maarten77
Actief lid
Hallo Octavia gebruikers,
Ik ben me aan het oriënteren op de OC3 en heb proef gereden in de 1.4 zowel handgeschakeld en de DSG. De voorkeur tussen beiden valt voor mij uit in voordeel van de DSG. Ik rij daar nu ook al mee (audi s-tronic) en ik ben daardoor inmiddels gewend aan laagtoerig en stil rijden.
Tijdens de proefrit zat de handgeschakelde 1.4 TSI bij een snelheid van 100 km/uur rond de 2.500 toeren, en dat vind ik wat aan de hoge kant en ik begon hem ook te horen. Terwijl de DSG op dezelfde snelheid rond de 2.000 toeren zit, dankzij de 7e versnelling. In mijn beleving was de DSG daarom wat rustiger op de snelweg.
Dan nu mijn vraag... Zijn er onder jullie ook mensen die de 1.4 hebben gereden en daarnaast ook de 2.0 TDI of de 1.8 TSI? En kunnen jullie dan vertellen over verschil in beleving?
De 2.0 TDI is op papier even snel van 0 naar 100 als de 1.4 TSI. Mij lijkt de 2.0 rustiger, omdat deze minder toeren maakt op hoge snelheden, ten opzichte van de TSI's. Anderzijds staat de 1.4 TSI bekend als een zeer stille krachtbron met soepele loop, terwijl ik lees dat de TDI's (logischerwijs) een dieselbrom(metje) laten horen. Ook kan ik me voorstellen dat de 'snelheidsbeleving' in de 2.0 TDI anders is dan de 1.4 TSI, vanwege het aanwezige koppel.
En dan ben ik ook benieuwd naar de 1.8 TSI ten opzichte van de 1.4. Ik heb het idee dat er weinig mensen zijn de 1.8 kopen. Waarschijnlijk ook ivm bijtelling. Is er iemand die de 1.8 heeft gereden en is die stap de meerprijs waard? Het koppel van de 1.8 is even hoog (gemaximeerd op 250Nm) maar wel over een breder toerenbereik beschikbaar. En er zijn natuurlijk wat meer paarden. Is het echter ook een prettigere motor, is het loopwerk even stil als de 1.4 (ik heb weleens ergens gelezen dat ie wat rauwer is).
Ik kan natuurlijk ook zelf nog wat proefritten maken in verschillende motoriseringen, maar ik zou het leuk vinden om jullie ervaringen te lezen.
Thanx!
Ik ben me aan het oriënteren op de OC3 en heb proef gereden in de 1.4 zowel handgeschakeld en de DSG. De voorkeur tussen beiden valt voor mij uit in voordeel van de DSG. Ik rij daar nu ook al mee (audi s-tronic) en ik ben daardoor inmiddels gewend aan laagtoerig en stil rijden.
Tijdens de proefrit zat de handgeschakelde 1.4 TSI bij een snelheid van 100 km/uur rond de 2.500 toeren, en dat vind ik wat aan de hoge kant en ik begon hem ook te horen. Terwijl de DSG op dezelfde snelheid rond de 2.000 toeren zit, dankzij de 7e versnelling. In mijn beleving was de DSG daarom wat rustiger op de snelweg.
Dan nu mijn vraag... Zijn er onder jullie ook mensen die de 1.4 hebben gereden en daarnaast ook de 2.0 TDI of de 1.8 TSI? En kunnen jullie dan vertellen over verschil in beleving?
De 2.0 TDI is op papier even snel van 0 naar 100 als de 1.4 TSI. Mij lijkt de 2.0 rustiger, omdat deze minder toeren maakt op hoge snelheden, ten opzichte van de TSI's. Anderzijds staat de 1.4 TSI bekend als een zeer stille krachtbron met soepele loop, terwijl ik lees dat de TDI's (logischerwijs) een dieselbrom(metje) laten horen. Ook kan ik me voorstellen dat de 'snelheidsbeleving' in de 2.0 TDI anders is dan de 1.4 TSI, vanwege het aanwezige koppel.
En dan ben ik ook benieuwd naar de 1.8 TSI ten opzichte van de 1.4. Ik heb het idee dat er weinig mensen zijn de 1.8 kopen. Waarschijnlijk ook ivm bijtelling. Is er iemand die de 1.8 heeft gereden en is die stap de meerprijs waard? Het koppel van de 1.8 is even hoog (gemaximeerd op 250Nm) maar wel over een breder toerenbereik beschikbaar. En er zijn natuurlijk wat meer paarden. Is het echter ook een prettigere motor, is het loopwerk even stil als de 1.4 (ik heb weleens ergens gelezen dat ie wat rauwer is).
Ik kan natuurlijk ook zelf nog wat proefritten maken in verschillende motoriseringen, maar ik zou het leuk vinden om jullie ervaringen te lezen.
Thanx!