Motor slaat soms af bij na koppeling intrappen om te stoppen.

Monteurtje

Forumguru
Zelf heb ik ervaring met Wynn's Air intake & Carburateur cleaner. Werkt heel goed. Ook een keer spul van Valvoline gebruikt, dat is niks vergeleken met Wynn's. En eventueel met een tandenborstel het hardnekkige vuil eruit poetsen.
 

FabiaFrans

Senior Member
@newwolf84 heb al nieuwe kaarsen en een nieuwe bobinerail aangezien de bobine 3 weken geleden de geest had geven op 2 pitten. Toen ook gelijk de kaarsen vervangen. Nu dit weer!! Okay ik zal wel eens kijken of die carburateur reiniger iets is ook. Ik zal ook maar meteen een nieuwe pakking aanschaffen voor ik het boeltje los ga halen.

@Yuxel ik had je al een email gestuurd maar zal wel ff kijken wanneer precies dan laat ik je wel weten.

bedankt iedereen!!
 

newwolf84

Forumguru
Dan zou je haast gaan denken aan een verontreinigd gasklephuis, aangezien de rest dan al uitgesloten is. Of er is nog wat anders aan de hand, dan zou je langs de dealer moeten gaan.
 

FabiaFrans

Senior Member
met 181Dkm op de teller zal die echt wel vuil zijn plus dat ik weinig weet van de auto geschiedenis. Anyway, ik zal ook zoals @Monteurtje zei ff de slangen nakijken. Ik vermoed ook dat de uitlaat niet meer helemaal gasdicht is, maar heb nog niet gevonden waar.
 

turboturbo

Forumguru
@Frans Diergaarde ik heb inmiddels alweer een tijdje terug het gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt. Daarna bij @Yuxel de basis instellingen weer laten inleren met VCDS :thumbsup:(als je de stekker van het gasklephuis eraf gehad hebt, moeten de basisinstellingen opnieuw ingeleerd worden mbv VCDS)

Vanuit Amsterdam ben ik toen op een niet-ingeleerd gasklephuis naar Haarlem getuft. Alleen bij de stoplichten was het spannend of de motor niet uit zou vallen en jaag je wat overstekende voetgangers de stuipen op het lijf omdat de motor zelf heen en weer slingert in de toeren.

Mijn ervaring met het schoonmaken van het gasklephuis is, is dat de meeste prut aan de onderkant van de klep zit. Wat je dus niet ziet en waar je moeilijk bij kunt. En ik kreeg de zwarte aangekoekte roet er niet af met vloeistoffen en borstels. Ik heb uiteindelijk heel voorzichtig met een bot mesje het aangekoekte roet eraf gekrabd. Ik heb er ook wat foto's van gemaakt destijds in hier ergens op het forum gezet, als je die wilt zien.

Het is in elk geval geen moeilijke klus hoor!
 

FabiaFrans

Senior Member
Dank voor je aanbod @turboturbo. Ik zal het in gedachten houden mocht er een meer moeilijker klus te klaren zijn.
Vandaag gebeld met Brezan had ff geen Wynn's reiniger in huis en kon de gasklephuis pakking helemaal niet vinden. Beetje vreemd van die pakking. De gast zei dat ie die moet gaan bestellen via de dealer. Waar ik niet op zit te wachten zijn de spullen van de dealer. :nailbiting:Behalve als het echt niet anders kan.
 

Monteurtje

Forumguru
Als je voorzichtig bent met die pakking dan gaat het wel goed. Meestal blijft die aan het inlaatspruitstuk plakken.
Vervang de pakking ook niet altijd na verwijderen van gasklephuis. Test altijd even of die dicht is.
Voorzichtig met remreiniger er op spuiten (tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk) en als de motor anders begint te lopen dan weet je dat er ergens een gaatje zit.
 

Monteurtje

Forumguru
Daar heb ik het nooit mee geprobeerd. Maar weet wel dat de motor daar om gaat reageren als die dat ontbrandt. Heb wel eens gehad dat ik auto start en er nog klein beetje in het inlaatspruitstuk zat of wat damp. En dan gaat het toerental wel omhoog.

Als je het maar met beleid doet. Rustig wat er op spuiten.
Ik heb remreiniger in soort van plantenspuit. Dat kan ik wat doseren. En met een spuitbus gaat dat wat lastiger
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de pakking destijds ook her gebruikt. Die was nog keurig. Wel had ik 'm goed schoongemaakt en weer met een vinger in de olie klein beetje vet gemaakt.
 

Joske

Forumguru
maar niet elke pakking heeft dat "graag" @turboturbo , niet dat ik nu weet of het voor deze pakkingen geldt maar olie heeft de neiging beetje zuur te zijn. En op een O-ring is dat best ok, zoals we ook doen bij vervangen van een oliefilter. Maar die rubbers zijn daar op voorzien om in contact te komen met olie. Alé, ik geef het maar mee, wij hebben al lekkende pakkingen gehad doordat iemand de pakking ingesmeerd had met het verkeerde goedje bij montage. :)
 

turboturbo

Forumguru
Terechte aanvulling, @Joske . De pakking van het gasklephuis van de 1.2 12V is een lekker dikke rubberen O-ring als ik me goed herinner. Het belangrijkst is misschien nog wel de oppervlaktes waar de pakking tussen komt, heel netjes schoon te maken.
 

FabiaFrans

Senior Member
Zo, Job done, simpel klusje, dankzij alle voorkennis van jullie uit het forum. Waarvoor mijn dank

Toen ik vrij snel het gasklephuis los had viel mij op dat ie erg schoon was nog.
Hier een foto van "vuil" IMG_20150411_104208.jpg

en hier één van "schoon" IMG_20150411_105435_BURST001_COVER.jpg .

Niks krabben of dikke laag verwijderen gewoon schoonmaak middel en lapje. Nu ja gelukkig maar.
Blijft alleen de oorspronkelijke vraag onbeantwoord... waarom duikt de motor onder stationair?
Met dien verstande dat dit all een aantal dagen niet meer is voor gekomen
Ook heb ik nog niet ontdekt dat de instellingen in mijn ECU gewijzigd moeten worden. Nu die klep behandeld is.
Toch ff naar @Yuxel toe om uit te laten lezen
 
Goed dat het gelukt is Frans. Rij straks maar even langs. Instellingen in ECU veranderen, zegt mij even niets maar gasklep opnieuw kalibreren, zullen we doen.
 
Bovenaan Onderaan