Nieuwe Dacia Logan de geduchte tegenstander van de Rapid

Hetzer

Forumguru
Renault, zet volgend jaar de aanval in, in het budget segment.
Er staat en nieuwe Sandero HB en een Logan Sedan op de stoep
Met een mogelijke vanaf prijs van rond de 9000 euro voor de Logan, word dit misschien wel een geduchte tegenstander voor de Rapid en de Toledo

2hxw26a.jpg


Nieuwe Dacia Logan op komst

Na de Lodgy en de Dokker is de opvolger van de Logan het volgende nieuwe Dacia-model. Dit zijn de eerste beelden van de compacte sedan.
De Logan sedan was het eerste model van het moderne Dacia en is alweer sinds 2005 op de markt. De opvolger van die auto is op deze foto’s nog zwaar gecamoufleerd, maar het is duidelijk dat er aan het basisconcept van de Logan niet veel verandert. Landgenoot Laurens van den Acker heeft de taak gekregen er een iets opvallender verschijning van te maken dan het huidige model. Op de foto’s zien we een vrij korte neus en door de laag plastic schijnen hooggeplaatste koplampen met daartussen een grille in de stijl die we al kennen van de Lodgy en de Dokker.

Net als die grotere modellen krijgt ook de Logan de beschikking over moderne Renault-techniek. Het onderstel is afkomstig van de Fluence, wat betekent dat de auto iets groeit. Van de huidige Logan is sinds 2008 alleen de ruime MCV leverbaar in ons land. Dacia Nederland wil niets loslaten over de eventuele komst van de nieuwe sedan, maar dat lijkt ons gezien de komst van de Lodgy en de Dokker geen onlogische stap. De Logan beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève in maart 2013.
 

Cordoba

Forumguru
Koplampen doen vanuit deze hoek aan Audi TT denken, en het totaal ziet er ook niet verkeerd uit. De vraag is of de sedan naar NL komt (NL is nu eenmaal geen sedan-land), en de volgende vraag is, of de auto niet te veel last krijgt van het Dacia-imago. (slechte kwaliteit voor lage prijs) Of dat imago voor deze auto opgaat is niet eens zo belangrijk, zolang dat beeld bij de consument blijft bestaan, zullen veel mensen niet eens een Dacia overwegen.
 

AGTon

Forumguru
Koplampen doen vanuit deze hoek aan Audi TT denken, en het totaal ziet er ook niet verkeerd uit. De vraag is of de sedan naar NL komt (NL is nu eenmaal geen sedan-land), en de volgende vraag is, of de auto niet te veel last krijgt van het Dacia-imago. (slechte kwaliteit voor lage prijs) Of dat imago voor deze auto opgaat is niet eens zo belangrijk, zolang dat beeld bij de consument blijft bestaan, zullen veel mensen niet eens een Dacia overwegen.

Ziet er niet gek uit hoor. Ik heb nog nooit in een Dacia gereden, maar wat ik hoor van anderen valt het wel mee de slechte kwaliteit en lage prijs verhouding. Sedan zie ik hier wel komen. De Logan was immers ook een sedan en verkocht ook goed. Zolang er maar veel voor weinig aangeboden wordt, zie ik hem hier wel komen.

De foto hierboven doet mij qua kont enorm denken aan een Chevrolet.
 

Ridley

Forumguru
Maar het blijft een Renault en voor mij nooit geen Franse auto (privé). Bij de Citroën dealer begroeten ze me al maanden met mijn voornaam en ik heb de auto (lease) vanaf oktober...
 

Cordoba

Forumguru
@Ridley: ik ben ook geen fan van Franse auto's. Overigens is die dealer nog steeds V.d. Meulen? (ik ken ze uit de tijd dat ze er ook een Seat-dealerschap naast hadden, dus eind jaren 80)
 

Ridley

Forumguru
Nee, die is enkele jaren geleden overgenomen door de Driessen groep. Service is prima moet ik zeggen!
 

AGTon

Forumguru
Dacia = Renault.

Dat alleen is voor mij ook reden genoeg om er niet aan te beginnen. Aangezien ik mijn auto's altijd bij de dealer onderhoud, en de dealer van Renault in Almere niet al te best staat aangeschreven.

Nee laat mij maar lekker schuiven bij Skoda. Holdinga in Almere, fijne dealer
 

Darkside

Forumguru
Ik vind het er prima uitzien. Daarbij is de kwaliteit van renault de laatste jaren sterk verbeterd. Ik verwacht dat dit ook invloed heeft op dacia.
Ben niet echt geinteresseerd in dacia. De Logan MPV, duster en sandero zijn nu niet bepaald mooie auto's vind ik. Maar dit ziet er toch goed uit.
Nu kijken wat de specs zijn. Maar als deze 500l bagage ruimte biedt een goede basis uitrusting en wat kleine opties voor een scherpe prijs.....Dan wordt dat wel een hitje denk ik.
 
Nou...dat geduchte tegenstander vindt ik niet opgaan. Zo'n Dacia doet pijn aan alles waaraan je als autoliefhebber pijn kunt hebben....
 

mikehotel

Actief lid
Dacia kan een succes worden wanneer Renault er dezelfde techniek in stopt wat ze ook in hun eigen modellen toepassen. Een paar jaar geleden was er een vergelijking tussen een Duster en een Yeti en wat me daarvan is bijgebleven is de opmerking dat de Duster deels was opgebouwd uit "overjarige" Renault-onderdelen die ze zelf niet meer toepassen. Binnen de VAG groep is dat veel meer gelijk getrokken.
 

EdK

Forumguru
Maar hierdoor is de prijs van de Skoda ook meer gelijk / omhoog getrokken.
En zodra de Dacia minder overjarige onderdelen zou gaan toepassen zal de prijs ook omhoog schieten.

En nieuwe onderdelen delen is ook delen in kinderziekte's
 

Bakkertje

Forumguru
Voor mij geen Dacia, om de volgende redenen:
1 ze zijn lelijk
2 zitten voor geen meter, stoelen zijn voor mij echt waardeloos
3 ze zijn "minder" veilig dan de hedendaagse auto's.. http://nl.euroncap.com/nl/results/dacia/lodgy/486.aspx
En puntje 3 geldt voor alle Dacia's http://nl.euroncap.com/nl/results/dacia.aspx

De veiligheid van m'n gezin gaat toch echt boven die paar euro die het qua prijs scheelt. Doe mij dan maar gewoon een Skoda, die gewoon goed en degelijk aanvoelt en ook goed scoort qua veiligheid!
http://nl.euroncap.com/nl/results/skoda.aspx

Ow en volgens netcarshow ziet de nieuwe Logan er heel anders uit:
http://www.netcarshow.com/dacia/2013-logan

Dacia-Logan_2013_800x600_wallpaper_02.jpg
 

RayDelft

Forumguru
EEN FRANSE AUTO? Ik lees vaak dat veel mensen nooit aan een franse auto zouden beginnen.
Ik heb er vele gehad. De eerste was een Simca 1000 Rallye en de tweede ook. Overigens waren die bepaald niet probleemloos, maar er was gemakkelijk aan te sleutelen. Daarna een Talbot Samba, Peugeots 205 (diverse) 309, en 405. Alle Peugeots waren probleemloos. Mijn auto voor de Superb was een Espace IV, die deed ik weg bij ca 125.000 km en nooit iets echt problematisch gehad. Dus ik denk dat het wel meevalt. Vooral die 205-jes waren onverslijtbaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ach, als auto voor mevrouw Canon hadden we achtereenvolgens (na een NSU Prinz-4, die we zomer 1973 moesten afdanken vanwege een gesmolten kabelboom);
  • een Citroën AZU (besteleend 250kg),
  • een Citroën AK (besteleend 400kg, iets hoger dak),
  • een Renault 4 bestel met zijruiten, omgekeurd naar personenauto
  • een Simca 1100 station (PTT-groen, was van de Radiocontroledienst geweest),
  • een Citroën Visa 1100RE,
  • en momenteel de tweede Renault Twingo (de eerste van 1994 tot 2004, de huidige sinds 2004).

Dus van mij is er geen "algemeen negatief advies" te verwachten voor Franse auto's, want bij ons voldoen deze al een kleine 40 jaar aan alle eisen en verwachtingen.
 

jalex_h

Forumguru
Ik kan het verhaal van Canon-eye beamen, en niet alleen voor kleine Franse auto's. Sterker nog, met VAG-auto's in de familie is meer malheur dan met de Franse auto's. En al weer meer dan 10 jaar geleden was ik mijn toenmalige werkgever met mijn 406 een buitenbeentje tussen alle Passats. Maar de mijne heeft probleemloos de twee ton gehaald. En dat heeft geen enkele Passat voor elkaar gekregen. Dus mij zul je nooit negatief horen praten over de kwaliteit Franse auto's.
Neemt niet weg dat een Dacia er met het huidige kwaliteitspeil bij ons niet in zal komen. Bezuinigen op veiligheid kan anno 2013 echt niet meer en de goedkoopte straalt er op kilometers afstand vanaf. En hoewel de luxe er bij een Rapid niet af druipt, zie je wel aan alles dat het allemaal netter afgewerkt is. Dacia moet echt wel een paar reuzesprongen maken, willen ze van de nieuwe Logan een serieuze concurrent voor de Rapid maken.
 

