muffe , rotte lucht uit airco

EdK

Forumguru
Pfff.... dit wordt een kansloze discussie geloof ik... Voor alle zekerheid: begrijp ik nu goed dat het antwoord op mijn bovenstaande oplossing/ vraag is: dat gebeurt niet omdat de gebruiker zich maar aan de machine aan moet passen....? :crazy:

Onbegonnen werk, hoe simpel een bediening van een apparaat ook zal worden , er blijft altijd een grote groep van mensen die er nog niet mee om kunnen / willen omgaan !

En mocht je het idee hebben dat je toch DE oplossing hiervoor hebt , ontwikkel dan dit apparaat en je hoeft de rest van je leven niet meer te werken !
Kun je echt op de bahama's zitten met aan elke vinger een schone van 18 jaar ! :D
 

Captain Hook

Forumguru
Onbegonnen werk
Ben ik blij dat er ook mensen zijn die er anders over denken. :winkie:

hoe simpel een bediening van een apparaat ook zal worden , er blijft altijd een grote groep van mensen die er nog niet mee om kunnen / willen omgaan !
Dus dan doe je maar niks meer? En leg je je neer bij de situatie?

Ben toch al die ingenieurs dankbaar die niet bij de pakken neerzaten en toch stug bleven proberen totdat ze eindelijk iets voor elkaar hadden.

Ik 'proef' hier irritatie bij onderhoudsmonteurs die het een beetje zat zijn om de sh*t van anderen op te lossen. Hoe denk je dat menig IT troubleshooter zich voelt als die 'domme' gebruiker voor de zoveelste keer weer eens op het verkeerde icoontje geklikt heeft?
Moet dan de gebruiker zich maar aanpassen aan het systeem en luisteren naar wat papa zegt? Of moeten we terug naar de bron, en wellicht het systeem aanpassen zodat iemand niet meer op dat verkeerde icoontje kan klikken?

Stel je aan de andere kant eens voor hoe het zou zijn als al die zaken zonder ellende funktioneerden, dan hadden jij en ik weinig meer te doen. :smirk:

Nou weer ff lachu:​
YouTube - The Website Is Down- Sales Guy vs. Web Dude
 

EdK

Forumguru
Ben ik blij dat er ook mensen zijn die er anders over denken. :winkie:


Dus dan doe je maar niks meer? En leg je je neer bij de situatie?

Ja wat moet ik anders ? een wereldverbeteraar worden ?

Ben toch al die ingenieurs dankbaar die niet bij de pakken neerzaten en toch stug bleven proberen totdat ze eindelijk iets voor elkaar hadden.

Ja vandaar dat we dus tot op heden producten hebben die mensonvriendelijk zijn ?

Ik 'proef' hier irritatie bij onderhoudsmonteurs die het een beetje zat zijn om de sh*t van anderen op te lossen.

Heb je redelijk ingeschat, als ik tot heden van de dag apparatuur krijg zonder manual of in alle talen behalve me moerstaal , of installatie's moet aansluiten waarvan je al weet dit gaat niet werken
Ja dan loop je als monteur wel eens met een flinke frustratie !
Maar in laatste geval , loop ik wel met grote grijns als de heren er later toch achter komen dat het inderdaad niet werkt !
Alleen heb ik daarna weer een frustratie als ik op slopers hoogte ben en overuren sta te draaien omdat het wel voor bepaalde datum moet draaien !

Moet dan de gebruiker zich maar aanpassen aan het systeem en luisteren naar wat papa zegt?

Kort door de bocht ? Ben bang van wel !!

Of moeten we terug naar de bron, en wellicht het systeem aanpassen zodat iemand niet meer op dat verkeerde icoontje kan klikken?

Gebeurt dat dan al niet ?? Ook binnen het bedrijf war ik werk kan ik bepaalde functie's niet benaderen op de PC die ik thuis wel kan benaderen !

