Nieuw blok Superb 1.8 TSI?

Tees

Donateur
Tsja...je kan proberen de grens op te zoeken, of voor €50 per jaar de auto onder- oftewel behouden.
 

Eltjo

Forumguru
30k of 2 jaar bij de meeste VAG motoren dacht. Als je slechts of te veel klein stukjes rijdt wellicht jaarlijks.
Met alleen kleine stukjes moet je eigenlijk af en toe wel een flinke rit hebben, dat doet de motor veel goed, verdwijnt de sludge uit de vuldop en hij is veel soepeler.

Olie komt er bij een diesel eigenlijk altijd zwart uit, benzine hopelijk minder zwart.
Mijn eerste diesel had bij de vorige berijder ritten van en naar werk gehad van 30 km. De eerste keer na 17k olie wisselen schok ik nogal van de klonterige oude olie en dacht dat moet ik niet weer 2k uitstellen (15k interval). Echter heb ik dat daarna nooit meer gezien en heb ik de auto 200k gereden tot 350k. Kennelijk waren die ritten in de spits van vorige eigenaar te kort en kwam de aangekoekte rommel pas bij mijn gebruik los.
 
Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
@KlaasP mijn verhaal staat ook nog wel ergens op het forum. Bij die van mij ging het richting de 1 liter per 600 km, dus ranken was gelijk een liter olie erbij.
Motor laten voorzien van gemodificeerde zuigerveren ( en gelijk ketting etc) bij circa 160.000 km. Daarna olieverbruik zero.

Ik vond / vind een 1.8 tsi in goede conditie een heel fijn blok. Als je nog een poosje door zou willen rijden dan zou ik investeren en een goede partner zoeken voor het uitvoeren van de modificatie.

Als ik keek naar de kilometerkostprijs indertijd was ik zelfs met de kosten voor de revisie niet duur uit over de tijd dat ik hem in bezit had.

en daarna ieder jaar gewoon nieuwe olie + filter er op
 

TDifan

Lid
In het begin was het nog 1 liter op de 1600-1800 km.
Nu zijn we een aantal oliewissels verder en wat aditieven en zit ik op 1 liter op de 2500 km.
Er komt elke keer zwarte olie uit het carter dus dat lijkt mij de goede kant op te gaan.
Inderdaad @KlaasP gewoon doorrijden. Maar mocht er iets aan willen doen, kan ik Hartog Tuning in Alkmaar aanbevelen. Hebben heel veel ervaring met dit blok en hebben tientallen mensen met 1.8TSI blokken met olieverbruik kunnen helpen.
 

KlaasP

Senior Member
@KlaasP mijn verhaal staat ook nog wel ergens op het forum. Bij die van mij ging het richting de 1 liter per 600 km, dus ranken was gelijk een liter olie erbij.
Motor laten voorzien van gemodificeerde zuigerveren ( en gelijk ketting etc) bij circa 160.000 km. Daarna olieverbruik zero.

Ik vond / vind een 1.8 tsi in goede conditie een heel fijn blok. Als je nog een poosje door zou willen rijden dan zou ik investeren en een goede partner zoeken voor het uitvoeren van de modificatie.

Als ik keek naar de kilometerkostprijs indertijd was ik zelfs met de kosten voor de revisie niet duur uit over de tijd dat ik hem in bezit had.

en daarna ieder jaar gewoon nieuwe olie + filter er op
Wat was je hiervoor kwijt? Ik heb een goede monteur gelukkig die alles kan doen.
Ik wil er graag nog lang mee doorrijden, ik rij regelmatig lange stukken en dagelijks korte stukken.
 

KlaasP

Senior Member
Inderdaad @KlaasP gewoon doorrijden. Maar mocht er iets aan willen doen, kan ik Hartog Tuning in Alkmaar aanbevelen. Hebben heel veel ervaring met dit blok en hebben tientallen mensen met 1.8TSI blokken met olieverbruik kunnen helpen.
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken op hun site.
 

Jo!

Lid
1.8 tsi heeft inderdaad een aantal problemen. Ketting, olieverbruik. Mijn 1.8tsi heb ik wel laten reviseren en de turbo is ook gereviseerd. Is een dure grap maar dan weet je ook wat je hebt aan de auto.

Zonder problemen is het wel een fijne auto. Ik heb wel bewust voor de handbak gekozen wegens de problemen met de DSG bak.
mag ik vragen wat die 'grap' je gekost heeft?
 

andrehj

Forumguru
1.8 tsi heeft inderdaad een aantal problemen. Ketting, olieverbruik. Mijn 1.8tsi heb ik wel laten reviseren en de turbo is ook gereviseerd. Is een dure grap maar dan weet je ook wat je hebt aan de auto.

Zonder problemen is het wel een fijne auto. Ik heb wel bewust voor de handbak gekozen wegens de problemen met de DSG bak.
Het wrange is dat toen ik in februari 2011 onze S2 kocht, de problemen met de DQ200 al een paar jaar speelden en die van de 1.8 TSI nog niet bekend waren. Dat was toen een formidabel blok. Toen heb ik toch de DSG besteld met het idee dat die problemen inmiddels wel verholpen zouden zijn.
Die gok bleek goed uit te pakken, want onze DSG heeft nog steeds de 1e koppeling en schakelt prima. Enige aanpassing is de aangepaste software (via een meeting van dit forum).

De 1.8 TSI, waar ik toen geen problemen van verwachtte, bleek iets minder betrouwbaar dan gehoopt.

Maar, en dat mag ook gezegd worden, de S2 heeft ons nog nooit laten staan. Inmiddels meer dan 12 jaar (en ca 150.000 km) in bezit en zelfs nog geen lekke band gehad.

@Jo! Over het olieverbruik van de 1.8 TSI, de mogelijke remedies ertegen, de bedrijven die dat uitvoeren en de kosten die zij in rekening brengen is een heel eigen topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hoog-olie-verbruik-1-8tsi.24179/post-913113

Het is beter om de vragen die je (na het lezen van dat topic) nog hebt daar te stellen. Dan blijft alle info mooi bij elkaar.
 

Jo!

Lid
Helemaal helder en ik was van plan daar ook nog een verhaal neer te zetten.
Inmiddels heb ik, mede door wat ik al hier vond in dit forum, veel meer kennis dan eergisteren en weet ik ook wat de mogelijkheden zijn.
De auto is een superfijne auto en hij rijdt echt fantastisch. We willen m ook niet kwijt!
Dank je voor je bericht.
 

KlaasP

Senior Member
Het olieverbruik werd hoger en een optie om een nieuwere Superb met dezelfde opties te kopen was er helaas niet.
Dus de beslissing genomen om de zuigermodificatie uit te laten voeren, hier wordt momenteel hard aan gewerkt.
Naast de zuigermodificatie wordt nog het een ander vervangen (schokdempers en draagarmen).

Helaas is de turbo ook niet betrouwbaar genoeg meer dus ik heb gekozen voor een originele nieuwe te bestellen.

Hopelijk na deze mega reparatie weer een betrouwbare Superb!
 

Bijlagen

  • IMG_6831.jpeg
    IMG_6831.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 24

Jo!

Lid
<knip>
- Binnen de garantie kreeg ik last van olie problemen. Doordat er teveel werd verbruikt is er besloten om dikkere olie te gaan gebruiken. Hij verbruikt nu 1 liter olie op ongeveer 1600 - 1800 km.
- Binnen de garantie ging de verlichting van de km wijzer kapot. Deze is netjes onder garantie vervangen. Ik heb de dealer ook gevraagd om eens naar de koppeling te kijken. Deze schokte.
- Net buiten de garantie bleek de koppeling defect te zijn. Deze is vervangen en er is een nieuwe accu geplaatst.
- De waterpomp is gaan lekken en deze is ook vervangen. Bij de eerstvolgende apk werd er een wiellager vervangen.
- De auto hield in en volgens mij zijn daarom de bobines en bougies vervangen.
- De auto houdt nog steeds in en rijdt niet lekker. Het advies is om de luchtmassameter te vervangen en als dat het niet is om de turbo dan te vervangen.
Omdat dit best een hoop geld kost wordt er inmiddels ook gekeken naar een revisieblok.

Ik ben in dubio. Ik heb de auto nu 2 jaar en ik zou deze graag nog lang willen rijden.
Optie 1 is een revisieblok kopen.
Optie 2 is de auto verkopen maar er zit nu al best wel geld in en niemand wil een ‘olieboot’ hebben.

Wat zouden jullie doen?
de korte versie: je bent gewoon opgelicht: die auto is jou willens en wetens verkocht met (bekende) mankementen.
jij als consument hebt wel een onderzoeksplicht voor je iets koopt natuurlijk, maar men kan niet verwachten dat je dermate onderlegd bent dat je dit kunt doorgronden.
een vakgarage (Bovag?) hoort hier fatsoenlijk mee om te gaan.

reden dus voor een geschilprocedure, indien vaktoepassing bij de Bovag en anders bij de rechter.
afhankelijk hoe ver je het hebt laten komen (een rechter gaat natuurlijk vragen waarom je telkens meegaat met …)
dealergarantie heeft geen wettelijke status: ze kunnen roepen en op de site zetten wat ze willen, daar hoeven ze zich niet aan te houden.
wel is het zo dat een rechter daar toch wel naar kijkt, in relatie toto er mee omgegaan is.

ik heb afgelopen zomer een S2 1,8 met automaat (ja die met 7 trapjes) én een schuifdak gekocht, bij een zgn. gerenommeerde auto-cowboy. Ook ik had dus de olieproblemen.
een gang naar de rechter had mij ongetwijfeld gelijk gegeven, maar dan hadden we een (proces)wachttijd van minimaal 1 jaar gehad. in de tussentijd hadden we de auto niet echt kunnen gebruiken. Dat was dus geen optie, en handelaren weten dit!! en daar maken ze dus misbruik van.
ik heb uiteindelijk de helft van de kosten van revisie van het blok gecompenseerd gekregen.
De les was duur, maar ik heb er wel een fantastische auto aan over gehouden: alles aan die auto is verder (zo lijkt het nu …) in orde en het rijdt goddelijk!
succes met je overwegingen
 
Bovenaan Onderaan