muffe , rotte lucht uit airco

TheoStek

Forumguru
Als je dagelijks één of twee ritten maakt is het nog wel te doen, maar als je de hele dag door ritten maakt (waarbij de auto wel vaak een tijdje stil/uit staat) wordt het bijna ondoenlijk...

Heb je volkomen gelijk in, een knipperlicht gaat automatisch uit, de gsm wordt automatisch door een persoon beantwoord/afgesloten handsfree of niet, de auto wordt automatisch handmatig gestart/uitgezet, de achterruit verwarming wordt handmatig aangezet en kan automatisch afgesloten worden.

Gemak dient de mens, en de auto zal niet automatisch naar de garage rijden voor een service beurt.

Ik heb inmiddels al een stuk of vijf VAG auto's gehad

Is al ééns gepasseerd, en wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat jij die problemen niet hoeft te hebben gehad, maar iemand anders wel die de vorige auto's hebben gekocht.

Dat de auto zwaar belast wordt tijdens het starten als de airco gelijk aan zou staan, gaat niet helemaal op bij auto's met een CAN bus en Climatronic
Climatronic wil gewoon zeggen automatisch electrische temperatuur regeling, dmv van sensoren, de compressor blijft een open compressor die mechanisch aangedreven wordt, de opbrengst (vermogen) wordt door een variabel slagvolume bepaald, dit wordt geregeld door een mechanisch of electronisch regelventiel. (afhankelijk van de compressor)
Deze ventielen bepalen het slagvolume van de compressor.
Ga me dus niet vertellen dat indien, een auto wat vier uur in de blakende zon heeft gestaan, en een andere in de schaduw dat beide auto's gelijktijdig op temperatuur zijn.

En dat 10% meerverbruik klopt ook niet. Ik heb het de afgelopen jaren diverse malen getest, maar airco aan of uit is nauwelijks te zien in je verbruikscijfers.

Ligt eraan hoe getest wordt en kun je voor jouw eigen verbruik niet nauwgezet vast stellen.
Staat de airco altijd aan, wordt altijd met de juiste snelheid gereden, weersomstandigheden, banden druk, gewicht van de auto, rij stijl, noem ze maar op.
Om warme lucht te koelen vraagt energie, en vice versa, een strenge winter vraagt meer energie kosten tegenover een zachte.
Hoe slechter een ac systeem werkt hoe meer brandstof er gebruikt wordt.

De compressoren met een variabel slagvolume met en zonder magneetkoppeling, zijn ontwikkeld om een climaat regeling te creëren, en het hinderlijk inhouden van de motor (tegenover compressoren met een vast slagvolume) te beperken.
Hiermee wordt het benzine verbruik niet beperkt.

@Rallye die droge lucht heb je ook als de airco wordt uitgezet en op recycle stand wordt gezet, de lucht in de auto is immers al gedroogd?

Gaat die op deze manier op termijn ook afnemen of verdwijnen? Of toch maar best even de airco laten reinigen bij de eerste beurt?

Dit verdwijnt niet meer en wordt alleen erger, reinigen kun je laten doen en zal de geur tijdelijk verdringen.
 

Rolle

Senior Member
Dit verdwijnt niet meer en wordt alleen erger, reinigen kun je laten doen en zal de geur tijdelijk verdringen.

Wat zal de geur dan wel laten verdwijnen? of is het iets wat de auto voor de rest van zijn leven meeneemt?
 

Captain Hook

Forumguru
Gemak dient de mens, en de auto zal niet automatisch naar de garage rijden voor een service beurt.
Zelf rijden wellicht niet. Maar de auto meldt wel zelf (bij een variabel interval) wannneer service nodig is, afhankelijk van de manier waarop met de auto wordt omgegaan (veel of weinig olievervuiling b.v.).

En ik denk dat het niet lang meer duurt voordat de auto dat zelf doorgeeft aan de garage. In de IT wereld is dat al langer gebruikelijk. Systemen melden zelfstandig bij de leverancier dat er iets aan de hand is. Die leverancier belt jou op (de klant) en zegt dat 'ie morgen langskomt om e.e.a. te vervangen. Dat is geen utopie hoor.

Ga me dus niet vertellen dat indien, een auto wat vier uur in de blakende zon heeft gestaan, en een andere in de schaduw dat beide auto's gelijktijdig op temperatuur zijn.
Nee, gelijktijdig zal niet lukken. Maar de complete regelunit (en dat is niet alleen de climatronic zelf, maar de gehele auto) 'weet' dat het heet is buiten en dat er veel zonneinstraling is (dat is die sensor achter de voorruit, in het dashboard). En dan merk je ook dat de climatronic een veel hoger volume en koudere lucht in blaast en de regelkleppen daarop afstemt. En een paar minuten later merk je dat het volume en temperatuur teruggeregeld worden.
Terwijl als je auto in de schaduw staat, er lang niet zo hard/veel/koud ingeblazen wordt.

Ligt eraan hoe getest wordt en kun je voor jouw eigen verbruik niet nauwgezet vast stellen.
Staat de airco altijd aan, wordt altijd met de juiste snelheid gereden, weersomstandigheden, banden druk, gewicht van de auto, rij stijl, noem ze maar op.
Om warme lucht te koelen vraagt energie
Uiteraard vraagt dit extra energie. En ik zei ook niet dat ik dit nauwkeurig vast kon stellen. Maar 10% zou ik moeten merken. ;)
Ik gaf alleen aan dat het niet noemenswaardig veel verschil maakt.
Persoonlijk heb ik dit diverse malen getest door met constante snelheid (cc aan) hele stukken met of zonder de climatronic ingeschakeld te rijden. En je ziet wel een verschil in verbruik (zeker als het buiten > 30 graden is), maar het is miniem. En lang geen 10%. Wat me overigens wel opviel is dat bij een handmatig bediende airco en een naar verhouding lichte motoruitvoering (zoals bij de Yaris van mijn vrouw), je het verschil veel duidelijker merkt.

Om nog even terug te komen op het 'vieze luchtjes' verhaal.
Net zoals er op een gegeven moment koelkasten werden ontwikkeld die je niet meer hoeft te ontdooien. Of ovens die zelfreiniging uitvoeren. Zo zou ik me ook kunnen voorstellen dat er iets ontwikkeld wordt om te voorkomen dat er condenswater achterblijft bij een uitgeschakelde airco. Varierend van materiaal waarop geen waterdruppels achterblijven. Speciale coatings, analoog aan nano coatings op zelfreinigende zonnepanelen (heb ik thuis op het dak liggen, worden bij iedere regenbui vanzelf weer schoon)
Tot naverwarming om de laatste condensresten te verdampen als de auto stilstaat.

Kortom, technologische ontwikkeling zijn altijd mogelijk. Alleen WIL men dit implementeren, afhankelijk van het kostenplaatje? Tot aan het feit dat men soms doelbewust onderhoudsmomenten inbouwt om er maar voor te zorgen dat de klant nog een keertje langskomt voor additionele werkzaamheden.

Just my 2cts...
 

Rallye

Forumguru
Om nog even terug te komen op het 'vieze luchtjes' verhaal.
Net zoals er op een gegeven moment koelkasten werden ontwikkeld die je niet meer hoeft te ontdooien. Of ovens die zelfreiniging uitvoeren. Zo zou ik me ook kunnen voorstellen dat er iets ontwikkeld wordt om te voorkomen dat er condenswater achterblijft bij een uitgeschakelde airco. Varierend van materiaal waarop geen waterdruppels achterblijven. Speciale coatings, analoog aan nano coatings op zelfreinigende zonnepanelen (heb ik thuis op het dak liggen, worden bij iedere regenbui vanzelf weer schoon)
Tot naverwarming om de laatste condensresten te verdampen als de auto stilstaat.

Juist, aan zoiets zat ik ook te denken. Het technische probleem is niet dat je airco niet vijf minuten voor aankomst uitgaat, de fout is dat er ergens water blijft staan waarin zich luchtjes/schimmels etc. ontwikkelen.
 

TheoStek

Forumguru
Lucht condenseert op de koudste plek in een gesloten/open systeem…
Bij de huidige koelkast met automatisch ontdooien zal de koelkast op een gegeven ogenblik stoppen met koelen, en zorgt ervoor dat de maximum temperatuur niet wordt overschreden.. soms ziet men dan dat de achterwand van de koelkast bevroren is of condens vorming heeft... de druppels glijden dan naar beneden, komen in een riool/gootje terecht en het water/vocht wordt naar buiten geloosd boven een bakje wat direkt boven de compressor is gemonteerd, door de warmte van de compressor verdampt het water/vocht.

Kom nou niet aan met zelf reinigende zonnepanelen ook die bestaan niet, dit zijn coatings die aangebracht worden op de zonnepanelen.
Deze coatings zijn voor een jaar of twee drie, water en vuil afstotend en is te noemen als zelf reinigend bij een regen bui.
Toch blijft het hier niet bij, periodiek zal de coating verwijderd/vernieuwd moeten worden, om zeker te zijn van zelf reinigend..
Zelfs een wax laag op de auto is tijdelijk water/vuil afstotend en niet blijvend.

Wat kunnen we hieruit opmaken, onderhoud is alles in de hoedanigheid van het gebruik en de functionalitiet van het desbetreffende onderdeel, men dient dan wel de juiste toepassingen te hanteren/gebruiken.

En heb ik ik het niet over, ik doe het altijd zo en heb nooit problemen gehad, uitzonderingen bevestigen de regels.

Ik kan vandaag een gloednieuwe auto kopen, en wordt 1 keer per jaar de olie inclusief filter vervangen, met ongenoegen ook nog de luchtfilter, zwijg ik voor de rest nog maar. Na drie jaar hangt me de auto de keel uit, de ene storing naar de andere.... weg ermee.. Bij verkoop koop je het leed van een ander.
Jaaa maar meneer dit is wel de 1ste eigenaar wordt dan gezegd!! juist en ook meteen de grootste viezerik als het onderhoud ter sprake komt.

Juist, aan zoiets zat ik ook te denken. Het technische probleem is niet dat je airco niet vijf minuten voor aankomst uitgaat, de fout is dat er ergens water blijft staan waarin zich luchtjes/schimmels etc. ontwikkelen.

Nee de fout ligt bij de gebruiker!! haal ééns een fles cola of andere fris/bier dranken uit de koelkast en kijk dan op de fles wat er gebeurt?
Wat ontstaat er op de fles?.. een waterdamp, die later over gaat naar condens..wat is condens? Condens is de overgang van een gasvormige naar een vloeibare toestand!!
Wanneer vertrekt de condens? als het voorwerp/onderdeel dezelfde temperatuur heeft als zijn omgeving.
Dit kan zijn door te verluchten of te verwarmen..
 

MarcoO2

Forumguru
Ben ik nou te simpel, of kan dit dan opgelost worden door de auto nadat het doel bereikt is door te laten gaan met ventileren/ verwarmen totdat de condens weg is? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...
 

Rallye

Forumguru
Nee de fout ligt bij de gebruiker!! haal ééns een fles cola of andere fris/bier dranken uit de koelkast en kijk dan op de fles wat er gebeurt?
Wat ontstaat er op de fles?.. een waterdamp, die later over gaat naar condens..

Ik klink nu misschien als "verwende consument", maar de fout KAN niet bij de gebruiker liggen. Als fabrikant van aircosystemen weet je dat de meeste van je klanten het systeem niet vijf minuten voor aankomst uitzetten. Uit desinteresse, onwetendheid, of zoals in mijn geval, eigenwijsheid. Je weet ook dat er in het systeem een plek zit waar zich, bij het gebruik op de wijze die een groot deel van je klanten ervan maakt (niet uitzetten), condens vormt en waarop zich schimmels kunnen vormen die gaan stinken. Dan heb je het als fabrikant maar op te lossen!!!

Technisch heb je dus gelijk: de airco vijf minuten voor aankomst uitzetten zorgt ervoor dat hij niet gaat stinken. Maar het blijft, wat mij betreft, belachelijk dat er geen betere, meer gebruikersgerichte, oplossing voor het probleem van stinkende airco's is.
 

TheoStek

Forumguru
Daarom dat het interieur/pollenfilter is uit gevonden om de grootste troep tegen te houden zodat het zich niet op de verdamper kan nestelen.

Als gebruiker dien je te weten hoe iets werkt/functioneerd en zal omschreven worden in een instructie boekje door de fabrikant.
Hoe de klant het gebruikt zal de fabrikant een zorg zijn als het verkeerd gebruikt wordt.

Ik heb in dit topic ergens iets gelezen, dat iemand zei, de garage had me aanbevolen om de airco uit te zetten ect, ect,... hij of zij vond dat van de zotten omdat het airco systeem automatisch was, maw er hoefde niet naar omgekeken te worden om deze uit te zetten! dat gebeurde automatisch.

Het woordje AUTO heeft niets te maken met automatisch uit zetten, het wil gewoon zeggen dat er een automatische temperatuur regeling van toepassing is.
Waarom zit er dan een knop op om de airco aan/uit te zetten, of een ECON knop!! Ze zitten er niet voor niets, trouwens de ECON knop schakelt de compressor UIT.
Dus de fabrikant heeft al een aan/uit knopje voorzien, een econ knop, interieurfilter, condens water afvoer, en moet nu nog iets gaan bedenken om het stinken te voorkomen.

Ik zal es afwachten tot straks de winter begint, dan zullen vragen gesteld gaan worden in de trend van...ik start de auto en meteen beslaan de ramen, met de airco aan wordt het nog erger..let maar op
 

Captain Hook

Forumguru
Daarom dat het interieur/pollenfilter is uit gevonden om de grootste troep tegen te houden zodat het zich niet op de verdamper kan nestelen.
En dat is dus symptoom bestrijding en niet de oplossing van het probleem!

Als je altijd maar hoofdpijn hebt, moet je niet iedere keer een aspirientje nemen, maar de oorzaak van de hoofdpijn wegnemen... :crazy:

ps: het pollenfilter (daarom heet het zo), zit er om... juist ja, om pollen (en andere ongerechtigheden) tegen te houden. Is wel prettig als je allergisch bent.

Als gebruiker dien je te weten hoe iets werkt/functioneerd en zal omschreven worden in een instructie boekje door de fabrikant.
Hoe de klant het gebruikt zal de fabrikant een zorg zijn als het verkeerd gebruikt wordt.
Sorry hoor, maar hier ga je toch echt de mist in.
Jij als klant kan/dient helemaal niet te weten hoe iets functioneert! Dat kunnen wij als techneuten zijnde, wel WILLEN, maar het zit toch iets anders in elkaar.
-Het grootste deel van de autorijders heeft geen idee hoe ze het motorblok mishandelen als ze vol gas wegrijden met een koude motor.
-Waarom zit er al jaren een toerenbegrenzer in auto's? Omdat de bestuurder keurig op z'n toerenteller kijkt en absoluut niet boven het maximum aanbevolen toerental zal komen? Dacht 't niet. De bestuurder wil juist proberen of het toch niet harder kan...
-Vrijwel geen enkele computergebruiker weet hoe Windows funktioneert en/of wat hij/zij moet laten of juist niet, om een probleemloze werking te garanderen. Want we klikken met z'n allen toch massaal op phishing websites en zijn onderdeel van botnets :biggthumpdown:

Kortom, de realiteit van alledag zit iets anders elkaar.
Trouwens, er staat helemaal niet in het instruktieboekje van mijn Skoda hoe de airco werkt. Er wordt alleen verteld dat er knopjes opzitten en hoe ik die kan instellen. ;)

Nogmaals, er zijn best technische oplossingen mogelijk om dit probleem te tacklen, maar dan moeten de ontwerpers/techneuten/marketeers het wel willen. En maken ze het voertuig, als geheel, nog betrouwbaarder en gebruikersvriendelijker, of blijven ze vasthouden aan aan verborgen kosten, veroorzaakt door een niet 'idioten-sicher' comfort systeem.

Het woordje AUTO heeft niets te maken met automatisch uit zetten, het wil gewoon zeggen dat er een automatische temperatuur regeling van toepassing is.
Het woordje 'AUTO' komt uit het grieks, en betekent 'vanzelf'. Dus welke betekenis je er aan geeft...

Dus de fabrikant heeft al een aan/uit knopje voorzien, een econ knop, interieurfilter, condens water afvoer, en moet nu nog iets gaan bedenken om het stinken te voorkomen.
Ja!
En daarom begrijp ik het niet, dat jij als airco deskundige, de klant als, laten we zeggen ietsie minder slim, zit uit te maken. Terwijl ik eerder zou verwachten, kom met een ingenieuze oplossing, of bedenk iets waardoor dit bedienings- c.q. gebruiksprobleem niet meer optreedt.

ps: ik bedenk me net nog iets ludieks:
Stel je hebt een geintegreerd navigatiesysteem (onderdeel van de auto, dus geen losse dom-dom). En je hebt de eindbestemming geprogrammeerd. Dan 'weet' je navigatie wanneer je bijna op de bestemming bent. Dan zou 5 minuten voordat je aankomt, de navigatiesoftware, via de CAN-bus, de climatronic uit kunnen zetten...
Is dat geen aardig idee?
Blijft natuurlijk nog steeds een detour, voor een ontwerpprobleem/zwakke plek in de airco installatie. :ahum:
 

TheoStek

Forumguru
Dat is geen symptoom bestrijding, zonder filter is het nog erger en krijg je zoiets als op de foto.

De stank komt van de verdamper, de oorzaak ligt bij verkeerd gebruik.

Het woordje 'AUTO' komt uit het grieks, en betekent 'vanzelf'. Dus welke betekenis je er aan geeft...

Wat wordt er dan gedaan met auto, "vanzelf" de temperatuur geregeld en wordt hiermee niet vanzelf de airco uitgezet

Jij als klant kan/dient helemaal niet te weten hoe iets functioneert!
Precies en als je het niet weet, wordt het dus ook verkeerd gebruikt.
Daar is het instructieboekje voor.
Ze weten wel hoe die aan gaat, knop indrukken airco aan en op auto, de rest gaat vanzelf.
Die verhalen van dat automatisch de airco afsluit omdat die op auto staat, kom ik iedere dag tegen, en worden verspreid door die mensen die niet weten hoe het werkt, en zeggen dan ik heb automatische airco.
Ik verwijs ze dan naar het instructie boekje, geen enkel boekje rept zich met de tekst "dat de airco automatisch wordt afgesloten"

Maar goed we weten nu waar het stinken vandaan komt, "probleem" door vocht wat achterblijft op de verdamper, oorzaak verkeerd gebruik.
De verdamper krijgt niet meer de mogelijkheid om te drogen, want de lucht circulatie wordt stil gelegd.

Mensen die geen "stinkende" airco willen hebben moeten het gebruik gaan veranderen/aanleren, en diegene die de airco automatisch afsluit of meent dat auto dat doet, zullen terzijnertijd geconfronteerd worden met een "stinkende airco" en wordt alleen maar erger.

Kortom het is één beweging en een druk op de knop, verder niets.

ojaa er was nog iemand die iets vroeg?

Ben ik nou te simpel, of kan dit dan opgelost worden door de auto nadat het doel bereikt is door te laten gaan met ventileren/ verwarmen totdat de condens weg is? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Precies, zo kan het ook.
 

Bijlagen

  • vuileverdamper.jpg
    vuileverdamper.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 38

Rallye

Forumguru
@Theostek: bedankt voor je uitleg, maar we blijven het oneens. Jij vind het geen probleem, want het is te voorkomen door de airco voor aankomst uit te zetten; ik vind het wel een probleem want de meeste gebruikers doen dat niet.

Nog even over een technische oplossing om domme gebruikers van dienst te zijn. Een "bremsassistent" gooit de remmen er vol in als jij snel de voet van het gas haalt en vervolgens remt, omdat gebleken is dat de gemiddelde bestuurder bij een noodstop niet hard genoeg remt. Daar kan het dus wel.
 

Constant

Erelid
Ik rijd nu in totaal 10 jaar met een climatronic (eerst in een VW Golf III en nu een jaartje in de Skoda), airco altijd aan op Auto(-matisch) en niets gedaan na einde van de rit, ik heb nooit last gehad van dit probleem. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad :D
 

MarcoO2

Forumguru
Ben ik nou te simpel, of kan dit dan opgelost worden door de auto nadat het doel bereikt is door te laten gaan met ventileren/ verwarmen totdat de condens weg is? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Precies, zo kan het ook.

Als dit zo kan, waarom wordt dit dan niet gewoon zo opgelost? Boeit het de fabrikanten dan totaal niet dat de (vaak onwetende) consument een probleem heeft?

Ik zou tegen de fabrikanten zeggen: ontwikkel dit en maak er een USP van (zolang het duurt)!
 

EdK

Forumguru
@Theostek: bedankt voor je uitleg, maar we blijven het oneens. Jij vind het geen probleem, want het is te voorkomen door de airco voor aankomst uit te zetten; ik vind het wel een probleem want de meeste gebruikers doen dat niet.

Rallye ik heb een vraagje aan je om bepaalde logica te begrijpen !

je hebt een koffiezetapparaat daar zet je dagelijks koffie mee !
Nu zit er in algemeen vrij veel kalk in water dus na een half jaar gebruik van je koffieapparaat is de koffie niet meer heet genoeg !

Hoe zie jij nu de de logica wiens fout het is ?

Komt het door de waterleverancier want die levert te kalkrijk water ?
Komt het door het koffieapparaat want die ontkalkt zich zelf niet ( dus leverancier levert een niet goed apparaat )
Of leg je de schuld bij jezelf want je moet gewoon periodiek onderhoud plegen en dus om de zoveel tijd eens spoelen met azijn om de kalk te verwijderen ??

En het is geen strikvraag , en neem geen genoegen met een antwoordt van ik drink geen koffie dus heb geen koffieapparaat !
Want ik kan ten dele in je opmerkingen meegaan die je geeft aan theostek maar zeker niet in allen!
Want ik blijf van mening dat een boel problemen storingen etc in het algemeen gebruikers fouten zijn !
Die veroorzaakt worden door, niet een manual lezen , slechte instructie krijgen van leveranciers, en het grootste probleem dat niet gekwalificeerde personen denken dat ze ergens verstand van hebben en net zo lang zitten te klooien dat iets stuk is en dan een monteur roepen en aan het eind van zo'n verhaal glashard ontkennen dat ze er aan hebben gezeten en niet van plan zijn om een rekening te betalen omdat het niet hun schuld is !?

