Motor slaat soms af bij na koppeling intrappen om te stoppen.

FabiaFrans

Senior Member
Beste iedereen,

Het volgende doet zich voor sinds 2 dagen. Als ik aan kom rijden bij een verkeerslicht en moet stoppen ( want rood ) dan valt mijn faabje soms stil. Wat ik zie is dat de motor onder stationair valt wat nu dus 2 resulteerde in afslaan. Kan dit komen door een vervuilde gasklephuis? Mijn stationair is sowieso niet rotsvast maar ook niet dat ie slingert. Verder na afslaan branden het mil lampje ( stuurtje met uitroepteken?) en ook EPC. Ik heb ook een testje gedaan door de motor aan en de auto in zijn vrij gas te geven. Bij het loslaten van het gas duikt de toerenteller wel 2 keer onder stationair waarna die tot rust komt op 800 toeren.
Verder las ik dat na enkele seconden met alleen contact aan EPC uit moet gaan? Die blijft bij mij permanent branden, totdat ik start.
Hopelijk kan ik hier iets meet te weten komen.
Ik las hier ook iets over het zelf reinigen van het gasklephuis, maar dan moet de ECU opnieuw ingeleerd worden door VAG-com. Kan je rijden zonder ingeleerd te hebben?? Je moet toch naar iemand toe die dat inleren kan.

Met vriendelijke groeten,
Frans
 

Monteurtje

Forumguru
Dat kan zeker door in vervuild gasklephuis komen. En het schommelen van het toerental stationair hoort bij deze motoren. Als het gasklephuis erg smerig is, dan kan dat wel minder zijn nadat je de klep schoon hebt gemaakt en in de basisafstelling is gezet.
Beste is om direct na schoonmaken de basisafstelling uit te voeren. Je kan de klep toch ook schoonmaken als je bij iemand bent die VAG com heeft?
 

FabiaFrans

Senior Member
Allereerst een goede avond monteurtje, het probleem is dat ik nog nooit een gasklephuis heb gereinigd en sterker, heb geen idee waar die zit. Punt 2 ik ken niemand die een VAG com heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst begin eens met het checken van de bougies. Jaren terug bij mijn Cordoba ook dit verschijnsel gehad: zodra je de koppeling intrapt om terug te schakelen of iets dergelijks kan de motor ineens afslaan (vooral bij lage toerentallen). Soms valt ie op een stuk van 1 km dan soms 10 keer uit (met name bij filerijden) en een paar uur of een dag later geen enkel probleem. Bij mij bleek het uiteindelijk te zitten in bougies die ten onrechte door de dealer niet waren vervangen, bougies vernieuwd, en uiteindelijk nooit meer een probleem gehad.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de 1.4 MPI zit een bobine voor alle 4 bougies. Bobineblok of hoe je het ook wilt noemen á 200 euro. Als die kapot rijdt de auto ook slecht. Gasklephuis wordt gauw smerig.

@Frans Diergaarde je wil dus ook weten waar die zit. Zal poging doen om het uit te leggen.
Motor afdekplaat verwijderen. 2 moertjes onder het Skoda logo en nog een afdekdopje. En de peilstok eruit halen.
Vanaf het luchtfilter loopt een dikke buis aan de achterkant van de motor naar het midden van het motorblok ongeveer. Dat zit met 3 schroefjes vast (inbus 5) Ook zit daar nog een slang aan vast die kan je eraf trekken. Als je die los schroeft er eraf trekt dan kijk je bovenop het gasklephuis. Er zit ook nog een dun slangetje aan. Die trek je er ook zo af als het goed is. Die 2 slangen kunnen week aanvoelen. Dat komt door de olie/dampen die er door heen gaan. Even kijken of die slangen niet gescheurd zijn.
Het makkelijkste is om de klep eraf te halen. 4 schroefjes. Als je de klep eraf hebt dan kun je zien of die smerig is.
Grondig schoonmaken. Moet weer blinken.
 

darkprojectx

Forumguru
Klinkt ook best wel als een vacuum probleem.
- Pakking onder gasklephuis controleren/vervangen
- carterontluchting slang controleren op poruus verschijnselen
- uitlaat nog goed gas dicht?
 

FabiaFrans

Senior Member
@Antera, ik heb reeds een nieuwe bobine omdat die de geest had gegeven op 2 poten. Meteen maar ook de pitten vervangen.
@Monteurtje, Dit ga ik wel vinden. Na het schoonmaken dus inleren? Moet eerst ff iemand zoeken die dat kan in mijn omgeving.
Dank jullie wel
 
Ik zit in Haarlem. Trouwens, het is normaal als je auto op contact is, dus motor draait niet, dat de MIL en EPC branden. Heb je altijd. Maar als je een keertje langs rijdt, zal ik hem uitlezen.
 

FabiaFrans

Senior Member
@Yuxel dat zou tof zijn. Ik neem nog wel contact met je op.
Wat is de kans dat ie na schoonmaken van het gasklephuis helemaal niet start?
Anders zal ik die klep bij jou moeten reinigen.
laat maar weten of dat kan.
 

Joske

Forumguru
normaal kan je wel wat kilometers nog doen hoor, ondanks dat ie niet ingeleerd is :)

heb er hier al genoeg op het forum zien passeren die na reinigen gasklephuis nog 2 weken rondrijden, vervolgens het skodaforum "ontdekken" aangezien ze problemen hebben.. dus, lukt vast wel hoor Frans.(voor dat éne ritje)

Weet niet wat de afstand zou zijn?
 

FabiaFrans

Senior Member
top mensen!! nog één vraagje wel.
Hebben jullie tips voor het reinigen? Middelen, gereedschap?
Ik las hier ergens iemand die met een elektrische tandenborstel aan de gang was geweest, maar die vertelde niet met welk middel. Ook las ik iets over een 24 uur in een sopje?? Ik las ook over remmen reiniger. Wat is wijsheid?
 

newwolf84

Forumguru
Had vorige week precies hetzelfde bij mijn ouwe trouwe clio, ook toerental wat flink schommelt, soms uit gaat als je de koppeling intrapt en dan weer een dag niet. Irritant....
Ik heb eerst de bougie's er eens uitgedraaid en die waren niet helemaal jofel meer, deze vervangen en tot nu toe nog niet weer gehad.
Maar zou zeker de tip van monteurtje ter harte nemen en ook even het gasklephuis gaan reinigen. Dit staat ook nog op mijn to-do lijstje voor de clio maar even wachten op wat beter weer, zolang hij nu niet weer stottert en afslaat vind ik het wel prima.

Mja sommigen gebruiken remmenreiniger daarvoor maar ik wil eens een goedje van wynn's proberen, iets van carburateur reiniger.
 
Bovenaan Onderaan