Naar Spanje met de Eniaq? Of toch een Superb PHEV.. (dilemma?)

philippe bakker

Forumguru
Ja dat is ook de reden waarom ik een hybride niet meer bij skoda of Vw heb gekocht. Ik had het liefst een arteon shooting brake gehad maar dat mocht toch wel met een potentere hybride zijn :(
 

Vinny

Forumguru
bij grotere afstanden heb ik al ondervonden dat het best is eerst volledig elektrisch te rijden zo verbruikt hij minder in het totaal dan direct in hybride te rijden.
 

hemi24

Forumguru
En altijd je navigatie gebruiken, dan is de auto in staat zelf beter de strategie te bepalen.
 

Vinny

Forumguru
ik heb ergens eens zo een test gezien ik dacht in Autoweek.
Daar kwam als besluit dat het best is om eerst je elektriciteit op de rijden.
Sindsdien doe ik dat ook en ik merk (denk) dat het inderdaad beter is.
 

Ohdear

Lid
Rij zelf ook in een Kodiaq en heb ook zitten tobben of het nu een Enya of Superb PHEV zou worden. Wij maken ongeveer 6 keer per jaar een autoreis van pakweg 2200KM (plus kilometers ter plekke). Na ervaringen uit het verleden (Model S85D) en vele simulaties in ABRP en meerdere collega's met EV's te hebben ondervraagd toch gekozen voor de SUperb PHEV.
Wij kunnen dan 90% van de ritten elektrisch rijden en hebben voor de vakantie alleen benzine voor de snelweg nodig. Uit ervaring kan ik zeggen dat je ongeveer een uur per 500KM moet optellen bij je reguliere reistijd. Niet onoverkomelijk maar lichtelijk ergerlijk. Omdat het wat bijtelling betreft ook niets uitmaakt toch gekozen om nog een laatste keer een benzine (plug in) te bestellen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een uur per 500 km.....wat was er mis met elke 2-3 uur een pauze?:):pieker:
Sanitaire stop, koffiestop, hapje eten......ook met 100 kW laden krijg je met 20 minuten wel weer zo.n 200 km erbij, en de Enyaq haalt dat nu al.
Er is/komt een update waarbij VAG zegt dat het laden met max 135kW wordt, maar volgens een test (N=1, dat wel) van nextmove.de haalt de ID na die update tot 175 kW.
Range anxiety/ Laadstress komt vooral voor bij mensen die eigenlijk niet elektrisch willen of durven gaan rijden ;).
Maar vooralsnog (want er is geen regering die dat durft) wordt niemand ertoe gedwongen :D.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Er zijn nu, en komen voortdurend, meer (snel-)laadstations, dus dat speelt al (veel) minder.
Maar er is nog wel een "laadwoestijn" in delen van Frankrijk, dat moet ik erkennen. De oostkant vooral, maar dan kun je ook via Duitsland.
Overigens staan er (toegegeven meest Ollanders :D ) ook wel 'tankfiles' op 'zwarte zaterdagen'.
Maar een EV zet je aan de lader, en dan kun je gaan eten, of doen wat je van plan was.
Bijkomend 'voordeel' kan zijn dat je bij een overnachting goedkoop (of zelfs gratis), zonder extra tijdverlies de accu oplaadt bij een hotel.
 

philippe bakker

Forumguru
Maar als je staat aan te schuiven kan je niet weg. En de laatste 2 jaren ( met Corona)zijn de Franse tankstations hopeloos te druk. Je kan in de meeste zelfs je auto niet parkeren om gewoon weg te gaan plassen
 

EdK

Forumguru
Tsja Vakantie die behoort te beginnen op moment dat je de voordeur thuis op slot draait en op je gemak naar je vakantie adres rijd.
En of IK daar dan 2 of 3 dagen over doe dat zal me een worst wezen, heb vakantie en kan doen en laten wat ik wil.
Geen moeten van het werk, hoe fijn kan het zijn..
En als dan een uurtje langer zou moeten staan bij een laadstation omdat het druk is........So be it !

Maar we zijn als westerlingen allemaal te gehaast en zodra we vakantie hebben zijn we nog gehaast en duurt het een week voor dat die haast stress een beetje weg ebt
En ja EV rijden is toch net nog even anders dan brandstof rijden en zeker met het vullen van de batterij / brandstof tank.
En wij als gestreste kippen verwachten dat het laden net zo snel moet gaan dan het tanken, tsja en dat is niet zo....
En dan beginnen we allen te klagen in plaats van dat we er mee leren leven en dus de leefstijl rond het EV accepteren en er dus naar gaan leren leven...
Maar goed je kunt je er tegen blijven verzetten, met gevolg dat je alleen meer stress krijgt ipv het te leren accepteren en een stuk relaxter het leven in gaat.....
 
Bovenaan Onderaan