Motor keuze

Fean

Forumguru
Waarom denk je overigens dat een Superb station meer (bruikbare) ruimte zal bieden dan de vijfdeurs die je nu hebt?
Ik ben met vrienden naar skoda fabriek Mlada Boleslav geweest, wel met een 280pk versie. Ik vond het ruimer dan mijn eigen O3 (Combi).

Volgens mij heb je NL niet de 190pk versie toch?
 

Fean

Forumguru
Heeft er iemand ervaring met het chippen van een 1.5tsi 150? Betrouwbaarheid, olieverbruik?

Ik bespeur namelijk dat mijn huidige 1.5tsi tussen de 5300-6000rpm een extra kick aan power krijgt, wellicht dat die turbo op max vermogen draait tussen die rpm range. Als ik dit vaker doe dan lust meer olie. Ik neem aan dat met chippen die turbo harder gaat blazen.. dus dan ook de olieverbruik omhoog gaat, klopt deze theorie?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij heb ik mijn 1.5 TSI in de 2 jaar en 90k km dat ik deze heb nog nooit boven de 5k toeren gejaagd!
Nergens voor nodig om een motor zo te laten loeien…
 

Tees

Donateur
Interessant, de 1.5 TSI zou z'n maximale vermogen (150 pk) bij 5000 tpm moeten hebben. Dus dat je t idee hebt dat ie in t 5300-6000 toeren bereik meer vermogen levert is niet in overeenstemming met de boekjes. Nodig of niet, dat mag iedereen van mij zelf weten ;)
 

Tees

Donateur
Dank Menno, had even geen tijd de curve op te zoeken :-). Sowieso bereikt ie dus al rond 4100 toeren min of meer z'n maximum vermogen, ik zou dus ook geen reden zien m door te trekken tot boven de 5000.
 

Beauri

Forumguru
Bij 4500 toeren haalde hij 150pk om daarboven nog te stijgen tot zo'n 165pk, dat was zonder tuning. Het zijn toch niet de pk's die het gevoelsvermogen en de trekkracht leveren maar het koppel. Heb nu bij 3100 toeren al 150pk en had ik toen 250Nm koppel, nu heb ik ruim 340Nm koppel vanaf 2800toeren en daarbij al 35pk meer dan toen hij nog niet getuned was. Met andere woorden, veel meer koppel en vermogen bij lagere toeren en dat rijdt als een vorst, heb een handbak en als ik vlot wil opschieten houd ik hem tussen de 2000 en 4000 toeren, daarboven kom ik in de praktijk eigenlijk niet echt veel, als het moet kan ik er wel 195pk uittrekken, maar dat is eigenlijk onzinnig, bij 4000 toeren al zo'n 180pk en pas rond de 5000 toeren en daar boven gaat ie rond de 195pk zitten terwijl het koppel afneemt en de dorst toeneemt. Heb een stage 1+ tuning en als je die doet krijg je ook een mooi koppel en vermogensplaatje erbij:D Zonder dat plaatje is het een stuk voordeliger en scheelt het niet zoveel in vermogen en koppel, maar was gewoon nieuwsgierig;) (bij VAG getuned, betreft de 1.5 TSi met handbak)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rosinfield

† In Memoriam
Het plaatje zoals ik eerder postte van JD geeft een goed beeld. Bij een stage 1 tuning zal het er zo uitzien en reflecteert het bovenstaande verbale weergave
 

Fean

Forumguru
Bij 4500 toeren haalde hij 150pk om daarboven nog te stijgen tot zo'n 165pk, dat was zonder tuning. Het zijn toch niet de pk's die het gevoelsvermogen en de trekkracht leveren maar het koppel. Heb nu bij 3100 toeren al 150pk en had ik toen 250Nm koppel, nu heb ik ruim 340Nm koppel vanaf 2800toeren en daarbij al 35pk meer dan toen hij nog niet getuned was. Met andere woorden, veel meer koppel en vermogen bij lagere toeren en dat rijdt als een vorst, heb een handbak en als ik vlot wil opschieten houd ik hem tussen de 2000 en 4000 toeren, daarboven kom ik in de praktijk eigenlijk niet echt veel, als het moet kan ik er wel 195pk uittrekken, maar dat is eigenlijk onzinnig, bij 4000 toeren al zo'n 180pk en pas rond de 5000 toeren en daar boven gaat ie rond de 195pk zitten terwijl het koppel afneemt en de dorst toeneemt. Heb een stage 1+ tuning en als je die doet krijg je ook een mooi koppel en vermogensplaatje erbij:D Zonder dat plaatje is het een stuk voordeliger en scheelt het niet zoveel in vermogen en koppel, maar was gewoon nieuwsgierig;) (bij VAG getuned, betreft de 1.5 TSi met handbak)

Je voelt inderdaad duidelijk na de 5000-5500 een extra increase. Dat was merkte ik ook bij de 1.8tfsi, bij 4300 leek het alsof er harder werd geblazen en nog extra gaf.

Maar dat klinkt goed, nog geen problemen gehad? Koppelingsplaten of iets dergelijks na je tuning?
 

Fean

Forumguru
Volgens mij heb ik mijn 1.5 TSI in de 2 jaar en 90k km dat ik deze heb nog nooit boven de 5k toeren gejaagd!
Nergens voor nodig om een motor zo te laten loeien…
Sommige mensen vinden dat leuk he;)

Men kan ook een 130pk 1.5 nemen, voldoet ook prima. Of een 1.0tsi, tenzij je een caravan wilt trekken.
 

Tees

Donateur
En zelfs die 1.0 TSI zijn er hier genoeg van die daarmee tevreden een caravan trekken. Tevreden een caravan trekken is voor mij sowieso een contradictio in terminis, maar dat is een andere discussie.
 

Beauri

Forumguru
Je voelt inderdaad duidelijk na de 5000-5500 een extra increase. Dat was merkte ik ook bij de 1.8tfsi, bij 4300 leek het alsof er harder werd geblazen en nog extra gaf.

Maar dat klinkt goed, nog geen problemen gehad? Koppelingsplaten of iets dergelijks na je tuning?
Mijn grafiek van de DADA 1.5 TSi, vergeleken met de grafiek van de 1.5 TFSi, ziet er gunstiger uit op het gebied van zowel koppel als vermogensverloop, lijken/zijn verschillende motoren. De overeenkomst is wel dat beiden er na de tuning er op gebied van koppel en vermogen op vooruit zijn gegaan.

Ik maak te weinig kilometers om me druk te maken over koppelingsplaten of iets dergelijks, maar ieder weldenkend mens weet dat het geheel en al van je rijstijl afhangt of iets harder of minder hard slijt. Laat ik zeggen dat ik veel minder kilometers maak met eenzelfde set banden dan een ander en dan weet je dat waarschijnlijk ook andere delen minder lang mee zullen gaan. Vermogen vragen kost energie, dus als ik me niet inhoud weet ik dat ik eerder bij de pomp sta, je doet het toch echt allemaal zelf. Koppelingsplaten, ja rijd je enkel lange afstanden of doe je alleen stadsverkeer, dus ook omstandigheden spelen een rol.

Maar ik vraag me af waar je je druk over maakt, je wil graag vermogen en die lekkere duw in de rug gevoel en niet rijden in een tam hok, daar hangt een prijskaartje aan. Prijs voor de tuning en de straf die je krijgt als je ook meer vermogen vraagt met het rechtervoetje, voor niets gaat de zon op. Als je jezelf totaal niet in de hand hand hebt en moedwillig het uiterste uit een blok trekt met onverstandig hoge toeren, dan zou ik me toch eens 2x achter de oren krabben en een blok onder het gaspedaal laten schroeven als je wat langer met het spul door het leven wil gaan.

Zelf geniet ik van dat extra vermogen, heb ik het nodig?...... nee, maar het geeft mij mijn rijplezier en daar heb ik wat voor over en weet dat het me meer benzine en banden etc etc kost als ik er ook gebruik van maak.

Heb je totaal geen zelfdiscipline en een door de fabriek wat tammer gemaakte motor nodig om de boel tenminste tijdens de garantieperiode heel te houden, ja..... do i need to say more?
 

ertromp

Forumguru
Mijn grafiek van de DADA 1.5 TSi, vergeleken met de grafiek van de 1.5 TFSi, ziet er gunstiger uit op het gebied van zowel koppel als
Het zijn allebei TSI blokken of TFSI zoals ook vaak in de aanduiding gebruikt wordt.
Verschillen zitten in de turbo en de cilinderkop waardoor de opvolger van de DADA de DPCA weer aan strengere emissie eisen voldoet. Heeft natuurlijk zeker effect op koppel zo'n andere turbo en kop
 

Tom D

Actief lid
Ik begrijp jouw wens voor een handbak. Heb zelf een 2020 tsi 1.5 met dsg7 automaat. Rijdt heerlijk, maar de automaat kan niet overweg met de kickdown icm met een deftig opschakelpatroon. Als ik m vloer dan loeit ie als mijn schoonmoeder en gaat vlot naar 5500-6000 tpm
en sckakelt dan naar mijn gevoel veel te laat op naar een hogere versnelling. Zonder de kickdown te gebruiken lukt het mij niet om maar enigszins bij de afgeven 0-100 tijd in de buurt te komen. Bij een handbak ging dat feilloos. Als het geen zakelijke auto was dan had ik meteen een stage 1 + een dsg tuning gekozen, want dat verdient dit blok en de bak.
Verder de fijnste auto die ik tot nu toe heb gereden . Weinig issues, op een af en toe haperende navigatiekaart in mijn digitaal dashboard
en wat vage meldingen dat acc wordt uitgeschakeld vanwege een storing, die dan spontaan is opgelost na een keer de motor te hebben herstart. Ik rijd veel snelweg + randstad, altijd 110 op de teller bij 100, en 140 bij 130, en ik verstook op b10 gemiddeld 5,7 liter per 100 km

Met een beetje persen gaat er 70 liter peut in, dus ruim 1200 km op 1 tank is geen uitzondering.
 
Bovenaan Onderaan