Motor verschillen 1.6tdi

Status
Niet open voor verdere reacties.

hemi24

Forumguru
Vrees er ook voor @Ericw , begrijp er niets van maar ik zie ook wat ik zie natuurlijk, een heel ander blok op beide foto's.



Bizar, mijn S2 is van 2014/05, dan zou er een CLH, CRK moeten inliggen, en geen CAY.

Volgens mij niet, aangezien jij nog geen auto hebt op het MQB-platform...
 

JeSko

Forumguru
@Ericw

Zoals ik al privé met je heb besproken neem ik je niets kwalijk, zelf zou ik ook denken dat het allemaal hetzelfde is, als eventueel verkopende partij zou ik net hetzelfde kunnen voorhebben. Dus no hard feelings! :cheers:
 

JeSko

Forumguru
Nog geen antwoord van JD zelf, zullen het te druk hebben of geen zin in iemand die ergens een tweedehands ecu gekocht heeft.
 

JeSko

Forumguru
Er zitten trouwens heel wat verschillen tussen de EA189, die ik heb, en de EA288, de nieuwere variant. Ben uit interesse deze verschillen eens wezen opzoeken, en voor de mede geïnteresseerden dit gevonden.

- De EA288 is een noodgedwongen vervanger geweest van de EA189, dit vanwege het emissie schandaal, VW group heeft destijds de vuile EA189 vervangen in hun nog te fabriceren auto's door de EA288.

- De EA189 werkt blijkbaar eenvoudig om de NOX waardes terug te dringen, een EA288 is gecompliceerder en maakt gebruik van Ureum (AdBlue) , om zo betere waardes te halen, hierdoor zit er meer gecompliceerde techniek in de EA288.

- De EA189 heeft een andere waterpomp dan die in de nieuwere EA288. De EA288 waterpomp zou wederom ingewikkelder in elkaar zitten, sommigen beweren dat deze nieuwere pomp sneller de geest geeft.

-De EA288 heeft een geupgrade balansas, deze is niet geïntegreerd met de Oliepomp, itt de EA189, wat het niet alleen betrouwbaarder zou maken, maar ook goedkoper om te vervangen --> goedkoper in werkuren omdat het makkelijker te vervangen is. En de nieuwere EA288 zou door deze balansas stabieler draaien en minder geluid produceren.

- De EA189 gebruikt een eenvoudige basis oliepomp, de EA288 maakt gebruik van een variabele oliepomp, die gebruik maakt van een smalle rubberen riem die door een oliebad loopt. Waarom is me te technisch.

- Turbo, deze zou op het ouder model ( weet niet of dit overal zo is) , langer onder garantie staan dan de nieuwere turbo op de 288, deze garantie loopt voor alle duidelijkheid op gesmeerde onderdelen van de Turbo.

- Olie filter en intercooler zijn identiek aan elkaar, enkel is deze bij de EA189 makkelijker te bereiken langs de bovenkant, bij de EA288 zit deze verdoken waardoor een brug nodig is.

- Brandstof systeem is identiek, geen verschillen hier.

- Schijnbaar is de EA288 redelijk wat zuiniger dan de oudere EA189.

Let wel dit is wat ik gevonden heb na wat research, kan zijn dat niet alles hieraan 100% correct is, maar er zijn toch zowiezo heel wat verschillen.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Toch ook hier weer verschillen binnen de EA288 reeks blijkbaar, want ik had absoluut geen adblue op m'n vorige Superb's.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @Ericw , zou zomaar kunnen dat deze info meer slaat op de VW's zelf, en dat het bij Skoda weer wat anders is, de basis van de EA288 zal echter hetzelfde zijn, alleen de finetuning en opbouw erond zal variëren, deze motor word trouwens door het hele concern gebruikt, zowel in de A6/A4 van Audi, als enkele VW's.
 

Tees

Donateur
Die motorcodes zoals EA189 en EA288 zijn eigenlijk een beetje zoals de chassidplatforms (MQB, MEB) van VAG: tis een basisplatform waarop ze de motor bouwen. Onderdelen zijn veelal modulair, waardoor ze allerlei soorten motoren kunnen bouwen met een beperkte set onderdelen. Op EA288 zijn op die manier zowel kleine 3 cylinders gebouwd (bijv de 1.2 TDI uit de Roomster) als grotere 4 cylinders als de 2.0 TDI in de Superb.

Zie ook dit informatieve Wikipedia artikel
 

hemi24

Forumguru
@Tees : de 1.2TDI uit de Fabia/Roomster was een EA-189, maar ook daarvan is de opbouw modulair.

Ik dacht trouwens dat de 1.6 TDI uit de EA-189 serie een lucht/lucht intercooler had, terwijl de 1.6 TDI uit de EA-288 serie een lucht/water intercooler had...
 

Tees

Donateur
Je hebt gelijk @hemi24, niet goed gelezen :pardon:

@JeSko de CRK is een EA288 motor. Geen idee of dat dan betekent dat t past, maar de CRK is een 115 pk motor, en dat komt ook overheen met de beschrijving van de tuningbox die je postte. Dus het lijkt te kloppen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zucht...je hebt opnieuw gelijk @hemi24...die Wiki-pagina die ik eerder gepost had heeft een nogal onlogische opbouw, de motorcode staat daar dikgedrukt ná de specificaties (terwijl ik eerst de code en dan de specs logischer vind).
Tees gaat maar vroeg naar bed vanavond...

Overigens klopt dat nog wel met die gebruiksaanwijzing, daar staat 105-115 pk.
 

hemi24

Forumguru
Sorry @Tees , ben nou eenmaal een betwetertje... :D

Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk hoor, latere versies hadden inderdaad 115 pk (eigenlijk moet je zeggen 116, aangezien het 85kW was)...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan