Naar Spanje met de Eniaq? Of toch een Superb PHEV.. (dilemma?)

ragamil

Nieuw lid
Heb de Superb II en III gereden. Ik was (en ben nog steeds) verkocht. Heerlijke auto!
Ik wilde nu graag een Kodiaq gaan rijden, maar het bedrijf is vegroend dus max 130g CO2. Rest dus een elektrische, of een hybride wagen.
Wie kan iets zeggen/wat zijn jullie ervaringen met/over de Enyaq vs de Superb PHEV (als vakantie auto)? Beide een serieuze optie, maar ik wil er ook mee naar zuidelijk Spanje mee kunnen rijden. (Ik vind het niet erg om niet om de 50 km bij een laadpaal te moeten staan, die benzine heb ik er voor over).
Hoor graag! Heb nog even bedenktijd (idealiter een Kodiaq PHEV, maar die is er volgens mij niet).
** op voorhand excuus als deze post niet op de juiste plek staat **
vg. Ramon
 

Japanese Power

Donateur
Maar zonder gekheid, ken je gezinssituatie niet, maar een Superb is veeeeel ruimer dan een Enyaq. Ik heb 4 jaar Kodiaq gereden en nu rij ik Enyaq. Qua ruimte best wat in moeten leveren (misschien was ik verwend met de Kodiaq), maar de Superb is nog ruimer dan de Kodiaq. Maar qua bijtelling maakt het in 2022 geen klap meer uit of je electrisch gaat rijden of benzine. Ik zou lekker voor een Superb PHEV gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZ

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als je serieus naar electrisch rijden kijkt, dan kun je bij elektrischeautovakanties.nl hotels en dergelijke vinden op alle vakantieroutes.
En bij plugsurfing, chargemap en vele andere je laadmogelijkheden checken.
Op a better route planner (abrp) kun je ook alvast je laadstops zien en plannen.
 

MY00

Senior Member
Indien je de Superb een heerlijke auto vindt, waarom zou je dan overstappen.
Verder zou ik het echt een issue vinden om 1400 kilometer te rijden en dan bijna elke 250 a 300 kilometer aan de laadpaal moeten te gaan staan.
Ik neem tenminste aan dat je niet met 95 kilometer per uur naar Spanje rijdt.
 

Vinny

Forumguru
deze zomer naar de alpen geweest met de Superb IV.
onderweg hebben we de wagen niet elektrisch geladen: verbruik was 4.7L/100km.
 
vorige zomer met de superb iv naar frankrijk gereden, volgeladen 4 personen en trekhaakkoffer , gem verbruik 6l/100km , volle benzinetank en batterij gaf ongeveer 900km rijbereik. snelheid autostrade cruisecontrol 120-125km/u.
ruimte genoeg ( alhoewel mijn vorige vw caravelle nog wel meer ruimte had :yeehaa:)
 

CharlesTucker

Forumguru
Voor mij lijkt het een no-brainer, de Superb. Wel schrijf je dat je nu graag een Kodiaq zou willen, maar je schrijft niet waarom, dus wordt het lastig. Vindt je die momenteel gewoon mooier, wil je zo'n ding om mee te doen aan de SUV-hype, wil je graag de hogere instap (rug?), wil je de hogere zit, wil je na 2 Superb's simpelweg eens een keer iets anders, of heb je nog een andere reden. Dat weet je alleen zelf denk ik.

Met een Enyaq naar Zuid Spanje zal vast wel gaan, maar zal wel wat meer tijd kosten en planning vereisen. Als je dat als onderdeel van je vakantie ziet kan het prima. Ik ken ook wel iemand die dat soort trips met z'n Tesla doet, kiest de laadopties uit op grond van het beschikbaar zijn van een goed restaurant en gaat dan flink genieten tijdens het opladen, lekker onthaasten. Als dat ook jouw mindset kan zijn, de Enyaq. Als je graag zo snel en hard mogelijk naar je bestemming rijdt, zeker de Superb.
 

ragamil

Nieuw lid
en geen Kodiaq idd ivm die 130g CO2. Kodiaq spreekt me (ruim 1m90) mede aan vanwege de hoge instap. (Al pas ik prima in een Citigo!)
 
