Navi update Amundsen en Columbus MIB systemen

Rainesh

Forumguru
Ja ze gebruiken allemaal dezelfde kaarten maar dit keer is VW als eerst met het uitbrengen.

Verstuurd vanaf mijn 2112123AG met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel gecontroleerd of het werkt, maar ben er nog niet mee onderweg geweest dus kan nog niet beoordelen hoe uptodate ze nu zijn. Ben wel benieuwd...
 

Rainesh

Forumguru
Als je bij Skoda Amudsen hebt welke moeten ik dan selecteren in Discovercare?
Je hoeft niks te selecteren in Discovercare.

2e linkje downloaden, uitpakken en kopieren naar je Skoda sd kaart. Wel even vooraf formatteren. Als iets niet lukt, stuur dan een berichtje.
 

Jan-V

Nieuw lid
Kan ik deze gewoon op een SD kaart kopiëren en in de auto instaleren of moet ik hier nog iets speciaals mee doen. Het gaat om een Columbus.
 

Rallye

Forumguru
Het is een ingepakt bestand. Je moet dus de SD-kaart leeghalen en het bestand uitpakken naar de SD-kaart. Gebruik 7-zip.
 

EdK

Forumguru
En als je slim bent dan zet je de oude bestanden even in een map als backup weg
Gaat het fout dan heb je in iedergeval de backup nog
 

Antera

Donateur
Het is een ingepakt bestand. Je moet dus de SD-kaart leeghalen en het bestand uitpakken naar de SD-kaart. Gebruik 7-zip.

Alleen als je kaartje groot genoeg is ( 16GB gaat net niet passen uitgepakt). Wil je het passend hebben andere merken eraf gooien en tevens ook alle talen behalve nederlands ;)
 

hemi24

Forumguru
Heb de 2110 (V18) kaart voor heel Europa zojuist succesvol op de 16Gb kaart gezet voor de Golf!
Gelijk even gecontroleerd en ik kon online het vakantieadres in Hongarije vinden en de route met tussenstop in Regensburg laten berekenen.
Die kan ik dus afstrepen voor de zomervakantie!

:thumbsup:
 

Javadro

Nieuw lid
Ik heb enkele maanden geleden de navi-kaarten 2022-2023 gedownload en ben er pas recent aan toegekomen om via een SD-kaart mijn navigatiesysteem (Skoda Columbus) up te daten. Dat was althans de bedoeling ...
Columbus herkende wel dat er op het SD-kaartje een update aanwezig was, maar daarna ging het fout:
  1. toen ik de update startte, toonde het Columbus-scherm de boodschap "software-update wordt opgezocht ...";
  2. na ongeveer 30-minuten: geen verandering en ik heb manueel dit proces beëindigd;
  3. daarna opnieuw de update gestart en na enkele minuten was er beweging en liep het voortgangspercentage op;
  4. bij ongeveer 20 % kwam een foutmelding en Columbus zou na 60 seconden opnieuw worden opgestart;
  5. er werd een foutmelding getoond in het instrumentenpaneel : "probleem met SOS ... garage opzoeken";
  6. ik heb opnieuw de update gestart en die ging ook deze keer tot ongeveer 20%;
  7. zelfde foutmelding als in punt 5
Samengevat: update kan niet worden uitgevoerd en als ik nu in Columbus 'navigatie' selecteer (weliswaar met SD-kaartje nog aanwezig in de module) wordt volgende melding getoond : "de navigatiedatabank is niet beschikbaar".

Suggesties worden in dank aanvaard.
 

Rainesh

Forumguru
Gebruik je een Windows computer of Mac?

Stuur me anders een berichtje en dan kijken we even wat er aan de hand is.

Verstuurd vanaf mijn 2112123AG met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel gecontroleerd of het werkt, maar ben er nog niet mee onderweg geweest dus kan nog niet beoordelen hoe uptodate ze nu zijn. Ben wel benieuwd...
Vandaag overdag een paar trips naar verschillende adressen gedaan via veel verschillende wegtypen, van 30km-dorpswegen tot autosnelwegen en alles daartussenin.

Over de routes op zich heb ik voorlopig geen opmerkingen; zo op het oog lijkt dat wel goed te gaan.

Echter, de herkenning / weergave van maximumsnelheden werkt nog precies even waardeloos als voorheen.
- Kan nog altijd niet overweg met de verschillende maximumsnelheden op snelwegen voor overdag of 's nachts.
- Bij een bord 100 met onderbord "van 7-19u" verschijnt er consequent een dubbel bord op de display, met als zichtbare bovenliggende de aanduiding 130 (en dit dus overdag!).
- Dit gebeurt ook op weggedeelten waar overdag 100 en 's nachts 120 geldt, aangegeven door dubbele borden met onderbordjes. Daar mag je dus helemaal nooit 130, maar volgens de display wel...
- Bij passeren van een bord "Zone 60" gaat het soms eventjes goed. Echter, na een paar honderd meter krijg ik uit het niets de aanduiding "50" op de display - en in sommige gevallen komt die 50 al meteen in beeld bij het binnenrijden van de 60-zone. Geen idee waardoor het ene c.q. het andere wordt getriggerd.
- Alleen als er een enkelvoudig éénduidig bord staat zonder onderbordje (gewoon keihard 60, 70, 90 etc.) dan komt dat wel correct in de display terug. Geen idee of dit gebeurt op basis van wat de camera ziet, dan wel vanuit de database wordt aangestuurd.

Kortom, er klopt geen ene moer van. Dit in tegenstelling tot m'n TT'tje: die geeft het foutloos aan - en zulks uitsluitend op basis van de navigatiedatabase, want dat ding heeft nu eenmaal geen weet van de verkeersbordherkenningscamera.
Het kán dus wel - maar VAG kan het helaas nog altijd niet... :confused:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nu deze versie:
IMG_9486.jpeg
Is dat nu up to date of niet - even checken of de download via e-sim nu goed gaat. Aan de naam van het bestand zoals door @Rainesh aangegeven kun je helaas weinig zien.
 

octavia99

Senior Member
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
“Een van de belangrijkste: de kaarten zijn niet altijd up-to-date, zelfs niet in een nieuwe auto. Zo regent het in onze community (consumentenbond.nl/ community) klachten over al bij de koop verouderde en dure kaartupdates bij inbouwsystemen. Voor een update betaal je soms bijna evenveel als voor een nieuw los navigatiesysteem. Bovendien loopt
de ‘nieuwe’ update vaak al achter op het huidige wegennet. Het probleem ligt niet bij de kaartenmakers; die vernieuwen de kaarten regelmatig, maar de autofabri- kanten moeten ze nog geschikt maken voor de eigen navigatiesystemen. En daar doen sommige erg lang over; zie ook het artikel in de Consumentengids van april 2017 (consumentengids.nl/archief, zoek- term ‘inbouwnavigatie’).
......
vertelt hij dat hij begin 2017 zijn nieuwe Ford met navigatie geleverd kreeg. Maar de kaart bleek uit 2014.
Een ‘verse’ kaartupdate verschijnt waar- schijnlijk pas begin 2018.
......
De fabrikanten beginnen gelukkig langzaam wakker te worden. Een aantal verstrekt de eerste paar jaar gratis up dates voor hun nieuwste systeem.”

Een mooie optie in sommige auto’s is de weergave van b.v. Google Maps op je autoscherm. Dan gebruik je wel data, want je kunt krap NL downloaden op je systeem. TTGo is officieel niet gratis, wel erg goed, je kan elke kaart downloaden, van te voren routes zelf aanmaken of van iemand anders downloaden en in 3 gradaties kronkelende routes kiezen. Voor actuele info (o.a. verkeer, flitsers) heb je aanvullend data nodig. En in sommig buitenland is die erg prijzig.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan