Natte vloerbedekking passagierzijde O3 combi

Wanderer200

Senior Member
Zondag merkte ik dat bij de passagierzijde achter de vloer zeiknat was, zo goed mogelijk gedroogd. Wel even gekeken naar lekkage bij het panoramadak maar de dakhemel is overal droog en heeft ook geen watervlekken.

Sinds zondag meerdere keren gecontroleerd en het water lijkt terug te komen. Ook vanavond na de aanhoudende regen was het weer vochtig achterin. Nu pas kreeg ik het idee om ook eens voorin te voelen en jawel ook voorin bij de passagier is het zeiknat, kan zo het water uit de vloerbedekking knijpen, voor nu maar even gelaten voor wat het is. Blijkbaar loopt het water van voor naar achter?

Nog wel even het panodak open gehad (in de regen :tongue:) en daar blijft geen water in de rand staan. die doorvoeren zijn dus niet verstopt.

Morgen bij daglicht wil ik verder kijken, waar moet ik gaan zoeken? Zit er iets onder de parafaan wat verstopt kan zijn? Zijn er andere bekende problemen?

Sent from my H9436 using Tapatalk
 

Wanderer200

Senior Member
Zorg dat alles bij je paravaan goed schoon is en niet verstopt.

Marco.
Vanmorgen al even met een zaklamp in de parafaan gegluurd aan de passagierskant, ziet er schoon uit.

Zal vanmiddag als ik weer thuis ben er eens een gieter water er op gooien. Om te kijken hoe snel het door de afvoer wegloopt.

Gekke is dat de vloerbedekking op het laagste punt erg nat is, maar dat ik richting het dashboard kastje of de zijkanten omhoog geen nattigheid voel...

Sent from my H9436 using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Bij een van mijn vorige auto's ook dit probleem gehad. Toen was het een verstopping van de hemelwaterafvoer die via het deurportier onder de auto werd afgevoerd. Daar zat een verstopping waardoor het onder in de auto uitkwam en ik dus ook natte matten had. Is toen bij de dealer opgelost door het afvoerslangetje in te korten waardoor er een grotere opening voor de afwatering ontstond. Geen idee of iets dergelijks bij dit type Skoda ook aanwezig is maar het klinkt wel heel erg hetzelfde als ik je verhaal zo lees.
 

Wanderer200

Senior Member
Ik heb gister tijdens een bui het dak even open gehad en ik zag bij de afvoer rechtsvoor geen water, ik zou verwachten dat daar dan ook water blijft staan.

Ik kan altijd proberen met perslucht die afvoer door te blazen.

Waar komt die afvoer uit? Ook in de wielkast of onder de dorpel?

Sent from my H9436 using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Het is wel zo dat als je na een regenbui je auto open trekt, bij mijn Skoda er een plons water uit de deuren komt.
Wellicht dat het daardoor komt?

Maar ook de afvoeren van je panoramadak kunnen de boosdoener zijn. Wellicht loopt het bovenin nog wel snel genoeg weg, maar onderin niet meer? Ik was in elk geval klaar met panormadaken door 2x toe lekkage, (weliswaar een Audi A3, maar systemen zijn redelijk universeel) dus kans is redelijk groot dat er daar ergens een afvoer van verstopt zit. Kan je proberen door te prikken met een stroomdraadje bijvoorbeeld.

Of als je een leasebak hebt even naar de garage:D
 

Wanderer200

Senior Member
Geen lease, prive auto van 2014.

Ik heb gister de compressor op de pano doorvoer gehad er loopt dan wel water uit aan de onderkant.

Het gekke is wel dat als ik met mijn hand echter het dashboard kastje omhoog voel, dan voel ik nergens nattigheid. Ik zou verwachten dat ik dan rechtsvoor ergens iets zou voelen.

De vloerbedekking is nat op het laagste gedeelte en nergens richting de kanten omhoog. Ik snap dat water naar het laagste punt loopt maar dan zou er toch ergens een 'spoor' moeten zijn?

De laatse dagen relatief korte ritten gemaakt dus dan droogt het ook niet. Heb een aantal maal de boel afgedept met een handdoek en ik rij nu met de blower vol aan op de voeten. Vanmiddag moet ik 100 km rijden hopelijk wordt de vloer dan droog zodat ik bij een volgende bui beter kan kijken waar het vandaan komt.

Sent from my H9436 using Tapatalk
 

EdK

Forumguru
De laatse dagen relatief korte ritten gemaakt dus dan droogt het ook niet. Heb een aantal maal de boel afgedept met een handdoek en ik rij nu met de blower vol aan op de voeten.
Kranten onder je mat leggen, laat daar het vocht intrekken en dagelijks vernieuwen !
En beste is nog wat je nu hebt afgedept met de handdoek om daar een waterstofzuiger eerst op te zetten.
Want als jij maar het vermoeden hebt dat het wel weer droog is dan zit er onder de matten nog steeds veel te veel water die schade kan veroorzaken uiteindelijk aan de elektronica / kabels die daar lopen

En zet die tapatalk melding ff uit in je smartfeun, bij elk bericht die zelfde tekst weer.....:pieker::pardon:
 

Hakar

Donateur
Ik hoop voor je van niet, maar is het mogelijk dat voordat jij deze auto hebt gekocht, de auto schade heeft gehad?
Bij schade zou het kunnen dat er ergens een naadje niet goed afdicht, dit jaren goed is gegaan, en pas nu jij de ellende begint te merken.


Of, is er ergens in de motorruimte een rubber doorvoer verstaft verpulverd of ingescheurd zonder er erg in te hebben?
Lijkt onmogelijk, maar water kruipt net als bloed, daar waar het niet gaan kan.

Parafaanbak lijkt dan misschien schoon, doorvoeren lijken misschien ook schoon, maar bij onze Faab kwam ik er achter dat er tussen lijken schoon en zijn schoon nogal wat verschil zit.
Van boven af leken ze schoon, en er stroomde ook wel water door, maar toen ik eens de plastieken wielkuip er uit moest hebben voor het plaatsen van een nieuwe spanrol in de distributie, kwam er een motblik vol vuil achter de binnenkuip vandaan.
Bleek er bovenin nog meer te hangen, wat gewoon niet lekker weg kon komen.
Andere kant ook gecheckt en hetzelfde verhaal.
 

Carelchi

Nieuw lid
Heb ik ook gehad, afvoerpijpjes verstopt, zijkanten onder de motorkap bij de spatborden. Met een pijpenrager schoongemaakt, probleem opgelost.
 

Wanderer200

Senior Member
Vanmiddag wat tijd gehad om te testen, eerst heb ik water in de rand van het dakraam gegooid dat loopt gelijk weg door de afvoer en komt er beneden uit, lijkt me sterk dat daar een probleem mee is.

Daarna heb ik veel water op het raam en de parafaan aan de passagiers kant gegooid, het loopt prima weg en komt met bakken uit de wielkast lijkt me niet dat daar een verstopping zit.

Toch had ik het idee dat na 4 gieters water op het raam/parafaan het tapijt weer iets natter is geworden.

Kan er aan de passagierskant een kabeldoorvoer oid zitten die lekt?
 

widojo

Actief lid
Denk dat de oplossingen hiervoor al zijn beschreven, en(in willekeurige) volgorde zou je hieraan moeten denken:

1) Parafan
2) Deur
3) Verstopte afvoer schuifdak
4) Lekkage na vervangen voorruit, ruit niet goed verlijmd
5) Condenswater airco

Lees eens hier https://www.winparts.nl/blog/last-van-vocht-in-de-auto en een leuke onderhoudende serie op youtube, mits geïnteresseerd in autotechniek en je een beetje Duits verstaat, is deze (in dit geval een Rapid)
(vanaf 5.58min)
 

diwo220

Senior Member
Ik zou eerst 1 - Parafan, 3 -Schuifdak en 5 - Airco Condens nakijken. Een verstopte afvoerslang van het condenswater van je airco kan zomaar je vloer kleddernat maken. Deze zou iets achter de motor vanuit je dash recht naar beneden moeten lopen. Je kent vast wel de plassen die 's zomers onder de auto liggen als het heet is. Succes en meldt even wat je hebt gevonden, vinden mede-forummers fijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ook onder de bestuurdersstoel garage zegt is panodak, maar ikgellof dat niet. Onder staat niet onder bomen, en n2 keer in half jaar. Moet iets anders zijn. Maar gaat de lease uit...baal er wel van, en vooral dat je auto 2 dagen kwiht ben er geen degelijk onderzoek is geweest ik denk ook eerder aan andere afvoeren
 

hendrik38

Forumguru
Bij mij liep het langs het zekeringkast je op de bestuurders mat. Kwam ook boven uit kapot panodak. Is toen geheel nieuwe in gekomen. 1 jaar weggeweest. Daarna nog een keer een heel nieuw dak erin door nieuwe lekkage uit dit dak wat in de kofferbak uit kwam. Daarna 2 jaar geen problemen.Water loopt overal heen. Voor mij was de auto prive.. dus deed wel pijn
 

Wam79

Lid
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook water op mat passagierszijde achterdeur en natte mat bij voordeur passagierszijde. Als 1x bij garage geweest hebben panodak schoon gemaakt en water weggezogen. Nu weer in de gaten houden, maar ben er niet gerust op. Binnenkort grote beurt en dan nogmaals melden.
 

Wanderer200

Senior Member
Gekke is dat het bij mij al tijden droog is, heb dagenlang met de airco aan gereden om het droog te krijgen.

Als het airco condens zou zijn dan zou ik juist meer last moeten krijgen

Nu Is het eigenlijk al 2 weken droog, ondanks dat er regelmatig buien zijn geweest. Enige wat ik heb gedaan is een compressor op beide afvoeren van het panodak zetten om deze door te blazen.

Sent from my H9436 using Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan