Motor verschillen 1.6tdi

Topic in 'Superb II' gestart door JeSko, 06-12-2020.

Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.
  1. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Volgens mij niet, aangezien jij nog geen auto hebt op het MQB-platform...
     
    JeSko vindt dit leuk.

  2. JeSko

    JeSko Forumguru

    @hemi24

    Dat begrijp ik ook niet, weet niets af van die platformen en dergelijke, het zij nu zo.
     
  3. JeSko

    JeSko Forumguru

    @Ericw

    Zoals ik al privé met je heb besproken neem ik je niets kwalijk, zelf zou ik ook denken dat het allemaal hetzelfde is, als eventueel verkopende partij zou ik net hetzelfde kunnen voorhebben. Dus no hard feelings! :cheers:
     
    Ericw vindt dit leuk.
  4. Chrisjemol

    Chrisjemol Forumguru

    Ps: ik heb ook S2 facelift uit 2014, en mijn blok is exact zoals die van jesko
     
    JeSko vindt dit leuk.
  5. JeSko

    JeSko Forumguru

    Nog geen antwoord van JD zelf, zullen het te druk hebben of geen zin in iemand die ergens een tweedehands ecu gekocht heeft.
     
  6. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Ik zag dat je de box te koop had aangeboden; is vast wel een liefhebber voor die zich snel meldt!

    :thumbsup:
     
    Ericw, catch me en JeSko vinden dit leuk.
  7. JeSko

    JeSko Forumguru

    Klopt @hemi24 , laat het ons hopen :D
     
    Ericw vindt dit leuk.
  8. Ericw

    Ericw Forumguru

    Komt vast goed @JeSko. (hoop ik :jaja:)
    Is echt een mooie manier van tuning (als ie past.....:sterretjes:)
     
    JeSko vindt dit leuk.
  9. JeSko

    JeSko Forumguru

    Er zitten trouwens heel wat verschillen tussen de EA189, die ik heb, en de EA288, de nieuwere variant. Ben uit interesse deze verschillen eens wezen opzoeken, en voor de mede geïnteresseerden dit gevonden.

    - De EA288 is een noodgedwongen vervanger geweest van de EA189, dit vanwege het emissie schandaal, VW group heeft destijds de vuile EA189 vervangen in hun nog te fabriceren auto's door de EA288.

    - De EA189 werkt blijkbaar eenvoudig om de NOX waardes terug te dringen, een EA288 is gecompliceerder en maakt gebruik van Ureum (AdBlue) , om zo betere waardes te halen, hierdoor zit er meer gecompliceerde techniek in de EA288.

    - De EA189 heeft een andere waterpomp dan die in de nieuwere EA288. De EA288 waterpomp zou wederom ingewikkelder in elkaar zitten, sommigen beweren dat deze nieuwere pomp sneller de geest geeft.

    -De EA288 heeft een geupgrade balansas, deze is niet geïntegreerd met de Oliepomp, itt de EA189, wat het niet alleen betrouwbaarder zou maken, maar ook goedkoper om te vervangen --> goedkoper in werkuren omdat het makkelijker te vervangen is. En de nieuwere EA288 zou door deze balansas stabieler draaien en minder geluid produceren.

    - De EA189 gebruikt een eenvoudige basis oliepomp, de EA288 maakt gebruik van een variabele oliepomp, die gebruik maakt van een smalle rubberen riem die door een oliebad loopt. Waarom is me te technisch.

    - Turbo, deze zou op het ouder model ( weet niet of dit overal zo is) , langer onder garantie staan dan de nieuwere turbo op de 288, deze garantie loopt voor alle duidelijkheid op gesmeerde onderdelen van de Turbo.

    - Olie filter en intercooler zijn identiek aan elkaar, enkel is deze bij de EA189 makkelijker te bereiken langs de bovenkant, bij de EA288 zit deze verdoken waardoor een brug nodig is.

    - Brandstof systeem is identiek, geen verschillen hier.

    - Schijnbaar is de EA288 redelijk wat zuiniger dan de oudere EA189.

    Let wel dit is wat ik gevonden heb na wat research, kan zijn dat niet alles hieraan 100% correct is, maar er zijn toch zowiezo heel wat verschillen.
     
    Laatst aangepast: 09-12-2020
    Ericw, VAG-man en Tees vinden dit leuk.
  10. Ericw

    Ericw Forumguru

    Toch ook hier weer verschillen binnen de EA288 reeks blijkbaar, want ik had absoluut geen adblue op m'n vorige Superb's.
     
    JeSko vindt dit leuk.
  11. JeSko

    JeSko Forumguru

    Klopt @Ericw , zou zomaar kunnen dat deze info meer slaat op de VW's zelf, en dat het bij Skoda weer wat anders is, de basis van de EA288 zal echter hetzelfde zijn, alleen de finetuning en opbouw erond zal variëren, deze motor word trouwens door het hele concern gebruikt, zowel in de A6/A4 van Audi, als enkele VW's.
     
    Ericw vindt dit leuk.
  12. Tees

    Tees Forumguru

    Die motorcodes zoals EA189 en EA288 zijn eigenlijk een beetje zoals de chassidplatforms (MQB, MEB) van VAG: tis een basisplatform waarop ze de motor bouwen. Onderdelen zijn veelal modulair, waardoor ze allerlei soorten motoren kunnen bouwen met een beperkte set onderdelen. Op EA288 zijn op die manier zowel kleine 3 cylinders gebouwd (bijv de 1.2 TDI uit de Roomster) als grotere 4 cylinders als de 2.0 TDI in de Superb.

    Zie ook dit informatieve Wikipedia artikel
     
    JeSko vindt dit leuk.
  13. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @Tees : de 1.2TDI uit de Fabia/Roomster was een EA-189, maar ook daarvan is de opbouw modulair.

    Ik dacht trouwens dat de 1.6 TDI uit de EA-189 serie een lucht/lucht intercooler had, terwijl de 1.6 TDI uit de EA-288 serie een lucht/water intercooler had...
     
  14. JeSko

    JeSko Forumguru

    Mede forumer @Peterson heeft interesse in de ECU, zijn Motorcode is een CRK , 2013 Octavia 1.6 tdi, iemand een idee of dit past?
     
    Ericw vindt dit leuk.
  15. Tees

    Tees Forumguru

    Je hebt gelijk @hemi24, niet goed gelezen :pardon:

    @JeSko de CRK is een EA288 motor. Geen idee of dat dan betekent dat t past, maar de CRK is een 115 pk motor, en dat komt ook overheen met de beschrijving van de tuningbox die je postte. Dus het lijkt te kloppen.
     
    Laatst aangepast: 09-12-2020
    Peterson en JeSko vinden dit leuk.
  16. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @Tees : Ik had de 1.6 TDI in een Golf 7 Variant en dat was een CRKB met 81kW / 110pk...
     
    Peterson vindt dit leuk.
  17. Tees

    Tees Forumguru

    Zucht...je hebt opnieuw gelijk @hemi24...die Wiki-pagina die ik eerder gepost had heeft een nogal onlogische opbouw, de motorcode staat daar dikgedrukt ná de specificaties (terwijl ik eerst de code en dan de specs logischer vind).
    Tees gaat maar vroeg naar bed vanavond...

    Overigens klopt dat nog wel met die gebruiksaanwijzing, daar staat 105-115 pk.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  18. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Sorry @Tees , ben nou eenmaal een betwetertje... :D

    Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk hoor, latere versies hadden inderdaad 115 pk (eigenlijk moet je zeggen 116, aangezien het 85kW was)...
     
    Ericw en Tees vinden dit leuk.
  19. Tees

    Tees Forumguru

    Geen probleem hoor @hemi24, je mag me gerust corrigeren, moet ik maar beter lezen :lezen:
     
    Ericw en hemi24 vinden dit leuk.
  20. Ericw

    Ericw Forumguru

    Deze auto/motor staat wel op de site van JD als zijde geschikt voor de EPM (External Programmable Module) tuning, dus lijkt goed te zijn.
     
    JeSko vindt dit leuk.
Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.

Deel deze pagina