Stel je aan de andere kant eens voor hoe het zou zijn als al die zaken zonder ellende funktioneerden, dan hadden jij en ik weinig meer te doen. :smirk:


Wel ben bang dat er dan nog zat werk overblijft en die uiteindelijk bij me werkelijke functie omschrijving passen ! Want al is een apparaat perfect in bediening en functioneren, periodiek onderhoud zal je moeten blijven plegen anders verval je weer in onwerkbare machines ! :)



Maar dit blijft een discussie waar je met zijn allen nooit uit zal komen !
Want een ieder bekijkt het vanuit zijn eigen standpunt cq situatie !
En we zijn allen mensen met een eigen mening ( gelukkig) en alleen hier op het forum kunnen we al hele discussies voeren over een bepaalde kleur of die wel of niet mooi is, laat staan als we over velgen beginnen ! :D

maar vind dit een leuke en nette discussie waar een ieder zijn mening heeft geuit !
 

Gieliovd

Forumguru
Het is een heel vakgebied genaamd productontwerp. Deze mensen houden zich de hele dag bezig met potentiële faling van hun te ontwerpen product. FMEA analyse is maar een voorbeeld.

Men doet er zo veel mogelijk aan om de producten zo gemakkelijk mogelijk te maken ofwel zo gebruiksvriendelijk.

De waarheid is nou eenmaal (heb ik al voorbij zien komen) dat meerendeel van de mensen geen enkel idee hebben dat er achter een knopje van de airconditioning een heel buizenwerk zit met compressor, condensor, verdamper, droger en weet ik het allemaal. Laat staan dat ze weten waarom hij even eerder uit moet dan bij het omdraaien van de sleutel. En boeit het de meeste mensen ook vraag ik me dan af? Wel nee! Zeuren als er wat aan de hand is, dát is mensenlijk.

Dus de volgende stap zou inderdaad zijn om dit te ondervangen. Ontwerp het systeem zo dat er geen condens kan vormen op een plek waar dit gaat schimmelen. Of als dit niet kan, stop er wat in dat het oplost.

Maar eigenlijk hoor ik dit hele verhaal niet zo vaak.

Persoonlijk weet ik het ook wel dat die AC ff uit moet voor ik thuis ben maar ik vergeet het zo vaak! Dan heb je net weer wat anders in je kop en sta je al op de P. Ben ik er bewust mee bezig, gaat hij in het dorp uit.

Ligt het aan de mens? Aan de techniek? Aan de mens die de techniek ontwerpt? Wie zal het zeggen. Al met al is het een luxeapparaat en zijn we te lui om een knopje in te drukken ;)
 

Constant

Erelid
Onderhoudsmonteurs en ontwerpers leggen de schuld vaak bij de klant, soms veel te makkelijk. Ik had een nieuw badkamer meubel met een plankje voor tandeborstel ed. Na de eerste druppel water (overigens gelijk weggeveegd) sprongen er gelijk uitzettingen in de plank. Kan gebeuren in de badkamer. Komt de (onder-)leverancier langs ter vervanging, maar met een onophoudelijke reeks standaard verwijten dat het aan de gebruiker lag etc, het leek wel een grammofoonplaat. Zelfs zo erg dat de hoofdleverancier zich er later 100% van distancieerde.

Ik heb eerder bij een bedrijf gewerkt alwaar men er wel vanuit ging dat producten aan de klant moesten worden aangepast in plaats van omgekeerd, de concurrenten hadden het nakijken.

Om weer een beetje terug te komen in de discussie, ik heb 10 jaar lang met climatronic rondgereden zonder eerder uitzetten en nooit schimmellucht oid.De gebruiker de schuld geven vind ik iets te makkelijk. Ik denk dat de muffe lucht mogelijk ook iets te maken kan hebben met bijvoorbeeld een niet-vervangen luchtfilter (jaarlijks?).
 

TheoStek

Forumguru
Hou toch op met te zeggen ik heb nooit een stinkende airco gehad, nooit mijn airco uitgezet, nooit last gehad met de airco, nooit airco onderhoud uitgevoerd, nooit problemen gehad met de airco..enz, enz.
Waar jij de dans ontspringt?

Het stinken is niet per automerk gebonden, de 1ste eigenaar kan de grootste viezerik zijn geweest, de andere auto eigenaar kan er wel mee geconfronteerd worden dat ie een stinkende airco heeft.
De perfecte auto die aan iedereen zijn noden moet voldoen! moet nog uitgevonden worden, en iedere automerk heeft zijn eigen min of plus punten.

