Niet mooi soepel bij constante snelheid

Dit is bij mij bekend, heb een S3 gehad met 1.8T en heb hier preventief zeef vervangen. Hier altijd castrol 0W40 in gehad en elk jaar ververst (8000km). Heb in de skoda nu 5w30 gedaan maar interval omgezet naar 12mnd/15.000km. Dit zal echter niet het probleem veroorzaken dat ik nu heb. Komende week haal ik injectors eruit en laat deze testen/reinigen.
 
Ben misschien weer iets verder, heb per toeval ontdekt dat temp sensor afwijking heeft, in het instrumentenpaneel geeft ie mooi 90graden aan maar als ik de ecu uitlees geeft deze 96-98graden aan, maar of dat mijn probleem veroorzaakt, kan ik me bijna niet voorstellen.

Ook gemerkt dat het inhouden bij koude motor iets erger is.

Dan nog gemerkt dat wanneer motor even stationair heeft gedraaid en ik trek op, hij de eerste meter niet inhoudt, na een paar seconden begint het dan weer.

Het is ook niet altijd en constant aanwezig, maar wel vrij vaak.

Nog steeds een enkele foutmelding in de ecu opgeslagen, wel in het instrumentenpaneel:


Address 17: Instruments Labels: 3U0-920-xxx-17.lbl
Control Module Part Number: 3U0 920 840 C
Component and/or Version: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V04
Software Coding: 31125
Work Shop Code: WSC 72864
Additional Info: TMBCL23U339027658 SKZ7Z0B1526133
VCID: 3260ECCDFE34403
1 Fault Found:

01177 - Engine Control Unit
64-10 - Not Currently Testable - Intermittent
 

Chatslet

Forumguru
De motor heeft meerdere temperatuursensoren dus daar kan verschil in zitten. Koelwater temperatuur en olietemperatuur verschillen bijvoorbeeld al.
 
Oke, dan ga ik de koelwater temp sensor maar eens uitwisselen.

Toevallig vanmorgen de injectors opgehaald die ik 2 dagen geleden heb gebracht, hier waren bij alle 4 geen bijzonderheden, wel laten reinigen.
 
Heb disbobine ook inmiddels uitgesloten, 1nieuwe gekocht en deze afwisselend op alle 4 de bougies gehad.
Bougies alle 4 eruit gedraaid maar waren allen mooi bruin.
Het probleem doet zich ook niet constant voor, zou de lambda sonde misschien af en toe verkeerde waardes geven ?

Waar zit de EGR klep bij de AWT motor ?
 

Chatslet

Forumguru
Als er een EGR klep in zit, dan zit die in ieder geval tussen het luchtfilter en de turbo. Je hebt nu al wel veel geprobeert dus als er een EGR klep in zit dan zou het daar goed aan kunnen liggen. Mocht het dan inderdaad de EGR klep zijn dan raad ik je aan om sowieso het hele inlaattraject te reinigen. Intercooler reinigen doe je door er aan een kant een lap in te doen, aan de andere kant een litertje witte spiritus of wasbenzine er in te gieten, dan nog een lap aan de andere kant er in en schudden maar. Na een minuutje schudden rustig leeg laten lopen en goed laten drogen in een goed geventileerde ruimte. Niet terug monteren voordat je er zeker van bent dat het ding droog is anders gaat je motor spiritus/wasbenzine dampen aan zuigen en das nie best. Turbo reinigen kun je op drie manieren doen:
1. Demonteren en met injectorreiniger en tandenbortstel schoon maken.
2. Demonteren en een dagje in de groene zeep laten schoon weken.
3. Zonder demontage met een turbo reinigingsset van Innotec oid, al ben ik hier nogal sceptisch over.

Gasklep kan met een busje kleppenreiniger of met remmenreiniger. Kan zijn dat de gasklep vervolgens opnieuw ingeleerd moet worden, bij demontage is dat zeker het geval. Misschien kunnen de VAG experts hier opheldering over geven.

Een andere oorzaak waar ik nog op kan komen is de turbo. Als er op jouw motor een variabele geometrie turbo zit (scrabble woord) dan zit daar een stelmechanisme op wat de bladen kan stellen. Daar kan veel roet tussen komen waardoor ze niet goed meer werken. Als ik het goed heb worden deze door een vacuum slang aangestuurd maar pin me er niet op vast, wellicht roep er zo iemand dat het electronisch met een stelmotor gebeurd. Ook hier het advies om de turbo te reinigen.

Wat ook wel interessant is om te checken: Je liet een carterontluchtingsslang zien met drap er in. Kijk eens in de luchtfilterbak of daar geen oliedrap in ligt. Misschien is de carterdruk te hoog of zit er te veel olie in het blok. En als het goed is heb je ook een 2e carterontluchtingsslang. Zit daar ook drap in? En hoe zit het met de lucht/olie/brandstof filters? recent vervangen?
 
Wanneer de turbo vervuild zou zijn en de schoepen vast zitten zou ik een foutmelding moeten krijgen, dit is mij bekend van de diesel motoren, bij benzine heb je dat niet voor zover ik weet.

Gasklep heb ik met remmenreiniger gereinigd en vervolgens opnieuw ingeleerd met vcds.

Luchtfilterbak ik mooi droog en schoon, olie begin dit jaar vervangen en is mooi op peil, ook geen verbruik gehad tot nu toe.

Filters zijn ook recent vervangen.
 

Chatslet

Forumguru
Tja dan blijft inderdaad de lambda sonde over. Kan zelfs zijn dat er twee in zitten, voor en na de kat.
 
Er zitten er inderdaad 2, ga nog proberen deze uit te lezen tijdens rijden, maar dat heb ik al eens gedaan en gaf toen geen vreemde waardes.
 
Heb nog geprobeerd zonder inlaatlucht temp sensor te rijden maar dan gaat ik na een aantal minuten in noodprogramma en loopt dan minder goed.

Ga dan toch maar de 1e lambdasonde (voor de kat) vervangen.
 
Lambda sonde voor kat 2weken geleden vervangen, 1e rit leek en was perfect maar even laten toch weer hetzelfde.

Auto vandaag naar dealer in duitsland gebracht waar ik had uitgelegd wat al allemaal vervangen was.

Enige dat ze na 2u zoeken gevonden hadden was een afdichting van een van de leidingen vanaf turbo, moet zeggen dat ik op weg naar huis niks meer gemerkt heb, maar toen ik vanmorgen met de chef werkplaats stuk ging rijden merkte ik helaas ook niks meer, dus we wachten het even af.
 
Bovenaan Onderaan