Motor keuze

Fean

Forumguru
Hoi,

ik heb momenteel mijn leaseauto 2018 Octavia combi Style business 1.5 150 overgenomen. Er staat inmiddels 85dkm op de klok maar ik wil naar de Superb Combi aangezien er een derde Fean jr aan zit te komen.

De zie de motoren, 1.5 1.8 2.0 benzine. Ik neig naar de 1.8, aangezien ik de 1.5 150pk in de Octavia heel erg tam vind. Bij de 5300rpm komt deze een beetje tot leven om eerlijk te zijn. In de Superb combi zal dat die beleving waarschijnlijk niet anders zijn.

Iemand hier op het forum die weet welke euvels het 1.8tsi blok heeft? Verbruik? Is het verbruik veel hoger dan de 2.0? Er zie eigenlijk heel weinig 1.8 2.0tsi's, dus zal wel de buurlanden moeten gaan kijken.

Nog meer advies waar ik op moet letten bij een Superb?
 

JeSko

Forumguru
Als je met drie kinderstoelen zit gaat een Superb niet veel meer bieden dan een Octavia, die eerste is wel marginale breder en ruimer binnenin, maar met drie achterin zou ik eerder richting een Touran, Caddy maxi kijken. Maar nogmaals geen idee of je nog met kinderstoelen moet werken of niet, één kinderstoel zou nog gaan, maar dan nog betekent dit dat er altijd één kind in het midden moet zitten, wat hoogst oncomfortabel is.

Qua motoren, als je de 1.5 in de Octavia al tam vind, zal dat in de Superb nog erger zijn, een Superb is namelijk nog wat zwaarder. De oudere TSI's hadden nogal wat problemen, maar ik gok dat jij naar een wat recentere Superb 3 aan het kijken bent? En die blokken, 1.5 - 2.0 zijn redelijk probleemloos bij mijn weten.
 

Tees

Donateur
Ik zou inderdaad goed passen als je 3 kinderstoelen nodig hebt. Ik denk idd dat een SuperB dan ook heel (te?) krap wordt.
Skoda heeft helaas weinig alternatieven dan, dan zit je idd richting de Touran binnen VAG, of bijvoorbeeld een Ford S-Max.

Qua motoren, tsja, als je een 1.5 TSI in de Octavia te tam vindt, dan zul je idd snel naar de 1.8 TSI in de SuperB willen en/of t beestje laten tunen.
 
Hi,

Ik rij momenteel een 1.5tsi superb zakelijk als automaat. Ik moet zeggen een heerlijke auto en het vermogen van de motor in combinatie met een grotere wat zwaardere auto stellen mij zeker niet teleur! Daarnaast is het verbruik best wel goed te noemen! 7l op 100km.
Auto komt goed uit zijn startblokken en denk dat je met een 1.8 of 2.0 l hier alleen maar meer pit aan toevoegt :)

Ik kan alleen spreken van de 1.5 en die bevalt super bj 2019
Succes met de zoektocht!
 

EdK

Forumguru
1,8 zou ik links laten liggen, zijn nog steeds veel problemen mee ! Bv overmatig olieverbruik.
Zou lekker de 1,5 nemen en deze een stage 1 tuning laten ondergaan !
Heb je een pittige motor ( wagen ) en lekker probleemloos.

Tsja en 3 koters....... neef van me heeft zelfde probleem van 3 koters en hoe stapel je ze weg in een wagen....
En is uiteindelijk maar terecht gekomen bij een VW Transporter met achterbank.
Koters vinden het prachtig want zitten hoog en zien veel en het past ook nog eens allemaal achterin.
En zodra de koters de leeftijd en grote hebben dat ze geen stoeltjes meer nodig hebben dan gaat hij wel weer kijken naar een stationwagen.
 

