Naar Spanje met de Eniaq? Of toch een Superb PHEV.. (dilemma?)

Japanese Power

Donateur
Ga ik zeker doen. In mei staat DK gepland (al 2x omgeboekt door Corona) gaat een leuke test worden. Ongeveer 800 KM.

Edit: 817 KM, 5 x laden (18-26-28-28-30 minuten), totale laadtijd 2 uur, totale rijtijd 7:36. We gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Peter-036 Dus een batterij is inderdaad effectief maar voor 60% bruikbaar (ik had eerder ergens op het forum een citaat met die inhoud uit Autovisie geplaatst)? 450km range is dan dus effectief 270km…….
 

Rallye

Forumguru
Mij veel te snel. Maar dan moet je ook nog lang stilstaan….. Als het dan toch moet lijkt mij een PHEV handiger. En ik hoop het zo lang mogelijk met benzine te kunnen doen.
 

TL@

Forumguru
Diesel is gewoon het makkelijkste, ruim door de 1000km tussen tanken, ongeacht je rijstijl.

Ik blijf diesel rijden zolang het enigszins mogelijk is.

Indien geen diesel, benzine of hybride. Je hebt toch geen zin om verplicht elke 2 uur te stoppen en dan nog voorzichtig met het gas (stroom) pedaal om te moeten gaan (tegen 130, wat in Frankrijk dus ruim 140 op de teller is zonder risico op boetes, gaat die batterij echt heel erg snel leeg)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Rallye Nou, de batterij is in theorie wel voor 90-95% bruikbaar, maar aan een snellader wil je 'm niet tot 100% volmaken: de accu wordt dan te warm en zal steeds minder stroom opnemen.
Daarom raden ook de autofabrikanten aan om onder die omstandigheden niet verder dan 80% vol te laden, maar dat wil je zelf ook niet omdat die laatste 20% net zo lang duurt als het laden van 15 tot 80%. Aan een snellader vol laden zou op de langere duur ook erg slecht zijn voor de accu.
Aan een normale (slow?) laadpaal kun je zonder probleem tot 100% laden, zodat je na een nacht in een hotel (met laadpaal!) weer met een echt volle accu vertrekt.
Benzine of diesel is voorlopig nog meer praktisch.....dat wel.
 

Rallye

Forumguru
Nee, wij hebben serieuze vragen over hoe praktisch de elektrische auto’s van nu zijn.


Plus het feit dat ik het eerste stuk naar Spanje wat harder rij dan 130. Laat staan als we naar Tsjechië of Oostenrijk gaan. Vakantie begint bij de A31…….
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

sitechris

Donateur
Als je een EV met goede range en laadsnelheid neemt is het al wel een stuk beter. Met bv een Tesla Model3 Long Range halveer je bijns de wachttijd al tov Enyaq.
 

Bakkertje

Forumguru
@philippe bakker haal je dat ook als je het in 1 stuk rijdt zonder tussendoor te laden?
Als ik met mijn phev op vakantie ga is het bereik op benzine zo'n 500-600 km op een tank. Hier in en om het dorp haal ik inderdaad zo'n 2000 km op een tank, maar dan wel met heel veel stekkeren..

Ik zou het op zich best aandurven hoor met een EV naar Spanje, maar vakantie is bij ons met de caravan en daarvoor zijn EV's gewoon niet geschikt, de range mag je dan halveren en dan ben je wel heel lang onderweg, nog even los van het gedoe bij snelladers waar je met de caravan volgens mij niet door kan..

Het reizen an sich wordt gewoon anders met een EV (zowel voor lange of kortere stukken) voor mensen die er de tijd voor kunnen nemen is het heel ontspannen. Voor de mensen die in 1 dag naar het Gardameer willen rijden geeft het een hoop kopzorgen. Voor mij persoonlijk is daarom de phev een ideale mix tussen zuinig voor het dagelijks gebruik en toch een actieradius en trekvermogen voor als ik op vakantie ga. En om dus op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik zou zonder twijfel voor een Superb iV kiezen.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik heb een ecostand dat hij zelf oplaadt waar hij kan tijdens het rijden. Via vrye loop via remmen enz. Hij geeft ook advies van : nu voet vh pedaal. Zo spaar je liters uit. Tis eigenlijk bizar dat die zo weinig verbruikt. Je moet al als een gek optrekken om aan 5 lit te komen
 

Bakkertje

Forumguru
@philippe bakker ik weet niet hoe het bij een Benz werkt maar bij VAG zit de elektromotor / generator in de versnellingsbak. Als ie gaat laden bij mij dan gaat het benzine verbruik echt serieus omhoog (1 op 12 - 15).
Voor lange stukken is het voor mij het meest voordelig om direct in hybride modus te vertrekken, de auto gebruikt de elektromotor dan om op te trekken en te versnellen en gaat niet bijladen tussendoor.
Door dan het laatste stuk volledig elektrisch te rijden kom ik op een rit het meest voordelig uit (moet je een beetje plannen / schatten).
Dat systeem is zo intelligent als dat de bestuurder is ..

Als ik naar mijn werk rijd bijvoorbeeld weet ik dat ik vanaf de afslag snelweg nog 3 km elektrische rang nodig heb om bij de laadpaal te komen. Dus ik rijd hem elektrisch leeg tot zo'n 3 km, dan hybride tot de afslag en het laatste stuk elektrisch. In de zomer rijd ik dan 1 op 75 (benzine) in de winter zo rond de 1 op 40 (vooral vanwege de verwarming)
 

philippe bakker

Forumguru
Die oplaadfunctie heb ik ook en die verbruikt idd. Maar ik heb los daarvan een ecostand die oplaadt niet door de diesel te gebruiken maar door allerlei trucjes tussendoor. Het werkt ook het best als je de bestemming ingeeft zodat hij zelf kan kiezen waar hij in welke modus rijdt. Dit is wel niet de leukste stand. Gebruik ik enkel voor lange afstanden.
 

Bakkertje

Forumguru
ah jij hebt een Diesel! Dat verklaart een hoop qua verbruik en range ;)
Bij mij is het een 1.4 TSI die het werk moet doen ...
 
Bovenaan Onderaan