Motor valt sporadisch spontaan uit tijdens rijden, brandstofpomp vervangen

Taan

Lid
Mijn Octavia heeft hier ook last van gehad. Was ook een relais. Enkele keren kunnen herstarten, maar na een tijdje wilde hij helemaal niet meer. Was door al het zoeken nog een prijzig geintje voor zo'n goedkoop onderdeel.
 

turboturbo

Forumguru
@Taan random afslaan? Of ook alleen bij minder dan 1/4 tank?

De kosten van het zelf vervangen van de pomp + een relais overstijgen de honderd euro vooralsnog niet. Dus ik vind het geen probleem om beide te doen :)
 

Spinal

Forumguru
Ik zie nu pas je tag in je bericht. Er zit geen los zeeffilter bij de VDO pomp. En zoals gezegd is de makkelijke manier (alleen de pomp zelf vervangen) niet de meest handige manier ivm het stukgaan van de plastic onderdelen.
Gewoon zoals je nu hebt gedaan de hele unit vervangen.
De kunststof slangen die erop worden aangesloten en onder de auto doorlopen naar de motorruimte hoef je niet te vervangen maar kijk ook eens naar de rubberen slangen vanaf daar naar bv je brandstofrail en dergelijke. Die worden ook poreus, in eerste instantie is dat niet altijd duidelijk te zien maar als je ze beetpakt en wat ombuigt dan zie je vaak al talloze haarscheurtjes. Bij mij waren er zelfs al een paar gaan lekken en dat wil je echt niet, dus toen heb ik ze allemaal vervangen.
Een 4bar pomp is voor een standaard auto een beetje overkill en als je een 3 bar brandstofdruk regelaar hebt (wat de meeste auto's hebben) dan heb je er helemaal niks aan. Ik zelf had toen een extra QSP inline brandstofpomp ertussen gezet toen ik de auto ging tunen omdat dat makkelijker en goedkoper was dan een 4 bar S3 pomp erin te zetten dus als je meer vermogen wilt kun je dat ook nog altijd doen.

Bovendien is het zoiezo raadzaam om als de auto wat ouder wordt of wat meer km's heeft gemaakt de brandstofpomp te checken of hij het nog aankan. Als je zelf VCDS hebt kun je bv rijdend de lambda correctie uitlezen. Staat deze constant, of hoog in de toeren, de hele tijd 20% bij te regelen dan weet je al genoeg.
 

oco1979

Forumguru
relais slijten ook,kost geen rib maar je kan er veel frustratie mee vermijden.
Moest je weten hoeveel onderdelen dat er al vervangen worden en het was de relais, je zou versteld staan.
Dat is met slechte massa of plusverbinding ook of stekkerverbindingen niet oke enz......
 

turboturbo

Forumguru
He @Spinal bedankt voor je informatieve input! 2 dingen: ik had (helaas, naar de adviezen van hier nu blijkt?) al een losse pomp besteld. Dus ik ga dat open maken van de behuizing toch eerst maar proberen. Ik mag die losse pomp kosteloos en zonder reden retourneren mocht dat mislukken.

Je laatste punt mbt de Lambda regeling intrigeert mij: ik heb momenteel ook al een tijdje Lambda problemen (heb ik een apart topic over geopend) Ben benieuwd of daarmee verband blijkt te zijn!
 

Sero

Lid
Hoi

Ik heb de zelfde probleem en ben al een week op zoek welke relais het is. De dealer verteld het biet en heeft mij al misleid door een verkeerde relais te verkopen. Verder willen ze niet helpen maar het hele verhaal is langen wat ik later even wil vertellen. Kan ook een nieuwe topic openen.

Graag dringend hulp
 

Sero

Lid
Het hele verhaal gooi ik er zo op ook het verhaal met de dealer is echt belachelijk. Of is het verstandig een nieuwe topic te openen. De harde vraag is.. Welke relais het is en op welke plek.
 

oco1979

Forumguru
Hoi

Ik heb de zelfde probleem en ben al een week op zoek welke relais het is. De dealer verteld het biet en heeft mij al misleid door een verkeerde relais te verkopen. Verder willen ze niet helpen maar het hele verhaal is langen wat ik later even wil vertellen. Kan ook een nieuwe topic openen.

Graag dringend hulp

best eigen tp beginnen aub.

Kan je motorcode geven aub kan dan eens kijken welke relais het kan zijn.
 

EdK

Forumguru
maak je eigen topic op juiste plek aan.
Is het ook makkelijker naderhand voor jezelf en anderen terug te vinden
 

oco1979

Forumguru
Beetje informatie kan nooit kwaad :

Motor slaat niet aan :

Voorgedaan bij Skoda Octavia [ Alle modellen ]