  • Leuk
Waarderingen: MY00

sitechris

Donateur
Zeker in Z-Europa is de laadinfrastructuur niet zoals in NL. Dus ik zou lekker voor de Superb PHEV kiezen als je naar Zuid Spanje gaat. Scheelt je echt wel een paar uur reistijd. Als je dan toch een EV kiest, dan zou ik er eentje kiezen die sneller laadt. Bv Kia EV6.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik vind het niet erg om niet om de 50 km bij een laadpaal te moeten staan, die benzine heb ik er voor over).

Houd je er wel rekening mee dat het laden van een iV zo’n 3 uur duurt?

Ik rijd zelf in een GTE en dat bevalt me echt super goed. Wij rijden hem privé en stekker en zoveel als mogelijk met een gemiddeld verbruik van 1 op 40 als gevolg.

als we op vakantie gaan gaat er een caravan achter en dat gaat ook helemaal prima.

Verder vind ik het interieur van een superb mooier dan dat van een enyaq dus voor mij zou de keus simpel zijn.

nou weet ik niet wat de 2 auto’s in de bijtelling doen, dat zou nog een belangrijke factor zijn in mijn overwegingen..
 

marco_b

Forumguru
Wanneer wil je de auto eigenlijk hebben? Niet alleen voor het laden van een auto, maar ook voor de levering moet je tegenwoordig een engelen geduld hebben. Is een Superb PHEV al weer te bestellen? Of wordt het een voorraadmodel?

edit. Zie dat je de Superb hybride nog wel kan bestellen. Enkel de Octavia is niet zichtbaar.
 

massis

Senior Member
Ik had precies dezelfde overweging. Ik heb een kodiaq, maar met de nieuwe Belgische belastingen werd die té duur.

Maar met een enyaq naar Spanje raken is 1 ding (los van aanschuiven aan de laadpalen in de zomer). Eenmaal ginds krijg je problemen. Toen ik het medio '21 nakeek was de dichtstbijzijnde openbare laadpaal bij onze bestemming maar liefst 40 minuten rijden!

Ik ben uiteindelijk voor de superb combi iv gegaan. Die is in juni besteld en hopelijk eind deze maand geleverd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik het 't net eens bekeken in ABRP, je staat over de hele route (met een Eniaq-60) ruim 10 uur te laden aan snelladers en dan maximaal een uur per keer. Maar dat is bij deze auto wel ongeveer om het uur.
Mijn vakanties begonnen altijd voor de deur bij vertrek, dus ik (wil uberhaupt niet naar Spanje, maar da's persoonlijk) zou halverwege een stop inlassen voor een hotel met laadmogelijkheid, maar dat ben ik ;).
Edit: ik vond die 3 uur van @Bakkertje wat overdreven, maar zag later dat het over een Superb iV ging.
 

Bakkertje

Forumguru
wel opletten @Peter-036 ;)
Het lijkt mij niet echt wenselijk om met een phev van stekker naar stekker te rijden en dan telkens 3 uur aan de lader te hangen, dan kun je halverwege weer omdraaien omdat je vakantie dan al afgelopen is :D
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Snelladen is tot 80% en dan weer verder, je wilt een accu niet 100%vol maken aan een snellader............en ik ben uitgegaan van 50kW laden, als de Eniaq sneller kan laden wordt de laadtijd natuurlijk korter. Je rijdt de accu ook niet helemaal leeg: je mooiste laden doe je tussen 20 en 80%.
Dus je rijdt 'm maximaal tot ongeveer 20% leeg omdat je niet op voorhand weet of de lader waar je heen wilt het doet en beschikbaar is......zo hou je de mogelijkheid om uit te wijken naar een andere laadplek.
En in Frankrijk zijn ook de snelladers niet zo ruim voorhanden als hier in Nederland (of Duitsland bv).
Omdat je beslist niet wilt stilvallen met een EV, hou je daar een beetje rekening mee.
Maar @Japanese Power Je kunt het voor jouw auto ook allemaal hier https://abetterrouteplanner.com/ eens plannen voor de aardigheid.
 
Bovenaan Onderaan