Nieuw blok Superb 1.8 TSI?

KlaasP

Senior Member
Goedenavond,

Ik ben nu 2 jaar in het bezit van een Superb 2 station 1.8 TSI 160 pk met een DSG-7 automaat, benzine uitvoering.
Momenteel staat er 144.000 km op de teller en de auto is zo een 5 maanden geleden getuned bij de DSG Dokter en de schakelmomenten zijn door hun geoptimaliseerd.

Ik heb helaas al het een en ander gehad en zou een soort van advies willen van jullie.
Hieronder een opsomming aan problemen:

- Binnen de garantie kreeg ik last van olie problemen. Doordat er teveel werd verbruikt is er besloten om dikkere olie te gaan gebruiken. Hij verbruikt nu 1 liter olie op ongeveer 1600 - 1800 km.

- Binnen de garantie ging de verlichting van de km wijzer kapot. Deze is netjes onder garantie vervangen. Ik heb de dealer ook gevraagd om eens naar de koppeling te kijken. Deze schokte.

- Net buiten de garantie bleek de koppeling defect te zijn. Deze is vervangen en er is een nieuwe accu geplaatst.

- De waterpomp is gaan lekken en deze is ook vervangen. Bij de eerstvolgende apk werd er een wiellager vervangen.

- De auto hield in en volgens mij zijn daarom de bobines en bougies vervangen.

- De auto houdt nog steeds in en rijdt niet lekker. Het advies is om de luchtmassameter te vervangen en als dat het niet is om de turbo dan te vervangen.
Omdat dit best een hoop geld kost wordt er inmiddels ook gekeken naar een revisieblok.

Ik ben in dubio. Ik heb de auto nu 2 jaar en ik zou deze graag nog lang willen rijden.
Optie 1 is een revisieblok kopen.
Optie 2 is de auto verkopen maar er zit nu al best wel geld in en niemand wil een ‘olieboot’ hebben.

Wat zouden jullie doen?
 

hemi24

Forumguru
Heel simpel: ongeacht de gekozen optie, geld kosten doet het… (en dat zul je er ook niet zo snel voor terug krijgen).

Dus:
- optie 1 geld erin steken en hopelijk nog jaren probleemloos rijden;
- optie 2 verlies nemen en auto nu verkopen en iets bedrijfszekerder terug kopen.

Feit is dat de Superb 2 combi een hele goede auto is, waarbij 3 problematische uitvoering mogelijk zijn:
- 1.8 TSI (of 2.0 TSI);
- DSG-7 (DQ-200);
- panoramadak.

Zo te lezen heb je in elk geval 2 winnende lootjes weten te trekken…

:arghh:

Sterkte en succes met het nemen van de beslissing!
 

JeSko

Forumguru
Die vroege 1.8 TSI's zijn pure koppijn, zeker als ze ouder worden, hebben dan vaak een dure zuigermodificatie nodig anders verbruiken ze bijna zoveel olie als benzine. Dat was ook de reden dat ik in mijn budget de vroege TSI's van Audi laten staan heb en iets anders gekocht heb. Pano daken gaan enkel lekken als ze niet onderhouden worden of je moet er echt brute pech met hebben, zelf geen last van gehad op de mijne.

Overigens hebben ze er binnen de garantie gewoon dikke olie op gedaan, daar had, onder garantie, de dure zuigermodificatie moeten gebeuren waar ik het over had eerder, deze hebben ze wellicht willens en wetens ontweken, dat had ze duizenden euro's gekost, gewoon dikkere olie erop doen is geen oplossing, dan gaat hij iets minder verbruiken maar nog steeds is het veel te veel, als je hier lang met doorrijd gaan je cilinderwanden, zuigers etc etc er vroeg of laat aan, tot het punt dat je motorblok schroot is.

Foto van de site van Hartog door @CDK dus de credits naar hem.

IMG_0615.JPG.jpg

Volgens specialisten gebeurt dit wanneer je langere tijd rondrijd met 1 liter olie op 1000 km, dat is funest.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ja ik ook @hemi24 , maar als ze mij tweedehands een auto verkopen met garantie en die begint olie te zuipen als een malle, ben ik niet tevreden met; oh we doen er dikkere olie op". Ik denk dat ze daar wellicht de bui al zagen hangen en TS hebben afgescheept, al is dat moeilijk hard te maken natuurlijk, kan ook zijn dat de betreffende garage geen fluit afweet van deze TSI en zijn problemen.
 