Foutcode: 16705 - Motor / Motorelektronica 1
MOTOR-TOERENTALGEVER
Signaal n.i.o.
Foutcode: 16706 - Motor / Motorelektronica 1
MOTOR-TOERENTALGEVER
SIGNAAL ONTBREEKT
Foutcode: 16719 - Motor / Motorelektronica 1
MOTOR-TOERENTALGEVER
Signaal ontbreekt
Voorgedaan bij Skoda Superb [ Alle modellen ]
Foutcode: 16705 - Motor / Motorelektronica 1
MOTOR-TOERENTALGEVER
Signaal n.i.o.
Foutcode: 16706 - Motor / Motorelektronica 1
MOTOR-TOERENTALGEVER
SIGNAAL ONTBREEKT
Voorgedaan bij Skoda Felicia [ Alle modellen ]
Foutcode: 00513 - Motor / OBD
MOTOR-TOERENTALGEVER
Signaal ontbreekt

oplossing :
Oorzaak
Motortoerentalsensor verstuurt geen signaal.
Oplossing
Motortoerental controleren, indien nodig vervangen.
Eventueel defecte component
KRUKASSENSOR

Oorzaak
Bekabeling defect.
Oplossing
Bekabeling controleren, zo nodig repareren.

---------------------------------------------------

slaat af

sporadisch

Tijdens uitkoppelen

Voorgedaan bij Skoda Fabia [ 1999 - * ]
Foutcode: 00533 - Motor / Motorelektronica 1
STATIONAIRREGELSYSTEEM
Signaal ontbreekt
Voorgedaan bij Skoda Octavia [ 1996 - * ]
Foutcode: 00533 - Motor / Motorelektronica 1
STATIONAIRREGELSYSTEEM
Signaal ontbreekt

Oorzaak
Smoorklepactuator vervuild/defect.
Opmerking
Voer na het reinigen/vervangen een basisinstelling uit. Voorwaarde: motor op bedrijfstemperatuur. Bij enkele motoren kunnen bovendien de leerwaarden worden gewist.
Oplossing
Gasklepactuator controleren, indien nodig reinigen/vervangen.
Eventueel defecte component
Gasklep-actuator

Oorzaak
Valse lucht in inlaatsysteem.
Oplossing
Aanzuigsysteem controleren, indien nodig repareren.
 

Sero

Lid
Ik gooi het vanavond in de groep

@EdK wat bedoel je met juiste plek. Waar moet ik aan denken.

@oco1979 wat bedoel je met de motorcode waar kan ik die vinden.
Bedankt voor de info. Auto start wel wanner de pomp direkt is aangesloten op stroom . Dus het ligt dan heel waarchijnlijk aan het relais ..
 

oco1979

Forumguru
Ik gooi het vanavond in de groep

@EdK wat bedoel je met juiste plek. Waar moet ik aan denken.

@oco1979 wat bedoel je met de motorcode waar kan ik die vinden.
Bedankt voor de info. Auto start wel wanner de pomp direkt is aangesloten op stroom . Dus het ligt dan heel waarchijnlijk aan het relais ..
Ik gooi het vanavond in de groep

@EdK wat bedoel je met juiste plek. Waar moet ik aan denken.

@oco1979 wat bedoel je met de motorcode waar kan ik die vinden.
Bedankt voor de info. Auto start wel wanner de pomp direkt is aangesloten op stroom . Dus het ligt dan heel waarchijnlijk aan het relais ..

nr 21 in de certificaat van de wagen(belgie) nederland met een sticker in koffer.

OCTAVIA 2.0 AQY 1984cc 85kW 06-99 t/m 10-00
OCTAVIA 2.0 AQY 1984cc 85kW 10-00 t/m 05-02
OCTAVIA 2.0 AZH 1984cc 85kW 10-00 t/m 09-04
OCTAVIA 2.0 AZJ 1984cc 85kW 05-02 t/m 09-04
 

Sero

Lid
@EdK

Allebei eigenlijk
Het is een technische vraag . En daar wil ik het hele verhaal bij neerleggen ter informatie hoe en wat er is gebeurt. En de dealer zit er ook eventjes in. Ga daar verder ook niet op in ...
 

oco1979

Forumguru
Ik gooi het vanavond in de groep

@EdK wat bedoel je met juiste plek. Waar moet ik aan denken.

@oco1979 wat bedoel je met de motorcode waar kan ik die vinden.
Bedankt voor de info. Auto start wel wanner de pomp direkt is aangesloten op stroom . Dus het ligt dan heel waarchijnlijk aan het relais ..

Ken eens vlug bekeken,zijn 2 relais met aanduiding brandstofpomp, mogelijks ene voor de brandstofpomp en ander voor de injectoren. met de motorcode weet ik het normaal zeker.
 

EdK

Forumguru
Zou ik hem onder technisch doen, indien dan toch niet goed dan verplaatst de MOD het bericht uiteindelijk wel..
 

turboturbo

Forumguru
@Sero je kunt prima in dit topic aansluiten met je technische probleem indien je hetzelfde probleem hebt en hetzelfde model auto hebt. Misschien kan je wel iets specifieker toelichten wat van de problemen jij ook hebt. Zo niet, dan idd best even een nieuw topic aanmaken in de juiste rubriek (model Skoda)

Daarnaast kan je een topic openen met je beklag over de dealer in 'ervaringen verkooppunten' oid. En/of je maakt een eigen topic aan voor je eigen auto in het gedeelte 'mijn auto' daarin kan je ons vertellen wat voor Skoda je hebt en eventuele updates mbt jouw Skoda daar delen met ons.

Welkom en succes!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan