Navi update Amundsen en Columbus MIB systemen

EdK

Forumguru
En staat ergens in je instellingen automatisch updaten voor kaarten ook nog aan ?
Want ergens in software instellingen oid kun je dat aan of uit vinken !
 

PeterKamiq

Nieuw lid
Okay. Heb auto nu niet hier. Zal straks kijken. Denk het wel. Krijg af en toe wel een kleine systeem update, maar niet van de navigatie. Dank
 

EdK

Forumguru
Ik heb dat namelijk uitgezet in de hoop dat ik dan wel de kaarten kon updaten, maar moet nu weer zien te vinden waar ik het weer moet aanzetten.
En heb na uitzetten ook een kleine update gehad van software voor de wagen !
 

spikehome

Forumguru
Vandaag ritje van 160km gehad.
Keek opde terugweg naar de versie en wat zie ik 23.5!!
Wel navi update op usb erin gehad.
Geen melding gezien.
1ed7e28a0016e33948c3834a6eb922bf.jpg
 

EdK

Forumguru
mmmmm, denk dat ik dan die USB er maar eens een week in steek om te kijken of die er wat mee heeft gedaan......
 

hemi24

Forumguru
Die versie van het downloadportal is toch nog de kaart van november ‘22?
Dan zou het niet van de USB komen, lijkt mij..?!?
 

hemi24

Forumguru
Dat lijkt me dus de 22.11 zoals die al ruim een half jaar bij VW en Seat te krijgen is…
Dat Skoda de boel probeert te vergoelijken door er CW25 / 2023 op te plakken is een misplaatste marketing truc.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb geen idee of het nu komt dat ik een stuk gereden heb met de laatste versie op usb erin.
Of dat de ota ineens gewerkt heeft :s
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

gjhu

Senior Member
Ik heb de update (heel Europa) voor de Amundsen mib 2.5 gedownload en toen ik deze op het originele kaartje wilde zetten kreeg ik de melding dat ik 38mb te weinig ruimte op de sd kaart heb. Ik heb alle talen m.u.v. Nederlands al verwijderd en ook VW, Seat en Man uit de gegevens verwijderd. Iemand nog tips wat ik evt. Nog zou kunnen verwijderen(Cyprus of IJsland oid) en hoe je dit kunt doen? Alvast bedankt!
P.s nu West Europa erop wat ook prima is, maar toch..
 

Slider

Forumguru
Helaas worden de maps steeds groter. Had zelf ook dit probleem.
Ik had nog een Samsung SD waar ik de CID van kan herprogrammeren, voor mijn Ford Focus sync1 systeem destijds gekocht.
Heb de CID van de Skoda 16Gb SD uitgelezen en over gezet op mijn Samsung 64Gb SD. Nu past altijd heel EU op mijn SD en werkt perfect in mijn Amundsen.

Weet niet welke landen je los kan verwijderen en of dat zomaar kan. Ik kon ook niet genoeg data opschonen om hem op 16Gb te passen.
Dus of een kleinere map versie gebruiken en eventueel nieuwe inladen mocht je naar een ander land van je SD willen gaan.
Of speciaal SD kaartje met changable CID kopen en programmeren.

Wellicht weten anderen nog een andere truc.
 
  • Leuk
Waarderingen: gjhu

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Amundsen mib2 is ooit door forumlid Rainesh "behandeld" tegen het verlopen van de mapcare en vreet sindsdien ook andere sd-kaarten dan wat de VAG-dealer voor te veel geld aanbiedt. Ik heb toen voor €9 of zo een Kingston 32Gb kaartje gekocht en daar past heel Europa voorlopig wel op zonder verwijderkunstjes.
 

octavia99

Senior Member
Dat vrij schakelen voor mib2 systemen voor zaken als CarPlay/Android auto en all sd kaarten is nog vrij eenvoudig ook op de bekende download site staan firmware versies die al aangepast zijn. Je hebt dan geen vagcom of ander systeem nodig om green engineering menu te openen. Bij gebruik van de mib toolbox patch is dat wel nodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn meteen nog een paar comfortverhogende zaken aangepast.
Ik ga daar niet mee klooien, laat dat soort zaken graag aan vakmensen over. :pardon:
 
Heb de 2110 (V18) kaart voor heel Europa zojuist succesvol op de 16Gb kaart gezet voor de Golf!
Gelijk even gecontroleerd en ik kon online het vakantieadres in Hongarije vinden en de route met tussenstop in Regensburg laten berekenen.
Die kan ik dus afstrepen voor de zomervakantie!

:thumbsup:

Hier is het uiteindelijk ook gelukt op een 16GB kaartje (beschikbare ruimte na format 14,8 GB).

In eerste instantie heb ik dezelfde stappen bewandeld die door hemi24 in een persoonlijk bericht waren beschreven en elders op het internet waren te vinden.

- Mapje MAPS openen
- in mapje SDS alle overige talen verwijderen behalve NL en het losse bestand
- onder mapje 00/CFG verwijder je Delphi en VW/Seat mappen en bestanden.


Hiermee kwam ik er helaas (net) niet.

In principe ben ik niet voornemens om met de auto richting Spanje / Portugal te gaan dus ik was bereid deze landen 'op te offeren' zodat de rest van Europa ECE AS(A1) 2024 op mijn 16GB (lees 14,8) zou passen.

Kaart update had ik via een link hier op het forum gevonden bij de Britten:

Landen helemaal verwijderen werkt niet, ik heb geprobeerd heel de map [E1] te verwijderen, dat accepteert mijn Amundsen niet.

Aan de hand van deze lijst heb ik trachten te deduceren welke E# voor welke landen staat.

E1 - Spain, Portugal
E2 - France, Belgium, Nederland
E3 - England, Irland, Iceland
E4 - Germany
E5 - Sweden, Norway,Finland, Denmark
E6 - Croatia, Slovenia, Hungary, Chez R., Slovakia, Poland
E7 - Russia ?
E8 - Ukraine, Belarus, (?)
E9 - Turkey
E10- BiH, Serbia, N.Macedonia, Kosovo, Greece, Albania
E11- Austria, Italy, Swicerland, Lihtenstein, San Marino
E12- Luxemburg
E13- Lithuania, Moldavia, Estonia
E14- Russia ?


Via het het mapje [maps][00][nds][PRODUCT] kom je uiteindelijk bij de data terecht van de landenblokken.

Mapjes [E1] tot en met [E13] en een [PRODUCT.NDS].

Ik heb hier de [POI.NDS] uit het mapje [E1] verwijderd.
Het interesseert mij immers weinig welke ''Points of interest'' er zijn in Spanje of Portugal.
Om zeker te zijn dat deze aanpassing niet wordt gezien als corrupte maps update (immers er ontbreekt een bestand) heb ik ik het [POI.NDS] uit het mapje [E5] gekopieerd naar [E1].
Deze is veel kleiner dan het origineel uit [E1].

Totaal na deze sabotage 14,7 GB. :)

Of dit nu betekend dat ik nu Zweedse supermarkten en tankstations ga zien op een reis naar Spanje of Portugal die ik niet wil gaan maken zal mij worst wezen.

Net even geprobeerd.

Amundsen lijkt het te slikken als zoete koek.

Versie staat nu op ECE AS 2024
Een route naar Bosnie uitstippelen was geen probleem.
Handmatig naar Spanje en Portugal scrollen op de kaart ook niet, werden keurig wegen zichtbaar.
 

Bijlagen

  • 20230814_222328.jpg
    20230814_222328.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 16
Bovenaan Onderaan