Highway

Forumguru
1.8 tsi heeft inderdaad een aantal problemen. Ketting, olieverbruik. Mijn 1.8tsi heb ik wel laten reviseren en de turbo is ook gereviseerd. Is een dure grap maar dan weet je ook wat je hebt aan de auto.

Zonder problemen is het wel een fijne auto. Ik heb wel bewust voor de handbak gekozen wegens de problemen met de DSG bak.
 

KlaasP

Senior Member
Ja ik ook @hemi24 , maar als ze mij tweedehands een auto verkopen met garantie en die begint olie te zuipen als een malle, ben ik niet tevreden met; oh we doen er dikkere olie op". Ik denk dat ze daar wellicht de bui al zagen hangen en TS hebben afgescheept, al is dat moeilijk hard te maken natuurlijk, kan ook zijn dat de betreffende garage geen fluit afweet van deze TSI en zijn problemen.
Ik heb de auto bij het occasion center van broekhuis gekocht. Onder garantie mocht ik naar de Skoda dealer terug. Alles zit dat op 1 rij. Audi / Seat / Skoda.

Achteraf heb ik ook het idee dat ik gewoon ben afgescheept. Dat de koppeling vervangen moest worden heb ik lopen lullen als brugman maar er ging op alles 15% korting af. Al met al was ik nog €2k voor een nieuwe koppeling en een nieuwe accu kwijt.
 

KlaasP

Senior Member
1.8 tsi heeft inderdaad een aantal problemen. Ketting, olieverbruik. Mijn 1.8tsi heb ik wel laten reviseren en de turbo is ook gereviseerd. Is een dure grap maar dan weet je ook wat je hebt aan de auto.

Zonder problemen is het wel een fijne auto. Ik heb wel bewust voor de handbak gekozen wegens de problemen met de DSG bak.
Wat was je daarvoor kwijt als ik vragen mag. Mag ook in een privebericht.

Ik vind de auto verder fantastisch rijden en is ook heerlijk qua comfort en ruimte. Ik heb ook de meest uitgebreide uitvoering.

Wel k*t dit. Hiervoor reed ik een Seat Leon 1.4 TSI. Weg gedaan om 2 redenen.
Ketting problemen ( ketting had ik toen laten vervangen ) en door de gezinsuitbreiding ( ik ben 196 dus had ruimte nodig ). Auto reed verder fantastisch! En dat is het zure er aan. Je hebt eindelijk een complete dikke wagen en dan krijg je weer problemen.
 

JeSko

Forumguru
2k voor een koppeling en batterij? o_O ipv de batterij te vervangen hebben ze een EV conversie gedaan zeker? Wat een grof geld zeg...

Zuur ik krijg ook het gevoel aan je tekst dat je afgescheept bent, Broekhuis is gewoon bekend met deze motoren en hun problematiek, zij wisten dus al waar dit naartoe ging. Je kan er uiteindelijk niet met doorrijden omwille van wat ik al aangaf, dit soort olieverbruik is nefast voor je blok. De zuigermodificatie die jij nodig hebt kost volgens mij tussen de 2-3 k afhankelijk van waar je het laat doen.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In het hele verhaal hierboven vind ik nergens een bouwjaar van de Superb, de zuigerveren/olieproblemen kwamen veel voor bij de 1,8 en 2,0 van vóór 2011/2012 (meen ik me te herinneren).
Als @KlaasP er eentje heeft van na die tijd, is de kans dat het dit (bekende) probleem was al een stuk kleiner.

Edit:
Na veel terugzoeken zag ik dat zijn Superb van 2011 is, dus bovenstaand typwerk was nodeloos.
 

KlaasP

Senior Member
2k voor een koppeling en batterij? o_O ipv de batterij te vervangen hebben ze een EV conversie gedaan zeker? Wat een grof geld zeg...

Zuur ik krijg ook het gevoel aan je tekst dat je afgescheept bent, Broekhuis is gewoon bekend met deze motoren en hun problematiek, zij wisten dus al waar dit naartoe ging. Je kan er uiteindelijk niet met doorrijden omwille van wat ik al aangaf, dit soort olieverbruik is nefast voor je blok. De zuigermodificatie die jij nodig hebt kost volgens mij tussen de 2-3 k afhankelijk van waar je het laat doen.
Dit was wel bij de Skoda dealer dus het arbeidsloon ligt wel wat hoger.
 

hemi24

Forumguru
Achteraf heb ik ook het idee dat ik gewoon ben afgescheept. Dat de koppeling vervangen moest worden heb ik lopen lullen als brugman maar er ging op alles 15% korting af. Al met al was ik nog €2k voor een nieuwe koppeling en een nieuwe accu kwijt.

15% rekenkundige korting op een sigaar uit eigen doos..?

:pieker:

Gewoon pure inbrekers die je zoiets durven voorleggen..!
 

Tees

Donateur
Krijg je die 15% korting bij de dealer niet sowieso op autos van 5 jaar en ouder? Al geldt dat volgens mij alleen voor onderhoud, maar dat geeft al aan dat ze die 15% zo weg kunnen geven...
 

KlaasP

Senior Member
Ik weet niet hoe dat allemaal zit maar je bent ook een beetje overrompeld of hoe zeg je dat. Je wilt graag dat je auto gemaakt wordt dus accepteert het sneller. Heb nog wel alternatieven bekeken elders in het land maar dan moest de bak er weer op om de auto weer te kunnen gebruiken en dat moest dan ook weer betaald worden enz.
Dan was ik al €700 kwijt voor de- en montage van de bak.
 

haassie

Forumguru
ik heb de mijne met alle zelfde problemen en hoofdpijn die inmiddels minder is. Koppeling versleten bij aankoop, eerst iets met kluitje en riet, maar toen toch onder volledige garantie vervangen, deze koppeling was ruk en slipte na 10k weer, na een hoop gezeur wederom vervangen, en nu beter….toen begon bij 190k het oliegeneuzel, toen toch maar besloten te reviseren zuigers/ketting en een lager..a 2400€ (biggelaar)…verkopen was geen immers geen optie met olieverbruik. Dus nu bij 243k…koppeling nog ok, geen olieverbruik. Kijk regelmatig naar andere autos, maar ik weiger de prijzen te betalen die ze vragen voor een occasion van een jaar of 6 oud….dus blijf maar doorkachelen, een reparatie is goedkoper dan 30k voor een auto die ik mooi vind haha. Mn “skoda” periode was niet de meest leuke periode qua autorijden….simply clever not cheap!
 

KlaasP

Senior Member
In het begin was het nog 1 liter op de 1600-1800 km.
Nu zijn we een aantal oliewissels verder en wat aditieven en zit ik op 1 liter op de 2500 km.
Er komt elke keer zwarte olie uit het carter dus dat lijkt mij de goede kant op te gaan.
 

Eltjo

Forumguru
Volgens mij is de olie bij bijna elke oliewissel bruin/zwart. Ook al zit het er maar kort in, het komt er niet bepaald uit als hoe het er in ging.
En ja, de goede kant op, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik zou proberen om samen met een organisatie die jouw belangen kan behartigen (rechtshulp, Consumentenbond), het er op gooien dat je bent afgescheept met het olieverbruik binnen de garantietermijn. Dat was puur een lapmiddel en men was mooi van je af voor een poosje (hopelijk tot na de garantie). De vraag is alleen of je daar überhaupt de tijd voor hebt.
Ik wens jou hierbij heel veel succes. Ik kan niet tegen dit soort oneerlijke praktijken waarbij een individuele consument vertrouwen heeft in de verkopende partij die, als het er op aan komt, je in de kou laat staan.

Ik heb nu net 7k te laat mijn olie laten verversen bij 37k (waarvan 2x rit van 1400 km, 4x rit van 1000km) en heb geen druppel olie bijgevuld en wel 1600 km voor de oliewissel nog gecontroleerd, was zeker 2/3 in het gearceerde op de stok.
Voordat ik mijn auto 8 jaar geleden kocht, wist ik via dit forum dat ik geen 1.8TSI en/of DSG wilde hebben, daarover was toen al te veel geschreven. Inmiddels zit ik op de 337k en is alleen de EGR vervangen. Maar ja, dat is dan ook een Tdi.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Bij mijn 1.2 TSI komt de olie er toch nog tamelijk licht uit na 1-1.5 jaar (8-12k km). Zeker niet pikzwart, eerder geelbruin en nog vrij helder. Bij m'n 1.4 16V hiervoor weer wel flink zwart, dus wat dat dan zegt over de staat van de olie of de motor?
 

EdK

Forumguru
, dus wat dat dan zegt over de staat van de olie of de motor?
Lijkt me dat dit veel zegt !!
Vuile olie/zwart is dat hij veel vuil in zich heeft.....
EN zo als hij er bij jou uitkomt dan ging deze er nog rustig een 8 a 12K in om te kijken hoe deze er dan uit kwam !
Dit om te zien of ik de vervangings range niet kon verlengen naar een 15 a 20K..... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan