Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

Topic in 'Octavia I' gestart door turboturbo, 18-08-2017.

  1. Spinal

    Spinal Forumguru

    Mooi gedaan. Slim om toch de complete pomp te vervanegn. Ik had toen die blauwe leiding gemold met uitbouwen, kwestie van eerst proberen en dan pas opzoeken hoe het moet (als het te laat is) dus ik kon nog een nieuwe leiding erin frotten en dat valt niet mee.
    Hoop dat je probleem nu verleden tijd is, maar het toch slim om die pomp een keer te vervangen. Uiteindelijk wordt de opbrengst minder en gaat je motor te arm lopen. Ik heb hiermee toen bijna mijn blok om zeep geholpen, tijdens het loggen kwam ik erachter dat de lambda onder vollast lekker 20 procent aan het bijregelen was (wat de max waarde is) mijn blok had toen 180K gelopen.
     
    Cordoba en turboturbo vinden dit leuk.

  2. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Heee @Spinal je opmerking doet me ineens denken aan de foutcodes die ik onlangs had met de lambdasondes (inmiddels vervangen) P1176 'limit attained / limiet bereikt'.

    Misschien was er wel een verband met de vermoeide pomp. We zullen het niet meer weten komen, lambda's heb ik inmiddels ook beide reeds vervangen.

    Had jij dan trouwens geen foutmeldingen die in die richting wezen destijds....?
     
    Laatst aangepast: 09-06-2018
    Cordoba en oco1979 vinden dit leuk.
  3. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Minder pompopbrengst word dikwijls over het hoofd gezien, zien dat er inderdaad wel brandstof aanwezig is maar kijken niet verder wat deze doe onder belasting.
    Dat is diagnose van een iets ander niveau, laten we zeggen dat het niet zoals de huis en tuin garagist die alles één voor één vervangt zonder na te denken.
    Top turbo turbo :thumbsup:
     
  4. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Maar hoe zit het dan met het opvoer vermogen van de brandstofpomp als je flink optrekt (vollast) vergeleken met 120km/u op de snelweg rijden (deellast)?

    Ik zou denken dat als de pomp het bij deellast al niet meer bij kan benen, dat je dat bij vollast al zou moeten merken?
     
  5. Spinal

    Spinal Forumguru

    Ik had geen foutcodes, waarschijnlijk dat hij nog nét binnen (of op) de limiet van 20% zat. Onder deellast wordt er veel minder opbrengst van de pomp gevraagd dan onder vollast. Ik zal eens kijken of ik die log nog ergens heb op de computer.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Hebben de inspuitpompen overigens niet een 'buffertje', vergelijkbaar met de vlotterkamer van een carburateur?
    Dat zou namelijk een deel van het ineens optredende 'tekort' bij vollast kunnen opvangen.
    Een (extra?) brandstoffilter in de leiding naar de injectiepomp zou die functie al kunnen hebben.
     
  7. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Volgens mij heeft de opvoerpomp normaal een overcapaciteit, en gaat niet gebruikte brandstof vanaf de inspuitregeling weer via retourleiding naar de tank (waardoor de brandstof in de tank dus ook opwarmt). Bij even optrekken is die vollast maar heel even, en bij opschakelen heb je ook weer even een geringe deellast, dus dat snel optrekken niet direct een probleem is, is niet vreemd. Bij bijvoorbeeld maximaal doortrekken in de 5e versnelling van 100 naar 150 km/u is de auto al langer op vollast bezig, en is er ook niet even een tel respijt vanwege schakelen.

    @turboturbo Problemen nu verdwenen?
     
  8. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Durf het nog niet te zeggen. Sinds de reparatie alleen nog maar even naar het chemisch afval inlever punt gereden (oude brandstofpomp inleveren) En vandaag moest ik ver van huis dus de tank volgegooid alvorens ik op pad ging.

    Aangezien ik het probleem van uitvallen maar op 2 specifieke plekken op 2 trajecten die ik regelmatig rij (paar keer per maand) kan reproduceren, en zelfs dan gebeurde het ook niet altijd, zal dat nog even duren voordat ik kan 'testen' en uitsluiten of het probleem hiermee verholpen is. En de tank moet daarnaast dan ook nog eens maximaal voor 1/4 gevuld zijn, dus dat gaat nog wel een paar maanden duren voordat ik die tests gedaan heb. Ik zal wel proberen om bij bijna lege tank een paar keer dat stukje heen en weer te rijden als ik tijd heb.

    Wel moet ik zeggen, dat de auto weer een stukje lekkerder is gaan rijden. De motor lijkt minder vibraties door te geven! Het lijkt allemaal iets soepeler/makkelijker en mooier te lopen.

    Maar misschien zit dit tussen m'n oren.

    En het iets stotterende rijden bij cruise snelheden rond ongeveer 1500tpm (dus 40 in z'n 3 en 50 in z'n 4 geloof ik) lijkt ook verdwenen, had ook nooit verwacht dat dat aan de brandstofpomp verweten kon worden. Ook een voorbeeld van dat de auto bij deellast niet goed/mooi leek te kunnen draaien.
     
    Laatst aangepast: 09-06-2018
    oco1979 en Cordoba vinden dit leuk.
  9. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    We zijn een jaar en 4 maanden en ruim 10.000km verder zie ik, en ik heb geen last meer gehad van het spontaan uitvallen, tot vanmiddag. Heb al die tijd nog best eens op een kwart gevulde tank gereden, uiteraard.

    De motor viel plots uit toen ik met 90km/u door hevige regen reed op de snelweg. Er was een lichte helling in de weg. Tank zit op een kwart (aan het einde van de rit een kwartier later verscheen de melding ‘please refuel’ in beeld (resterende actieradius 70km) Terwijl ik naar de vluchtstrook stuurde (was even pezen zonder stuurbekrachtiging en ik moest 4 banen oversteken waarbij er sommigen met ruim boven de 100 me rechts voorbij gingen :tongue: )

    Dus ja wie zal het zeggen. M’n uitlees apparaatje heb ik momenteel uitgeleend en ik verwacht eerlijk gezegd wederom niet dat er codes zijn opgeslagen.

    Nu aankijken of het weer vaker zich voor doet en zo ja eens zien of het relais voor de brandstof pomp wisselen helpt.
     
    Laatst aangepast: 06-10-2019
  10. oco1979

    oco1979 Forumguru

    vlotter tank niet meer juist van meting.

    Als er "geen" foutcodes aanwezig zijn,kan je in de richting gaan zoeken waar er geen sensoren zijn.
    Modernere wagens hebben meer sensoren,oudere eerder het hoogst nodige.

    Als echter op het uitvallen van de wagen de ecu uitvalt(door onderbreken voeding of massa,door bedrading of relais) dan zal die "ook" geen meldingen kunnen opslaan.

    Zit daar toch ook een raildruksensor op je benzineleidingsensoren.
     
    Laatst aangepast: 07-10-2019
  11. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Aan welke symptomen kan je uitval ecu herkennen?
    Ik heb geen idee, ik zal me daarin eens verdiepen.
     
  12. oco1979

    oco1979 Forumguru

    upload_2019-10-8_13-56-5.png

    raildruksensor zit op het einde van de rail.

    Uitvalen ecu is moeilijker, zou op de massa en plus van de ecu een meting moeten doen,lampje en zien of die uit ga.
    Contactslot kan ook deze problemen geven.
     
  13. Stephan27

    Stephan27 Actief lid

    Hier ook steeds hetzelfde. Ook plotse uitval bv. bij een bocht nemen of als je aan een kruispunt komt. Je duwt de ontkoppeling in, en hoppa hij valt uit. Hij start wel elke keer gewoon opnieuw zonder problemen. Ook geen foutcodes te vinden. Gelukkig is hij momenteel 2e auto geworden van het gezin, dus maakt niet zo heel veel meer uit.

    Maar zeer vervelend. Hij doet dit ook enkel voor een bocht (intrappen ontkoppeling). Het is trouwens een SKoda Occy 1998 - 1600 benzine AKL motor.

    Mss dat iemand hier ook nog ergens een oplossing voor heeft? :-)
     
  14. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Als de motor uitvalt wanneer je de koppeling in trapt, vermoed ik (ook) een mogelijk ander probleem. Geen idee welke hoor, maar ik zou denken dat daar een mogelijk verband is.
     
  15. EdK

    EdK Forumguru

    Allereerste Start Stop systeem...:pieker:
     
  16. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Een Octavia I heeft dat nog niet....
     
    oco1979 en EdK vinden dit leuk.
  17. EdK

    EdK Forumguru

    Johhh...:D
     
  18. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Als die stationaire draaid en je dan de koppeling indrukt,valt die ook stil ?
    Bij koude en warme motor idem probleem ?
     
  19. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Slaat af tijdens afkoppelen


    Foutcode: 00533 - Motor / Motorelektronica I
    STATIONAIRREGELSYSTEEM
    Signaal ontbreekt

    OPLOSSING 1

    Oorzaak
    Smoorklepactuator vervuild/defect.
    Opmerking
    Voer na het reinigen/vervangen een basisinstelling uit. Voorwaarde: motor op bedrijfstemperatuur. Bij enkele motoren kunnen bovendien de leerwaarden worden gewist.
    Oplossing
    Gasklepactuator controleren, indien nodig reinigen/vervangen.
    Eventueel defecte component
    Gasklep-actuator

    OPLOSSING 2

    Oorzaak
    Valse lucht in inlaatsysteem.
    Oplossing
    Aanzuigsysteem controleren, indien nodig repareren.



    Oorzaak
    Massapunt onder accuhouder los/gecorrodeerd.
    Opmerking
    Meestal is geen foutcode in motor-ECU opgeslagen.
    Oplossing
    Massapunt controleren, indien nodig repareren.
     
    turboturbo vindt dit leuk.

Deel deze pagina