Iedereen wil airco het lieftst automatisch want daar hoef je niet meer naar om te kijken, hoe het werkt of functioneerd zal ze worst wezen, als het er maar inzit. Maar ojee, ojee als de airco niet meer functioneerd of begint te stinken dan komen de vragen, hoe kan dat, hoe komt dat, wat kost dat?!

De gebruiker de schuld geven vind ik iets te makkelijk.

Daar komen we weer, je laat nieuwe banden op de auto zetten en binnen 6 maanden beginnen de banden zichtbare slijtage te vertonen!
Godver, de godver, de godver, terug naar de banden boer, slechte banden van a kwaliteit, terwijl de banden boer netjes heeft uitgelijnd en gebalanceerd.
Hopla een ontevreden klant die ook nog ééns pronteficaal het bedrijf te kakken zet op internet, maar zegt er wel niet bij dat ie een agressieve rijstijl erop na houdt en stoep randen mee neemt bij het parkeren.

Verdiep je in de materie waarom een airco begint te stinken! en ga niet af op uitspraken van, heb ik nog nooit gedaan, heb hem altijd op auto staan.

Ik vind het ook altijd leuk, als ik lees "heb de airco ook aan staan in de winter"...staat op "auto"?
Staat de verwarming dan ook op in de zomer in combi met de airco?
Die wat de airco aan hebben in de winter! durven dan ook nog te bellen of te informeren mijn airco doet het niet:407:
Fout van de fabrikant, ontwerper of gebruiker?

Zo kunnen we eindeloos door blijven discuciëren, waar de éen geen problemen mee heeft, geldt niet voor de andere persoon.
Het zal voor velen hard aankomen, en redeneren gewoon weg ik heb toch garantie:yeah:
 

EdK

Forumguru
Hoe leg je het nu uit , zodat iedereen snapt wat een ieder hier bedoeld !
Wij technisch volk krijgen producten aangeleverd van leveranciers die perfect werken mits de juist geschreven manual erbij geleverd word
Dan lees ik klachten van klanten die best gegrond zijn maar dit neerleggen bij een monteur die er ook vaak niets aan kan doen maar wel het product moet service'n
En vaak word er door klanten geklaagt en onbegrip getoond zonder ze de achterliggende techniek niet begrijpen !

Ik ga eens lekker zitten denken , en eens kijken of ik het met praktijk voorbeelden duidelijk kan maken !
Want ik lees nu af en toe antwoorden die zo kort door de bocht zijn dat het er op begint te lijken dat ik op mijn werk ben bij onkundige klanten !

AUB bovenstaande tekst niet als persoonlijk bestempelen want het is als algemeen bedoeld !

Of is het bijvoorbaat al onbegonnen werk om die uitleg te maken ????
 

Rallye

Forumguru
Heren, heren,

Ik had gehoopt, door de standpunten samen te vatten, met mijn vorige post de gemoederen wat te bedaren. Helaas is dat niet gelukt.

Ik twijfel niet aan de kunde van de technici in het forum. Ik accepteer de uitleg over waarom de airco kan gaan stinken, en dat de oplossing ligt in het vijf minuten voor aankomst uitzetten van de airco. Naar de huidige stand van de techniek hebben jullie groot gelijk.

Wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken, is dat ik, in het geval van de stinkende airco, vind dat de ontwerpers wel eens met een dummy-proof oplossing zouden kunnen komen. Jullie zijn geheel vrij daar anders over te denken.

Met vriendelijke groet,

Rallye
 

Gieliovd

Forumguru
Wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken, is dat ik, in het geval van de stinkende airco, vind dat de ontwerpers wel eens met een dummy-proof oplossing zouden kunnen komen. Jullie zijn geheel vrij daar anders over te denken.
Eens! Dit heet innovatie. :xyxthumbs:
 

Captain Hook

Forumguru
Eens! Dit heet innovatie. :xyxthumbs:
Ja, dat zei ik ook al. Met daarbij een hele waslijst aan suggesties en de constatering dat mensen (die niet in techniek geïnteresseerd zijn) toch geen (in hun ogen) lastige/ingewikkelde handelingen gaan doen.

Maar vervolgens wordt alleen maar geschreeuwd dat de gebruiker niet wil luisteren... Tja. :confused:
Laten we er maar over ophouden, want goede bedoelingen worden blijkbaar verkeerd uitgelegd. :eek:
 
Check! Innovatie is goed...

Aangezien we het de hele tijd over airco hebben, effe één klacht van mij dan nog over ontwasemen in de winter. Misschien haalt dat de angel ook uit alle discussies... ;)

In mijn huidige Octavia II uit 2005 (met climate control) zit een beveiliging op de airco zodat deze niet aangezet kan worden, volgens mij onder de 4 of 5 graden celsius buitentemperatuur. En dan ook geen airco (=droge lucht) met de verwarming hoog dus.

Dit resulteert er dus in dat je vrijwel niet kunt ontwasemen in de winter als het koud is. Dit is nou JUIST het moment dat je de airco dus wel keihard nodig hebt!
In mijn Nissan Primera uit 1995 zat deze beveiliging niet, en die airco deed het dan ook als het vroor buiten, wat altijd wél lekker snel ontwasemde. Waarschijnlijk heb ik met mijn Nissan dan geluk gehad dat mijn airco leidingen zelf niet bevroren op die momenten, en is mijn Octavia met de vries-beveiliging dus een stuk geavanceerder, maar wel irritant... Ziezo!
 

TheoStek

Forumguru
Dit is nou JUIST het moment dat je de airco dus wel keihard nodig hebt!
Nee want het koudemiddel is een condenseerbaar gas en komt/kan in drie vormen voorkomen.
Het koudemiddel heeft een kritische temperatuur (100.9 c°) en druk (40,6bar )
Het kookpunt is -26c° bij 1 bar atmosferische druk.
1,8 bar effectieve druk in het systeem heeft het koudemiddel bij deze druk een temperatuur van -1 C°
Als de temperatuur daalt, daalt ook de druk, de lagedrukschakelaar treed dan in werking en zet het systeem buitenwerking.

Hoe lager de druk wordt, heeft het koudemiddel nog altijd de eigenschap te verdampen, en moet het systeem uitgeschakeld worden, om bevriezing te voorkomen.

In mijn Nissan Primera uit 1995 zat deze beveiliging niet, en die airco deed het dan ook als het vroor buiten, wat altijd wél lekker snel ontwasemde.

Die heeft die beveiliging wel gehad, en zal hoogst waarschijnlijk niet gewerkt hebben, lagedrukschakelaar defect, of bevroren vocht wat de suggestie heeft gewekt dat de druk hoog genoeg was.
En als het handmatig systeem is geweest, zal eerst de verdamper bevriezen en brengt de antirijp sensor het systeem buiten werking.
 
Dus .. het is een moment waarop de gebruiker de airco wél nodig heeft.
Maar .. door technische omstandigheden kan de gebruiker de airco dan niet gebruiken.
Conclusie .. er moet iets op gevonden om ook dan de ramen te kunnen ontwasemen (al dan niet via de airco).

Wederom, de (technische) beperkingen moeten niet leiden tot het (gedeeltelijk) niet gebruiken van een toepassing.
In tegendeel, ze moeten leiden tot het zoeken naar een oplossing zodat die toepassing (al dan niet in een andere vorm) alsnog kan worden gebruikt.

We werken toch ook niet meer met MS DOS? (Of Win 98, voor de wat jongeren onder ons.) En nee, Windows Vista is ook niet zaligmakend, daarom staat Windows 7 al weer voor de deur. Die is nóg gebruiksvriendelijker dan de vorige. Of dit ooit ophoudt? Nee, want het kan altijd beter. En dat is maar goed ook!

.
 

EdK

Forumguru
Dus .. het is een moment waarop de gebruiker de airco wél nodig heeft.
Maar .. door technische omstandigheden kan de gebruiker de airco dan niet gebruiken.
Conclusie .. er moet iets op gevonden om ook dan de ramen te kunnen ontwasemen (al dan niet via de airco).

Wederom, de (technische) beperkingen moeten niet leiden tot het (gedeeltelijk) niet gebruiken van een toepassing.
In tegendeel, ze moeten leiden tot het zoeken naar een oplossing zodat die toepassing (al dan niet in een andere vorm) alsnog kan worden gebruikt.

We werken toch ook niet meer met MS DOS? (Of Win 98, voor de wat jongeren onder ons.) En nee, Windows Vista is ook niet zaligmakend, daarom staat Windows 7 al weer voor de deur. Die is nóg gebruiksvriendelijker dan de vorige. Of dit ooit ophoudt? Nee, want het kan altijd beter. En dat is maar goed ook!

.
Ach in principe is dit zo op te lossen !
Men nemen de achterruit verwarming in het voorruit en je raam is binnen kortste tijd ontwasemd !
Alleen worden de draadjes niet geaccepteerd door de wegenverkeerswet en vandaar dat het systeem alleen op de achterruit te vinden is !

Maar men is er wel eens mee bezig geweest, maar hoe dit gedaan werd weet ik niet meer en of het voldeed weet ik ook niet !

Weet wel dat een van de eerste systeemhelmen van BMW ook in het vizier als optie een verwarming hadden om het beslaan tegen te gaan !
Maar met de latere systeemhelmen werd het niet meer toegepast ! reden weet ik niet , maar nu wordt het bij sommige helm leveranciers opgelost met een dubbelglas systeem van het vizier maar is ook niet optimaal !

Een voorruit bestaat uit meerdere lagen glas met een folie ertussen, als die folie nu eens weerstandsgevoelig zou zijn dan kun je er een + en - aan koppellen en heb je een soort van elektrische verwarming !
Maar of het afdoende werkt zou ik niet kunnen zeggen !
 

Ronnie

Forumguru
Ford heeft al een elecrische, onzichtbare voorruitverwarming. Ik was op vakantie naar Frankrijk met een Ford Transit 300 cdti(nieuw) personenbusje ,9 pers.,daarin was het al toegepast.
 

TheoStek

Forumguru
Wederom, de (technische) beperkingen moeten niet leiden tot het (gedeeltelijk) niet gebruiken van een toepassing.
In tegendeel, ze moeten leiden tot het zoeken naar een oplossing zodat die toepassing (al dan niet in een andere vorm) alsnog kan worden gebruikt.

Wettelijk gezien mag je de technische mogelijkheid, grootlicht of mistlicht(en) NIET gebruiken, maar wel bij uitzonderingen.

Mogelijk kan een gas installatie ingebouwd worden voor een voertuig, technisch gezien start deze altijd op benzine.

Technisch gezien werd airco ontworpen om de temperatuur te verlagen en werd ontdekt dat deze ook de lucht droogt, weer later werd de climate control ontdekt met de funktie auto, toch bleef het moeilijk om een gas te vinden wat ook in de winter gebruikt kan worden.
Ter bescherming van het systeem en de eigenschappen van het gas, werd logisch geredeneeerd, dat het systeem beveiligd moest worden.

Het is heel gemakkelijk gezegd en verwoord, dat innovatie hier verandering in moet brengen.
Zet je dan de neer en bedenk als 'n Mc Giver de oplossing, verbeter de ontwikkeling waar o.a. DUPONT heeft gefaald.
Nee dat kan niet, want we zijn maar een broeki, en natuurkunde interesseerde ons niet, maar hebben wel het grootste woord en overal iets op aan te merken.

DOE het DAN, vat de Koe bij de horens en zorg ervoor dat alle uitspraken van innovatie verbeterd worden.
Er wordt net gedaan of de ingenieurs hiervan de schuld zijn, omdat een 10 tal mensen willen hebben dat de airco werkt in de winter, en niet gaat stinken.

De beste stuurlui staan aan wal! maar kunnen ze dat wat ze graag willen verwezenlijken?

De ontwerpers zijn wel ergens anders mee bezig, met dit soort uitlatingen of beweringen, maar oooh wat zijn we toch maar al te blij dat de koelkast is uitgevonden.

Met het laatste bedoel ik dat, R134a eruit gaat vliegen, vanaf 2011 krijgt geen enkele NIEUWE auto nog een Europese goedkeurring wanneer het airco systeem werkt op R134A.

Als laatste koop een auto met standkachel, Volvo, en Opel o.a zijn al voorzien hiermee als extra optie, of men kopen een Passaat.
Zo niet koop dan een Zibro Kamin en zet deze in de winter in het voertuig, of parkeer je auto in een verwarmde garage.
 

EdK

Forumguru
mmmmmm , gebruik de koelkast alleen maar om het bier koud te houden !
IJs eet ik meteen op en heeft zodoende geen tijd om te smelten.
En waar heb ik voor de rest een koelkast voor nodig ? Ham ?? nee hangt in de schoorsteen net als vroegel me opa deed !! :D
 
Wettelijk gezien mag je de technische mogelijkheid, grootlicht of mistlicht(en) NIET gebruiken, maar wel bij uitzonderingen.
En oa daarom, is het verplicht een auto zo te construeren, dat je niet alléén je mistlampen mag ontsteken. En daarom zie je ook een waarschuwingslampje in je dashboard als je bepaalde lichten hebt ontstoken. Dit ter voorkoming dat het 'per ongeluk' gebeurd, om het systeem fool-proof te maken.

Het is heel gemakkelijk gezegd en verwoord, dat innovatie hier verandering in moet brengen.
Zet je dan de neer en bedenk als 'n Mc Giver de oplossing, verbeter de ontwikkeling waar o.a. DUPONT heeft gefaald.
Ik ben in mijn werk dagelijks bezig met verbeteringen/aanpassingen aan bestaande systemen en het controleren of iets wel volgens specificaties is gebouwd. En zo doet iedereen zijn vast best op zijn eigen vakgebied. Maar niet iedereen is een natuurkundige / airco ontwerper.

Nee dat kan niet, want we zijn maar een broeki, en natuurkunde interesseerde ons niet, maar hebben wel het grootste woord en overal iets op aan te merken.
Gelukkig wel. Want als niemand zijn mond open doet, wordt een probleem nooit aan de orde gesteld. En dan wordt er dus ook nooit iets opgelost/verbeterd.

Er wordt net gedaan of de ingenieurs hiervan de schuld zijn, omdat een 10 tal mensen willen hebben dat de airco werkt in de winter, en niet gaat stinken.
Nee, er is door niemand gezegd dat ingenieurs hieraan schuldig zijn. Er wordt alleen gezegd dat hier een prachtkans voor ingenieurs ligt om hier een oplossing voor te vinden (en misschien zijn ze daar ook al druk mee bezig). En dat dit uiteraard niet de taak van de gebruikers is.
(En het gaat vast om wel meer dan een 10-tal gebruikers..

Met het laatste bedoel ik dat, R134a eruit gaat vliegen, vanaf 2011 krijgt geen enkele NIEUWE auto nog een Europese goedkeurring wanneer het airco systeem werkt op R134A.
Ja en? Daar heb ik als gebruiker toch helemaal niets mee te maken? Wat kan het mij nou schelen wáár de airco mee gevuld is? Als ik naar de garage ga, dan verwacht ik dat de garagist weet hoe hij het op moet lossen, dat is zíjn werk. Dat ga ik hem toch niet vertellen?

Ik denk dat het systeem met voorruit verwarming (soortgelijk aan de achterruit verwarming) erg duur is. Ik heb ooit een auto gehad die dat had; dat waren hele dunnen draadjes die je nauwelijks zag. Het nadeel is misschien ook wel dat ze nogal gevoelig zijn (net als de achteruitverwarming) voor harde voorwerpen. En die worden op de voorruit nogal vaak gebruikt (zuignapen, stikkers verwijderen, etc.).

Er zijn al een aantal oplossingen aangedragen (beveiliging dat de airco bij te lage buitentemperatuur niet werkt, airco blower -nadat de auto is uitgezet- nog laten blazen om de condensvorming tegen te gaan) en ik kan me voorstellen dat autobouwers inbouwen dat automatisch de 1e vijf minuten de airco op recycle staat (en daarna automatisch op 'verse lucht'). En het zou me niets verbazen als één of meerdere van deze (of niet genoemde) oplossingen binnekort werkelijkheid gaat worden.

Tenslotte @Theo: niemand verwacht van jou persoonlijk dat jij het airco probleem gaat oplossen. En niemand vindt dat jij persoonlijk verantwoordelijk voor het 'probleem' bent.

.
 
Bovenaan Onderaan