forumguru
Nog en punt: de NCAP-waardering verschilt volgens mij per klasse. Het kan dus zomaar zijn dat een grote auto met twee sterren veiliger is dan een kleine met vier. Daar zou je ook rekening mee moeten houden.

Daarbij wil ik wel aantekenen dat de beschrijving van de gevolgen bij de Lodgy wel erg angstaanjagend is. Zulke punten herinner ik mij ook bij kleinere auto's niet, hoogstens bij de Auto Motor und Sport crashtests uit de jaren negentig (van bijvoorbeeld Opel Sintra).
 

peperskoda

Forumguru
Veiligheid is een relatief begrip. Wanneer ik mijn rijstijl niet aanpas aan de omgeving en de omstandigheden dan helpt zelfs de meest veilige auto niet. Als beroepschauffeur heb ik mij een defensieve rijstijl aangeleerd. Ik probeer altijd het gedrag van mijn medeweggebruikers te voorspellen en daardoor ongelukken te voorkomen. Een motorrijder heeft geen veiligheidssystemen om zich heen en toch zijn er velen die rustig op zo'n ding stappen. Als je hebt leren motorrijden dan weet je dat je verschrikkleijk goed moet kijken en trachten te voorspellen wat je medewegggebruikers gaan doen anders kom je niet heelhuids over. Met die instelling rij ik in mijn voertuigen. Al het andere is dan bijzaak en voor mij dus ook niet doorslaggevend bij de aanschaf van een auto.
 

Rallye

Forumguru
@peperskoda: natuurlijk is alles relatief, maar uit de laatste opmerking van je mail spreekt wel erg veel zelfvertrouwen....
 

van_der_P

Senior Member
En daar heb je dus geen enkele invloed op behalve dat je een auto koopt die veilig is.

Wat ik wil aangeven iedere aanrijding is anders, daarom is er geen norm voor te maken. Als je met een auto met 5 sterren anders in een aanrijding terecht komt als er in een botstest wordt getest, hoe zijn dan je kansen in die 'veilige' auto ?
Daar kan mij niemand een antwoordt opgeven. Daar komt nog bij dat een auto gebouwd wordt naar de normen die in die botstest gelden, dan is die veilig of niet ?
Dus is dit eigenlijk een soort van verkooppraat, net zoals de verbruikscijfers, die niet kloppen.
En waarom zou die Dacia in een bepaalde positie niet even veilig zijn als en vergelijkbare auto ?
In 'onze' botstest wordt een auto met de voorkant tegen een blok gereden. Kun je dan nog de deur openen en heelhuis uitstappen is de test geslaagd. Krijg je 5 sterren voor dat onderdeel.
Parkeer je dezelfde auto met één derde van de voorkant tegen een blok, is het een heel ander verhaal en valt die 'veilige' auto door de mand.
Wat is een veilige auto, dat is volgens mij wat de reclame je wil doen geloven.
 

RayDelft

Forumguru
Het angstige aan ongevalen is dat er niet altijd een relatie is tussen de ernst van de schade aan de auto en de ernst van het letsel van de inzittende(n) . Soms zie je foto's van een auto die nog maar nauwelijks te herkennen is, waar mensen levend uitgekomen zijn, en soms zie je schade die wel mee lijkt te vallen en is er sprake van dodelijk letsel. De grootste veiligheidsvoorziening ben je uiteindelijk zelf. Ik probeer dat steeds te doen door afstand te houden, gedrag te voorspellen, goed om me heen te kijken, liever ruimte geven dan ruimte nemen, enz.enz. en zelfs dan kan er iets gebeuren door eigen of andermans toedoen. Gisteren nog reed een collega mee met mij op een lange afstand. Hij vroeg zich af wat ik met mijn manier van rijden met een 2.0 TSI moet.
Inderdaad gemiddeld zal en 1,4 ruim volstaan en ook daarmee kan je veel harder dan is toegestaan. Maar een potente motor te hebben behoeft m.i. niet te betekenen dat je altijd met een zware rechter voet moet rijden. Tuurlijk, als ik de ruimte heb, en geen camera's verwacht, dan vind ook ik het een kick om heel eventjes te "asociaal"te doen, maar dan zonder dat ik er anderen mee in gevaar breng.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik rij altijd gewoon zelf heel onveilig, dan heeft mijn medemens tenminste een verklaring voor al die ongelukken. Geeft nou eenmaal een veilig gevoel als ik voor mijn medeweggebruiker deze wereld zo weer een beetje begrijpelijker maak.
 

Pendragon

Forumguru
Voor mij ook geen Franse auto. Ik heb 1 keer een Peugeot 307sw gehad en dat was een verschrikking. De stoelen zaten slecht, alles voelde ontzettend goedkoop aan, de dode hoek was een drama en de wegligging nog erger. Heel snel heel veel gerammel in de auto. Nee doe mij maar een degelijke auto zoals de Skoda. Ik rij nu al 12 jaar verschillende skoda's en nog nooit problemen gehad buiten een paar keer een lekke band. En wat beteft Dacia, de types die ik tot nu toe gezien heb zijn niet om aan te zien, wat een lelijke dingen. Ook deze Logan vind ik echt lelijk. Van die belachelijk grote plastic stukken onderaan de deuren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij ook geen Franse auto. Ik heb 1 keer een Peugeot 307sw gehad en dat was een verschrikking.
Ik snap het wel - maar om nou op één slecht voorbeeld meteen alle Franse auto's af te branden, gaat me toch wat ver. Er zijn ook geheel tegengestelde ervaringen: zie post #14 in dit topic.

Daarnaast zijn er ook mensen op dit forum die zelfs een slechte ervaring met Skoda hebben gehad (en die dan met hetzelfde gemak alle VAG-auto's in de ban zouden kunnen doen?).

Nog een opmerking: mooie of lelijke vormgeving is een kwestie van persoonlijke smaak, maar heeft m.i. niets te maken met kwalitatief/technisch goed of slecht zijn. Als ik een auto verschrikkelijk lelijk vind, is dat dus geen bewijs dat-ie niet deugt...
 

EdZ

Donateur
Ook ik heb weinig met Renault/Peugeot. De Megane (model 2) kon me niet bekoren en de 205/106 zaten voor geen meter. In ieder bocht gleed ik van m'n stoel. Een leen-307 met slechts 40.000 op de teller kraakte en piepte (inc. stoel) aan alle kanten. Maar de Renaults waar vroeger Expresspost mee werd gereden (de Renault Express :-) ) waren probleemloze gooi-en-smijt auto's, waarmee je driftend door de bochten kon (toen het nog PTT Post heette en geld een kleine rol speelde). Comfort nul, maar die krengen bleven rijden. Citroën daarentegen: de GS had roestproblemen, maar als ik ooit een hobby-klassieker koop, zou het er zo één kunnen worden.
 
E

Ex-lid 2926

Volgens mij valt het met de veiligheid van de Dacia's wel mee. Ik meende dat de voetgangersveiligheid slecht scoorde en niet alle veiligheidssystemen (ABS/ESP) in alle landen tot de standaarduitrusting behoren. En heel veel landgenoten rijden in een oudere auto die momenteel ook slecht zouden scoren in de crashtests. En op de fiets of motor kan je ook beter geen aanrijding krijgen met een auto. Renault heeft het in mijn ogen wel goed gedaan door budgetauto's op de markt te brengen onder de merknaam Dacia. Al worden Dacia's in sommige landen gewoon als Renault aangeboden. Ik vind de merkpolitiek van Renault dan ook logischer dan van het VAG concern. Een budgetauto als Skoda Rapid/Seat Toledo op de markt brengen doet het imago van Skoda en Seat volgens mij geen goed. Deze merken waren het budgetimago met veel moeite net kwijt. Hadden ze beter de merknaam Trabant weer af kunnen stoffen.
Maar even serieus: Waar vind je voor zo'n bedrag een 7 persoons MPV (Lodgy) of een SUV (Duster).
 

van_der_P

Senior Member
Op de zaak hebben we 3 Dacia Logan MCV. Met een 1.4 motor bouwjaar 2010. (is een erg zwakke motor voor zo'n auto. Zeker met vier personen aan boord.)
Die auto's worden met enige regelmaat door alle collega's (120 mensen) gebruikt. Worden over het algemeen korte stukjes (6 km heen en ook terug) mee gereden.
En ondanks dat er op verschillende manier mee omgegaan wordt, mankeert er (zolang er maar benzine in zit) eigenlijk zelden iets aan. Dus is de kwaliteit niet slecht.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Na mijn Skoda rij nu sinds 2011 Dacia, (Logan MCV en nu Lodgy Dci 110) omdat Skoda motoren en VW in het algemeen onbetrouwbaar waren. Vooral die Renault diesel is heel plezierig en levendig samen met een laag verbruik. Geen olie bijvullen op 20oookm.
Buiten de beurten 1x per 20000 km nooit iets aan gemankeerd op en gloeilampje na, ik hoop dat mijn nieuwe Skoda ook zo goed is.
De wegligging is zeer goed als je aan het overhellen gewend bent, met mijn Octavia 1 dorst ik niet zo snel de bochten te nemen.
Ik ga 900 ltr bagageruimte inleveren en mijn gewaardeerde speedlimiter en reken er op dat ik van mijn Skoda veel rijplezier terug krijg.
Waarom deze auto wissel:
ik ben al vanaf 2009 met pensioen en heb tot nu toe ca. 55 uur p/w gewerkt en veel km's afgelegd, nu ga ik echt een beetje afbouwen en leuke dingen doen. (mijn werk was/is ook heel leuk) dus nu een benzine auto.
 

