Motor storingen Octavia 2019 station

GN Octavia

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor jullie advies, uiteindelijk heb ik hier een scoda dealer bezocht en helaas hebben ze geen tijd om me te helpen. De medewerker zij wel dat hij denkt dat het mogelijk de dynamo is omdat mocht het de accu zijn dan het het accu lampje ook moeten branden volgens hem.

Voor nu laat ik de auto toch maar naar huis slepen om geen risico te lopen op de snelweg en geen gaspedaal te hebben met caravan er achter.

En dan thuis maar naar de dealer hopenlijk hebben die wel tijd.

PizzaPieter

Donateur
Dan moet de medewerker de cursus nog eens opnieuw volgen. Je accu kan skeer zijn zónder dat het lampje brandt... 100%

• Leuk
Waarderingen: Tees
@GN Octavia ; heb je een multimeter? Kun je een heel eind mee komen:

Heb je mogelijk een accu lader? Dan eerst even laden, maar dan moet je ná het laden wel even 3 uur wachten.
Vervolgens;
Auto van het slot, motorkap open, auto op slot, ongeveer half uur - uur wachten.
dan zijn alle systemen weer uit die aan springen bij ontgrendelen, en is de accu daarna weer wat ’bijgekomen’ Wat is dan de accu spanning? Dat moet dan toch wel minstens rond de 12,2 Volt zitten, en bij een volle gezonde accu rond de 12,6 zitten. Dus let wel, zie schema, 11,8 Volt is niet een ‘beetje’ leeg, er is niet “slechts” 0,2 Volt uit. 11,8 Volt is dus vrijwel 70% ontladen.

Dan even iemand anders de motor laten starten: tijdens het starten door de startmotor mag de spanning niet onder de 9 Volt uitkomen bij een opgeladen accu.

Als de motor eenmaal loopt; alles aan zetten: (stoel)verwarming en/of airco, achterruitverwarming, spiegelverwarming en dim-verlichting.
Dan kun je even bij stationair meten maar ook dan in zn vrij zo’n 2000 toeren maken: dan moet je toch wel zeker 14 Volt meten. Eigenlijk meer richting de 14,4 Volt. Hoger dan 14,7 Volt is ook niet goed. Tenzij er een AGM-type accu in zit maar het zal gerust een EFB wezen vermoed ik.

Bijlagen

• IMG_0241.jpeg
    IMG_0241.jpeg
    82,5 KB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Het typische, nergens-op-slaande advies van een monteur van een dealer. Dat van t lampje is echt eerste klas onzin.

Ik zou gewoon naar de eerste de beste (niet al te sjofele) garage rijden en vertellen dat je de accu vervangen wilt hebben. Als het even kan ook inleren en fouten wissen. Ik geef je 85% kans dat t daarna weg is.

GN Octavia

Nieuw lid
Beste forum leden,

Onlangs is mijn auto naar de garage geweest hier in Nederland. Na metingen bleek de accu inderdaad aan vervanging toe. Accu vervangen rijden en toch weer foutmeldingen. Nu bleek ook het linker voor wiellager niet goed meer. Ook vervangen inclusief wheelspeed sensor. Half uur gereden geen meldingen. Dus vandaag de auto opgehaald, caravan er achter om hem naar de stalling te brengen en bij de oprit naar de snelweg meteen weer storing . Nu lijkt het alsof het door de caravan komt maar ik had het dus ook al voordat ik met caravan reed. Dus wie o wie heeft er nog suggesties, de monteur dacht misschien aan het gasthuis of zie iets dit is vaker een probleem bij VAG? Ik dacht vraag het hier nog maar een keer voor ik naar de garage ga. Alvast bedankt voor jullie meedenken

Tees

Donateur
Het zou ons erg helpen als je de foutcode die de garage heeft uitgelezen kan navragen en hier kan posten. De meldingen die de auto zelf doet zijn namelijk nogal generiek, terwijl de foutcodes veel specifieker zijn. Foutcodes zijn over het algemeen 5 getallen of een P met 4 getallen.

GN Octavia

Nieuw lid
17556865787544476024153139892438.jpg

Bijlagen

• 17556866084045790192130472077840.jpg
    17556866084045790192130472077840.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12
  • 17556866343207979745066811846269.jpg
    17556866343207979745066811846269.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 12

serum

Forumguru
Het meest praktisch is een fouthistorie op chronolochische volgorde. De eerste in tijd is doorgaans diegene waarop je verder moet borduren.

Tees

Donateur
Ik heb een beetje dezelfde gedachte als @gehaktbal: zijn dit allemaal recente fouten of al van wat langer geleden. Als deze allemaal recent ontstaan zijn, dan neig ik toch eerder naar een probleem in de CANbus communicatie. Vrijwel alle fouten wijzen namelijk die kant op. En aangezien ze op zoveel modules zitten, lijkt t mij dan redelijk centraal (i.e. dicht bij de hoofd-ECU) te zitten.

Maar dit kan dus ook allemaal prima ontstaan zijn omdat de accu los is geweest.

Laatst bewerkt:

GN Octavia

Nieuw lid
Sorry dat had ik er even bij moeten zetten, dit waren alle foutmelding voor dat de accu en wheel speed sensor vervangen zijn. Ik zal morgen met de garage gaan bellen kijken of ze weer een uitdraai kunnen maken

hemi24

Forumguru
Hebben ze de accu überhaupt goed aangemeld, of enkel een nieuwe geplaatst?
En is er wel een juist exemplaar geplaatst?

hemi24

Forumguru
Dat is een EFB Start/stop accu, dus mits deze goed aangemeld is, zou dat geen problemen moeten geven.
Volgens mij is deze accu wel zwaarder dan de originele?

Tees

Donateur
De accu's zijn naar mijn ervaring vrij vaak krap gedimensioneerd vanuit de fabriek. Of dat nou komt door ontwikkeling van de accu's over de tijd of dat VAG gewoon krap dimensioneert weet ik niet zeker, maar in al mijn auto's komen bij vervanging elke keer zwaardere accu's dan er origineel in zit.

EdK

Forumguru
Zou zeggen , de accu even laten inleren of in ieder geval laten controleren
Dan alle storings meldingen laten resetten
En dan weer gaan rijden en kijken wat er dan nog terug komt !
Dan weet je in ieder geval dat die storingen vanaf 22-8 zijn gegenereerd !

GN Octavia

Nieuw lid
Bij deze de juiste uitdraai van de storing, hun gedachten gaan uit naar de regeleenheid stuurbekrachtiging of de voeding daarvan. IMG-20250827-WA0003.jpg

Bijlagen

• IMG-20250827-WA0004.jpg
    IMG-20250827-WA0004.jpg
    219 KB · Weergaven: 9
  • IMG-20250827-WA0005.jpg
    IMG-20250827-WA0005.jpg
    219 KB · Weergaven: 8
  • IMG-20250827-WA0006.jpg
    IMG-20250827-WA0006.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan