Motorolie en service-interval

B.Stuurder

Forumguru
Vanmiddag olie bijgevuld, 400 cc na 4500 km. 0w30 van Shell, volsynthetisch. Grappig genoeg stond er op de plank dat deze olie voor auto's vóór 2001 is......
Ik kon overigens in het instructieboekje nergens vinden welke olie er in moet, gelukkig had ik eerder dit topic gezien.:thumbsup:
 

V-Strom

Actief lid
Ik denk dat de Skoda Octavia 3 1.8 TSI andere olie (specificaties) behoefd dan een
Fabia 3 1.2 TSI 81 Kw van de vraagsteller in dit Fabia 3 forum.
 

Mogas

Forumguru
in Nederland zijn de dealers door importeur Pon VERPLICHT om voor alle recente modellen de 0W30 variant te gebruiken, voorheen was in geval van longlife service de 5w30 variant van toepassing.


Pon kan verplichten wat ie wil maar daar hoef je je dus niet aan te houden
Zolang je bij een bovag bedrijf je wagen brengt en ze gebruiken de juiste spullen dan heb je nog steeds garantie
de Montiwet schrijft dit voor http://www.autoonderhoudplan.nl/onderhoud-met-fabrieksgarantie/

Maatje van me heeft bij zo'n onderhoudsgarage gewerkt ,Deze jongens werken op contract voor lease maatschappijen en dat scheelt hun bakken vol geld ,Hebben gewoon garantie op alle wagens ,zolang ze er de voor de wagen geschikte spullen voor gebruiken
 

Spierings

Forumguru
Pon kan verplichten wat ie wil maar daar hoef je je dus niet aan te houden
Zolang je bij een bovag bedrijf je wagen brengt en ze gebruiken de juiste spullen dan heb je nog steeds garantie
de Montiwet schrijft dit voor http://www.autoonderhoudplan.nl/onderhoud-met-fabrieksgarantie/

Maatje van me heeft bij zo'n onderhoudsgarage gewerkt ,Deze jongens werken op contract voor lease maatschappijen en dat scheelt hun bakken vol geld ,Hebben gewoon garantie op alle wagens ,zolang ze er de voor de wagen geschikte spullen voor gebruiken
Corné heeft het niet over garantie, BOVAG bedrijven of andere garage bedrijfjes.... Hij heeft het over de dealers. Deze zijn door Pon verplicht bepaalde olie te gebruiken, de av-l 0w30...

Wat een ander doet zal Pon een zorg zijn, zolang deze maar aan de specificaties voldoet.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mogas

Forumguru
Maar men komt dus bij de dealers wel met het verhaal dat je naar je garantie kunt fluiten als je het onderhoud niet bij hun doet. Zelf meegemaakt ,En als je ze dan op die wet wijst dan kijken ze als de beroemde aap in het roestige horloge
 

Spierings

Forumguru
Heb het zelf ook eens mee gemaakt met mijn Seat, maar daar ging de opmerking van Corné helemaal niet over..

Maar wil je kans op coulance hebben is onderhoud bij een dealer meestal wel een vereiste...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fanSkoda-VW

Donateur
F3C 110 pk - DSG | 04-2016 , nu bijna 30k gelopen. Nog nimmer wat bij hoeven te vullen.
Ik hoop wel dat het meldingslampje -indien nodig- werkt.
Dat was bij mijn brommer niet het geval :( . Dure grap.
 

oco1979

Forumguru
Meten is weten,vandaag nog audi a3 2.0l vanb 19569km,olie bijvullen. Bijna één liter om tot aan max te geraken.
Intervals van 30.000Km is te lang,kan s dat je moet iets bijvullen is groot.
Nu gelezen van een bepaald merk,ontsnapt me even wie het was,dat interval van 50.000Km of 2 jaar. :pieker:
Onze iveco's daily's moeten om de 40.000km(doen ook 100.000km per jaar).
Vorige versies niets bijvullen nu deze nieuwe type 2015 wel.
 

V-Strom

Actief lid
Meten is weten,vandaag nog audi a3 2.0l vanb 19569km,olie bijvullen. Bijna één liter om tot aan max te geraken.
Intervals van 30.000Km is te lang,kan s dat je moet iets bijvullen is groot.
Nu gelezen van een bepaald merk,ontsnapt me even wie het was,dat interval van 50.000Km of 2 jaar. :pieker:
Onze iveco's daily's moeten om de 40.000km(doen ook 100.000km per jaar).
Vorige versies niets bijvullen nu deze nieuwe type 2015 wel.


Bij 30.000 km of om 2 jaar longlife olie verversen is niet te lang, echter het
houd niet in dat je gedurende die tijd geen olie hoeft te controleren c.q. bijvullen.
 
Laatst bewerkt:

AFLinden

Nieuw lid
Heeft iemand ervaring met het resetten van de service interval met een VCDS Hex V2 stekker met Ross-tech software?
Fabia Combi TSI 1.2 uit 2017. Wil longlife versie activeren.
 

oco1979

Forumguru
Bij 30.000 km of om 2 jaar longlife olie verversen is niet te lang, echter het
houd niet in dat je gedurende die tijd geen olie hoeft te controleren c.q. bijvullen.

Mijn ervaring en van anderen(collega's,garagehouders……) is het beter dat je vroeger de olie ververst.
Gevolgen zullen niet direct in het begin voorkomen maar eerder op later kmstand.
Wat ook van belang is hoe vlug je aan 30.000km zit en als je niet aan 30.000km geraak binnen de 2 jaar,ververs ze toch maar.
Eerste pijnpunt van de motor is de turbo,als deze geen of weinig smering van de olie krijg zal deze vroegtijdig defect gaan.

Keuze lig aan jou...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Diverse mensen schrijven: "dat je zal moeten bijvullen tussen 0 - 30.000km is zeker ".
Nou mooi niet, ik heb nu 40k op de teller staan van mijn Fab 3 combi.
Bij 30k volgens de autocomputer een beurt laten geven.
Alles was en is oké, maar olie bijvullen? Nog nooit gedaan.

Ook bij de F1 met goed 100k op de teller toen deze ingeruild werd nog nimmer zelf de olie bijgevuld.
 

V-Strom

Actief lid
Mijn ervaring en van anderen(collega's,garagehouders……) is het beter dat je vroeger de olie ververst.
Gevolgen zullen niet direct in het begin voorkomen maar eerder op later kmstand.
Wat ook van belang is hoe vlug je aan 30.000km zit en als je niet aan 30.000km geraak binnen de 2 jaar,ververs ze toch maar.
Eerste pijnpunt van de motor is de turbo,als deze geen of weinig smering van de olie krijg zal deze vroegtijdig defect gaan.

Keuze lig aan jou...
Tegenwoordige (longlive) olie is van dermate kwaliteit dat je er wel veel meer dan 30.000 Km mee kunt rijden als je de auto met regelmaat goed warm rijd (dus niet steeds naar de brievenbus vice versa),mits dit binnen 2 jaar gebeurt en wel voorgeschreven en niet van de Hema of Gamma end.
Ik weet niet hoe jij met je auto (turbo) omgaat maar ik laat de motor altijd eventjes tot rust komen voordat ik hem uitzet en heb het start-stop gebeuren uitgeschakeld.
Verder laat ik mijn centen niet uit de zak kloppen door z.g. collega's,garagehouders……
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
@ V-Strom , klopt dat doe ik óók.
Maar ook belast ik de motor niet meteen 100% bij het wegrijden met koude motor.
Nu heb ik geen garage onder het huis, dus de auto hoeft niet eerst de helling op.

grts

p.s. ik rij ca. 15.000 / jaar. Dus dat komt wel heel mooi uit met de serviceinterval.
 
Bovenaan Onderaan