machlo

Forumguru
Rijd regelmatig in een Dacia Logan stadion en na zo'n ritje ben ik altijd weer dolgelukkig als ik in mijn Fabia stap..........het moet blijkbaar uit de lengte of breedte komen maar:
- de 1.4 16v in zo'n rijdend flatgebouw maakt een radio overbodig...die hoor je niet. Laat staan met elkaar praten...
- uiterst irritant piepje bij gebruik richtingaanwijzers
- stoelen niet prettig
- de vrije slagen die de versnellingspook maakt zouden niet misstaan op een E.K. zwemmen.......bouwkwaliteit uiterst bedroevend....

Nee, dan heb ik toch wel erg veel plezier van mijn 10 jaar oude faabje.....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Daar heb je gelijk in Machlo, maar een Lodgy diesel 110 is van een andere generatie, erg stil van binnen 1750 toeren van de motor bij 100 km/h, zeer goede en snelle navigatie (maar zonder TMC) en media systeem. Bandengeluid hoor je wel net zoals bij een Skoda.

Groet; Paul
 

Cordoba

Forumguru
Een poosje terug zat ik ook te praten met een Dacia-rijder (eerst Logan nu Duster), en maakte een opmerking over wat voor mij een standaard iets was voor een redelijk moderne auto (ik weet niet eens meer wat het precies was, cruise control of centrale vergrendeling of iets dergelijks), maar kreeg als antwoord dat dat misschien wel op mijn ruim 10 jaar oude Skoda zat, maar niet op een nieuwe Dacia.:thinking:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dat kan wel kloppen, er zit heel veel niet op en aan wat nu in mij Skoda wel zit, maar daar is de prijs ook naar. Alles wat nodig is zit er op, hoogte verstelling op de bestuurders stoel maar niet op die van de bijrijder bijvoorbeeld. Hele goede verlichting maar xenon nooit van gehoord. Regensensor, lichtsensor, lane assist enz. niet te koop voor geld en goede woorden. Simpele betrouwbare auto zonder poes pas, veel ruimte lage prijs.
 

Darkside

Forumguru
Dat is ook waar het merk mee 'scoort'
Het interieur lijkt alsof je 15 jaar terug in de tijd gaat. Maar het is functioneel en biedt je een plek van A naar B.
Voor sommige is dat precies wat ze zoeken én kunnen ze dat ook nog eens krijgen in een nieuwe auto met garantie.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Dat bedoel ik Darkside, jij snapt het, de meest "luxe" Lodgy benzine met leer bekleding, airco en navigatie, motor 115 pk / 190 Nm heb je voor € 19490 en vergelijk dat dan met de Skoda octavia combi active € 21990 dan is de Dacia een behoorlijke concurrent want wie van ons koopt een "kale" active?
Het gaat hier niet om reclame voor de een of ander te maken maar objectieve vergelijking.

Consumentenbond onderzoek 2014:
Niet alleen per model, maar ook per merk hebben we de betrouwbaarheid berekend. Elk model is daarbij meegerekend al naar gelang het percentage ondervraagden ten opzichte van het totaal voor een merk. Zo telllen bij Toyota bijvoorbeeld de veel verkochte Aygo en Yaris meer mee dan de minder verkochte Avensis.

De top-5 is volledig Japans. Het eerste Europese merk is het budgetmerk Dacia. Opvallenderwijs doet moederbedrijf Renault het veel slechter, want die zien we samen met andere Franse merken terug in de onderste regionen. Ook daar te vinden zijn de Audi en VW, die hun betrouwbare reputatie zeker niet waarmaken.

Skoda staat gelukkig hoger in het lijstje.
zie ook http://www.goeievraag.nl/vervoer/autos/vraag/290092/merk-auto-minste-mankementen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan