Motorolie en service-interval

Mogas

Forumguru
in Nederland zijn de dealers door importeur Pon VERPLICHT om voor alle recente modellen de 0W30 variant te gebruiken, voorheen was in geval van longlife service de 5w30 variant van toepassing.


Pon kan verplichten wat ie wil maar daar hoef je je dus niet aan te houden
Zolang je bij een bovag bedrijf je wagen brengt en ze gebruiken de juiste spullen dan heb je nog steeds garantie
de Montiwet schrijft dit voor http://www.autoonderhoudplan.nl/onderhoud-met-fabrieksgarantie/

Maatje van me heeft bij zo'n onderhoudsgarage gewerkt ,Deze jongens werken op contract voor lease maatschappijen en dat scheelt hun bakken vol geld ,Hebben gewoon garantie op alle wagens ,zolang ze er de voor de wagen geschikte spullen voor gebruiken
 

Spierings

Forumguru
Pon kan verplichten wat ie wil maar daar hoef je je dus niet aan te houden
Zolang je bij een bovag bedrijf je wagen brengt en ze gebruiken de juiste spullen dan heb je nog steeds garantie
de Montiwet schrijft dit voor http://www.autoonderhoudplan.nl/onderhoud-met-fabrieksgarantie/

Maatje van me heeft bij zo'n onderhoudsgarage gewerkt ,Deze jongens werken op contract voor lease maatschappijen en dat scheelt hun bakken vol geld ,Hebben gewoon garantie op alle wagens ,zolang ze er de voor de wagen geschikte spullen voor gebruiken
Corné heeft het niet over garantie, BOVAG bedrijven of andere garage bedrijfjes.... Hij heeft het over de dealers. Deze zijn door Pon verplicht bepaalde olie te gebruiken, de av-l 0w30...

Wat een ander doet zal Pon een zorg zijn, zolang deze maar aan de specificaties voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mogas

Forumguru
Maar men komt dus bij de dealers wel met het verhaal dat je naar je garantie kunt fluiten als je het onderhoud niet bij hun doet. Zelf meegemaakt ,En als je ze dan op die wet wijst dan kijken ze als de beroemde aap in het roestige horloge
 

Spierings

Forumguru
Heb het zelf ook eens mee gemaakt met mijn Seat, maar daar ging de opmerking van Corné helemaal niet over..

Maar wil je kans op coulance hebben is onderhoud bij een dealer meestal wel een vereiste...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fanSkoda-VW

Forumguru
F3C 110 pk - DSG | 04-2016 , nu bijna 30k gelopen. Nog nimmer wat bij hoeven te vullen.
Ik hoop wel dat het meldingslampje -indien nodig- werkt.
Dat was bij mijn brommer niet het geval :( . Dure grap.
 

oco1979

Forumguru
Meten is weten,vandaag nog audi a3 2.0l vanb 19569km,olie bijvullen. Bijna één liter om tot aan max te geraken.
Intervals van 30.000Km is te lang,kan s dat je moet iets bijvullen is groot.
Nu gelezen van een bepaald merk,ontsnapt me even wie het was,dat interval van 50.000Km of 2 jaar. :pieker:
Onze iveco's daily's moeten om de 40.000km(doen ook 100.000km per jaar).
Vorige versies niets bijvullen nu deze nieuwe type 2015 wel.
 

AFLinden

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het resetten van de service interval met een VCDS Hex V2 stekker met Ross-tech software?
Fabia Combi TSI 1.2 uit 2017. Wil longlife versie activeren.
 

oco1979

Forumguru
Bij 30.000 km of om 2 jaar longlife olie verversen is niet te lang, echter het
houd niet in dat je gedurende die tijd geen olie hoeft te controleren c.q. bijvullen.

Mijn ervaring en van anderen(collega's,garagehouders……) is het beter dat je vroeger de olie ververst.
Gevolgen zullen niet direct in het begin voorkomen maar eerder op later kmstand.
Wat ook van belang is hoe vlug je aan 30.000km zit en als je niet aan 30.000km geraak binnen de 2 jaar,ververs ze toch maar.
Eerste pijnpunt van de motor is de turbo,als deze geen of weinig smering van de olie krijg zal deze vroegtijdig defect gaan.

Keuze lig aan jou...
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Diverse mensen schrijven: "dat je zal moeten bijvullen tussen 0 - 30.000km is zeker ".
Nou mooi niet, ik heb nu 40k op de teller staan van mijn Fab 3 combi.
Bij 30k volgens de autocomputer een beurt laten geven.
Alles was en is oké, maar olie bijvullen? Nog nooit gedaan.

Ook bij de F1 met goed 100k op de teller toen deze ingeruild werd nog nimmer zelf de olie bijgevuld.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
@ V-Strom , klopt dat doe ik óók.
Maar ook belast ik de motor niet meteen 100% bij het wegrijden met koude motor.
Nu heb ik geen garage onder het huis, dus de auto hoeft niet eerst de helling op.

grts

p.s. ik rij ca. 15.000 / jaar. Dus dat komt wel heel mooi uit met de serviceinterval.
 

Roversnest

Nieuw lid
Goedendag, ik heb een Fabia lll 1.2 110pk van 2015, voorheen werd olie ververst elke 30.000km; nu moet de olie ververst worden om de 15.000. Voorheen gebruikte ik Castrol edge 5W30LL olie. wat adviseren jullie?

Mvg, Jan
 

Tees

Donateur
Ik zou die blijven gebruiken. Ik gooi zelf ook jaarlijks (ongeveer 8-10k km voor mij) Castrol Edge LL erin. Als je dit zelf doet en online koopt, dan scheelt het misschien €10 voor 5L t.o.v. een niet-LL maar wel kwalitatief hoogwaardige olie. Voor dat verschil gooi ik er zelf met plezier gewoon LL in.
 

Maggy

Forumguru
Waarschijnlijk omdat er manueel gereset is, dan springt ie sws terug naar 15k.
Longlife interval gaat altijd via vcds/obdeleven of een andere reader.
Buiten dat, wisselen om de 15k is veel beter voor het blok.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

gehaktbal

Forumguru
Ik zal mijn standaard quote er maar weer eens in gooien:
"Het maakt geen ene bal uit welke olie je precies pakt (kwa merk). Je moet letten op certificering en viscositeit. Als de olie daaraan voldoet, dan is zelfs W5-olie van de Lidl helemaal prima".

Zelf wissel ik welke 15.000 km en dat gaat tot nu toe nog goed (zit bijna op 270.000 km met een 1.4 TSI uit 2013).
 

Maggy

Forumguru
Ik kwak, al jaren, longlife olie in het blok, van shell, (0W30av-l, tis een diesel) en dat gaat er gewoon na 15k uit. (Ik= ouderwets)
 
Bovenaan Onderaan