Nieuwe aanwinst Yeti 1.4

Leon54

Actief lid
Yeti Ambition 1.4 TSI (1.100 km)

Sinds 4 juli 2012 ben ik de eigenaar van een nieuwe Skoda Yeti Ambition 1.4 tsi in de kleur Platin Grey. Inmiddels zo'n 1100 km afgelegd, dat is niks, ik weet het, maar ik zal regelmatig een opdate maken op/bij deze review. Mijn destijds in 2008 nieuw aangeschafte Seat Leon 1.4 TSI, ingeruild op de Yeti. De motor is dus een oude bekende voor mij. Het vermogen en soepelheid van dit blok beviel me wel en daarom de keus voor een 1.4 ipv een 1.2. Net even dat beetje meer vermogen dan de 1.2, dat vond ik belangrijk, zeker voor deze toch niet echt lichte auto. Ik kan toch echt voelen dat de auto zo'n 75 kilo zwaarder is als de Leon. Jammer dat de 1.4 niet leverbaar is met de DSG versnelling, dat had ik misschien nog wel gewild. Ik heb nogal wat pech gehad met de Leon en nu zag ik weer grote uitgaven in het verschied ivm versnellingsproblemen.

Looks: Het is met de Yeti volgens mij zo, je vindt hem leuk of je vind hem lelijk. Er zit volgens mij niets tussen in. Ik vind hem geinig en stoer. De Nissan Juke is ook zo'n soort auto...

Als extra's heb ik gekozen voor: PDC, sunset beglazing, lendesteunen, elektrisch bediende achterruiten, reservewiel. Ik heb de standaard 16 inch Moon velgen, laten vervangen voor de 17 inch Annapurna. Wel een forse aderlating, maar ik vond het het waard. Voor de winterbanden heb ik inmiddels een tweedehands set Spitzburg velgen op de kop getikt.
Ik heb de dealer gevraagd om de koplampsproeiers uit te coderen, evenals de waarschuwing bij het niet dragen van de gordels. Die koplampsproeiers vind ik flauwekul en ze vreten je waterreservoir leeg en je net gewassen auto zit zo onder het schuim en waterstrepen als je de ruiten toevallig moet sproeien. De Leon had ze ook en ook daar had ik ze uit laten zetten. Op mijn verzoek heeft de dealer ingecodeerd: cornerlights, regensensor en de waarschuwingslichtjes in de voorportieren.

Wat vind ik tot nu toe van de auto ? De meeste positieve opmerkingen zijn wel te lezen en te zien op internet op de diverse test/reviews (o.a. You Tube) van de Yeti. De auto rijdt heerlijk stil en soepel en is degelijk afgewerkt. Het comfort en de wegligging zijn uitstekend. Het remmen, koppelen en schakelen gaat ook uitstekend. Het zicht rondom is prima, er is veel bergruimte in diverse vakjes en de auto is praktisch. De stoelen zitten prima, hoewel er niets opkan tegen de sportstoelen uit de Leon. Het sturen gaat niet te zwaar of te licht en met voldoende gevoel.

Valt er dan niets te zeuren en te zeiken ? Zeker wel. Ik vind ruim 28000 euro voor deze Skoda een hoop geld ! Ik vind het stuur aan de dunne kant, het sportstuur van de Elegance is beter. Je zit snel ongewild te draaien aan de bediening op het stuur als je het stuur draait. Voorts had ik het prettig gevonden als het stuur iets meer naar de bestuurder toe had kunnen worden getrokken, ik kom net een paar centimeter te kort voor mijn gevoel. Ik heb het stuur nu maximaal naar me toe staan. De ruimte achterin valt me een beetje tegen, in de Leon zat achterin meer beenruimte. Ook vind ik de ruimte in de kofferbak niet overhouden, zeker met het reservewiel aanwezig onder de afdekplaat. Ik heb de auto overigens niet gekocht voor de ruimte, ik zit er meestal alleen in... De b-stijl neemt redelijk veel zicht weg. Jammer dat er standaard geen opbergvak onder de bestuurdersstoel zit. Ik zit met mijn rechterknie tegen de hoek van de middenconsole en dat irriteert. Links zit ik met mijn knie tegen de deurhandle en dat had wel wat zachter aan mogen voelen. De ruitenwissers kunnen alleen naar voren worden geklapt als ze eerst in een speciale stand zijn gezet, daar heb je met autowassen iedere keer last van. Jammer dat de comming/leaving home functie alleen werkt bij de automatische stand van de lichtknop. Ik ben/was gewend altijd met dimlicht te rijden en dan doet deze functie het niet.

