Navigatie Updates 2019/2020

Henk Robbe

Nieuw lid
Ik heb ook voor het eerst (ernstige) problemen met de update die ik zelf heb uitgevoerd vanaf de Skoda update site. Ook versie 2018/2019, voor Columbus. Update is op zich goed gegaan, maar nu staat het scherm vast op “Een opslagmedium met geldige navigatiegegevens”. Heel fijn, maar vervolgens kan je niets meer. Resetten met aan/uit knop, contact uit, het helpt niets. Hij start even op, laat even (actuele) kaart zien en hup, hij staat weer op t zelfde scherm vast...

Tenzij iemand een briljante tip heeft, wordt dit met hangende pootjes morgen naar de dealer. :(
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Bij mij is na de laatste update het geluid via Bluetooth (spotify) een drama. Een grote stotterbende. Heb al vanalles geprobeerd, iemand enig idee?
 
Al een reset uitgevoerd? Ik heb soms een keer een stotter, als het erger wordt (zeg elke 2 maanden ofzo) dan helpt het resetten van de Columbus door de aan/uitknop lang ingedrukt te houden. Het is in mijn geval een soort van tijdelijk, maar het stotteren gebeurt nauwelijks, ik erger me er alleen snel aan.
 

Rallye

Forumguru
Bij mij is na de laatste update het geluid via Bluetooth (spotify) een drama. Een grote stotterbende. Heb al vanalles geprobeerd, iemand enig idee?

Dit zou niets met een kaartupdate te doen moeten hebben. Die doet enkel wat het woord al zegt: de kaarten updaten.

Telefoon al eens verwijderd uit de Columbus en de Columbus uit de telefoon?
 

Henk Robbe

Nieuw lid
@Rallye Eens. Mijn probleem direct na de kaartupdate heeft ook alleen gevolgen voor de Navigatie. Verder blijft het hele Columbus systeem foutloos en onveranderd werken. Wat niet weg neemt dat ik flink baal dat ik de update heb uitgevoerd. Maar ja, dat heb ik sinds 2015 diverse keren gedaan en ging altijd goed. Tot nu dus. Resetten, contact enige tijd uit, niets helpt.
 

Arnoud Knoeff

Nieuw lid
Ik heb na veel pogingen de software update 2018/2019 voor elkaar gekregen, dit was bij mij (Skoda Superb oktober 2015) online onmogelijk.

Even de volgende opmerkingen/wijzigingen met betrekking tot de instructies op de website van SKODA:

  1. Een 32 Gb kaart te klein en moet dit een 64Gb kaart zijn i.v.m. het uitpakken van de bestanden.
  2. Het downloaden via glasvezel heeft bij mij 5 uur gekost, waarom weet ik niet
  3. Een 64 Gb SDHC kaart bestaat niet, dit is een SDXC kaart
  4. Het is prettig om te vermelden dat het bestand niet direct op de SD kaart gedownload mag worden
  5. Het is ook fijn om direct aan te geven dat het bestand juist bij het uitpakken op de SD kaart geplaatst moet worden
  6. Het updaten zelf in de auto heeft 45 minuten gekost.

Voor zij die hiermee lopen te knoeien, bovenstaande kan misschien helpen.

Het zou ook mooi zijn als SKODA dit op de website aanpast.
 

Henk Robbe

Nieuw lid
Met hulp van de dealer is 2018/2019 er toch op gekomen. Had me zonder die hulp dit keer niet meer gelukt, Navigatie menu zat muurvast. Zelfs 'harde reset' (beide knoppen ingedrukt houden, die kende ik nog niet) hielp niet. Opnieuw upgraden vanaf mijn SD kaart ging niet. Uiteindelijk bleek het dan ook aan de bestanden op de SD kaart te liggen. Met de bestanden rechtstreeks vanaf de computer van de dealer via het service menu ging het wel. Opvallend dat Columbus ze dan land voor land binnen haalt. Via het navigatiemenu - zoals wij dat geacht worden te doen -is het een (hele lange) download.

Niet onvermeld moet blijven dat de Skoda dealer (in Barendrecht) er minimaal een half uur tot een uur tijd in heeft gestoken om mij te helpen. En dat zonder hiervoor kosten in rekening te brengen.
 

Skodadriver87

Actief lid
1ac90219b268a27af9afda92628bec7d.jpg


2324847f081bc309e345e74205f21378.jpg


a2d726e1abfb7b89fe8f390e8dada4b7.jpg


ba29624d24f155b78507c4d153907c09.jpg


f389a0a08c2d65eda044f5bd4ad2c7dd.jpg


Dit is wat ik te zien krijg als ik een poging waag volgens de instructies op de officiële website. Dus met 32GB class 10.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Henk Robbe

Nieuw lid
32 GB is voldoende, ik denk ook niet dat het aan de SD kaart ligt. Mogelijk is er iets met de bestanden op de officiële download site. Zou raar zijn en hopelijk inmiddels hersteld. Dan zou het zin hebben opnieuw te downloaden. Bij mij leek het er op dat de bestanden niet compleet waren op de SD card (ondanks geen foutmelding of iets dergelijks) en heeft de dealer uiteindelijk ook zijn eigen bestanden gebruikt en op mijn SD card gezet (omdat hun SD card al in gebruik was in een andere wagen in de werkplaats). En ze hebben het via het servicemenu gedaan. Ondoorgrondelijk menu dat je alleen bereikt nadat je de menu knop lang in gedrukt houdt. Hopelijk gaat het volgend jaar weer - zoals altijd hiervoor - direct goed op de normale wijze. Ik vind het een grote service dat ze jarenlang gratis downloads beschikbaar stellen. Klasse.

Je kan ook aan de dealer vragen het helemaal voor je te doen. Rekenen ze 25 euro voor, vind ik - gezien duur download proces - niet (te) duur. En van ECE 2014 naar 2018/2019 zal wel een verbetering zijn met beschikbare wegen en knooppunten etc. :-)
 

fanSkoda-VW

Donateur
Het kan wél aan de SD-kaart liggen.
Hierover schreef ik in een ander topic, over bijwerken van mijn Pioneer navi in de Bolero.
De kaart kán beschadigd zijn, ondanks dat zij het wel in de auto doet.
Bij mij kreeg ik een Windows melding en heb ik Windows de kaart uiteindelijk laten 'repareren'.
Toen kon ik pas de software bijwerken.
Maar het zou ook kunnen dat er op jullie kaart behorende bij het systeem een bewuste beschadiging van de SD-card hoort.
Als de navigatie software dat leest weet het dat dat een originele kaart is.
Dat kan ik voor jullie helaas niet uitzoeken.

Sterkte,

en grtsssssssssss
 

Rallye

Forumguru
@Skodadriver87 Het lijkt erop dat je een Columbus hebt, dus bevind ik mij bij mij volgende opmerking (als Amundsen-bezitter) op glad ijs. Dan toch maar: je schermen lijken erop te wijzen dat je je systeem naar een software-update laat zoeken (die soms beschikbaar worden gesteld, bijvoorbeeld voor bluetooth), en niet naar een kaart-update. Zit je wel in het goede menu?
 

StefanAR

Forumguru
Vorige week heb ik update probleemloos kunnen downloaden en installeren. Geen problemen ondervonden (Columbus in een Octavia RS uit 2014)
 

frits183

Forumguru
Ik heb net een Yeti 1.2 tsi met Amundsen uit 12-12-12 in de omgeving van Almere waar ik woon stuurt hij me alle kanten behalve de goede op.
Er is dan ook vaak geen weg te zien.
Er zat geen kaartje bij de radio.
Ik heb een update via vw site op een 32 gb gezet !
De radio leest hem in en laat weten dat het geen orginele memory kaart is.
Ik begreep dat het wel zo kon.
Of mis ik iets ?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het een grote service dat ze jarenlang gratis downloads beschikbaar stellen. Klasse.
Nou... gelet op de prijs die ze voor zo'n apparaat durven te vragen vind ik het eerder een grof schandaal dat ze nog niet zo lang geleden bedragen tot 199 euro durfden te vragen voor "update's" die dan ook nog eens jaren achterliepen. Zakkenrollerij in mijn ogen.

En achterlopen doen ze trouwens nog steeds, merkte ik aan de nieuwste update die ik bij aankoop van de Leon meekreeg.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb net een Yeti 1.2 tsi met Amundsen uit 12-12-12 in de omgeving van Almere waar ik woon stuurt hij me alle kanten behalve de goede op.
Er is dan ook vaak geen weg te zien.
Er zat geen kaartje bij de radio.
Ik heb een update via vw site op een 32 gb gezet !
De radio leest hem in en laat weten dat het geen orginele memory kaart is.
Ik begreep dat het wel zo kon.
Of mis ik iets ?

Je mist iets. Jij hebt gezien het bouwjaar van je auto een “oude” Amundsen (evt. een Amundsen +) en dus geen recht op “gratis” kaarten. Die update van VW is voor de MIB Amundsen (beginnend met de Octavia III in 2013). Don’t shoot the messenger.
 

MartinW3

Nieuw lid
Zo vakantie achter de rug en 3500km op de teller gezet in de afgelopen weken. Met 7500km als totaal tellerstand hem op de terugweg even losgelaten in Duitsland. :-) Uiteindelijk een tijdje 215km/u gereden. Liep lekker.

Zojuist met een nieuwe SD-kaart wederom een poging voor Columbus update gedaan. Ennnn, het werkt!!!

Poging 1 was via de Mac -- SD-kaart (Samsung 128Gb maar dat maakt niet uit) ExFat geformatteerd maar dit gaf geen oplossing.

Poging 2 was via Windows10, Snel formatteren op ExFat. (FAT32 is niet meer te kiezen en NTFS slikt de Skoda niet) Kopieren naar de SD-kaart duurde een uurtje. (Ik draai Windows virtueel op de Mac)

Versie via Skoda update portal: HIGH12_P169_EU_201819

Dank voor de tips en tricks. Ik denk niet dat deze nieuwe versie ook meteen het probleem oplost met de "Kwaliteit carkit" (ander topic) maar zal jullie op de hoogte houden van eventuele gekke dingen.
 
Bovenaan Onderaan