Motor storingen Octavia 2019 station

GN Octavia

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor jullie advies, uiteindelijk heb ik hier een scoda dealer bezocht en helaas hebben ze geen tijd om me te helpen. De medewerker zij wel dat hij denkt dat het mogelijk de dynamo is omdat mocht het de accu zijn dan het het accu lampje ook moeten branden volgens hem.

Voor nu laat ik de auto toch maar naar huis slepen om geen risico te lopen op de snelweg en geen gaspedaal te hebben met caravan er achter.

En dan thuis maar naar de dealer hopenlijk hebben die wel tijd.

PizzaPieter

Donateur
Dan moet de medewerker de cursus nog eens opnieuw volgen. Je accu kan skeer zijn zónder dat het lampje brandt... 100%

• Leuk
Waarderingen: Tees
@GN Octavia ; heb je een multimeter? Kun je een heel eind mee komen:

Heb je mogelijk een accu lader? Dan eerst even laden, maar dan moet je ná het laden wel even 3 uur wachten.
Vervolgens;
Auto van het slot, motorkap open, auto op slot, ongeveer half uur - uur wachten.
dan zijn alle systemen weer uit die aan springen bij ontgrendelen, en is de accu daarna weer wat ’bijgekomen’ Wat is dan de accu spanning? Dat moet dan toch wel minstens rond de 12,2 Volt zitten, en bij een volle gezonde accu rond de 12,6 zitten. Dus let wel, zie schema, 11,8 Volt is niet een ‘beetje’ leeg, er is niet “slechts” 0,2 Volt uit. 11,8 Volt is dus vrijwel 70% ontladen.

Dan even iemand anders de motor laten starten: tijdens het starten door de startmotor mag de spanning niet onder de 9 Volt uitkomen bij een opgeladen accu.

Als de motor eenmaal loopt; alles aan zetten: (stoel)verwarming en/of airco, achterruitverwarming, spiegelverwarming en dim-verlichting.
Dan kun je even bij stationair meten maar ook dan in zn vrij zo’n 2000 toeren maken: dan moet je toch wel zeker 14 Volt meten. Eigenlijk meer richting de 14,4 Volt. Hoger dan 14,7 Volt is ook niet goed. Tenzij er een AGM-type accu in zit maar het zal gerust een EFB wezen vermoed ik.

Bijlagen

• IMG_0241.jpeg
    IMG_0241.jpeg
    82,5 KB · Weergaven: 8

Tees

Donateur
Het typische, nergens-op-slaande advies van een monteur van een dealer. Dat van t lampje is echt eerste klas onzin.

Ik zou gewoon naar de eerste de beste (niet al te sjofele) garage rijden en vertellen dat je de accu vervangen wilt hebben. Als het even kan ook inleren en fouten wissen. Ik geef je 85% kans dat t daarna weg is.

Bovenaan Onderaan