Motorolie en service-interval

Tees

Donateur
@hemi24 waarom? Als die de juiste certificering heeft, heeft de autofabrikant het goedgekeurd.. anders geen certificering.
Die normering is niets meer dan dat: een norm waar een olie minimaal aan moet voldoen. Het zal geen schade doen, maar een A-merk zal kwalitatief vaak wel degelijk beter zijn. Of je dat verschil ooit zult merken is de vraag, meer of minder slijtage door gebruik van een serviceartikel als olie is in de praktijk vrijwel nooit te achterhalen. Daarom hebben die grote olieboeren allerhande labtesten om dat te bepalen.

Hetzelfde geldt voor banden: alle banden op de Europese markt voldoen aan de minimumeisen. Maar toch presteert een Chinees C-merk beduidend minder dan een A-merk zoals Michelin. Daarbij is de relatie alleen wél snel te merken aan t gedrag van de auto.
 

gehaktbal

Forumguru
Ik vind de vergelijking met banden nogal mank gaan.
Bij motorolie wil ik dat de motor beschermd is tot ten minste de volgende verversing. En die minimale eis doet dat, het is immers de minimale eis waar de motor voor ontworpen is door de autofabrikant, die datzelfde keurmerk uitgeeft.
 

Tees

Donateur
En de minimale eisen van een band zijn er om een bepaal veiligheidsniveau te garanderen. Maar als dat niveau bijv een remweg van 35m is, kan band X 35m halen en band A 28m.
Als de oliespecificicatie een wrijvingscoefficient van 0.8 voorschrijft, en motorolie X haalt 0.8, kan motorolie A nog steeds 0.5 halen.
Nogmaals: zal je verschil merken? Waarschijnlijk niet. Kan het verschil maken? Absoluut.
 
Bovenaan Onderaan