Leon54
Actief lid
Yeti Ambition 1.4 TSI (1.100 km)
Sinds 4 juli 2012 ben ik de eigenaar van een nieuwe Skoda Yeti Ambition 1.4 tsi in de kleur Platin Grey. Inmiddels zo'n 1100 km afgelegd, dat is niks, ik weet het, maar ik zal regelmatig een opdate maken op/bij deze review. Mijn destijds in 2008 nieuw aangeschafte Seat Leon 1.4 TSI, ingeruild op de Yeti. De motor is dus een oude bekende voor mij. Het vermogen en soepelheid van dit blok beviel me wel en daarom de keus voor een 1.4 ipv een 1.2. Net even dat beetje meer vermogen dan de 1.2, dat vond ik belangrijk, zeker voor deze toch niet echt lichte auto. Ik kan toch echt voelen dat de auto zo'n 75 kilo zwaarder is als de Leon. Jammer dat de 1.4 niet leverbaar is met de DSG versnelling, dat had ik misschien nog wel gewild. Ik heb nogal wat pech gehad met de Leon en nu zag ik weer grote uitgaven in het verschied ivm versnellingsproblemen.
Looks: Het is met de Yeti volgens mij zo, je vindt hem leuk of je vind hem lelijk. Er zit volgens mij niets tussen in. Ik vind hem geinig en stoer. De Nissan Juke is ook zo'n soort auto...
Als extra's heb ik gekozen voor: PDC, sunset beglazing, lendesteunen, elektrisch bediende achterruiten, reservewiel. Ik heb de standaard 16 inch Moon velgen, laten vervangen voor de 17 inch Annapurna. Wel een forse aderlating, maar ik vond het het waard. Voor de winterbanden heb ik inmiddels een tweedehands set Spitzburg velgen op de kop getikt.
Ik heb de dealer gevraagd om de koplampsproeiers uit te coderen, evenals de waarschuwing bij het niet dragen van de gordels. Die koplampsproeiers vind ik flauwekul en ze vreten je waterreservoir leeg en je net gewassen auto zit zo onder het schuim en waterstrepen als je de ruiten toevallig moet sproeien. De Leon had ze ook en ook daar had ik ze uit laten zetten. Op mijn verzoek heeft de dealer ingecodeerd: cornerlights, regensensor en de waarschuwingslichtjes in de voorportieren.
Wat vind ik tot nu toe van de auto ? De meeste positieve opmerkingen zijn wel te lezen en te zien op internet op de diverse test/reviews (o.a. You Tube) van de Yeti. De auto rijdt heerlijk stil en soepel en is degelijk afgewerkt. Het comfort en de wegligging zijn uitstekend. Het remmen, koppelen en schakelen gaat ook uitstekend. Het zicht rondom is prima, er is veel bergruimte in diverse vakjes en de auto is praktisch. De stoelen zitten prima, hoewel er niets opkan tegen de sportstoelen uit de Leon. Het sturen gaat niet te zwaar of te licht en met voldoende gevoel.
Valt er dan niets te zeuren en te zeiken ? Zeker wel. Ik vind ruim 28000 euro voor deze Skoda een hoop geld ! Ik vind het stuur aan de dunne kant, het sportstuur van de Elegance is beter. Je zit snel ongewild te draaien aan de bediening op het stuur als je het stuur draait. Voorts had ik het prettig gevonden als het stuur iets meer naar de bestuurder toe had kunnen worden getrokken, ik kom net een paar centimeter te kort voor mijn gevoel. Ik heb het stuur nu maximaal naar me toe staan. De ruimte achterin valt me een beetje tegen, in de Leon zat achterin meer beenruimte. Ook vind ik de ruimte in de kofferbak niet overhouden, zeker met het reservewiel aanwezig onder de afdekplaat. Ik heb de auto overigens niet gekocht voor de ruimte, ik zit er meestal alleen in... De b-stijl neemt redelijk veel zicht weg. Jammer dat er standaard geen opbergvak onder de bestuurdersstoel zit. Ik zit met mijn rechterknie tegen de hoek van de middenconsole en dat irriteert. Links zit ik met mijn knie tegen de deurhandle en dat had wel wat zachter aan mogen voelen. De ruitenwissers kunnen alleen naar voren worden geklapt als ze eerst in een speciale stand zijn gezet, daar heb je met autowassen iedere keer last van. Jammer dat de comming/leaving home functie alleen werkt bij de automatische stand van de lichtknop. Ik ben/was gewend altijd met dimlicht te rijden en dan doet deze functie het niet.
Over het verbruik kan ik op dit moment nog niet al te veel zeggen. Ik schat het verbruik momenteel op 1 op 12, maar de auto is nog niet ingereden. In mijn Leon haalde ik 1 op 12.5/ 1 op 13 en dan moest ik geen rare dingen doen. De Yeti 1.4 zal het wel niet veel beter doen denk ik met een meergewicht en de stroomlijn van een baksteen/schoenendoos, daarover in latere reviews neer.
Sinds 4 juli 2012 ben ik de eigenaar van een nieuwe Skoda Yeti Ambition 1.4 tsi in de kleur Platin Grey. Inmiddels zo'n 1100 km afgelegd, dat is niks, ik weet het, maar ik zal regelmatig een opdate maken op/bij deze review. Mijn destijds in 2008 nieuw aangeschafte Seat Leon 1.4 TSI, ingeruild op de Yeti. De motor is dus een oude bekende voor mij. Het vermogen en soepelheid van dit blok beviel me wel en daarom de keus voor een 1.4 ipv een 1.2. Net even dat beetje meer vermogen dan de 1.2, dat vond ik belangrijk, zeker voor deze toch niet echt lichte auto. Ik kan toch echt voelen dat de auto zo'n 75 kilo zwaarder is als de Leon. Jammer dat de 1.4 niet leverbaar is met de DSG versnelling, dat had ik misschien nog wel gewild. Ik heb nogal wat pech gehad met de Leon en nu zag ik weer grote uitgaven in het verschied ivm versnellingsproblemen.
Looks: Het is met de Yeti volgens mij zo, je vindt hem leuk of je vind hem lelijk. Er zit volgens mij niets tussen in. Ik vind hem geinig en stoer. De Nissan Juke is ook zo'n soort auto...
Als extra's heb ik gekozen voor: PDC, sunset beglazing, lendesteunen, elektrisch bediende achterruiten, reservewiel. Ik heb de standaard 16 inch Moon velgen, laten vervangen voor de 17 inch Annapurna. Wel een forse aderlating, maar ik vond het het waard. Voor de winterbanden heb ik inmiddels een tweedehands set Spitzburg velgen op de kop getikt.
Ik heb de dealer gevraagd om de koplampsproeiers uit te coderen, evenals de waarschuwing bij het niet dragen van de gordels. Die koplampsproeiers vind ik flauwekul en ze vreten je waterreservoir leeg en je net gewassen auto zit zo onder het schuim en waterstrepen als je de ruiten toevallig moet sproeien. De Leon had ze ook en ook daar had ik ze uit laten zetten. Op mijn verzoek heeft de dealer ingecodeerd: cornerlights, regensensor en de waarschuwingslichtjes in de voorportieren.
Wat vind ik tot nu toe van de auto ? De meeste positieve opmerkingen zijn wel te lezen en te zien op internet op de diverse test/reviews (o.a. You Tube) van de Yeti. De auto rijdt heerlijk stil en soepel en is degelijk afgewerkt. Het comfort en de wegligging zijn uitstekend. Het remmen, koppelen en schakelen gaat ook uitstekend. Het zicht rondom is prima, er is veel bergruimte in diverse vakjes en de auto is praktisch. De stoelen zitten prima, hoewel er niets opkan tegen de sportstoelen uit de Leon. Het sturen gaat niet te zwaar of te licht en met voldoende gevoel.
Valt er dan niets te zeuren en te zeiken ? Zeker wel. Ik vind ruim 28000 euro voor deze Skoda een hoop geld ! Ik vind het stuur aan de dunne kant, het sportstuur van de Elegance is beter. Je zit snel ongewild te draaien aan de bediening op het stuur als je het stuur draait. Voorts had ik het prettig gevonden als het stuur iets meer naar de bestuurder toe had kunnen worden getrokken, ik kom net een paar centimeter te kort voor mijn gevoel. Ik heb het stuur nu maximaal naar me toe staan. De ruimte achterin valt me een beetje tegen, in de Leon zat achterin meer beenruimte. Ook vind ik de ruimte in de kofferbak niet overhouden, zeker met het reservewiel aanwezig onder de afdekplaat. Ik heb de auto overigens niet gekocht voor de ruimte, ik zit er meestal alleen in... De b-stijl neemt redelijk veel zicht weg. Jammer dat er standaard geen opbergvak onder de bestuurdersstoel zit. Ik zit met mijn rechterknie tegen de hoek van de middenconsole en dat irriteert. Links zit ik met mijn knie tegen de deurhandle en dat had wel wat zachter aan mogen voelen. De ruitenwissers kunnen alleen naar voren worden geklapt als ze eerst in een speciale stand zijn gezet, daar heb je met autowassen iedere keer last van. Jammer dat de comming/leaving home functie alleen werkt bij de automatische stand van de lichtknop. Ik ben/was gewend altijd met dimlicht te rijden en dan doet deze functie het niet.
Over het verbruik kan ik op dit moment nog niet al te veel zeggen. Ik schat het verbruik momenteel op 1 op 12, maar de auto is nog niet ingereden. In mijn Leon haalde ik 1 op 12.5/ 1 op 13 en dan moest ik geen rare dingen doen. De Yeti 1.4 zal het wel niet veel beter doen denk ik met een meergewicht en de stroomlijn van een baksteen/schoenendoos, daarover in latere reviews neer.