Over het verbruik kan ik op dit moment nog niet al te veel zeggen. Ik schat het verbruik momenteel op 1 op 12, maar de auto is nog niet ingereden. In mijn Leon haalde ik 1 op 12.5/ 1 op 13 en dan moest ik geen rare dingen doen. De Yeti 1.4 zal het wel niet veel beter doen denk ik met een meergewicht en de stroomlijn van een baksteen/schoenendoos, daarover in latere reviews neer.

EdK

Forumguru
Jammer dat er geen opbergvak onder de bestuurdersstoel zit.

gewoon aan te schaffen via de dealer of superskoda.com

Voorts had ik het prettig gevonden als het stuur iets meer naar de bestuurder toe had kunnen worden getrokken

weet niet of het veranderd is maar ik kan mijn stuur in vertikale en horizontale wijze veranderen, dus stuur kan ik naar me toe trekken

De ruitenwissers kunnen alleen naar voren worden geklapt als ze eerst in een speciale stand zijn gezet
bedoel je de stand om de wissers te vervangen ? man hoeveel keer gebruik je die stand ?

darkprojectx

Forumguru
bedoel je de stand om de wissers te vervangen ? man hoeveel keer gebruik je die stand ?

waarschijnlijk 1x per week als hij de auto wast. Hiervoor moet je wel je wissers naar voren klappen anders spoelt al het zand/steentjes van het dak en de raam zo onder je wisserbladen. Wissers aan zetten en je hebt een gegraveerde raam.

Leon54

Actief lid
- Dat opbergvakje onder de bestuurdersstoel had gewoon standaard aanwezig horen te zijn ! Zie naar de prijs van de door mij aangschafte Yeti.....
- Het stuur staat al in de verste stand naar de bestuurder !
- Ik was de auto regelmatig met de hand en dan vind ik het lastig de ruitenwissers niet gewoon naar voren te kunnen halen...

EdK

Forumguru
Ohhhh , je hebt het eigenlijk over luxe problemen.
En tsja ik heb wat minder voor de excacte wagen betaald maar evengoed ook een boel eurie's
En ook ik had die giga lade niet onder mijn stoel en heb hem dus maar bij superskoda.com aangeschaft en zelf gemonteerd
En wat ik er in opberg ?? me rijbewijs met de verdere papieren, want meer past er echt niet in hoor.

en wat betreft je stuur, denk dat je nog ff op je gemak de juiste stand van stoel en stuur moet zoeken.
kan me haast niet voorstellen dat die niet te vinden is .

Leon54

Actief lid
Natuurlijk zijn het luxe problemen ! Ondanks de kritische noten, ben ik erg blij met mijn Yeti, maar ik mag toch wel oprechte kritiek hebben over dingen die m.i. beter en anders hadden gekund ? Ik weet wat Superskoda allemaal te koop heeft, dat was me bekend. En ja, ik heb 700 euro extra betaald voor de Annapurna velgen met grotere banden, dat was mijn keus. Ook de andere opties waren mijn eigen keus, maar ik vond die opties nu eenmaal belangrijk... Laten we eerlijk zijn, we kunnen de Yeti in een wat aangeklede versie, toch niet echt betitelen als een koopje.... Mijn vader rijdt in een 1.2 Elegance met DSG en betaalde 31000 euries...!

EdK

Forumguru
Ik zie het even anders in bewoording

Ja het is veel geld voor een wagen
Maar als ik een vergelijkende wagen zou nemen van een ander merk ( en dan geen Dacia ) en dan de optie selecteerd die je
nu bij je yeti hebt dan ben ik toch bang dat je veel duurder met een ander merk uit bent.

Wil niet zeggen dat de Skoda's niet duurder geworden zijn, maar ik heb nog steeds meer wagen voor minder geld.

Nu moet ik eerlijkheidshalve er wel bij zeggen dat ik de 1.4TSI Ambition heb aangeschaft voor de prijs van de 1,2TSI
dit was een meevallertje ivm 250 stuks intrductie 1,4TSI toendertijd.

