<knip>
- Binnen de garantie kreeg ik last van olie problemen. Doordat er teveel werd verbruikt is er besloten om dikkere olie te gaan gebruiken. Hij verbruikt nu 1 liter olie op ongeveer 1600 - 1800 km.
- Binnen de garantie ging de verlichting van de km wijzer kapot. Deze is netjes onder garantie vervangen. Ik heb de dealer ook gevraagd om eens naar de koppeling te kijken. Deze schokte.
- Net buiten de garantie bleek de koppeling defect te zijn. Deze is vervangen en er is een nieuwe accu geplaatst.
- De waterpomp is gaan lekken en deze is ook vervangen. Bij de eerstvolgende apk werd er een wiellager vervangen.
- De auto hield in en volgens mij zijn daarom de bobines en bougies vervangen.
- De auto houdt nog steeds in en rijdt niet lekker. Het advies is om de luchtmassameter te vervangen en als dat het niet is om de turbo dan te vervangen.
Omdat dit best een hoop geld kost wordt er inmiddels ook gekeken naar een revisieblok.
Ik ben in dubio. Ik heb de auto nu 2 jaar en ik zou deze graag nog lang willen rijden.
Optie 1 is een revisieblok kopen.
Optie 2 is de auto verkopen maar er zit nu al best wel geld in en niemand wil een ‘olieboot’ hebben.
Wat zouden jullie doen?
de korte versie: je bent gewoon opgelicht: die auto is jou willens en wetens verkocht met (bekende) mankementen.
jij als consument hebt wel een onderzoeksplicht voor je iets koopt natuurlijk, maar men kan niet verwachten dat je dermate onderlegd bent dat je dit kunt doorgronden.
een vakgarage (Bovag?) hoort hier fatsoenlijk mee om te gaan.
reden dus voor een geschilprocedure, indien vaktoepassing bij de Bovag en anders bij de rechter.
afhankelijk hoe ver je het hebt laten komen (een rechter gaat natuurlijk vragen waarom je telkens meegaat met …)
dealergarantie heeft geen wettelijke status: ze kunnen roepen en op de site zetten wat ze willen, daar hoeven ze zich niet aan te houden.
wel is het zo dat een rechter daar toch wel naar kijkt, in relatie toto er mee omgegaan is.
ik heb afgelopen zomer een S2 1,8 met automaat (ja die met 7 trapjes) én een schuifdak gekocht, bij een zgn. gerenommeerde auto-cowboy. Ook ik had dus de olieproblemen.
een gang naar de rechter had mij ongetwijfeld gelijk gegeven, maar dan hadden we een (proces)wachttijd van minimaal 1 jaar gehad. in de tussentijd hadden we de auto niet echt kunnen gebruiken. Dat was dus geen optie, en handelaren weten dit!! en daar maken ze dus misbruik van.
ik heb uiteindelijk de helft van de kosten van revisie van het blok gecompenseerd gekregen.
De les was duur, maar ik heb er wel een fantastische auto aan over gehouden: alles aan die auto is verder (zo lijkt het nu …) in orde en het rijdt goddelijk!
succes met je overwegingen