Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

Topic in 'Octavia I' gestart door turboturbo, 18-08-2017.

1. Spinal

Spinal Forumguru

Mooi gedaan. Slim om toch de complete pomp te vervanegn. Ik had toen die blauwe leiding gemold met uitbouwen, kwestie van eerst proberen en dan pas opzoeken hoe het moet (als het te laat is) dus ik kon nog een nieuwe leiding erin frotten en dat valt niet mee.
    Hoop dat je probleem nu verleden tijd is, maar het toch slim om die pomp een keer te vervangen. Uiteindelijk wordt de opbrengst minder en gaat je motor te arm lopen. Ik heb hiermee toen bijna mijn blok om zeep geholpen, tijdens het loggen kwam ik erachter dat de lambda onder vollast lekker 20 procent aan het bijregelen was (wat de max waarde is) mijn blok had toen 180K gelopen.

Cordoba en turboturbo vinden dit leuk.

2. turboturbo

turboturbo Forumguru

Heee @Spinal je opmerking doet me ineens denken aan de foutcodes die ik onlangs had met de lambdasondes (inmiddels vervangen) P1176 'limit attained / limiet bereikt'.

Misschien was er wel een verband met de vermoeide pomp. We zullen het niet meer weten komen, lambda's heb ik inmiddels ook beide reeds vervangen.

Had jij dan trouwens geen foutmeldingen die in die richting wezen destijds....?

Laatst aangepast: 09-06-2018
    Cordoba en oco1979 vinden dit leuk.
  3. oco1979

oco1979 Forumguru

Minder pompopbrengst word dikwijls over het hoofd gezien, zien dat er inderdaad wel brandstof aanwezig is maar kijken niet verder wat deze doe onder belasting.
    Dat is diagnose van een iets ander niveau, laten we zeggen dat het niet zoals de huis en tuin garagist die alles één voor één vervangt zonder na te denken.
    Top turbo turbo :thumbsup:

4. turboturbo

turboturbo Forumguru

Maar hoe zit het dan met het opvoer vermogen van de brandstofpomp als je flink optrekt (vollast) vergeleken met 120km/u op de snelweg rijden (deellast)?

Ik zou denken dat als de pomp het bij deellast al niet meer bij kan benen, dat je dat bij vollast al zou moeten merken?

5. Spinal

Spinal Forumguru

Ik had geen foutcodes, waarschijnlijk dat hij nog nét binnen (of op) de limiet van 20% zat. Onder deellast wordt er veel minder opbrengst van de pomp gevraagd dan onder vollast. Ik zal eens kijken of ik die log nog ergens heb op de computer.

turboturbo vindt dit leuk.
  6. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Hebben de inspuitpompen overigens niet een 'buffertje', vergelijkbaar met de vlotterkamer van een carburateur?
    Dat zou namelijk een deel van het ineens optredende 'tekort' bij vollast kunnen opvangen.
    Een (extra?) brandstoffilter in de leiding naar de injectiepomp zou die functie al kunnen hebben.

7. Cordoba

Cordoba Forumguru

Volgens mij heeft de opvoerpomp normaal een overcapaciteit, en gaat niet gebruikte brandstof vanaf de inspuitregeling weer via retourleiding naar de tank (waardoor de brandstof in de tank dus ook opwarmt). Bij even optrekken is die vollast maar heel even, en bij opschakelen heb je ook weer even een geringe deellast, dus dat snel optrekken niet direct een probleem is, is niet vreemd. Bij bijvoorbeeld maximaal doortrekken in de 5e versnelling van 100 naar 150 km/u is de auto al langer op vollast bezig, en is er ook niet even een tel respijt vanwege schakelen.

@turboturbo Problemen nu verdwenen?

8. turboturbo

turboturbo Forumguru

Durf het nog niet te zeggen. Sinds de reparatie alleen nog maar even naar het chemisch afval inlever punt gereden (oude brandstofpomp inleveren) En vandaag moest ik ver van huis dus de tank volgegooid alvorens ik op pad ging.

Aangezien ik het probleem van uitvallen maar op 2 specifieke plekken op 2 trajecten die ik regelmatig rij (paar keer per maand) kan reproduceren, en zelfs dan gebeurde het ook niet altijd, zal dat nog even duren voordat ik kan 'testen' en uitsluiten of het probleem hiermee verholpen is. En de tank moet daarnaast dan ook nog eens maximaal voor 1/4 gevuld zijn, dus dat gaat nog wel een paar maanden duren voordat ik die tests gedaan heb. Ik zal wel proberen om bij bijna lege tank een paar keer dat stukje heen en weer te rijden als ik tijd heb.

Wel moet ik zeggen, dat de auto weer een stukje lekkerder is gaan rijden. De motor lijkt minder vibraties door te geven! Het lijkt allemaal iets soepeler/makkelijker en mooier te lopen.

Maar misschien zit dit tussen m'n oren.

En het iets stotterende rijden bij cruise snelheden rond ongeveer 1500tpm (dus 40 in z'n 3 en 50 in z'n 4 geloof ik) lijkt ook verdwenen, had ook nooit verwacht dat dat aan de brandstofpomp verweten kon worden. Ook een voorbeeld van dat de auto bij deellast niet goed/mooi leek te kunnen draaien.

Laatst aangepast: 09-06-2018
    oco1979 en Cordoba vinden dit leuk.

Deel deze pagina