Het interieur van de MX-5 heeft een flinke upgrade gekregen. Eindelijk
Wat daarvoor de aanleiding was en hoe het uiteindelijk tot deze upgrade is gekomen staat hieronder beschreven.
Geen zin in leeswerk en zoiets van ‘geef mij maar foto’s’? Scroll maar naar beneden

.
Goed. Paar jaar geleden > auto gekocht. Stoelen zitten goed. Naarmate de kilometers vorderden en temperaturen stegen bleek alleen dat de kunstleren bekleding van de stoelen bij warm weer nou niet echt comfortabel was

. Je dreef bij wijze van spreken de stoel uit.
Na de eerste zomer vervolgens het plan opgevat om te stoelen te voorzien van nieuwe bekleding en omdat we dan toch bezig zijn ook meteen stoelverwarming in te bouwen zodat we ook bij lagere temperaturen lekker open konden rijden.
Tijdens het nodige voorbereidende onderzoek er achter gekomen dat de bekabeling voor de stoelverwarming standaard onderdeel van de kabelboom is. Dus eigenlijk een kwestie van OEM schakelaars regelen en een paar stoelverwarmingsmatten en klaar, toch?
Helemaal enthousiast de juiste onderdeelnummers opgezocht voor de schakelaars (links en rechts), de houder in de middenconsole, een passend matje voor de desbetreffende houder en de verwarmingsmatten links en rechts.
Toen begon het geharrewar. OEM verwarmingsmatten vielen af. Voor twee sets matten kan je de auto rondom op nieuwe Michelin Pilot Sport banden zetten. De groeten, da’s me te duur, gaan we niet doen

.
Gezocht naar een alternatief en after market matten gevonden waarvan de bediening overeen kwam met die van de OEM exemplaren. En een heel stuk goedkoper. Besteld, getest met de meegeleverde bediening en werkt, mooi.
De andere hardware was gebruikt nauwelijks te vinden. En als er één van de vier onderdelen ergens opdook was voor mijn beleving te beschadigd en daarnaast vaak naar verhouding veel te duur.
Eerder al bij de Mazda dealer prijsopgaaf gevraagd voor de onderdelen en kreeg zo’n beetje een hartverzakking. Wat een prijzen……
In het buitenland zoeken dan? Via de nodige omwegen uiteindelijk in Japan terecht gekomen en wat bleek? Daar bestellen, laten versturen naar Nederland, invoerrechten en BTW betalen is uiteindelijk goedkoper..?!

Te gek voor woorden maar het is niet anders, de boel daar besteld en een anderhalve week later had ik het in huis.
De houder in de middenconsole zat zo op z’n plek, de schakelaars ook. Nou nog uitvogelen hoe de verwarmingsmatten aan te sluiten op de bestaande kabelboom die in een stekkerblok onder iedere stoel uitkomt.
En, zonder in de aanwezige bedrading te knippen of die op een andere manier aan te passen. Ik wil alles origineel houden.
Aan de hand van stroomschema’s kunnen herleiden welke draden waarvoor dienen en die vervolgens uit het stekkerblok gepeuterd. Een eerste test met aansluiten liep op niks uit. Alles gecheckt, zou moeten kloppen. Nog een keer proberen, weer niks.
Het weekend erop eerst de matten los van de auto getest, prima, doen ‘t. Vervolgens weer in de auto, alles aangesloten, gecontroleerd, alles aan en …weer niks….verdomme….

Internet op en zoeken of iemand hetzelfde heeft geprobeerd. Niks gevonden. Oké, laat maar ff bezinken en verdiep me er later wel weer in.
Dat later werd uiteindelijk veeeel later want ineens werd de aandacht verlegd naar verhuizen en de nieuwe stek verbouwen/renoveren/verduurzamen.
Dus, ruim twee jaar verder, stoelverwarming en nieuwe bekleding. Hoe nu verder? Goede vraag.
Verder experimenteren met de verwarmingsmatten en ergens bekleding bestellen? Op de ene of andere manier spreekt me dat inmiddels niet meer aan. Aanpassingen in het interieur, ja, maar het moet volledig OEM zijn en/of er zo uitzien.
Het liefst zou ik het complete standaard interieur wat er nu in zit vervangen. Geen kunstleer meer wat de vorige eigenaar er in heeft laten zetten. Ziet er op zich leuk uit maar na een tijdje zitten is het gewoon oncomfortabel.
Nee, alles vervangen voor een luxer, meer aangekleed interieur. Dus, leren stoelen (optioneel af fabriek te bestellen met stoelverwarming), leren inserts op de deurpanelen en een leren deksel op het vak op de middentunnel.
Kortom, het originele plan gaat overboord en we gaan de volgende uitdaging aan > een compleet set vinden en als het even kan niet in het zwart. Maar ja, gave en complete sets worden maar zelden aangeboden.
De zoektocht kostte daarom wat tijd en aardig wat moeite maar werd uiteindelijk beloond, gevonden

.
Een volledig set uit een
Sendo edition van 2014. Dit was de laatste ‘speciale’ uitvoering van de derde generatie van de MX-5.
Het leer heeft minimale gebruikssporen maar is onbeschadigd. De enige beschadiging zit aan de bovenkant van één van de deurpanelen. De kunststof bekleding heeft een klein scheurtje maar dat is te verhelpen.
’t Set stond alleen wel krap 1500 kilometer verderop….even kijken is wat lastig…
De nodige berichten en een aantal telefoon en video gesprekken verder aangegeven het set graag over te willen nemen. De verkoper heeft vervolgens het transport naar Nederland geregeld en een paar dagen later had ik het in huis.
Alles vervolgens tot in de kleinste details schoongemaakt, het leer en kunststof behandeld en in de auto gemonteerd. Blij mee!!!!
BEFORE
Alles gedemonteerd
AFTER