Tees

Donateur
Schoonfamilie heeft het voor elkaar gekregen om 3 (kleuter)zitjes in een C5 te krijgen. Het past, maar eerlijk gezegd betwijfel ik of dat helemaal veilig is, ze zitten namelijk tegen elkaar aan en niet allemaal volledig naar achteren.
Een auto met 3 losse stoelen óf een modelletje Caddy oid is de beste kans.
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik ben zelf in het bezit van een superb 1.8 tsi automaat van 2018 met inmiddels 143000 km erop. Dit is mijn 3e 1.8. De 1e ‘zoop’ olie die was van 2010. De 2e gebruikte niets die was van 2014 en die ik nu heb gebruikt ook niets. Met m’n huidige verbruik ik gemiddeld 1 op 13 maar ik rijd over het algemeen veel snelweg. Het is dat hij binnenkort ingeleverd moet worden bij de leasemaatschappij want wat mij betreft had hij nog een jaar mogen blijven. Weet niet of je de km’s teveel vindt maar hij is wel full options. Geen idee wat de leasemaatschappij er nog voor zou willen hebben..
 

Fean

Forumguru
Klopt, ik ga voor de S3, die Sportline vind ik wel mooi, geen nieuwe hoor, 20-30k. Of een Style business met toeters en bellen, dat heb ik nu ook in de O3. Is die 1.5tsi chippen, ik weet niet of dat goed voor de levensduur?

Overigens wil ik graag een handbak.. schakelen vind ik juist leuk, ik zal overigens wel een van de weinig zijn. Anti DSG is vaak vloeken in de kerk:)

Kids zijn 7 en 8, die van 7 zit nog op een verhoging. Deze komt deze week nummer 3.. tenminste.. als ik zo naar buik kijk van mijn missus, dan kan haast niet meer groter worden;)

Ik heb een een 1.8tsi in 2009 A3SB gehad, hoog olie verbruik inderdaad, zelfs bij 83dkm een geheel nieuw blok gekregen van PON. De 1.8tsi heeft een mooi aggresief koppelverloop. Ik vond hem qua beleving leuker dan de Golf GTI, destijds met 240pk (limited edition).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

TDI_DSG

Senior Member
@hemi24: Klopt mijn huidige is een S3 maar daarvoor 2x 4 jaar een S2 gereden. Maar het is wel een automaat dus geen optie voor @Fean.
Maar zoals gezegd mijn meest fijne Skoda tot nu toe. Ben nu aan het wachten op een Kodiaq Sportline full options. Verwachte levering ergens in oktober
 

Rallye

Forumguru
Waarom denk je overigens dat een Superb station meer (bruikbare) ruimte zal bieden dan de vijfdeurs die je nu hebt?
 

JeSko

Forumguru
Alles kan, vraag is alleen hoeveel geld je erin kan en wilt stoppen. Een ex forumlid is momenteel bezig om een RS3 5cylinder in zijn Superb te lepelen, maar een V8 is nog wel wat anders.
 

Rallye

Forumguru
@Wansbram De Superb III heeft een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving. Zo’n V8 (Audi???) staat normaal toch in lengterichting (met vierwielaandrijving)? Dan wordt het wel een hele verbouwing.

P.S. Je kaapt nu het topic van iemand anders met je vraag. Een eigen topic was misschien netter geweest.
 
Ik vind de 1.4 TSI in de Superb Combi iV voor mij persoonlijk vlot genoeg, en dat terwijl er nog eens zo'n 250 kg aan batterijen meegesleurd moet worden (indien nodig kan ik wel de elektromoter laten samenwerken met de TSI, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog maar zelden gedaan). Ik vermoed dat de 1.5 TSI vergelijkbaar is. Als je natuurlijk al te kort komt in de Octavia, ga je beter meteen voor de 2.0 TSI met standaard 190 PK, met nog wat marge om te tunen (er is ook een 2.0 TSI met 280 pk en 4x4).

Qua ruimte heb je met de Suberb wel wat meer dan de Octavia, maar hou er rekening met dat die vooral tussen de voor- en achterstoelen zit. Ik weet niet of dat voor jou wel de juiste plaats is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan