Nieuwe Dacia Logan de geduchte tegenstander van de Rapid

Canon-Eye

Forumguru
De wegligging is zeer goed als je aan het overhellen gewend bent
Wie ooit een (bestel)eend heeft gereden, schrikt op dit gebied helemaal nergens meer van. :D
Je kon zowat met je oor over straat schuren, maar hij volgde wel gewoon het voorgenomen spoor... :jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
Hallo Canon-eye, die ervaring heb ik ook gehad, ik zie nog wit om de neus als ik er aan terug denk. Maar zo'n eend gaat gewoon in z'n spoor verder. Ik denk dat de wegligging zo goed was omdat je anders te veel moest remmen voor de bocht en je na een uurtje pas weer op snelheid (90 km/h) was :deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
ik zie nog wit om de neus als ik er aan terug denk.
Nee hoor, we hadden eerst een AZU (250kg bestel) en naderhand een AK (400kg) als 2e auto. Enorm veel plezier van en mee gehad!
In die laatste had ik zelfs een kinderzitje zeer stevig aan de vloer verankerd, maar toen de tweede zich aankondigde zijn we toch maar op een echte personenauto overgestapt. En wel een omgebouwde én overgekeurde Renault R4 bestel met zijruiten, ex-'bladenman'-auto. Deed in rijgedrag trouwens niet heel veel onder voor de eenden...
 

EdZ

Donateur
Ik verbaas me overigens vaak over de statistieken. De Roomster staat hoger in de lijst dan de Fabia, terwijl de techniek voor 90% hetzelfde is. Dat geldt ook voor auto's als de Citigo, Up en Mii. Die zouden toch hetzelfde moeten scoren (net zoals de 107, C1 en Aygo).
 

Ridley

Forumguru
Dat is ook logisch @EdZ, het aantal Roomstereigenaren is natuurlijk klein tov de Fabiarijders. Hierdoor kan een klanttevredenheidsonderzoek sneller of heel positief of heel negatief uitvallen. In dit geval dus positiever. De score van de Fabia is dus waarschijnlijk betrouwbaarder.
 

Kogamyata

Senior Member
Ach, als auto voor mevrouw Canon hadden we achtereenvolgens (na een NSU Prinz-4, die we zomer 1973 moesten afdanken vanwege een gesmolten kabelboom);
  • een Citroën AZU (besteleend 250kg),
  • een Citroën AK (besteleend 400kg, iets hoger dak),
  • een Renault 4 bestel met zijruiten, omgekeurd naar personenauto
  • een Simca 1100 station (PTT-groen, was van de Radiocontroledienst geweest),
  • een Citroën Visa 1100RE,
  • en momenteel de tweede Renault Twingo (de eerste van 1994 tot 2004, de huidige sinds 2004).

Dus van mij is er geen "algemeen negatief advies" te verwachten voor Franse auto's, want bij ons voldoen deze al een kleine 40 jaar aan alle eisen en verwachtingen.

Indrukwekkende reeks Franse auto's en 1 Duitse. NSU Prinz-4 Legendarisch, voorzien van dynostart en met 600 cc 120 echte kms/uur (kever 1200 112km/u), luchtgekoeld. Dan nog de Besteleenden (waren dat de 4's?), de Renault 4 watergekoeld en 750 cc (zelf gehad) en de vrij snelle met goede wegligging Simca 1100. De rest is veel moderner. Mooie spraakmakende reeks.
De eend is in Weelerdealers geweest met geweldige vondsten op 't gebied van vering, wegligging en eenvoud.
Ik zelf kan daar nog de Renault 6, Fiat 127, 128, Ritmo 1500, Mirafiori, Mazda 323 1500 voorwiel aandrijving, Nissan Sunny 1700 diesel, Misubishi Galant TD en 20 jaar Peugeot 405 diesel met 450.000 km aan toevoegen. Alleen de "Gestaalde Perfectie" had 'n koelingsprobleem. De Fransen en Italianen, in tegenstelling tot hiet geopperde, deden het prima. En dat is ondervinding.
 

Kogamyata

Senior Member
Het angstige aan ongevalen is dat er niet altijd een relatie is tussen de ernst van de schade aan de auto en de ernst van het letsel van de inzittende(n) . Soms zie je foto's van een auto die nog maar nauwelijks te herkennen is, waar mensen levend uitgekomen zijn, en soms zie je schade die wel mee lijkt te vallen en is er sprake van dodelijk letsel. De grootste veiligheidsvoorziening ben je uiteindelijk zelf. Ik probeer dat steeds te doen door afstand te houden, gedrag te voorspellen, goed om me heen te kijken, liever ruimte geven dan ruimte nemen, enz.enz. en zelfs dan kan er iets gebeuren door eigen of andermans toedoen. Gisteren nog reed een collega mee met mij op een lange afstand. Hij vroeg zich af wat ik met mijn manier van rijden met een 2.0 TSI moet.
Inderdaad gemiddeld zal en 1,4 ruim volstaan en ook daarmee kan je veel harder dan is toegestaan. Maar een potente motor te hebben behoeft m.i. niet te betekenen dat je altijd met een zware rechter voet moet rijden. Tuurlijk, als ik de ruimte heb, en geen camera's verwacht, dan vind ook ik het een kick om heel eventjes te "asociaal"te doen, maar dan zonder dat ik er anderen mee in gevaar breng.

Afstand houden is moeilijk, want telkens schiet 'n ander er tussen. Rustig optrekken kan vaak ook niet bij verkeerslichten, want dan heb je de volgende op rood. Bovendien moet je kort op je voorligger rijden, omdat anders de detectielussen, geen verkeer signaleren en snel (te snel vaak) rood geven. Dus de veilige-overheid werkt zodoende onveiligheid zelf in de hand.
 

Canon-Eye

Forumguru
Afstand houden is helemaal niet zo moeilijk.
Verkeerslichttrajecten kennen meestal een maximumsnelheid van 50 of 70 km/u. Dan zit je met 25 c.q. 35 meter afstand (en dat is helemaal niet zó veel) al bijna aan de 2 seconden die wordt aanbevolen. Ik probeer dat toch altijd wel aan te houden, zeker als er eentje aan mijn trekhaak lijkt te willen aanhaken.

Het verkeerslichtargument herken ik ook nauwelijks. Je hoeft echt niet voor aanhangwagen te spelen om nog mee te kunnen - en anderzijds sta je wel mooi vooraan als het een keertje niet lukt. Per saldo kost dat allemaal nauwelijks extra tijd, en als je je er niet zo druk over maakt is het wel stukken beter voor de bloeddruk...
 

Kogamyata

Senior Member
Het is per verkeerslicht verschillend. Soms laten ze je stoppen voor rood om als je bijna stilstaat weer groen te geven. Wij met personenauto's kunnen nog vrij vlug opotrekken en remmen. Maar die 40 tonners moeten alles uit de kast halen om op te trekken om dan weer flink af te remmen voor rood. De 'groen golf' is echt nog niet overal ingevoerd. Soms is de gemeente voorstander, maar gooit de provincie weer roet in 't eten met "neen doen we niet".
 

Kogamyata

Senior Member
Ook ik heb weinig met Renault/Peugeot. De Megane (model 2) kon me niet bekoren en de 205/106 zaten voor geen meter. In ieder bocht gleed ik van m'n stoel. Een leen-307 met slechts 40.000 op de teller kraakte en piepte (inc. stoel) aan alle kanten. Maar de Renaults waar vroeger Expresspost mee werd gereden (de Renault Express :-) ) waren probleemloze gooi-en-smijt auto's, waarmee je driftend door de bochten kon (toen het nog PTT Post heette en geld een kleine rol speelde). Comfort nul, maar die krengen bleven rijden. Citroën daarentegen: de GS had roestproblemen, maar als ik ooit een hobby-klassieker koop, zou het er zo één kunnen worden.

Wie had toendertijd geen roestproblemen?
 

EdZ

Donateur
M'n Kadett uit 74 heeft net de 14 jaar gehaald. De GS uit 79 had al een gat in een kokerbalk toen hij 7 was. Je hebt wel redelijk gelijk: De meeste auto's tussen 75 en 85 gingen niet zo lang mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn beide Golfjes-1 uit de late jaren '70 vertoonden geen roest. De laatste heb ik na 3 jaar doorgegeven aan een collega die er ook nog een jaar of 4 mee gereden heeft (maakte minder kms dan ik) zonder roest- of andere problemen. Het kon dus wel, toen...
 

Kogamyata

Senior Member
Zo te zien 'n mooie auto, maar hij moet nog komen. We weten verder nog niets. Dacia schijnt het goed te doen en 3 jaar garantie heb ik begrepen.
 
Bovenaan Onderaan