Leon54

Actief lid
Waarom heb ik dat soort meevallertjes nooit...? Wel kreeg ik een goede inruilprijs bij de dealer in Heerenveen waar ik ook de Leon had gekocht. Ik wil mijn Yeti eigenlijk ook nog completer maken met een set sportpedalen en een beschermingsstrip op de achterbumper. Gaat de prijs nog meer omhoog natuurlijk....

mr2cv

Lid
Leuk, tussen de vele 1.2 TSi's ook weer eens een 1.4. Ik heb er ook zo een, heb hem sinds januari. Niet nieuw, toen net een jaar oud. Nu dus anderhalf jaar, met ruim 30.000 op de teller. Verbruik schommelt zo rond de 1 op 14 a 1 op 14.5. En wat is dat met die ruitenwissers? Bij mij komen de ruitenwissers na uitzetten van het contact altijd een paar cm omhoog. Hoog genoeg om ze om te kunnen klappen van het raam tijdens wassen. Bij starten gaan ze weer naar beneden. Nou moet ik zeggen dat ik de auto pas 2 of 3 keer heb gewassen, dus heel erg heb ik er nog niet op gelet. Alleen het terugtrekken van de wissers valt me iedere keer op.
Ik ben zelf zeer tevreden over de Yeti. De auto rijdt geweldig en ook de zitpositie/stuurpositie is voor mij prima. Het enige wat ik een beetje mis is de rijbeleving. Gaat wel erg makkelijk allemaal. Maar gelukkig heb ik nog "rijdersauto's".

Veel plezier ermee, groet, Arjen

Leon54

Actief lid
Arjen,
Ik moet erkennen dat de rijbeleving in Mijn Leon ook anders was als bij de Yeti. De Leon was meer een gooi en smijt auto, die je door een bocht kon gooien. Ik vind het rijden in de Yeti echter wel super ontspannen.
Met de ruitenwissers is het zo dat je deze normaal gesproken niet volledig naar voren kunt klappen, aangezien ze dan de motorkap beschadigen. Je kunt de ruitenwissers dan in een soort van onderhoudsstand zetten door het contact aan te zetten en daarna meteen weer uit. Dan binnen 10 seconden de handel van de ruitenwissers naar beneden drukken. De ruitenwissers blijven dan in verticale stand op het raam staan, zodat ze de motorkap niet raken als je bijvoorbeeld je auto of de voorruit wilt wassen en daarbij de ruitenwissers naar voren wilt klappen.
Ik teken overigens voor het verbruik dat jij opgeeft ! Ik heb dat met de Leon nooit kunnen halen gemiddeld. Ik vrees dat dat met de yeti ook niet gaat lukken gezien de vorm en het gewicht van de Yeti. Ik heb wel gemerkt dat auto's ontzettend snel last hebben van (tegen)wind en het verbruik dat fors toeneemt. Ik rijd bijna dagelijks op een kaal stuk snelweg in het noorden van het land en dan zie je het verbruik omhoog schieten met tegenwind. Gisteren onder gunstige condities een stuk op 80 km wegen gereden met gunstig weer en dan haal ik 1 op 14 a 15 ook wel volgens de computer. Met 120 km/u op de snelweg, lijkt me 1 op 12 meer realistisch.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel gemerkt dat auto's ontzettend snel last hebben van (tegen)wind en het verbruik dat fors toeneemt.
Niet geheel onlogisch, voor een auto met de vloeiende lijnen van een zeecontainer...:winkie:

• Leuk
Waarderingen: BcB

Canon-Eye

Forumguru
een flinke voorgevel met maten boven de D
Die zijn toch doorgaans aanmerkelijk beter afgerond dan de Yeti?
Over het verbruik c.q. de onderhoudskosten dáárvan doe ik maar geen uitspraken... :grin:

EdK

Forumguru
Die zijn toch doorgaans aanmerkelijk beter afgerond dan de Yeti?

Dan heb je het toch echt over de modellen tot een leeftijd van 25 a 30 max, hierna is de stroomlijn net zo als van de Yeti.
en de verdere kosten lopen hoger op dan de Yeti hoor !
Ik durf die uitspraak rustig te zeggen..........................:worshippy:

Hallo Leon54,
ook al heeft de Yeti de vorm van een zeecontainer, het blijft een mooie auto.
Ik heb zelf sinds begin juni een 1.2 TSI Arctic Ambition, inderdaad ook met een paar extra's tegen een gereduceerde prijs, mazzeltjes bestaan echt wel.
Maar de prijs vergeet je na verloop van tijd, het is gewoon een heerlijke auto om in te rijden.

Wat het verbruik betreft: ik heb er nu 2500 km in gereden en het verbruik is toch wel verbetered. In de eerste 1000 km reed ik gemiddeld 1:12 (mix van snelweg/80 km wegen). Intussen loopt hij naar de 1:13, terwijl ik dezelfde wegen ben blijven rijden. Gisteren reed ik van Deventer naar Zwolle over een 80 km weg met een gemiddeld gebruik van 1:16,5!, waarbij ik wel snel opschakelde. Daarna de snelweg op naar Leeuwarden, met een verbruik van 1:12 bij 120 km/uur en 1:11 bij 130 km/uur (ja dat mag daar) met veel zijwind. Gemiddeld kwam ik uit op 1:13,7. Niet heel erg slecht dus. Over twee weken naar Zuid Duitsland, een kijken wat hij op de Autobahn gebruikt.

De prestatie van jouw 1.4 zal na de eerste 1100 km waarschijnlijk dus ook wel iets beter worden. En wat de prijs betreft: vergelijk het eens met een VW Tiguan, daar ben je zomaar 8 tot 10k meer voor kwijt.

Leon54

Actief lid
Die opmerking van de zeecontainer was niet van mij hoor...!
De Artic uitvoering vond ik een superaanbieding. Ik heb dat ook ernstig overwogen, maar kwam tot de conclusie dat ik toch echt voor de 1.4 wilde gaan en die was niet leverbaar in de Artic uitvoering. In dat geval was ik 4 of 5000 euro goedkoper uitgeweest schat ik...
Mijn Leon had absoluut niet het model van een zeecontainer of schoenendoos, maar daarmee is het mij in al die jaren ook niet gelukt dan beter als 1 op 12.5/1 op 13 uit te komen gemiddeld. De (tegen) wind en temperatuur zijn daarbij de grootste vijanden voor het verbruik. Ik beschouw me daarbij ook als een zeer nette rijder, tijdig opschakelen, anticiperen, uit laten rijden in versnelling e.d.

Mijn favorite kleuren voor de Yeti: natuurlijk Platin Grey, Mato bruin en Capuchino beige....

Leon54

Actief lid
Gisteravond mijn eerste rit op een donkere rustige snelweg gemaakt. Wat viel dat licht uit de Yeti me tegen zeg ! Ik was een strakke witte lichtbundel gewend uit de Seat, maar dat laat de Yeti niet zien...! Een zwak gelig licht wat ook nog niet ver lijkt te schijnen. Mijn lichtbundel stond toch echt in de hoogste stand. Dit bevalt me niet en ik begin al een beetje spijt te krijgen dat ik geen xenon heb besteld.
Wie weet raad ???? Is H4 dan zoveel minder als H7 ? Kan ik de lampen vervangen voor een ander type H4, of zijn er nog andere opties ? Ik heb mijn twijfels over het achteraf inbouwen van xenon. Wie kan een goed advies geven in deze ?

Teka

Nieuw lid
Hallo Leon54,

Ik heb in mei een nieuwe Yeti 1.2 Ambition Arctic in ontvangst mogen nemen.
Ik herken het 'probleem' met de zitpositie. Ook ik kan het (te dunne) stuur niet voldoende naar me toe trekken. Daarom moet de stoel net iets te ver naar voren om echt lekker te zitten.
Hiervoor heb ik een Volvo V50 gereden. Qua zitpositie is de V50 behoorlijk beter...

Qua prijs: 28.000 is inderdaad fors. Mijn Ambition Arctic 1.2 moest een kleine 22.000 kosten. Dat is dus 6000,- voor wat extra pk's, elektrische ramen, PDC en nog wat dingetjes...
Eerlijk gezegd ging mijn voorkeur ook uit naar een 1.4 met net wat extra koppel (ik ben een diesel gewend), maar het prijsverschil was me veel te groot.
Een Yeti vind ik overigens ook meer een auto om rustig mee te cruisen. Niet voor een sportief rijgedrag. Maar voor in de bergen (op vakantie) is wat extra koppel wel erg prettig...

Yeti Ambition 1.4 TSI (1.100 km)

Jammer dat de comming/leaving home functie alleen werkt bij de automatische stand van de lichtknop. Ik ben/was gewend altijd met dimlicht te rijden en dan doet deze functie het niet.

Heb je geen dagrijverlichting die je overdag kunt gebruiken i.p.v. dimlicht?

Bovenaan Onderaan