Het laatste punt heeft misschien minder te maken met huis / tuin shit en meer met zakelijke installatie's !! ( frustratie van een monteur )
 

Captain Hook

Forumguru
...
Nu zit er in algemeen vrij veel kalk in water dus na een half jaar gebruik van je koffieapparaat is de koffie niet meer heet genoeg !

Hoe zie jij nu de de logica wiens fout het is ?
Het is niet iemands 'fout'. Blijkbaar is het apparaat niet IS (Idioten Sicher) genoeg gemaakt en vereist het een ingrijpen van de gebruiker. Waarschijnlijk omdat de ontwerper er van uit ging dat die consument dat wel zal snappen/begrijpen/begrip voor zou hebben. Helaas, vaak niet dus...

Aan de andere kant, heb je ook machines (zo heb ik thuis een Jura machine), die kun je uitrusten met een speciale patroon, zodat je niet meer zelf met een ontkalkingsmiddel aan de gang hoeft.
M.a.w. er zijn diverse mogelijkheden:
-zo low-kalk water als mogelijk gebruiken (sommige delen in nederland hebben heel zacht water), dit vertraagt het verkalkingsproces.
-water ter plekke ontkalken voordat het de machine ingaat.
-machine zelf aanpassen, zodat geen handmatig ontkalken meer nodig is.
-of toch handmatig ontkalken.
Of een combinatie van een of meerdere van bovenstaande opties.
Met andere woorden, er ZIJN wel oplossingen, voor ogenschijnlijke 'lastige' problemen...

En daarom begreep ik de reactie van onze airco specialist niet. Die blijft maar volhouden dat die stomme gebruiker een bedieningsfout maakt.
Ja, nou en? Laat dan je technisch vernuft spreken, en bedenk daarvoor een ingenieuze oplossing, zodat het probleem niet meer optreedt. Dat heet innovatie! :super:

ps: breek me de bek niet open over zaken als RTFM door consumenten in de omgang met technische spullen c.q. ICT toepassingen. Daar kun je tegenaan blijven schoppen, maar vele mensen zijn nou eenmaal niet gezegend met technisch inzicht, respektievelijk interesse in het hoe en waarom. Dus zul je out-of-the-box moeten denken en de conflicten anders oplossen.

Het is nog altijd zo dat een gebruiker zich niet aan het apparaat moet aanpassen, maar andersom... (en dat kan voor techneuten, zoals ook ondergetekende, best wel eens lastig te accepteren zijn) :crazy:
 

TheoStek

Forumguru
@EdK je slaat hier de spijker volledig recht naar de plank in, ik had beter moeten weten.

Klopt volledig met wat je zegt
Want ik blijf van mening dat een boel problemen storingen etc in het algemeen gebruikers fouten zijn !

Door de gebruiker wordt gedacht en geredeneerd zo lang de airco het doet is er niets aan de hand! tot deze begint te haperen of helemaal niet meer werkt.
Veelal wordt dan de vraag gesteld en vergeleken met andere gebruikers, ik doe het ook zo, heb nog nooit problemen gehad, maak je niet druk, loopt niet zo'n vaart, ect, ect.
Moest ik nu zeggen, tegen een klant meneer/mevrouw laat altijd de airco aan staan, kan geen kwaad voor het systeem! stinken zal die echt niet niet gaan doen? want iedereen laat de airco op "auto" staan en hebben geen problemen.
Nadien komt de klant terug met een stinkende airco! en komt verhaal halen, leg het dan maar uit.

De logica kennen ze niet, want men weet niet hoe het werkt, de link ligt bij AUTO en iedereen heeft hem op auto staan, dan kan geluld worden als brugman. Als 10 auto gebruikers zeggen kan geen kwaad, maakt totaal niets uit want "auto" betekent vanzelf, zal de 11e gebruiker dit ook aannemen.
Gaat de 10e gebruiker ook zeggen tegen de 11e als zijn airco gaat stinken, je moet de airco (ook) uitzetten van te voren.
Dacht het niet..

en aan het eind van zo'n verhaal glashard ontkennen dat ze er aan hebben gezeten en niet van plan zijn om een rekening te betalen omdat het niet hun schuld is !?

Die kom ik wekelijks tegen, en mag je de rotzooi van een ander opruimen/oplossen, bij al mijn klanten, waar ze ook geweest zijn of vandaan komen wordt het systeem verzegeld op de lage en hoge druk service koppeling.
Zegel verbroken GEEN garantie.

Waar ligt nu het grootste probleem, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen automatisch en de logica hoe de airco werkt.
Ik ontvang deze mensen met open armen, kassa rinkel de kinkel:yeah:

Laat dan je technisch vernuft spreken, en bedenk daarvoor een ingenieuze oplossing, zodat het probleem niet meer optreedt. Dat heet innovatie!

Dat probleem heb ik al vermeld beste man, en ben ik niet de ontwerper/bedenker van het ecc automatisch systeem, ik ben de persoon om de airco te onderhouden/reparen, waar jullie de fout in gaan of denken dat het systeem automatisch wordt afgesloten.

. Die blijft maar volhouden dat die stomme gebruiker een bedieningsfout maakt.
Juist en gebeurt ook, laat jij je lichten dan branden bij het afzetten van de auto of verlaten ervan! ze gaan idd automatisch uit, als je lang genoeg wacht.

Het is nog altijd zo dat een gebruiker zich niet aan het apparaat moet aanpassen, maar andersom... (en dat kan voor techneuten, zoals ook ondergetekende, best wel eens lastig te accepteren zijn)

Kijk nu ééns wat jezelf verwoordt, dat is om te :1819: of te :407:
Dus het koffieapparaat moet zich naar jouw noden aanpassen,?
Die vraagt hoe je de koffie wilt hebben, sterk, medium, slap, zo niet buiten met de senseo!! let op want die ontploft! omdat het apparaat zich niet aanpast aan jouw noden,

Verkoop die auto en doe niets aan de condensor, want dat is normaal omdat de condensor zich heeft aangepast aan jouw noden..


Jongens dit wordt een primeur..
 

Rolle

Senior Member
Jongens ik had helemaal niet de bedoeling om de gemoederen zo te laten oplaaien.

Ik kan zowel Captain Hook en Theostek begrijpen. Eigenlijk kunnen de constructeurs er waarschijnlijk wel een oplossing voor vinden, maar ik kan evengoed begrijpen dat als (of zolang) die oplossing er niet is de gebruiker (ik of wij allen dus) een zekere verantwoordelijkheid dragen in het geheel, en dus op een juiste manier omgaan met verschillende producten.

Om even terug te komen op mijn laatste vraag, verdwijnt de geur na een airco service beurt en een juist gebruik van het systeem of blijft de wagen dit meedragen.
Kan het zijn dat zolang je het systeem op auto laat staan je niets merkt van de geur (althans die indruk heb ik)? Het was maar toen ik het systeem uitzette (ECON-knop) en nadien terug aanzette dat ik even die geur waarnam.
 

Captain Hook

Forumguru
Beste TheoStek,

Ik denk dat je je een beetje voor niks opwind. Het gaat er helemaal niet om of jij (of ik) gelijk hebben. En niemand trekt je kennis over airco's in twijfel. :aangenaam: En ik misgun je je verdiensten als airco monteur ook helemaal niet.

Echt, technische dingen (apparaten, auto's, koffiezetters, PCs, software programma's, etc), ze worden allemaal bedacht en gemaakt door mensen, voor mensen. Om ons te helpen, iets voor ons te doen, etc.
En het zal nooit perfect zijn. Maar als we op een gegeven moment een manko of een minpuntje ontdekken, dan kunnen we er alleen maar op vooruit gaan door dat proberen te verbeteren.

We zeggen nu toch ook niet meer, dat de bestuurder van een auto maar spierballen moet kweken om te kunnen autorijden? (= gebruiker aanpassen aan de techniek). Maar er zit nu stuurbekrachtiging en rembekrachtiging in, zodat het allemaal wat gemakkelijker gaat (= techniek aanpassen aan de mens)

Zoals Ralley en MarcoO2 ook al zeggen, het is een beetje 'raar' en 'klantonvriendelijk' dat een geavanceerd stuk vervoermiddel met al z'n comfortsystemen aan boord, de onhebbelijkheid heeft te gaan rotten als we niet precies de instrukties van een airco leverancier volgen.

En ja, ik laat mijn lichten branden van mijn O2. Want die gaan AUTOmatisch uit (coming home, leaving home instelling). Gemak dient de mens, toch? En ja, in bepaalde delen van mijn huis gaat de (LED)verlichting ook AUTOmatisch aan en weer uit. Dat heb ik gedaan omdat de andere huisbewoners, te vaak 'vergaten' het licht uit te doen. :eek:

Vergelijk zoiets met jaaaaren geleden. Als je je licht liet branden van je auto dan stond je de volgende dag met een lege akku.
Toen kwamen er auto's met waarschuwingspiepers, dat als je je lichten liet branden, ze begonnen te gillen dat je het niet moest vergeten.
En toen kwamen er auto's (zoals de O2) die regelen het zelf voor je.
Da's toch vooruitgang?!

