Nabespreking Meeting & Tuning @ TVS Engineering te Varsseveld

Status
Niet open voor verdere reacties.

rcFred

Senior Member
Ik zat me van de week af te vragen, zal de koppelkromme er iets anders uitzien met gebruik van "mode selection" in de sportstand. Helaas kwam dit niet bij me op toen mijn auto op de rollenbank stond bij TVS.

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@andrehj Ik ben benieuwd of je verwachtingen over een poosje ook uit blijken te komen.
Ik kwam net thuis (na een ritje van 6 km) met een verbruik van 8.0 liter. Vanochtend was het wat drukker (en kouder!) en had ik 9.0 liter. Voor de laatste wijziging lagen beide getallen (dus met de hogere motortoerentallen) minimaal 0.5 liter hoger.
Het blijft wel voor een groot deel een gevoelskwestie, want om dit goed te bepalen moet je veel meer metingen doen onder zo gelijk mogelijke condities.
Maar daarvoor ga ik (gelukkig) veel te weinig met de auto naar mijn werk.

CoesDoes

Forumguru
Ik zat me van de week af te vragen, zal de koppelkromme er iets anders uitzien met gebruik van "mode selection" in de sportstand. Helaas kwam dit niet bij me op toen mijn auto op de rollenbank stond bij TVS.
Ik heb er nog naar gevraagd toen ik daar was, volgens hun zou de geselecteerde modus niet uitmaken.
Ik hoop dat er tijdens tuning wel van de verschillende modus gebruik gemaakt kan worden.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb de indruk dat het geen invloed op mijn verbruik heeft. Moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk snelweg kilometers rijd

Noord26

Forumguru
Voornamelijk snelweg betekend ook veruit het meeste in de hoogste versnelling. En de verhouding (toerental bij welke snelheid van het hoogste verzet) van de versnellingsbak zelf veranderd natuurlijk niet.

Der Einser

Forumguru
Misschien is hun 1e meting veel betrouwbaarder dan bij anderen.
JD heeft een zeer goede reputatie, dus Zij zullen dit heus niet zomaar publiceren.

MaRco2

Forumguru
Yep, met de correctie van Antera (op allebei de banken geweest) moest er bij TVS nog een correctie bijgeteld worden (dus een lagere output, kan natuurlijk aan omstandigheden liggen).

Er staat ook ACT bij, dus niet Skoda, misschien dat daar wel bepaalde verschillen in zitten?

Joske

Forumguru
dat lijkt me misschien wel wat overdreven,

zou misschien best kunnen dat je nog meer pk's krijgt na de tuning?

LT83

Forumguru
Marco, de uitkomsten van de Antera zijn metingen op beide banken als leidraad nemen voor een verrekeningsformule lijkt mij nogal kort door de bocht. Er zijn veel meer factoren die mee spelen, zowel de staat van de auto, brandstof, omstandigheden en eigenschappen van de bank. Waarbij de ene auto bijvoorbeeld gevoeliger kan zijn voor een warmere inlaattemperatuur dan een andere.

Joske

Forumguru
Bij mijn bolide werd een vermogen van 165 pk gemeten terwijl de fabrieksopgave 140 pk is, maar ik hou nog steeds in het achterhoofd dat het die bewuste morgen vrij koud was. Welke het vermogen positief beïnvloed heeft heb ik vernomen. Voor de aardigheid zouden we allemaal eens opnieuw op de rollenbank moeten kunnen en kijken of er een verschil is.

Misschien een ideetje voor de volgende meeting? ;)

Cordoba

Forumguru
Joske koud weer, betekent inderdaad dat een litertje lucht meer moleculen en dus ook meer zuurstof bevat, daarnaast heeft een koudere inlaattemperatuur bij gelijkblijvende uitlaattemperatuur (van de lucht er doorheen dus, niet de temp van de onderdelen) ook dat de efficiëntie van het verbrandingsproces toeneemt waardoor je óók meer vermogen krijgt. In feite gaat het bij die hogere efficiency om het verschil tussen inlaat- en uitlaattemperatuur, als dat verschil groter is, is de efficiency ook beter, dat is ook de reden dat een diesel zo efficient is: de uitlaattemperatuur (verbrandingstemperatuur) ligt een stukje hoger dan bij benzine.

Overigens wordt bij rollenbanken normaal gesproken gecompenseerd voor luchtdruk en temperatuur, en wordt dit omgerekend naar standaard omstandigheden. (hoewel het voor het ene type motorblok wat gunstiger uitpakt dan voor het andere, en houd het omrekenmodel daar geen rekening mee). Ook de luchtvochtigheid zou feitelijk meegenomen moeten worden in de omrekening naar vermogen/koppel bij standaard omstandigheden, maar ik ken geen rollenbanken waar dat inderdaad gebeurd.

Joske

Forumguru
@Cordoba
Bedankt voor de wetenschappelijke onderbouwing Gert :thumbsup: // werkt NOS ook niet volgens dit zelfde principe? (los van temperatuursverhoging natuurlijk) meer O² voorzien waardoor meer benzine kan verbranden? (of sla ik de bal mis?)

CDK

Forumguru
.....maar ik hou nog steeds in het achterhoofd dat het die bewuste morgen vrij koud was. Welke het vermogen positief beïnvloed heeft heb ik vernomen.
Daar is toch juist die correctie formule voor?
Kouder als 10*C is het 's nachts niet geweest en we zijn pas rond 10 uur begonnen, dus echt koud was het niet toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan