Niet mooi soepel bij constante snelheid

Ik heb al sinds ik mijn superB 1.8T uit 2002 met 158.000km op de klok het probleempje dat auto lijkt te stotteren als je een constante snelheid rijdt via gaspedaal.
Op cruise control heb ik dit nog vreemd genoeg nog niet gemerkt.

Diverse malen uitgelezen maar deze terugkomende storing zal het niet aan liggen:

Address 01: Engine Labels: 06B-906-018-AWT.lbl
Control Module Part Number: 4B0 906 018 DH
Component and/or Version: 1.8L R4/5VT G 0002
Software Coding: 11501
Work Shop Code: WSC 00028
Additional Info: TMBCL23U339027658 SKZ7Z0B1526133
VCID: 6AD034AD1664F6E

16825 - EVAP Emission Control Sys
P0441 - 35-10 - Incorrect Flow - Intermittent

Heb al andere benzine getankt, gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingelezen maar het blijft.

Het is ook niet echt stotteren maar auto lijkt te hobbelen, alsof je constant met gaspedaal aan het spelen bent.

Heb ook al een paar keer gehad dat ik na het tanken de tank maar tot max 3/4 vol was terwijl vulpistool afsloeg.

Iemand een idee ?
 

WimN

Nieuw lid
Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn vorige auto ( een Hyundai H200) na uitlezen kwamen er diverse storingen naar boven die er in het echt niet waren maar door de comp wel werden gezien
het bleek aan de kabelboom van de brandstofunit te liggen , na dat deze tijdens de vakantie in Perpignan bij de dealer was doorgesoldeert was het probleem verholpen.
misschien moet je het hierin zoeken
Wim
 

Wijnand850

Forumguru
In een heel ver verleden heb ik eens zo'n probleempje meegemaakt bij een Volvo. Daar bleek een storing te zitten in het EGR systeem (uitlaatgasrecirculatie). Wellicht is dat hier ook aan de hand.
 
Bedankt voor jullie reactie's, vandaag een aardig stuk autosnelweg gereden en gemerkt dat het boven de 3000toeren niet meer aanwezig is. Tussen 2000 en 3000 goed merkbaar. Heb de bougies er ook uit gehad en die waren alle 4 nogal donker bruin met beetje roetaanslag.
 
Vorig jaar volgens onderhoudsboekje, ik heb er zelf vorige maand kleine beurt aan gedaan, maar ik ga toch de bougies maar eens vervangen om te beginnen.
 

Race Eend

Forumguru
Die EVAP storing kan je probleem zijn, dit is de tankontluchting (het zwarte actieve koolstof filter aan de passagierskant onder de motorkap). Die slangen er naar toe zijn dan lek of de terugslagklep is stuk, hierdoor heb je lekkage onder het inlaatspruitstuk en die ga je terug zien bij stationair draaien en weinig belasting, het mengesel klopt dan niet.

Een bedrijf wat je hiermee kan helpen en veel ervaring met 1.8T motoren heeft is www.autotechniekhanssloot.nl
 
Bij stationair draaien geen problemen, als ik wat jij zegt een mengselprobleem zou hebben (wat wel zou kunnen kloppen ivm zwarte bougies) zou ik daar toch een foutmelding van de lambdasonde op moeten krijgen ?

Maar dan blijft het nog vreemd dat je bij rijden op cruise control het niet merkt.

Ik ga het koolstoffilter controleren anders maar vervangen, heb ook al ergens gelezen dat er een modificatie hierop zou zijn voor bepaalde type's.
 

Race Eend

Forumguru
dat kan, en laat de slangen na die naar het filter lopen, en test de werking van de terugslagkleppen (je mag maar 1 kant op blazen, de andere richting op moet hij dicht zitten).
Stationair zal de lambda hem bijregelen, dit is maar een kleine lekkage, misschien dat hij dit prima op kan vangen.

Kijk eens wat je ziet onder meetwaardeblok 32 en bij 99. Wis vervolgens de storingen en kijk weer met een draaiende motor wat er bij deze waardes gaat gebeuren.

Als de lambda naar +25 of - 25 gaat, dan is er toch echt lekkage.
 
Zojuist even een printscreen van beide meetwaardeblokken gemaakt, niks mis mee zo te zien:

Foto-ISJ4QD7V-D.jpg



Waar zitten de terugslagkleppen en zou dit ook mijn probleem met tanken kunnen zijn ?
 
Vanmiddag de rechter voorwiel kuip verwijderd om leidingen van actief koolstoffilter te controleren.
Geen van de slangen heeft zichtbare schade.

Foto-3GYUFJXJ-D.jpg


Foto-J4GOTJFG-D.jpg


Wanneer ik in leiding die naar tank loopt blaas hoor ik dat aan achterkant, bij geopende tankdop ontsnapt de lucht hier, dus dat lijkt in orde.
Foto-QSJXVKNC-D.jpg
 

Race Eend

Forumguru
Ok, en tijdens de rijdende datalog, wijkt de inspuiting (lambda) erg af bij het moment dat hij niet strak loopt? Je kunt ook de LMM even loskoppelen en dan kijken of hij het beter doet (wel storing wissen na hermonteren).
 
Foto-TIQTEDHP-D.jpg


Dit is de log op het moment dat hij niet mooi geleidelijk loopt.
Het ontstekingstijdstip is wel erg hoog op dat moment, bij stationair en bij volgas ligt deze waarde rond de 8.
 

Race Eend

Forumguru
Dit ziet er prima uit, ook de ontsteking, dit is deellast, dan draait hij veel meer voorontsteking, vollast heb je veel meer vulling en kan een motor inderdaad maar iets van 8 graden voorontsteking draaien (anders zou hij pingelen)
 
Oke, dat is goed om te horen, dan ga ik de LMM maar eens demonteren en schoonmaken.

Nu zegt de ene je moet het met remreiniger doen, de ander zegt zeker niet met remreiniger, maar ik neem de gok wel en maak hem eens schoon.
 
Bovenaan Onderaan