muffe , rotte lucht uit airco

Ik denk dat het systeem met voorruit verwarming (soortgelijk aan de achterruit verwarming) erg duur is. Ik heb ooit een auto gehad die dat had; dat waren hele dunnen draadjes die je nauwelijks zag. Het nadeel is misschien ook wel dat ze nogal gevoelig zijn (net als de achteruitverwarming) voor harde voorwerpen. En die worden op de voorruit nogal vaak gebruikt (zuignapen, stikkers verwijderen, etc.).

Hé Freddy-a,

De vrijwel onzichtbare voorruitverwarming bestaat bij Ford al sinds jaar en dag. Zo zat dit 'vroeger' op alle Ford's waarin mijn vader heeft gereden, dat was voor 1989 al op tenminste de toenmalige Scorpio's, en dit was ook een aardige pré om voor Ford te kiezen. Maar ook andere merken bieden de optie kennelijk tegenwoordig.

Tegenwoordig kost de voorruitverwarming bij Ford 200 euro (inclusief warmtewerende voorruit). Als ik niet zo verknocht was geweest aan de Octavia, dan zou mijn voorkeur naar een Focus uitgaan, o.a. vanwege die voorruitverwarming. De draadjes zitten tegenwoordig volgens mij in de ruit verwerkt en niet ertegenaan: ze zouden dan geen last (meer) van ramenplakkers e.d. mogen hebben. Maar wel hebben de draadjes last van diepe steenslag in de voorruit, waardoor de capaciteit van de voorruitverwarming na vele km's steeds iets verder afneemt. Toch vind ik dat dit in alle auto's als optie zou moeten worden aangeboden. En dan is inderdaad meteen het probleem van geen-airco-in-de-winter opgelost!

Een standkachel is natuurlijk helemaal prachtig, die je vooraf kunt instellen zodat de auto op een door jou gewenst tijdstip ontdooid/warm is. Dan moet je wel meer geld meebrengen dan bovenstaande 200 euro.

(Grappig, ik ben ook senior testcoordinatior :aangenaam: )

Grtsz L_en_K_fan
 

Gieliovd

Forumguru
Heerlijke gedachten, zo'n standkachel. Stap je om 7:00 op een duistere wintermorgen in je heerlijk warme, ontdooide wagen. Hmmmm, wat een weelde ;)

Inderdaad, die voorruitverwarming zit in de ruit verwerkt.
 
Bovenaan Onderaan