Nieuw blok Superb 1.8 TSI?

Tees

Donateur
Een halve liter op 13k is weinig om je zorgen over te maken hoor @PizzaPieter! Als het meer dan een liter per 10k wordt, dan wordt het wat wat veel, en alles daarboven is wel een duidelijk olieverbruik. Ik meen me te herinneren dat Pon alles tot 1L per 5k km 'normaal' vindt.
Bij mijn vorige wagen (1.4 16v) zat ik met 5W-30 op een liter per 5-6k, toen ik naar 5W-40 switchte ging dat naar ongeveer de helft daarvan.
En met m'n huidige 1.2 TSI prijs ik me gelukkig met geen merkbaar plieverbruik.

PizzaPieter

Donateur
Nu hebben we gezien bij t vervangen van de kachelradiator dat de olieaftapmoer lichtjes lekt (hij moet binnenkort voor een beurt), dus daar zit wrs de boosdoener.
Maar da's verder offtopic, dus ik stop

• Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@PizzaPieter Dan hebben ze kennelijk de laatste keer (keren?) de ring onder de aftapplug/bout niet vervangen.
Dat wordt veel vaker 'vergeten', misschien expliciet vragen of ze het deze keer wel willen doen.

andrehj

Forumguru
Nu hebben we gezien bij t vervangen van de kachelradiator dat de olieaftapmoer lichtjes lekt (hij moet binnenkort voor een beurt), dus daar zit wrs de boosdoener.
Dat komt door die stomme stalen afdichtring die VAG gebruikt. Was bij mij ook een drama, totdat ik het zat was en op zoek naar wat beters de pluggen van Ford vond. Die passen ook en daarvan kun je gewoon elke keer een rubber o-ring vervangen. Gewoon vastdraaien en nooit meer lek. Ideaal. Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/olielekkage.27944/post-713874 voor meer info.

Tees

Donateur
Ik zie t probleem van metalen afdichtringen niet...zolang het metaal van de ring zachter dan van de plug en carter vervormt die netjes. Ik gebruik meestal koperen ringen, dat is goed zacht, en ik heb nooit olielekkage bij de plug gehad. Wel elke keer vervangen natuurlijk, maar die ringen kosten een paar duppies...

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voordeel van het gebruik van koperen ringen is ook nog dat je de gebruikte ring nog eens kunt 'uitgloeien' om die nogmaals te gebruiken wanneer je even geen nieuwe meer hebt.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan