Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heeft de opvoerpomp normaal een overcapaciteit, en gaat niet gebruikte brandstof vanaf de inspuitregeling weer via retourleiding naar de tank (waardoor de brandstof in de tank dus ook opwarmt). Bij even optrekken is die vollast maar heel even, en bij opschakelen heb je ook weer even een geringe deellast, dus dat snel optrekken niet direct een probleem is, is niet vreemd. Bij bijvoorbeeld maximaal doortrekken in de 5e versnelling van 100 naar 150 km/u is de auto al langer op vollast bezig, en is er ook niet even een tel respijt vanwege schakelen.

@turboturbo Problemen nu verdwenen?
 

turboturbo

Forumguru
@turboturbo Problemen nu verdwenen?
Durf het nog niet te zeggen. Sinds de reparatie alleen nog maar even naar het chemisch afval inlever punt gereden (oude brandstofpomp inleveren) En vandaag moest ik ver van huis dus de tank volgegooid alvorens ik op pad ging.

Aangezien ik het probleem van uitvallen maar op 2 specifieke plekken op 2 trajecten die ik regelmatig rij (paar keer per maand) kan reproduceren, en zelfs dan gebeurde het ook niet altijd, zal dat nog even duren voordat ik kan 'testen' en uitsluiten of het probleem hiermee verholpen is. En de tank moet daarnaast dan ook nog eens maximaal voor 1/4 gevuld zijn, dus dat gaat nog wel een paar maanden duren voordat ik die tests gedaan heb. Ik zal wel proberen om bij bijna lege tank een paar keer dat stukje heen en weer te rijden als ik tijd heb.

Wel moet ik zeggen, dat de auto weer een stukje lekkerder is gaan rijden. De motor lijkt minder vibraties door te geven! Het lijkt allemaal iets soepeler/makkelijker en mooier te lopen.

Maar misschien zit dit tussen m'n oren.

En het iets stotterende rijden bij cruise snelheden rond ongeveer 1500tpm (dus 40 in z'n 3 en 50 in z'n 4 geloof ik) lijkt ook verdwenen, had ook nooit verwacht dat dat aan de brandstofpomp verweten kon worden. Ook een voorbeeld van dat de auto bij deellast niet goed/mooi leek te kunnen draaien.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
We zijn een jaar en 4 maanden en ruim 10.000km verder zie ik, en ik heb geen last meer gehad van het spontaan uitvallen, tot vanmiddag. Heb al die tijd nog best eens op een kwart gevulde tank gereden, uiteraard.

De motor viel plots uit toen ik met 90km/u door hevige regen reed op de snelweg. Er was een lichte helling in de weg. Tank zit op een kwart (aan het einde van de rit een kwartier later verscheen de melding ‘please refuel’ in beeld (resterende actieradius 70km) Terwijl ik naar de vluchtstrook stuurde (was even pezen zonder stuurbekrachtiging en ik moest 4 banen oversteken waarbij er sommigen met ruim boven de 100 me rechts voorbij gingen :tongue: )

Dus ja wie zal het zeggen. M’n uitlees apparaatje heb ik momenteel uitgeleend en ik verwacht eerlijk gezegd wederom niet dat er codes zijn opgeslagen.

Nu aankijken of het weer vaker zich voor doet en zo ja eens zien of het relais voor de brandstof pomp wisselen helpt.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
We zijn een jaar en 4 maanden en ruim 10.000km verder zie ik, en ik heb geen last meer gehad van het spontaan uitvallen, tot vanmiddag. Heb al die tijd nog best eens op een kwart gevulde tank gereden, uiteraard.

De motor viel plots uit toen ik met 90km/u door hevige regen reed op de snelweg. Er was een lichte helling in de weg. Tank zit op een kwart (aan het einde van de rit een kwartier later verscheen de melding ‘please refuel’ in beeld (resterende actieradius 70km) Terwijl ik naar de vluchtstrook stuurde (was even pezen zonder stuurbekrachtiging en ik moest 4 banen oversteken waarbij er sommigen met ruim boven de 100 me rechts voorbij gingen :tongue: )

Dus ja wie zal het zeggen. M’n uitlees apparaatje heb ik momenteel uitgeleend en ik verwacht eerlijk gezegd wederom niet dat er codes zijn opgeslagen.

Nu aankijken of het weer vaker zich voor doet en zo ja eens zien of het relais voor de brandstof pomp wisselen helpt.

vlotter tank niet meer juist van meting.

Als er "geen" foutcodes aanwezig zijn,kan je in de richting gaan zoeken waar er geen sensoren zijn.
Modernere wagens hebben meer sensoren,oudere eerder het hoogst nodige.

Als echter op het uitvallen van de wagen de ecu uitvalt(door onderbreken voeding of massa,door bedrading of relais) dan zal die "ook" geen meldingen kunnen opslaan.

Zit daar toch ook een raildruksensor op je benzineleidingsensoren.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Aan welke symptomen kan je uitval ecu herkennen?

Ik heb geen idee, ik zal me daarin eens verdiepen.

upload_2019-10-8_13-56-5.png

raildruksensor zit op het einde van de rail.

Uitvalen ecu is moeilijker, zou op de massa en plus van de ecu een meting moeten doen,lampje en zien of die uit ga.
Contactslot kan ook deze problemen geven.
 

Stephan27

Actief lid
Hier ook steeds hetzelfde. Ook plotse uitval bv. bij een bocht nemen of als je aan een kruispunt komt. Je duwt de ontkoppeling in, en hoppa hij valt uit. Hij start wel elke keer gewoon opnieuw zonder problemen. Ook geen foutcodes te vinden. Gelukkig is hij momenteel 2e auto geworden van het gezin, dus maakt niet zo heel veel meer uit.

Maar zeer vervelend. Hij doet dit ook enkel voor een bocht (intrappen ontkoppeling). Het is trouwens een SKoda Occy 1998 - 1600 benzine AKL motor.

Mss dat iemand hier ook nog ergens een oplossing voor heeft? :-)
 

turboturbo

Forumguru
Als de motor uitvalt wanneer je de koppeling in trapt, vermoed ik (ook) een mogelijk ander probleem. Geen idee welke hoor, maar ik zou denken dat daar een mogelijk verband is.
 

oco1979

Forumguru
Hier ook steeds hetzelfde. Ook plotse uitval bv. bij een bocht nemen of als je aan een kruispunt komt. Je duwt de ontkoppeling in, en hoppa hij valt uit. Hij start wel elke keer gewoon opnieuw zonder problemen. Ook geen foutcodes te vinden. Gelukkig is hij momenteel 2e auto geworden van het gezin, dus maakt niet zo heel veel meer uit.

Maar zeer vervelend. Hij doet dit ook enkel voor een bocht (intrappen ontkoppeling). Het is trouwens een SKoda Occy 1998 - 1600 benzine AKL motor.

Mss dat iemand hier ook nog ergens een oplossing voor heeft? :-)

Als die stationaire draaid en je dan de koppeling indrukt,valt die ook stil ?
Bij koude en warme motor idem probleem ?
 

oco1979

Forumguru
Slaat af tijdens afkoppelen


Foutcode: 00533 - Motor / Motorelektronica I
STATIONAIRREGELSYSTEEM
Signaal ontbreekt

OPLOSSING 1

Oorzaak
Smoorklepactuator vervuild/defect.
Opmerking
Voer na het reinigen/vervangen een basisinstelling uit. Voorwaarde: motor op bedrijfstemperatuur. Bij enkele motoren kunnen bovendien de leerwaarden worden gewist.
Oplossing
Gasklepactuator controleren, indien nodig reinigen/vervangen.
Eventueel defecte component
Gasklep-actuator

OPLOSSING 2

Oorzaak
Valse lucht in inlaatsysteem.
Oplossing
Aanzuigsysteem controleren, indien nodig repareren.



Oorzaak
Massapunt onder accuhouder los/gecorrodeerd.
Opmerking
Meestal is geen foutcode in motor-ECU opgeslagen.
Oplossing
Massapunt controleren, indien nodig repareren.
 
Bovenaan Onderaan