En inderdaad 'gewone' mensen snappen niet (en willen helemaal niet snappen) hoe de airco, de abs, de esp, de dsr, de brandstofinspuiting, etc, etc funktioneert. Maar dat is ook helemaal niet relevant.
Met de attitude dat je de gebruiker kunt opvoeden en te denken dat dat iets uitmaakt, geef het maar op. Dat heb ik jaren geleden in de IT wereld ook al gedaan. Ze kunnen nog zoveel campagnes bedenken om veilig te internetten, het zal de 'gewone man' echt een worst wezen. Die vind namelijk dat iets gewoon goed en betrouwbaar moet werken.
Let op, daar ben ik het zelf ook niet mee eens, maar daarvoor ben je techneut. :)

Daarnaast probeerde ik een aantal suggesties te doen hoe dit probleem wellicht getackled zou kunnen worden, maar daar wordt inhoudelijk niet op ingegaan.
En nu houd ik er mee op, want als iemand mijn positief bedoelde inbreng persé negatief wil opvatten, dan heeft het geen zin meer. :koffie:

-off-topic, on-koffie-
Primeur? Nou niet echt, maar inderdaad, de koffiezetter die ik heb past zich aan, aan MIJN wensen. Zo heb ik de malingsgraad, de temperatuur, de hoeveelheid, etc. allemaal getuned (receptuur is namelijk via internet aan te passen) totdat ik in combinatie met de juiste soort koffieboon (naar onze smaak) een uitstekend bakkie had.
En ja, die machine heeft af en toe specialistisch schoonmaakonderhoud nodig. Dat kun je uitbesteden of (als je zelf de kennis en de spullen hebt) zelf doen. Met getweakte onderdelen in de Jura heb ik er ook nog voor gezorgd dat bepaalde onderdelen die af-fabriek een beperkte levensduur hebben en geforceerd duur onderhoud afdwingen, nu veel langer meegaan. Daardoor hebben wij nog meer plezier van die machine.
Maar er zijn ook gebruikers van die machine die niet zelf al die moeite doen c.q. kennis hebben. En voor die mensen staat in klare taal in het instruktieboekje dat ze op die en die tijdstippen voor die en die service kontakt op dienen te nemen met de fabrikant.

ps: waar staat in het instruktieboekje van de O2 dat je airco vantevoren uit moet zetten als je gaat stoppen? En dat je iedere x tijd/kilometers de airco moet laten reviseren/vullen/cleanen?
 

TheoStek

Forumguru
@Rolle dat maakt toch niets uit? gemoederen laaien op als iemand het tegen deel bewijst, en zal zeker bestreden worden als het apparaat zich naar de gebruiker moet instellen :baby012:

Om even terug te komen op mijn laatste vraag, verdwijnt de geur na een airco service beurt en een juist gebruik van het systeem of blijft de wagen dit meedragen.
Ééns de airco begint te stinken gaat dit niet meer weg, ook niet na een service beurt, het stinken komt van buitenaf en niet van binnen.
Het kan voorkomen of beperkt worden (zie uitleg) :24: hiermee bedoel ik met de beperking dat dan maatregelen getroffen dienen te worden, in het gebruik.
Als je verder gaat op de voet zoals beweerd wordt "automatisch" dan wordt het alleen maar erger.
Dus als je pas hebt opgemerkt dat de airco stinkt (aantal dagen) is het aanbevolen om het gebruik aan te passen en uitbreiding te voorkomen.

De stank kan verdwijnen, mits een aantal voorzieningen worden getroffen, door zeer geringe kosten.
Helaas is de raad van tante kaat niet te koop, en weten zelfs mijn klanten niet wat de raad van tante kaat inhoudt.
Geheim van de smid, die niet in zń kaarten laat lezen.
 

MarcoO2

Forumguru
Oorspronkelijk geplaatst door MarcoO2
Ben ik nou te simpel, of kan dit dan opgelost worden door de auto nadat het doel bereikt is door te laten gaan met ventileren/ verwarmen totdat de condens weg is? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn...

Oorspronkelijk geplaatst door TheoStek
Precies, zo kan het ook.

Als dit zo kan, waarom wordt dit dan niet gewoon zo opgelost? Boeit het de fabrikanten dan totaal niet dat de (vaak onwetende) consument een probleem heeft?

Ik zou tegen de fabrikanten zeggen: ontwikkel dit en maak er een USP van (zolang het duurt)!

Pfff.... dit wordt een kansloze discussie geloof ik... Voor alle zekerheid: begrijp ik nu goed dat het antwoord op mijn bovenstaande oplossing/ vraag is: dat gebeurt niet omdat de gebruiker zich maar aan de machine aan moet passen....? :crazy:
 
Bovenaan Onderaan