MX-5 Roadster Coupé

JPs_OC2

Donateur
Maar wacht even, binnenkort een BMW? Ik mis wat :D
Informatie over de aanstaande BMW @Kanerr, maar dat kan ook niet want die had ik nog niet gedeeld ;)
Tenminste, wel gehint maar niets concreets gepost :)

't Was in ieder geval ff ronddobberen in rustig vaarwater in huize JP, alles lekker saai.....en dan komt gegerandeerd de overmijdelijke storm/stroomversnelling/geef het een naam. Vrouwlief doet qua carrière een grote stap vooruit, we moeten verhuizen, de lease auto (O4) gaat verdwijnen en daar moest ander vervoer voor in de plaats komen.
Aangezien dit topic voor de MX-5 is post ik details/foto's en dergelijke info over de BMW binnenkort in Alle andere auto's.

Afgelopen zaterdag was het in ieder geval ff volle bak voor de deur. :cool:

Wagenpark_BMW erbij_frontview_S.jpg

Wagenpark_BMW erbij_rearview_S.jpg
 

JPs_OC2

Donateur
Ben je ff lekker aan het toeren, zie je van rechts iets aan komen :eek:
....een Duitse kip die de term vrije uitloop zeer letterlijk nam.....
Gelukkig genoeg ruimte om uit te wijken...

Kamikaze kip_1.jpg

Kamikaze kip_2.jpg

Kamikaze kip_3.jpg

En de kip nog geraakt?
Nope, onder luid getok wist die zich al fladderend eventjes in het luchtruim te verheffen en weer richting de berm te verplaatsen.
Door de rijwind vloog ze, toen we voorbij waren, wel ff achteruit maar landde vervolgens rustig op het asfalt.....

Kamikaze kip_4.jpg

En toen? Ging ze gewoon weer verder met de weg oversteken....:banghead:
 

JPs_OC2

Donateur
Oké dan, volgende keer iets minder sterk uitwijken.
Net genoeg om het overstekend "wild" een tikkie met de hoek van de bumper te kunnen geven. Totaal niet uitwijken zou ook kunnen maar dat geeft naast mogelijke schade zo'n zooitje...:shutup:

Vervolgens stoppen, het "wild" oprapen en doorrijden naar onderstaand etablissement ;)

Road Kill Cafe.jpg
 

JPs_OC2

Donateur
"En? Een jaar, 7805 km en 565 liter go-go juice verder, bevalt de MX-5?"

Eg wel :cool:.
Iedere keer weer genieten. Instappen en gaan….

Onderweg_M.jpg

Alle mods bevallen ook goed. Vooral het glazen windschot en de inserts de rolbeugels vallen iedere keer weer positief op.
Met de ramen omhoog zit je supercomfortabel en heb je geen enkele last van wervelingen of lawaai. 130 Km/u - langzamer/sneller ook ;) – nergens last van.
Ramen omlaag, minimale wervelingen, iets meer lawaai maar nog steeds -tig keer comfortabeler dan met het originele windschot.

"Niks negatiefs dus?"

Toch wel. Geen drama hoor maar de bekleding van de stoelen is op z'n Frans gezegd 'trois fois rien', of te wel drie keer niks. :nono:
Die is van kunstleer en ik had al een vermoeden dat die niet zou bevallen en heb daarom ook gewacht met het inbouwen van de stoelverwarmingsmatten. De stoelen eruit, bekleding los, matten plaatsen, alles weer inbouwen en dat hele proces qua bekleding later nog eens een keer herhalen? Nope, gaan we niet doen.
Mijn vermoeden over de bekleding is in de afgelopen periode in ieder geval bevestigd. Na een tijdje zitten, vooral bij wat hogere temperaturen, drijf je bij wijze van spreken de stoel uit.
Verre van comfortabel.

Daar gaat dus andere bekleding voor komen. Een combinatie van leer en alcantara. Leer voor de zijkanten en alcantara voor het zitvlak en rugleuning. Ergens in komende periode nieuwe bekleding bestellen en in de winterperiode de tijd nemen om het geheel (bekleding icm stoelverwarming) te plaatsen.

Nog iets wat niet echt negatief is opgevallen maar waar ik nog over na loop te denken is het onderstel. De veren zijn de standaard exemplaren maar de schokbrekers zijn door de vorige eigenaar ooit vervangen door Monroe Reflex’s.
Op zich doen die het goed maar ik heb het gevoel dat met deze dempers de nadruk meer op comfort dan op sportiviteit ligt. Ondanks de 50/50 gewichtsverhouding merk je in sommige situaties dat daar waar de vooras grip blijft houden, de achteras de neiging heeft om kort los te komen.
De body-roll valt dan overigens mee, die is minder dan bij een volledig standaard onderstel, maar kan nog strakker.

Anyhoe, heb al wat zitten shoppen ( Bilstein, KW, Tein ) maar ga me daar maar nog eens wat verder in verdiepen. Moet in ieder geval een betere combinatie van sportief/comfortabel zijn dan dat er nu onder zit.

Tot zover. Vandaag in ieder geval lekker buiten gespeeld :cool:, misschien morgen weer :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Heerlijk, kan niet missen zo'n Mazda ;) ik kan beamen, wel een andere auto maar goed, dat hij erg opfrist van een schroefsetje, ookal zijn ze af fabriek al zo lekker sportief onderin :D Is ST dan trouwens geen optie? Vroegere weitec, en imo een trede hoger dan AP bv, maar wel nog betaalbaar, KW zit je al snel op 1200+, ST zit daar met 900+ netjes onder maar het is gewoon echt goed.
 

Rallye

Forumguru
Dat van die bekleding herken ik van onze Mini ook. Lijkt leer, maar toch zweet je er af en toe uit. Daar hebben we eerder dit jaar overigens ook Koni Special Active dempers onder gezet. Erg fijn. Comfortabel, zonder scherpte te verliezen.
 

JPs_OC2

Donateur
ST is idd ook nog een mogelijke kandidaat @JeSko.
Eerst maar eens bepalen waar we voor gaan. Alleen schokbrekers, een ander set veren icm met schokbrekers of meteen een compleet schroefset.
Denk sterk over het laatste maar wil niet meteen -tig centimeter naar beneden als startpunt hebben en alleen nog maar lager kunnen.

Anyhoe, eerst maar eens verder gaan graven naar de diverse mogelijkheden voor, en ervaringen met, wat er allemaal beschikbaar is.
Dat zal ongetwijfeld aardig wat zijn :sterretjes:

Nieuwsgierig meteen wel ff snel gekeken bij Koni @Rallye maar helaas, ze maken geen Special Active schokbrekers voor de MX-5. :nono:
 

EdK

Forumguru
Tsja KW street comfort kan ik je zeker aanraden !
Ja ik weet het het is een investering maar is het zeker waard !
Had ze van Corné overgenomen voor op de Fab3 en tot de dag van inleveren geen minuut spijt van gehad.
En ja het verlagen erdoor. Meen dat het minst verlagen een 10 mm was en max ergens rond 40mm.
Dus wat dat betreft genoeg speelruimte.
Nu met de Fab 4 heb ik nog niet de neiging gehad om wat met de vering te doen, op één of andere wijze heeft men bij Skoda onder deze wagen een set gezet die gewoon goed bevalt.
Het gezwabber wat ik met de Fab 3 had heb ik tot heden met de Fab4 nog geheel niet...
 

JPs_OC2

Donateur
Op 15 december van de garage op het vorige adres naar de garage op het nieuwe adres gereden. Garage moet nog wel aangepakt worden maar dat komt later wel.

20231215_MX5-Move.jpg

Helaas niet zoals vorig jaar op nieuwjaarsdag met de kap open buiten gespeeld…ff geen tijd voor :confused:

Maar goed, nieuwe omgeving, veel te verkennen en > de Eifel ligt nu veel dichterbij :yeehaa:
 

MarcoO2

Forumguru
Die staat daar mooi binnen, zoals het hoort.

Valt me wel gelijk weer op wat ik bij de MX-5 altijd al vond: dat de auto met hardtop zóveel lelijker is. Als cabrio klopt'ie helemaal, met hardtop krijgt hij voor mij altijd een beetje het Cars-gevoel.

IXXI Cars collage | Wanddecoratie cars autos | LUMZ
 

JPs_OC2

Donateur
De losse hardtops voor de NA (1989-1997) en NB (1998-2005) maken de auto's er inderdaad niet mooier op. Het achterruit in de hardtop is veel te groot ten opzichte van de andere glasoppervlakken en trekt de boel totaal uit verhouding :nailbiting:.
Dus als je die bedoelt @MarcoO2, kan ik je alleen maar gelijk geven. Als cabrio top, met losse hardtop nou niet echt geslaagd.

Maar voor wat betreft de NC (2006-2014) lijkt de opvouwbare hardtop (PRHT) sterk op de softtop en past (wat mij betreft in ieder geval) prima bij het lijnenspel van de auto. Er zijn losse hardtops voor de NC cabrio-versies en ook die lijken ook sterk op de softtop. Bij beide geen afwijkend formaat achterruit.
Kleur doet natuurlijk ook veel. Een PRHT of hardtop in de kleur van de carrosserie geeft de auto snel een gedrongen silouet.
Alhoewel, een model als de BMW Z3 met losse hardtop heeft meer last van het "Calimero effect". Een te hoog dopje...

Anyways, voor wat betreft de MX-5 NC met de PRHT (Power Retractable Hard Top), er staat er één bij ons in de garage
en dat zegt genoeg ;).
 

MarcoO2

Forumguru
Kleur doet natuurlijk ook veel. Een PRHT of hardtop in de kleur van de carrosserie geeft de auto snel een gedrongen silouet.
En daar heb je exact de vinger op de zere plek. Als je een hardtop in zwart hebt (toevallig pas nog op een witte NC gezien), dan smoelt het compleet anders.
Anyways, voor wat betreft de MX-5 NC met de PRHT (Power Retractable Hard Top), er staat er één bij ons in de garage
en dat zegt genoeg ;).
En daar zou ik ook dolblij mee zijn hoor :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
Ik vind hem met hardtop dan weer bloedmooi, softtops op moderne auto's zijn het niet, dat staat imo enkel mooi op echte klassiekers.
 
Bovenaan Onderaan