Motorolie en service-interval

Roversnest

Nieuw lid
Goedenavond, ben in 't bezit van een Fabia combi 3 met 81 kw motor, volgens de dealer hoeft er pas bij 30000 km voor de eerste keer olieververst te worden, waarbij er ruim vooraf een melding op het info scherm komt. Ik zag dat het oliepijl wat gezakt is en zal dan om de 30000 km te halen olie moeten bijvullen. Kunnen jullie aangeven welke olie met specificaties de juiste is. Klopt de eerste olieverversing bij 30000 Km?
 

CDK

Forumguru
Of max 30000km Of max 2 jaar

Onderstaand de juiste olie

IMG_0146.JPG

Koop maar vast een flacon, want aan tussentijds bijvullen zal je niet ontkomen vrees ik ;)
 

Spierings

Forumguru
Olie dient ergens tussen de 15.000 en 30.000 km ververst te worden..
Afhankelijk van je manier van rijden zal de wagen berekenen wanneer dit moet en weergeven..
 

Roversnest

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties, heb altijd Castrol gebruikt, maar kon alleen de 5W30 vinden. Is een voordeel met 0W30 Olie? EdgeProff__65063_zoom.jpg
 

Bijlagen

  • EdgeProff__65063_zoom.jpg
    EdgeProff__65063_zoom.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 15

JeroenHamann

Forumguru
Persoonlijk zou ik kiezen voor om de 15.000 km beter voor de motor.
Ik heb de Addinol Super Light Olie 5 W 40 in de Skoda Superb 1.8 TSI
Kijk eens op de site van Addinol welke Olie jij kan gebruiken voor je Fabia.
OP Ebay of Amazon kan je goedkoop bestellen en krijg je met de code "Welkom" nog € 10 korting meen ik
 

Cordoba

Forumguru
@Roversnest Castrol heeft die ook gewoon hoor:
castrol-edge-titanium-0w-30-c3-1-liter-front-500x500.jpg

specificaties:
  • SAE 0W-30;
  • ACEA C3;
  • API SN;
  • VW 502 00/ 505 00;
 

V-Strom

Actief lid
Als je om de 30.000 km de eerste beurt moet dan zit er zeker longlife olie in en wel:
5W/30 longlife full syntetisch (0W/30 kan ook maakt niets uit) merk maakt ook niet zo veel uit.
Dealer hanteert doorgaans Castrol of Texaco bulk. 0 of 5W/30.
Ik ga meestal voor Q8 5W/30 full syntetisch , die is een stuk goedkoper.
 

CDK

Forumguru
in Nederland zijn de dealers door importeur Pon VERPLICHT om voor alle recente modellen de 0W30 variant te gebruiken, voorheen was in geval van longlife service de 5w30 variant van toepassing.
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Ik dacht dat er maar 2 verschillende VW specificaties waren, en aangezien er 2 opstonden dacht ik de juiste te hebben, maar dus wel 2 VW specificaties, maar blijkbaar de verkeerde. :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

Mogas

Forumguru
Wie weet hoeveel liter er eigenlijk in de Faab met een 1.2 110 PK gaat
Heb met m'n pensioen een voorraadje olie mee gekregen
Weet alleen niet hoeveel flessen ik mee moet geven
De Faab gaat as woensdag voor z'n 1e beurt (30.000)

 

oco1979

Forumguru
dat je zal moeten bijvullen tussen 0 - 30.000km is zeker.
Tis ook te zien en welke tijdspanne je 30.000km bereikt.
Persoonlijk 15.000-20.000km al meer dan voldoende moeten zijn.
 

Mogas

Forumguru
Hij kwam met dezelfde olie toen ik het vroeg ,Er staat op deze dezelfde codering op als op de olie waar hij mee kwam
Maakt weinig uit ,Ze gooien maar vrolijk deze olie erin want ik ga die niet wegmikken
En anders zijn er nog andere dealers ...
 

V-Strom

Actief lid
Onze Skoda Fabia heeft onlangs een 30.000 km beurt gehad bij de dealer en ze hadden er gewoon weer Long Life 5W-30 ingedaan (bulk), stond ook op de rekening.
Na mijn vraag of ze geen 0W-30 moesten gebruiken zei de monteur dat ze eerst de voorraad opmaken
en dan waarschijnlijk overgaan op Long Life 0W-30 maar die kun je 100% door elkaar heen gebruiken.
Dus vol synthetische Long Life olie van Shell, Havoline, BP, Q8... maakt niets uit
zolang ze maar voldoen aan de 504.00 en 507.00 specificatie.
Ik gebruik voor eventueel bij te vullen: Q8 Formula VX Long Life 5W-30 (ook te koop bij BP shops)
of Havoline pro ds V Long Life 5w-30 (Te koop bij Texaco shops)
Olie verversing Long Life om de 30.000 km of bij minder km`s ,om de 2jaar.
 
Laatst bewerkt:

Mogas

Forumguru
Afgelopen woensdag is de Faab bij de dealer geweest ,Eigen olie erin en een kortingsbon van 25 euries van de importeur was ik 162 euries kwijt ,Loopt weer als een zonnetje
 
Bovenaan Onderaan