Fabia

† In Memoriam
Brussels 28 November - Euro NCAP releases the results of 15 cars and rewards several new advanced driver assistance technologies under its Advanced assessment scheme. The cars rated are: Dacia Lodgy; FIAT 500L; Ford Fiesta; Ford Kuga; Hyundai Santa Fe; Mercedes-Benz A-Class; Mitsubishi Outlander; Opel Mokka; SEAT Leon; the Skoda Rapid and its twin, the SEAT Toledo; Subaru Forester; the new Range Rover; Volvo V60 Plug-In Hybrid; and the seventh-generation Volkswagen Golf. All cars have been awarded five stars apart from the Dacia Lodgy, rated as a three star vehicle.
Whereas three stars may satisfy Dacia’s own limited ambitions, consumers are once again called upon to opt for safety, with plenty of other vehicles in this category scoring five stars this year. At a time when several manufacturers are scoring almost full marks in one or more areas of assessment, the Lodgy performed below average in all areas of safety. In the frontal impact, the screen pillar was heavily deformed at the top of the windscreen and the roof was bent in front of the B-pillar. The rear passenger floor panel and tunnel were completely separated, extending into the driver's footwell and the transmission tunnel was deformed between the front seats. In pedestrian protection, the Lodgy’s score of 44 percent compares unfavourably with other cars in this release, all of which scored more than 60 percent. The child protection score of 77 percent is unexceptional and does not live up to the self-acclaimed “family vehicle” reputation. Finally, Dacia has decided not to make electronic stability control as standard equipment, exploiting the last possible opportunity before the technology became mandatory.
Dr Michiel van Ratingen, Secretary General of Euro NCAP, said: “It is disappointing to see the Lodgy do badly in our tests, especially coming just a week after the Sandero, branded a Renault in South America, was given a poor one star rating by Latin NCAP. The Lodgy is a budget vehicle and customers will accept compromises in comfort and performance, but not safety. Euro NCAP believes that occupants’ safety should be paramount, regardless of how much they pay for their vehicle.”

Bron: Euroncap
 

Rallye

Forumguru
Dan komt wel het "Landwind-argument" op: eigenlijk concurreert een nieuwe Lodgy met een gebruikte Renault Scenic (of Opel Zafira, VW Touran). Een Scenic van een paar jaar oud haalt ook geen vijf sterren meer. De waardering wordt immers elke paar jaar aangepast.
 

Bakkertje

Forumguru
Dan komt wel het "Landwind-argument" op: eigenlijk concurreert een nieuwe Lodgy met een gebruikte Renault Scenic (of Opel Zafira, VW Touran). Een Scenic van een paar jaar oud haalt ook geen vijf sterren meer. De waardering wordt immers elke paar jaar aangepast.

Een nieuwe Scenic haalt 5 sterren, is duurder, maar wel veiliger. Het is maar net wat de veiligheid je waard is.
 

van_der_P

Senior Member
We zullen er gewoon rekening mee moeten houden dat als je aan het verkeer deelneemt er altijd een ongeluk/aanrijding kan plaats vinden. En dat er veilige auto's zijn en minder veilige auto's dat hoor je mij niet tegen spreken. Maar ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe je bij een aanrijding betrokken raakt, hoe je het er van af brengt. En dan is het verschil tussen veilige en minder veilige auto in eens niet zo groot. Voor mij zou het minder veilig zijn, van een Dacia niet zo heel belangrijk zijn. In ieder geval geen argument om er geen te kopen.
En dat deze auto's gebouwd worden met beproefde techniek is alleen maar een voordeel. Het ziet niet flitsend uit en niet naar de laatste mode. Maar als je een vervoermiddel zoekt ?
 

jalex_h

Forumguru
M.a.w. gewoon zorgen dst je nergens tegen aan rijd. Als je alleen op de weg bent, is die tactiek het overwegen waard. Probleem bij mij is alleen dat er vrijwel altijd mensen om mij heen rijden waarvan je je maar af moet vragen wat ze wel of niet gaan doen. De meesten waarschijnlijk niets geks maar je hebt altijd mensen die het onmogelijke voor elkaar krijgen. En dat staat nooit op hun auto geschreven.
Zou ik alleen maar bezig zijn om die mensen te mijden, wordt ik zelf een gevaar op de weg. Dus ik kan me hooguit zo oplettend en assertief mogelijk gedragen, maar op voorhand alles uitsluiten gaat nooit.
 
Bovenaan Onderaan