Niet mooi soepel bij constante snelheid

Race Eend

Forumguru
electrowash werkt wel goed heb ik gemerkt vd week. Express 1 vuil gemaakt en proberen te cleanen, was daarna beter (hogere meetwaardes) dan dat ik hem van de plank pakte (gebruikte LMM uiteraard).
 
Oke, in elk geval niet droogblazen met perslucht omdat er gevoelige electronica in zit.

Weet je toevallig hoe ik de LMM zou kunnen loggen, ik weet wel hoe je dit bij een TDI moet doen maar benzine schijnt anders te zijn ?

Als het niet helpt ga ik eens proberen zonder LMM te rijden.
 

Race Eend

Forumguru
LMM zit op meetwaardeblok 2 en 3.

Je kunt hem vooraf loggen, door bv de hoogste waarde te pakken die je kunt vinden (volgas in de 3e versnelling rond de 5500rpm zal dat zijn), en dan schoonmaken en kijken of hij hogere waardes meet.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat dit document het een en ander duidelijker maakt:
 

Bijlagen

  • AWT 1.8 Turbo Overzicht inbouwplaatsen.doc
    163,5 KB · Weergaven: 24
LMM gevonden, zat in deksel van luchtfilter.

Deze dan ook gedemonteerd en met remreiniger schoongemaakt en laten drogen.
Daarna weer ingebouwd, heb nog niet lang gereden maar lijkt een aardig stuk soepeler te lopen nu, even afwachten.

Nog bedankt voor het overzicht Ronnie.
 
Helaas, vandaag weer stuk gereden maar probleem is er nog steeds.

Heb gasklephuis nogmaals schoongemaakt maar deze keer gedemonteerd zodat ik overal goed bij kon.
Morgen alvorens gasklephuis opnieuw in te leren zal ik eerst de leerwaarden van ecu eens wissen.
 
Inmiddels aantal weken verder, actief koolstoffilter inmiddels compleet vervangen, geen problemen meer met tanken en foutmelding ook niet meer terug gekomen.

Echter het probleem met rijden tussen 2000 en 3000 toeren is er nog steeds, op cruise control doet het zich niet voor, heel vreemd.
Heb al bij dealer nagevraagd, deze wist mij te vertellen dat men het omgedraaide een gehad hebben bij een fabia maar dit nooit hebben kunnen oplossen.
 
Heeft weer even geduurd maar rijdt nu 2dagen met losgekoppelde LMM, geen problemen meer gehad, behalve dat esp-lampje aan ging en na een tijdje ook motorstoring maar dat is logisch.
 

Race Eend

Forumguru
Dan blijven er 2 opties over, LMM slecht of lekkage...... (en een defecte terugslagklep is ook lekkage uiteraard)
 
Inmiddels de LMM vervangen, trekt nu beter door maar het "schommelen" is er nog steeds.
Zou het aan het massavliegwiel kunnen liggen ????
 

Ronnie

Forumguru
Het "schommelen" wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een te arm mengsel, de LMM is vervangen dus de kun je uitsluiten als oorzaak.
Als enig overblijvende oorzaak zou dus een alternatieve luchttoevoer de oorzaak moeten zijn.
Conclusie: Kijk alle vacuumslangen e.d. ook nog eens goed na, desnoods spuit er wat remmenreiniger op tijdens stationair draaien, dan kun je aan de motor horen wanneer je het lek gevonden hebt.
 
Vandaag met remreiniger alle vacuumslangen nagelopen, motor reageert nergens op, dus valse lucht hier ook uitgesloten.
Misschien toch iets van vervuilde injector, denk dat ik deze eruit halen en laat testen/reinigen, zoveel werk is dat toch niet, kan wel nog meer op geluk gaan vervangen maar dat schiet natuurlijk niet op.

Bij een te arm of te rijk mengsel moet ik dit normaal toch kunnen uitlezen door een foutmelding op lambda sonde ?
 
Zou de EGR het probleem kunnen veroorzaken, bij koude motor is het altijd aanwezig, bij warme motor niet altijd maar vaker wel dan niet.

Nog steeds geen fouten in ECU opgeslagen.
 

Wijnand850

Forumguru
Dat was bij mijn Volvo in elk geval wel de oorzaak voor dezelfde problemen. In dat systeem bleek een klep niet goed te functioneren, na vervanging was het probleem over. Wellicht is het mogelijk om het hele EGR systeem een keer af te koppelen en te kijken of je het probleem dan nog hebt? Er gaat dan ongetwijfeld een motormanagement lampje branden, maar dan kan je het systeem in ieder geval uitsluiten/aanwijzen als oorzaak.
 
Ja dan ga ik dat ook nog eens proberen, vreemd is het wel dat zodra ik de LMM stekker los haal, de problemen over zijn, maar deze heb ik inmiddels ook al vervangen.
 

Kunstje

Nieuw lid
Hallo,

Zelf ook een probleem gehad met een slecht lopende 1.8t. Na veel zoeken door de garage waar de auto is gekocht de Skoda naar Hartog in Alkmaar gebracht daarmee Skoda na een paar dagen opgehaald en hij rijd echt weer super heerlijk soepel . De man is een echte specialist en heeft een aantal hele kleine lekjes gevonden en oa ook een nieuwe lucht massa meter geplaatst . Het was een combi van vele storingen waardoor de motor slecht liep.

Ik zeg niet dat je daar heen moet maar mocht je het echt niet meer weten is het het overwegen waard .

Suc6
 
Bedankt voor je reactie en info, ik ben inmiddels weer iets verder, heb een slang gevonden die nagenoeg dicht geknepen was, deze vervangen en het lijkt minder maar nog niet verholpen.

Ik weet niet waar deze slang voor dient, hij gaat de wielkast aan bestuurderszijde in.

Foto-48WHLFK4-D.jpg


Foto-HY66WISE-D.jpg
 
Helaas was deze slang ook niet de oorzaak, weer verder wezen zoeken en onderstaande leiding van carterventilatie ontdekt die redelijk verstopt zat met troep en sludge.

Foto-ZGGCXOFV-D.jpg

Foto-3XC8GRXT-D.jpg



Dan nogmaals vaccuumslangen nagelopen en gezien dat onder inlaatspruitstuk 2 klepjes zitten.
Op het linker zitten 3 slangetjes en op de rechter 2, de 3e aansluiting zit 90graden bocht aan en verder niks, ik kan ook geen losse leiding ontdekken.
Misschien heeft iemand een afbeelding/beschrijving van het vaccuumsysteem ?
De leiding ben ik nagelopen en komt uit bij de omloopklep van de secundaire luchtpomp.

Foto-3INVB8BH-D.jpg
 
Bovenaan Onderaan